Bryston VS verkligheten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 12:07

Bryston hade väldigt fina data såg jag, mer eller mindre 0.01 dist vid alla nivåer men Rotel 1090 är väl också ansett som transparent men om jag kan läsa av dessa grafer så är distortionen högt över tex Hypex?

http://www.stereophile.com/solidpoweram ... ndex3.html

Brystons slogan var kul föresten: "Hearing is believing"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 12:12

men då är vi här igen.

Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.

1090:an brummar och och går inte att köpa.

Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.

Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-05 12:12

jag läser sällan att något färgar signalen på grund av hög dist men av andra orsaker som tex tajming, vad betyder det?
Bikinitider

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-06-05 12:35

philip skrev:men då är vi här igen.

Nad 208:an är inte transparant, går sönder och går inte att köpa längre.

1090:an brummar och och går inte att köpa.

Bryston går att köpa men det är svårt och dyrt.

Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

1090:an hittar du ju tex här för 25 papp:

http://www.soundvision.se/?ref=prisjakt&artnr=rotrb1090

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-05 12:40

philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?

Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!

Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.

Edit: Vad får det kosta?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 12:48

IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.

Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar? :wink:

Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!

Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare. Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar. 8)

Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-05 13:02

meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.
Nu snurrar du igen mannen :)

Jag skall inte ta ställning till om Bryston eller nått annat låter bra för några bara för att Ingvar tycker det (däremot har jag full förståelse för om det finns många som litar på hans omdöme), men det andra flumpåståendet här kan jag bemöta:

Är du verkligen säker på det du skriver nu?

Givet alltså att man spelar inom respektive apparats för konstruktionen givna förutsättningar? Det låter lite mumbojumbo (mitt nya favoritutryck) ärligt talat. Men det är ju inte första gången du försöker jämföra ällen och päron :)

Jag tror, eller jag är säker på, att om man inte spelar starkare än Denon 1507 klarar av med ett par högtalare som har ett impedansförlopp som den känner sig trygg med, så kommer du inte kunna skillja dem åt. Gör du det så bjuder jag på en glass ;)

Märk väl att jag aldrig lyssnat på någon av kompatanterna. Jag litar faktiskt på att du är så öppen att vi skulle kunna göra ett helt öppet test så slipper vi krångla. Bara du lovar att du inte är en sucker på Krellgrunkan och tycker den är apsnygg (vet inte ens hur den ser ut).
Kan du dessutom övertala mig får du två glassar. Kan du inte övertala mig så bjuder du mig på en glass.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-05 13:13

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:Jag kopplade in mitt 208 här om dagen o spelade lite. Det dröjde inte jättelänge förrän jag kopplade in mitt 6B steg igen. Det gräver fram mer detaljer och låter renare :D

Har Rydis en trasig 208 eller träffa han mister placebo? :wink: :P

Enligt vad du skriver kan det alltså inte var någon ljudlig skillnad på dem förutsatt att mitt 208 är helt? Vill du tro så får du göra det, jag håller frågan öppen och nöjer mig att jag subjektivt hör skillnad till Brystons fördel, en skillnad som kanske inte existerar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-05 13:17

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Du får gärna kommentera om du fortfarande inte ser att det som skrivits i MoLt är rimligt, givet de faktiska egenskaperna hos stegen.

Vill du verkligen ha min kommentar Ingvar? :wink:

Om du bara vill trolla och/eller vara allmänt otrevlig, nej.

Om du har någon klokt att säga, ja.

meanmachine skrev:Jag har personligen ingenting emot Varken Halcro, Nad, Rotel, Bryston eller andra tillverkare av tunga prylar. Jag delar heller inte din ideologi!!!

Hur vet du det?

Vad får dig att du tror du att du vet något överhuvudtaget om "min ideologi"? :lol:

Utgår man från vad du skriver verkar du ju bomma på i stort sett varje punkt. Jag har inte sett att du skrivit något på mycket länge som visar att du har en susning om vad jag tror, vill, tycker och tänker. Snarare tvärtom - du är hjärntvättat av dem som själva är mästare på att tänka fel, och du har gått på det! Svalt allt med hull och hår. :o

Inte så klipskt av dig... Vore det inte förnuftgare av dig att fråga någon om vad de anser om något (om du undrar över det) än att lyssna på vad andra gissar, spekulerar och ljuger ihop om dem, andra som är både ute och cyklar och dessutom vill misskreditera människor för sitt höga nöjes skull?

När tappade du greppet så här fullständigt egentligen?

meanmachine skrev:Det jag finner synneligen märkligt att de enda produkterna som verkar stiga i prestanda med värdet är just Bryston och dina högtalare.

Va! ;o Det var mycket märkligt. Är det verkligen så? Det verkar ju helt snurrigt.

Det stämmer inte alls med min erfarenhet. Tycker snarare att det är rätt vanligt att saker som t ex har mer effekt i snitt är dyrare än de som har mycket mindre. Endast inom "apparatofil"-segmentet har jag sett saker som kostar en förmögenhet men presterar sämre än leksaksapparater. Dock har de ändå nästan alltid snyggare apparatlådor de där apparatofil-apparatena.

meanmachine skrev:Detta lämnar ju lite åt tankarna eftersom du har just dessa prylar. 8)

Men för i helsefyr MM, nu är du orimligt imbesill. Är det inte dags att koppla på valnöten tycker du? ;)

Hur 17 resonerar du om du tycker att det är anmärkningsvärt att jag köpt ett slutsteg som kännetecknas av just de egenskaper som jag vill att slutsteg skall ha???

Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra - eftersom jag äger det? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

meanmachine skrev:Iövrigt är kan ju en Denon 1507 möta en Krell a3000kkr med säker seger i sikte osv osv.

Tror du? :o (Nej, du tror det motsatta, vilket är ungefär lika intelligent...)

Jag brukar vänta med att tro något till det är testat.

En sak som blir allt tydligare är att du är ute och cyklar tusen resor värre än vad jag trott tidigare...

Är du en sån där snubbe som inte kan tänka själv överhuvudtaget, utan baserar altt du tror på, på vad andra har berättat för dig? (I det här fallet om vilka slutsatser och vilket information som framförts i MoLt.)

Du har inte en susning om vad varken jag eller någon annan sagt, skrivt i MoLt eller tycker va? :lol:

Säg till när du bestämt dig för att börja tänka och är intresserad av att diskutera något. Till dess tror jag inte jag slösar några fler argument på dig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-05 13:29, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 13:21

Tror du att jag köpte det först och sedan drog slutsatsen att det måste vara väldigt bra eftersom jag äger det?

det är väl inget ovanligt att det funkar så särskilt med prylar som man gillar pga utseendet
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 13:40

Max_Headroom skrev:
philip skrev:Så, om man inte vill köpa bryston och man vill ha något bra och går att handla idag, vad ska man köpa dårå?

Vad ska du ha det till? Studio? Hemma? Fullregister? Hur stort är rummet och vad har du för högtalare? Kan du tänka dig att ha slutstegen i ett anant rum? Nytt eller begagnat?

Tyvärr finns knapps några klass A/B-slutsteg med adekvat uteffekt att köpa till rimliga pengar. Men har man högtalare med hög känslighet räcker ju 2x100W långt. Ja, faktiskt.se ända fram för dom allra flesta!

Jag läste om en karl som köpt ett slutsteg från Lab-gruppen. Han bytte fläktar till extremt tystgåeende (vill minnas han köpte dom från Lab-gruppen i gbg). För hemmabruk så behövs inte lika mycket kylning då steget (oftast) inte går så hårt.
Inte billiga steg, men driftsäkra och bra. Mycket effekt för "rimliga" pengar. Enda haken är just fläktarna.

Edit: Vad får det kosta?

Pi60S+BS60, Fullregister, Studio, ca 20 m2

Måste vara nytt, ska vara lika bra som NAD208:an jag har idag.

Har ett LAB1000 själv - det är inte en möjlighet (pga fläktar och subjektivt sämre ljud)

pris, jag vet inte, prisvärt ska det vara iallafall.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 13:43

är det någon som vill kommentera mitt inlägg om Rotelns ev relativt dåliga siffror? Har jag fel?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 13:53

Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:

Mätningar på Rotel RB-1090

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 14:08

Xenod skrev:Har inte tittat så noga på din länk philip, här finns ytterligare mätningar med tillvägagångssättet redovisat:

Mätningar på Rotel RB-1090

ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-05 14:24

philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

Vilka siffor tänker du på? Jag tyckte det var ganska likvärdigt.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 14:47

UrSv skrev:
philip skrev:ja men det var ju helt andra siffror än Stereophile, är inte det skumt?

jag kollar på graf 4 som visar på runt 0.01% THD vid 2Watt 4kHz.

Men morellos mätningar visar 0.005% vid 10kHz 200watt (!)

Eller?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-06-05 15:12

Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-06-05 15:13

philip skrev:
UrSv skrev:

Eller?

Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.

Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:22

MichaelG skrev:

Själv gick jag och köpte mig ett Advance Acoustic för 6.500 kr. Det var visserligen "bara" på 2*170 W, men funkar perfekt med resten av min anläggning (hyfsat känsliga högtalare).

Hälsn. Michael

ja en sådan kan man kolla upp, går den att brygga?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-05 15:29

Eller?

brukar inte disten sjunka vid större efekter
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2008-06-05 15:32

Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:33

UrSv skrev:
philip skrev:
UrSv skrev:

Eller?

Ja? Att disten stiger vid lägre effekt är väl normalt för många förstärkare eftersom den beror till del på övergångsdist vilken väl blir mindre relativt sett vid högre effekt? Att sen siffrorna endast skiljer sig med en faktor 2 är ju i min mening i princip inom mättoleransen för två olika riggar i olika länder när de jämförs med varandra.

Skall man vara nogräknad bör man nog dock jämföra siffror för samma mätvillkor om man skall kunna dra någon direkt slutsats av dem.

Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-05 15:36

Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

Vad jag kan se om man jämför Stereophiles mätning på 1090 jmfrt med Hypex då borde även Hypexstegen vara helt transparanta?

F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så... :D :wink: Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:36

Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-06-05 15:38

meanmachine skrev:
Philip skrev:Finns det överhuvud taget någonting mätbart som är undermåligt i ett hypexsteg?

F/E är ju inte mätning utan lyssning vettu så det så... :D :wink: Så även om de mäter lika så är det ingen garanti förrens de varit i LTS regi och lyssnats på.

:D

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-06-05 15:42

Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-05 15:47

guldfisk skrev:Invändningen redan tidigt i tråden var väl att klass D mäts med ett lågpassfilter, vilket inte finns där vid vanlig lyssning?

vad har det för funktion då, snygga till mätvärdena?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-06-05 15:49

philip skrev:
Xenod skrev:Inte lätt att dra slutsatser om förstärkare när man inte förstår hur de fungerar...

Sant, synd att de som kan inte vill dela med sig av sin kunskap. Det finns ju flera här som borde ha/har kunskap om dylikt men ingen vill svara på mina frågor ordentligt tycker jag.

Undrar varför.... :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-06-05 16:02

philip skrev:

Man kan väl sammanfatta dina tyckanden i denna tråd som att hypex verkar vara bättre än bryston, baserat på "mastringstekniker" som byter sina bryston mot hypex.

Vidare tycker du inte att F/E lyssning är någon bra idé

Jag tycker att du borde köpa hypexsteg, de verkar vara en höjdare, iallafall om man frågar amerikanska mastringstekniker.

Vh Christer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-05 16:18

i skrev:
philip skrev:

Undrar varför.... :roll:

Ja? Det undrar jag också.
Dina rullande ögon antyder att du sitter med svaret. Kläm fram med det nu. 8)

Ännu en märklig tråd där snustorra argument haglar blandat med förakt och vonobenattityder.

Vid en snabb genomläsning får jag följande känsla:
Om man hör skillnad mellan två slutsteg lider man sannolikt av placebo, men ändå är det viktigt att köpa rätt om man vill den rätta återgivningen...? :?

Jag har naturligtvis fel och även jag kommer att bli sågad för denna observation. Bild

Philip. Testa Nuforce Ref9. Funkar bra. Drar lite ström och är lätt parkera tack vare små yttermått. Accelerar som en dröm och har bra toppfart. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi