Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Det bryr jag mig inte om. Dom flesta artister är så okunniga att jag är rätt ointresserade av deras åsikter om ljudkvalite.
celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Det bryr jag mig inte om. Dom flesta artister är så okunniga att jag är rätt ointresserade av deras åsikter om ljudkvalite.
nä, jag har förstått det, och jag börjar inse att det inte är en naturlig återgivning du far efter utan en färgning
perstromgren skrev:Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
Det har ju redan tagits upp. Svaret är JA.
subjektivisten skrev:Per. Om du lyssnar på skiva A hos dig och det låter bra så tar du in några kassa högtalare och lyssnar på samma skiva igen. Låter det sämre? Ja. Låter det bättre om du använder dina högtalare igen? Ja.
Tänk studiosituationen; där du har musiken (24/96) som låter bra men högtalarna man har där låter rätt dåligt. Musiken är ju fortfarande den samma oavsett om högtalarna är kassa. Så om dom inte lyckas förstöra den ännu mer så kan du ha bättre ljud hemma.
perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Conan skrev:perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Men du måste tänka på att producenten/teknikern endast kan "skruva" så att det låta så bra som möjligt med de förutsättningarna han har att tillgå. Mixar eller mastrar man med ett par NS-10 kan det aldrig låta bättre än NS-10 i studion. Hemma hos dig - som säkert har bättre grejor än NS-10 - kan också såklart få till ett bättre ljud från inspelningen än om du hade använt Yamaha-högtalaren som det mixades på.
Conan skrev:perstromgren skrev:Men om man har högtalare som låter rätt dåligt, så måste ju vem-det-nu-är, skruva så att det låter bra i alla fall. Om nu producenten är ute efter hifi, vilket vi måste förutsätta i sammanhanget. Och det borde väl innebära att det hemma hos dig inte låter som det är tänkt. Alltså mindre hifi.
Eller?
Men du måste tänka på att producenten/teknikern endast kan "skruva" så att det låta så bra som möjligt med de förutsättningarna han har att tillgå. Mixar eller mastrar man med ett par NS-10 kan det aldrig låta bättre än NS-10 i studion. Hemma hos dig - som säkert har bättre grejor än NS-10 - kan också såklart få till ett bättre ljud från inspelningen än om du hade använt Yamaha-högtalaren som det mixades på.
Även fast någon skulle få för sig att ha en klockradio som monitor i studion och försöka skruva till en inspelning att låta så bra som möjligt på klockradions högtalare, betyder inte det att uppslening via klockradio är så bra det kan bli. Även den inspelningen låter säkert bättre och mer "naturtroget" på ett par topphögtalare än via klockradion.
Men däremot låter ju inspelningen säkert inte så bra som det skulle låtit om mastring/mixning var utförda på bättre monitorer. En klassisk inspelning t.ex. kommer väl förmodligen inte att berabetas med via ett par NS-10 utan ett mer kvalificerat monitorsystem. Och här är väl uppställningar med B&W 801 t.ex inte så värst långt ifrån de bästa hemmasystemen i uppbyggnad och ljudfilosofi?
Och egentligen finns det väl inget som hindrar att studion har ett "hemmahifi"-liknande system för slutmixning & mastring?
perstromgren skrev:Vad menar du med "bättre" här? Är det verkligen mer hifi gentemot studion du tänker på? Det kan vi ju rimligen inte veta.
perstromgren skrev:Tanken är nog lite absurd, dessutom. Ingen lägger ner flera hudnra k på mickar för att sedan gissa sig fram till ljudet mha NS-10. De senare används ju (eller var åtminstone tänkt att användas) för att kolla ljudet hemma hos enkelt folk, men knappast för att kolla och justera hifi-mässighet.
perstromgren skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
nä, jag har förstått det, och jag börjar inse att det inte är en naturlig återgivning du far efter utan en färgning
Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
celef skrev:perstromgren skrev:celef skrev:subjektivisten skrev:celef skrev:en stilla undran, om artisten/producenten kom hem till er och lyssnade på sina produktioner och konstaterade att det lät illa, skulle ni bli glada eller ledsna då?
Grabbar! Kan ni inte göra mig en tjänst och svara på trådfrågan i stället för att tjäbbla, även om ni har kul? Kan man fixa mer hifi hemma än det ljud som fanns i monnitorn vid inspelningstillfället/mixningen?
jag har oxå redan svarat på frågan, sidan 1, och svaret är såklart kort och klart nej
Därför skulle jag nog ändå säga att maximal hifi hemma är det som återger det som finns på skivan optimalt.
Bongo skrev:Nisse skruvar och skruvar med sina svindyra och bra equalizers tills ljudet låter nästan lika bra i hans NS-10 som i verkligheten. Eftersom Nisse är kompetent så komprimerar han inte ljudet eller något annat dumt. Det enda han gör är att lyckas få inspelningen att låta så nära verkligheten det går på just hans NS-10 i hans kontrollrum
Conan skrev:Bongo skrev:Nisse skruvar och skruvar med sina svindyra och bra equalizers tills ljudet låter nästan lika bra i hans NS-10 som i verkligheten. Eftersom Nisse är kompetent så komprimerar han inte ljudet eller något annat dumt. Det enda han gör är att lyckas få inspelningen att låta så nära verkligheten det går på just hans NS-10 i hans kontrollrum
Men här skriver du två helt vitt skilda saker:
"Så nära verkligheten det går med ett par NS-10" är nämligen inte samma sak som "nästan lika bra som verkligheten". Byt ut "NS-10" mot "klockradiohögtalare" så förstår du.
Med ett dåligt monitorsystem går det inte att komma till "nästan lika som verkligheten" lika lite som ett par dåliga hemmahögtalare kan återge "nästan som verkligheten". En film som är färdigställd med en flimrande 24 tums svart/vit TV som monitor behöver inte nödvändigtvis ses med samma 24 tummare för att tittaren ska få en maximal känsla av återgivning.
Men med bättre monitorer än klockradiohögtalare och flimriga 24 tummare så möjliggörs även ett bättre slutresultat om uppspelningsutrustningen håller högre kvalitet.
Bongo skrev:Om vi bortser från bandbreddsbegränsningar (därav mitt val av ns10 istället för klockradiohögtalare då ns10 i alla fall kan spela ner till under 100 hz) så anser jag att man kan få de flesta högtalare att komma nära verkligheten mha filter anpassade för just den högtalaren, framförallt när det gäller frekvensgången så går det att göra mycket för att räta ut den, och har man rätat ut den för en högtalare så låter det inte mer verklighetstroget på en annan som inte har samma frekvenskurva.
perstromgren skrev:Men hörni, NS-10 och liknande verktyg är väl patologiska fall? Är inte det typiska fallet något avsevärt kapablare?
Och hifi är det väl inte så mycket idé att prata om när det gäller hårt producerad musik, så det kan vi väl lämna därhän?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster