av IngOehman » 2008-06-30 16:57
Jag föreslår följande definition för "delat system" - som jag tror överensstämmer med vad Subjektivisten talade om i första inlägget:
1. Hela registret är stereofoniskt (2 ch) alltså inte ett så kallar 3D-system med en bas i mitten + två satelliter (även om det kan finnas möjlighet att monokoppla basen).
2. "Delat" betyder i rummet primärt, alltså disparata lådor som kan placeras optimalt för respektiva frekvensregister (och inte bra att det finns ett delningsfilter, eller att en låda är uppdelad i två halvor som ändå står på varanadra).
3. Den elektriska delningen är elektronisk, det vill säga sker FÖRE effektslutstegen.
Därmed räknas inte system som är fullregister med kompletteras med subwoofer för att sträcka sig längre ned i frekvens.
Inte heller system med baslåda under topplådan räknas, eftersom de inte är mekaniskt delade, utan egentligen samma sak som ett vanligt (trevägigt, om toppen är tvåvägs) fullregistersystem.
Jag tror det är vad Subjektivisten åsyftade. Så förstod jag det i varje fall.
Är så fallet så känner jag till ett gammalt Wilson-system, några gamla Infinity-system och några till. Men så vanligt är det inte. Jag ser både för- och nackdelar med sådana system. Ser man bara till prestanda är ju fördelarna legio.
Vh, iö
Senast redigerad av
IngOehman 2008-07-01 14:10, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).