soundbrigade skrev:Så, vad lyssnar men efter (i ett F/E-test)? Verkar det rimligt att lyssna efter den ljudbild som man själv uppskattar mest, alltså man lägger inte så mycket "akademisk" tonvikt vid att lyssna fram minimal transparens eller lugn musik utan bara går efter en karaktäristik som passar ens öron.
Man lyssnar efter vad som helst som man kan använda för att säkert känna igen den ena signalen från den andra.
Dvs man söker/lyssnar efter (oftast små) skillnader mellan två ljud som borde vara lika, INTE efter någon optimerad estetisk egenskap hos endera av ljuden. Skillnaderna man lyssnar efter är i de intressanta fallen så små att det t o m är ovanligt att man kan beskriva dom på nåt självklart sätt.
( Det du säger berör väldigt nära det största problem rationalister möter när man diskuterar ljudkvalitet. Icke-rationalister vill väldigt gärna förbinda objektiv kvalitet hos återgivningsapparatur med subjektiva auditiva skönhetsupplevelser utan mellansteg. Det är inte möjligt. T ex eftersom ett fult och obehagligt ljud som återges perfekt fortfarande skall låta fult och obehagligt. Eller uttryckt på ett mer provokativt sätt: det man söker med F/E-lyssning är bra återgivningsapparatur, inte en trevlig postproduktionsprocessor. )
F/E-lyssning har ändock en estetisk dimension!
Det man lär sig estetiskt om ljud under F/E-lyssning är att det finns obehagliga färgningar som kan vara svåra att säkert detektera som ändå ger obehag efter lång tid, och att det finns tydliga lättdetekterade skillnader som man mycket väl kan acceptera att leva med. Det handlar om vilka deldomäner felen resp testljudet finns i: vissa distorsionstyper är svåra att höra med vald signal men irriterar till slut, vissa frekvensgångsskillnader skiljer ut objektet i F/E med stor säkerhet men är lätta att leva med. Vem bryr sig om ett piano är lite, nätt och jämnt hörbart, ljusare?
Samt att i dag finns det många enkla utrustningar för billiga penningar som är helt OK att använda, även om man har transparens som ljudåtergivningsideal.
OBS: Jag har inte själv strikt transparens som ideal! Inte här hemma.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.