Vad betyder level 1, 2, 3 osv rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-07-11 14:49

Sen kräver ju tvåkanal och surround helt olika lösningar för optimal prestanda.

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-11 15:10

Naqref™ skrev:
Almen skrev:
Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".

Korrekt. Jag missade att skriva fel.

Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-07-11 15:30

paa skrev:
Naqref™ skrev:
Korrekt. Jag missade att skriva fel.

Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!

Du såg inte mina inlägg härovan? :wink:

Edit: Felaktig quote fixad.
Senast redigerad av Magnuz 2008-07-11 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-11 16:16

paa skrev:Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!

Mmmm rockwool som används för att bekämpa de tidiga reflexerna eller för att sänka RT60? ;)

Det behövs ju inte för att sänka RT60 i ett välmöblerat 70-talsrum med både helteckningsmattor och rya samt välfyllda bokhyllor, myspysmanchesterklädda möbler och väggbonader. Det kan däremot behövas för att bekämpa förstareflexerna men det integrerade ju Stig in i konstruktionerna. Och för 80-talarna skadar det inte med lite extradämpning bakom högtalarna så som det visas i patentet för OA51.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-15 00:51

och vad kom ni alla fram till? att svanå babblar i nattmössan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-05 18:05

Ett inlägg från Matts med mätningar på ett level 3 rum finns här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 843#573843
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 20:09

Ett nytt inlägg från Matts kommer här:

Det nya level 3 rummet i Boca Raton Florida är beställt av Dave Zucker en känd audiophile och 4 stjärning kock . Hans butik (The Sound Experients) öppnar någon gång i höst . Innan min avresa så slog han fast att rummet gett en ny dimension till hans musiklyssnande

Samtidigt pågår ett level 3 rum i Helsingfors och den första sändningen till Singapore (tack vare asiatiskt besök hos Marten Design)

Bild

Rummet i bilagan har följande moduler

20 st V-4
4 st V-6
6 st polycylindrar (1200*250*1800mm) på sidoväggarna med Ad 20 panel
En stor custom byggd bas fälla på bakväggen (bakom lyssning) som justerats till 30 Hz
Custom byggda basfällor runt ovalen i taket där det ligger Golden Horn Paneler ca 8m2
Enda mjuka absorbenterna sitter för HH springorna

Level 3 rummen utmärks av:

Jämn frekvensgång i större delen av rummet
"Eftrerklang" runt 0.25-0.3s i hela frekvensregistret
Sabins formel existerar ej i dessa rum vilket lätt bevisas på hur trevligt det är att vistas i rummen trots den korta "efterklangs" tiden.
(Miami rummet skulle med Sabins formel ge ca 0.7s ovanför 500 Hz) (diffusorernas absorbtionskoefficient ligger runt 0.15s)
Minimal room gain i basen (detta ställer krav på att högtalartillverkaren har tänkt på detta, ca +6 db under 100 Hz, om högtalaren är gjord att stå ute i rummet)
Högtalarens ekofria frekvensgång (+-3dB) och impuls svar flyttas till sweetspot . Detta tack vare de bredbandiga diffusorernas jämna och låga absorbtionskoefficient samt att de absorbera under 250 Hz. (så fort mjuka absorbenter ,mindre än 250mm, införs i rummet Eq:as högtalarens frekvensgång
Efterklangsfältet som bredbandigt sänks till ca 15dB i förhållandet till direktljudet ger hjärnan en chans att upptäcka alla detaljer, transparens, ambience mm som förhoppningvis finns på inspelningen. Denna smala zon kallas för spaciousness och ligger mellan uppfattningen av combfiltereffekter och där reflexerna blir ohörbara.

In- och avspelning går att göra i samma rum utan att rummets efterklang förändrar inspelningen

Detta öppnar upp en unik kedja där inspelning ,ev mixning och uppspelning i hemmet kan göras under likartade akustiska förhållanden
Inspelningsrum av världsklass får man på köpet
Eftersom maskeringseffekten är minimal och förmågan att registrera detaljer ,ambience mm är betydligt högre än rum med mjuka absorbenter är de oumbärliga för F/E och A/B tester

Tilläggas kan:
Beställaren har möjlighet att införa mjuka absorbenter eller få en del av diffusormodulerna vridbara (absorbent på baksidan)
Detta för att personliga preferenser ,högtalarkonstruktion och inspelning kan kräva detta. Detta är dock på bekostnad av detaljer, ambience mm
Mer att läsa om de sena reflexernas betydelse finns publicerat av AES bla av Don Davis,Floyd Toole och nu senast Siegfried Linkwitz

Hälsningar
Matts

P.S.
Glömde tillägga att Stigs konstruktioner (högtalaren mot väggen och bra powerrespons) premieras särskilt av konceptet bla pga det diffuserande taket
D.S.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 20:21

Är det någon här som varit och lyssnat i Audio Concepts Level-3 rum? (Audio Concept är en HiFi-butik som ligger på Agnegatan 29, på Kungsholmen i Stockholm.)
Senast redigerad av paa 2008-08-25 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-08-25 21:20

Jag har lite svårt att skijla rum från högtalare och elektronik naturligvis så jag nämner vilka burkar det spelades på. Elektroniken har vid samtliga tillfällen varit av finare sort
Jag har varit på Audio concept vid två tillfällen. Fösta gången var det en Mårten högtalare som hette Bird (tror jag) och andra gången en gigantisk JBL högtalare(stort horn och 2st 12-15" basar). Mårtens ljudsignatur har aldrig tilltalat mig och tyvärr kvarstod intrycket även om det här lät bättre än någonsin tidigare. Tycker översta oktaverna har för mycket energi mot de i botten. JBL-burkarna var trevligare även om den inte hade det där sista tjonget i botten. Ljudbilden var tyvärr lite låg genomgående och Kralls mun var onaturligt stor.
Jag har även hört Elite audio i Växjö som också har ett level 3 rum. När jag var där spelade man på Revel Peforma nånting. Detta var en trevlig upplevelse även om jag även här tyckte det saknades något i botten.
Jag tror faktiskt min trevligaste Svanå-upplevelse var hemma hos Per Engelholm (audio) när han spelade på sina egna alster (Floro). Även här saknade jag det där sista i bottenoktaven.
Jag tycker genomgående att det verkar vara väldigt fina rum som ser himla space-iga ut men kan för mitt liv inte förstå varför det ska kosta så himla mycket mer än ett Öhmanskt rum som med mina öron släpper fram ett minst lika trevligt ljud.

ps. Noterar ni att killen som är ägare till rummet på bilden har den där söndriga cd spelaren Zanden
ett bra rum!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 21:44

Inte speciellt snyggt måste jag säga.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-08-25 21:56

Iofs kan man ju enkelt spänna ett högtalartyg över hela väggen i vitt/pärlemor. Tror att bakre väggen hos AC har ett spänt tyg framför diffusorerna/basabsorbenterna och man tänker inte ens på det förrän man känner på det..

Är själv i valet och kvalet vilket håll man skall gå i rumsakustiken... Mer diffusering eller absorbtion eller både och..
100% Digital

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-25 22:00

Jag förstår inte varför man inte börjar med en tjock matta och sen börjar med resten av rummet. Bara min fundering.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-25 22:25

Audio Concept verkar ha matta i sitt rum, eller?
http://www.diffusor.com/res/Default/svanrummet.jpg

Och Ericssons rum har alltså definitivt matta, så det går tydligen att få till inom level 3, även om Svanå inte verkar uppmuntra saken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-08-26 09:02

Det ser ut om på bilden även en vanlig dag
ett bra rum!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-26 09:16

Det ser ju ut som en grå heltäckning, eller grå nålfilt eller möjligen skifferplattor, faktiskt egentligen omöjligt att avgöra från bilden.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-08-26 10:54

golvet är hårt (nån form av keramik eller sten)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-19 18:18

Har just upptäckt den här tråden, och såg:

Piotr skrev:Subjektivisten,

om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.

För kritisk lyssning rekommenderar Mats att man använder diffusorer just där.. då kan man ha kalt golv för övrigt.

/Peter

Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar), men i brist på sådant: En liten golvstående "skärm", som tar hand om golvstudsen! ;) Två fötter på varje.

Den kan faktiskt vara förhållandevis liten, eftersom det skall blockera över en trots allt rätt så hög frekvens. Spegelbilden i golvet av högtalarn, kommer ju med en förhållandevis kort tidsförsinkning, och det är inte ovanligt att den första desruktiva interferensen kommer först uppe vid 400 Hz, eller högre, och då behöver en skärm inte vara så stor för att ta udden av reflexen effektivt.

(Ju lägre basen sitter, desto högre upp i frekvens kommer utsläckningen, men den bli i gengält djupare.)

En sådan lösning gör faktiskt extra ordinärt stor nytta med OA-50 och OA-52 och jag har även testat det hos Stig Carlsson själv. Det gav väldigt tydliga mätmässiga uträtningseffekter (både där nere i stora rummet och där uppe några år senare).

Visade även den tydliga effekten för Ingemar Olsson vid ett tillfälle, men då använde jag min Attaché-väska om jag minns rätt, i brist på medhavd golvskärm. Den funkade bra den också.

Vh, iö

- - - - -

*Matta förslår inte för detta, eftersom den i bästa fall börjar hjälpa över sisådär 1 kHz, ofta mer än en oktav upp ytterligare.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-19 19:56

IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),

Hur stort bör den vara?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-19 20:12

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),

Hur stort bör den vara?

Hehe, jag tycker också att det där är lite knepigt även om det borde vara lätt
att räkna ut. Om man lägger en spegel på bordsytan ska du inte kunna se
elementen om jag minns rätt. Samt att om du lägger en spegel på golvet
innan bordet placeras där ska du kunna se dem.

Men när jag sen ska omvandla det där till ett mått att ha med mig till affären
så blir det köttmos i skallen på mig haha.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-19 20:15

Som jag har det nu så är det så att sitter jag i sweetspot och tittat på högtalarna och bordet så går den "raka linjen" rakt in i sidan av bordet, inte på framsidan. Så det bör ju stoppa golvreflexerna tillräckligt. :?

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-19 22:30

Spegel spegel på golvet där, säg mig om du dina högtalare ser....
Denna metod funkar klockrent, bra om man har någon som kan flytta omkring spegeln åt en. Denna tråd har jag också missat.... Kul med nått nytt att läsa.

/Jonas

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-19 23:40

Hade ingen spegel tillhands så testade på mitt soffbord (120x60 cm) med en cd-skiva. kunde inte se nåt högtalarelement hur jag än flyttade på den och på mig i soffan.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2009-01-20 10:45

http://www.linkwitzlab.com/AES%2707/AES123-final2.pdf

Kan det vara denna som Matts hänvisar till i ovanstående inlägg via PAA?
jobbar på Level 5

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-21 02:27

IngOehman skrev:Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar), men i brist på sådant: En liten golvstående "skärm", som tar hand om golvstudsen! ;) Två fötter på varje.

Du hade ju en sådan vågbrytare i ditt sortiment förut.

Sålde du någon? Finns den på bild?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi