Moderator: Redaktörer
philip skrev:men då är vi här igen.
Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.
1090:an brummar och och går inte att köpa.
Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.
Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.
Nu snurrar du igen mannenmeanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
subjektivisten skrev:Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare
Har Rydis en trasig 208 eller träffa han mister placebo?![]()
meanmachine skrev:IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.
Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar?![]()
meanmachine skrev:Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!
meanmachine skrev:Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare.
meanmachine skrev:Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar.
meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det?
Max_Headroom skrev:philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?
Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!
Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.
Edit: Vad får det kosta?
Xenod skrev:Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:
Mätningar på Rotel RB-1090
UrSv skrev:philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?
Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
philip skrev:UrSv skrev:philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?
Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.
jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.
Men morellos mätningar visar 0.005% vid 10kHz 200watt (!)
Eller?
MichaelG skrev:philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?
Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).
Hälsn. Michael
jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.
Eller?
Eller?
Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.
Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.
Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?
Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?
Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
meanmachine skrev:Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?
Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?
F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så...![]()
Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.
guldfisk skrev:Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?
philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.
philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.
i skrev:philip skrev:Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...
Undrar varför....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster