Delade system

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-14 21:00

Ursäkta, men vad jag har kunnat se/begripa så är i princip alla delade systemen här inget annat än baslådor som stativ till toppar, aktivt delade i vissa fall.

Men är inte poängen med delade system att man ska kunna placera baslådorna på vettigare ställen än ut i rummet? Hörnnära, t.ex.? Vad vinner man på att ha lösa toppar annars, rent ljudmässigt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-06-15 10:45

Tycker att vi är lite konstigt i vad som det talas om...

Är verkligen det ett delat system om det är två lådor som är avsedda att stå ovanpå varandra? I mitt tycke är det mer en feature för att förenkla transporten av högtalaren. Delat system i min bok är separata lådor som står sidanom varandra, typ:

Bild
Von Schweikert VR-10 (som inte görs längre btw)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-06-15 11:58

Nattlorden skrev:Tycker att vi är lite konstigt i vad som det talas om...

Är verkligen det ett delat system om det är två lådor som är avsedda att stå ovanpå varandra? I mitt tycke är det mer en feature för att förenkla transporten av högtalaren. Delat system i min bok är separata lådor som står sidanom varandra, typ:

tycker jag med

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-15 12:05

Håller helt med. Är ju knappast det som jag fråga efter.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-06-15 12:48

Audio Artistry har gjort, o gör förmodar jag, riktiga delade system

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-30 16:57

Jag föreslår följande definition för "delat system" - som jag tror överensstämmer med vad Subjektivisten talade om i första inlägget:

1. Hela registret är stereofoniskt (2 ch) alltså inte ett så kallar 3D-system med en bas i mitten + två satelliter (även om det kan finnas möjlighet att monokoppla basen).

2. "Delat" betyder i rummet primärt, alltså disparata lådor som kan placeras optimalt för respektiva frekvensregister (och inte bra att det finns ett delningsfilter, eller att en låda är uppdelad i två halvor som ändå står på varanadra).

3. Den elektriska delningen är elektronisk, det vill säga sker FÖRE effektslutstegen.

Därmed räknas inte system som är fullregister med kompletteras med subwoofer för att sträcka sig längre ned i frekvens.

Inte heller system med baslåda under topplådan räknas, eftersom de inte är mekaniskt delade, utan egentligen samma sak som ett vanligt (trevägigt, om toppen är tvåvägs) fullregistersystem.

Jag tror det är vad Subjektivisten åsyftade. Så förstod jag det i varje fall.

Är så fallet så känner jag till ett gammalt Wilson-system, några gamla Infinity-system och några till. Men så vanligt är det inte. Jag ser både för- och nackdelar med sådana system. Ser man bara till prestanda är ju fördelarna legio.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-01 14:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-01 02:39

Du uppfatta mig helt rätt. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi