Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Almen skrev:
Jag har en känsla att det skall in ett fel i Naqrefs mening, och således stå "så är det dock helt fel väg att gå att försöka flytta in all efterklang i lyssningsrummet".
Korrekt. Jag missade att skriva fel.
paa skrev:Naqref™ skrev:
Korrekt. Jag missade att skriva fel.
Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!
paa skrev:Hoppsan och jag som trodde du glömt "rätt" med tanke på att Carlsson inte behöver rockwool på väggarna!
Det nya level 3 rummet i Boca Raton Florida är beställt av Dave Zucker en känd audiophile och 4 stjärning kock . Hans butik (The Sound Experients) öppnar någon gång i höst . Innan min avresa så slog han fast att rummet gett en ny dimension till hans musiklyssnande
Samtidigt pågår ett level 3 rum i Helsingfors och den första sändningen till Singapore (tack vare asiatiskt besök hos Marten Design)
Rummet i bilagan har följande moduler
20 st V-4
4 st V-6
6 st polycylindrar (1200*250*1800mm) på sidoväggarna med Ad 20 panel
En stor custom byggd bas fälla på bakväggen (bakom lyssning) som justerats till 30 Hz
Custom byggda basfällor runt ovalen i taket där det ligger Golden Horn Paneler ca 8m2
Enda mjuka absorbenterna sitter för HH springorna
Level 3 rummen utmärks av:
Jämn frekvensgång i större delen av rummet
"Eftrerklang" runt 0.25-0.3s i hela frekvensregistret
Sabins formel existerar ej i dessa rum vilket lätt bevisas på hur trevligt det är att vistas i rummen trots den korta "efterklangs" tiden.
(Miami rummet skulle med Sabins formel ge ca 0.7s ovanför 500 Hz) (diffusorernas absorbtionskoefficient ligger runt 0.15s)
Minimal room gain i basen (detta ställer krav på att högtalartillverkaren har tänkt på detta, ca +6 db under 100 Hz, om högtalaren är gjord att stå ute i rummet)
Högtalarens ekofria frekvensgång (+-3dB) och impuls svar flyttas till sweetspot . Detta tack vare de bredbandiga diffusorernas jämna och låga absorbtionskoefficient samt att de absorbera under 250 Hz. (så fort mjuka absorbenter ,mindre än 250mm, införs i rummet Eq:as högtalarens frekvensgång
Efterklangsfältet som bredbandigt sänks till ca 15dB i förhållandet till direktljudet ger hjärnan en chans att upptäcka alla detaljer, transparens, ambience mm som förhoppningvis finns på inspelningen. Denna smala zon kallas för spaciousness och ligger mellan uppfattningen av combfiltereffekter och där reflexerna blir ohörbara.
In- och avspelning går att göra i samma rum utan att rummets efterklang förändrar inspelningen
Detta öppnar upp en unik kedja där inspelning ,ev mixning och uppspelning i hemmet kan göras under likartade akustiska förhållanden
Inspelningsrum av världsklass får man på köpet
Eftersom maskeringseffekten är minimal och förmågan att registrera detaljer ,ambience mm är betydligt högre än rum med mjuka absorbenter är de oumbärliga för F/E och A/B tester
Tilläggas kan:
Beställaren har möjlighet att införa mjuka absorbenter eller få en del av diffusormodulerna vridbara (absorbent på baksidan)
Detta för att personliga preferenser ,högtalarkonstruktion och inspelning kan kräva detta. Detta är dock på bekostnad av detaljer, ambience mm
Mer att läsa om de sena reflexernas betydelse finns publicerat av AES bla av Don Davis,Floyd Toole och nu senast Siegfried Linkwitz
Hälsningar
Matts
P.S.
Glömde tillägga att Stigs konstruktioner (högtalaren mot väggen och bra powerrespons) premieras särskilt av konceptet bla pga det diffuserande taket
D.S.
Piotr skrev:Subjektivisten,
om 100% av väggar och tak är behandlat så finns det bara en (eller snarare två..) obehandlade reflexer kvar från golvet, nämligen förstareflexerna.
För kritisk lyssning rekommenderar Mats att man använder diffusorer just där.. då kan man ha kalt golv för övrigt.
/Peter
IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),
subjektivisten skrev:IngOehman skrev:Jag brukar använda en helt annat metod för att bli av med de destruktivt interfererande delarna av golvreflexen*. Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar),
Hur stort bör den vara?
IngOehman skrev:Antingen att stort soffbord (vilket jag föredrar), men i brist på sådant: En liten golvstående "skärm", som tar hand om golvstudsen!Två fötter på varje.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster