Om nu någon likförbannat tycker sig trivas bäst med kablar för 100 000 kr eller gärna kör najtråd, så skit samma för mig. Det är bara kul att folk är glada och nöjda, och det blir var och en på sitt sätt.
Det här är kärnan i alla kabeldebatter, tror jag.
När jag har skaffat något så vill jag ständigt få bekräftelse att det var ett rätt val. Och det gäller något för 100K såväl som som för 200 kr. Får att mitt val grundades på många olika överväganden. Köpare av dyra prylar vill få bekräftelse (de brukar kalla det respekt) på att de inte sjängde pengar i sjön medan köpare av billig vara vill få "respekt" för sitt val. DIYare är ett släkte för sig, en vilsam oas bland alla heta stormar.
Någon gav en länk till en quicktime snutt där en snubbe sa "da da da" när man tittade på läpparna men det lät "ba ba ba" när man inte tittade (eller tvärtom, jag minns inte). Det var en omvälvande upplevelse även för en gammal "realist" att uppleva.
Exemplet säger förvisso inte mycket om kablar men en hel del om våra sinnens inverkan på verklighetsuppfattning.
Dimitri