Magnuz skrev:Svante skrev:
Ja, det vill jag nog påstå. Det beror förstås på inlevelseförmåga. Jag grundar det på att upplevelsen faktiskt blir bättre om den rumsakustiska informationen "stämmer" med rummet man sitter i vid uppspelningen, dvs om inspelningen gjordes där och just där man sitter.
Intressant. Det betyder alltså att man borde spela in all musik ekofritt och sedan ha en liten apparat som mäter lyssningsrummets efterklang och lägger på ett passande reverb vid uppspelning.

Ja, det är väl nästan så man gör idag: Man närmikar för att undertrycka all rumsakustisk information, och spelar upp det i ett vardagsrum (som då automatiskt lägger på ett reverb som passar vardagsrummet

)
Det blir ju lite som det blir, men jag tror att det beror på just det där med att man hör rummet mycket mer när det är ryckt ur sitt sammanhang. Folk accepterar inte det.
Iofs är det genre-beroende, körmusik eller klassisk musik spelas ju in med "mer rum", kanske för att de i livesituationen typiskt framförs i lokaler som är akustiskt någorlunda trevliga?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.