Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Morello skriver: "Jag undrar fortfarande varför man saboterar s-ljuden och således behöver en de-esser. "
Man skulle kunna jämföra med att om man fotografera en närbild av ett ansikte med ett kraftigt vidvinkel...då förstoras näsan. Då skulle det vara bra med en de-nooser. Det är samma sak som händer när man spelar in vissa personer med mikrofonen nära käften....man kanske inte tänker på att vissa personer kanske har små stickiga s-ljud när man står och pratar med dom på lite linker håll eller att dom har mycket saliv i munen som också kommer att förstärkas vid en nära mick-placering.
Nagrania skrev:Morello skriver: "Jag undrar fortfarande varför man saboterar s-ljuden och således behöver en de-esser. "
Man skulle kunna jämföra med att om man fotografera en närbild av ett ansikte med ett kraftigt vidvinkel...då förstoras näsan. Då skulle det vara bra med en de-nooser. Det är samma sak som händer när man spelar in vissa personer med mikrofonen nära käften....man kanske inte tänker på att vissa personer kanske har små stickiga s-ljud när man står och pratar med dom på lite linker håll eller att dom har mycket saliv i munen som också kommer att förstärkas vid en nära mick-placering. Nu hoppas jag att du har fått en förklaring som är för dig godtagbar. Sedan det här med ditt fördömmande av Atlantis. Helt fel enligt mig och många andra...det kan ju inte vara så att de flesta jazzmusiker som spelar in där har fel. Atlantis är idag den äldsta fortfarande existerande studion i Sverige och det att dom kör med samma Nevebord sedan 1972 beror på att alla som spelat in där gillar soundet. Att en kompressor till synes arbetar behöver inte betyda att den är inkopplad. Jag skulle kunna tro att dina sagesmän tar fel. Om man spelar in på en mångkanalare så gör man det utan några kompressorer men däremot så kan man ju tänkas använda en kompressor när man gör sin ruffmix för lyssningen men det betyder ju inte att man spelar in så på bandet.
Förutom att vi mastrar din skiva och ser till att den låter så bra som möjligt, så hjälper vi dig även med layout av omslag, framtagning av filmer för tryck, och pressning av skivan. Vi har nära samarbeten med formgivare och CD-fabriker. Genom många års erfarenhet av CD-tillverkning hjälper vi dig att undvika vanliga fällor som lätt blir obehagliga överraskningar på slutnotan.
I och med SACD finns det äntligen ett format som inte i sig själv är något hinder mellan din musik och lyssnaren. Det gamla CD-ljudet finns fortfarande kvar för den som spelar skivan i en vanlig CD-spelare.
Men i en SACD-spelare öppnar sig en helt ny ljudvärld. Det finns plats för både stereo och surroundljud. Allt med en upplösning och detaljrikedom som ordentligt slår den gamla CD:n på fingrarna.
rakt in i en helt linjär mickförstärkare.
Jag misstänker att du tillhör LTS maffian för dom har ju alltid varit militanta precis som du verkar vara men ingen av dom har lyckats göra någon fantastisk inspelning själv.
Nagrania skrev:Johan_Lindroos skriver: "Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt."
Nej just det men jag är inte heller så trevlig mot sådana som tror sig veta allt. Det är heller inte så trevligt att dra alla ljudtekniker över samma kam. Du Johan borde ju veta att det finns några inom LTS som nog anser sig vara förmer än andra...dock inte alla så klart. Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack.
Nagrania skrev:Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack.
Nagrania skrev:Johan_Lindroos skriver: "Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt."
Nej just det men jag är inte heller så trevlig mot sådana som tror sig veta allt. Det är heller inte så trevligt att dra alla ljudtekniker över samma kam. Du Johan borde ju veta att det finns några inom LTS som nog anser sig vara förmer än andra...dock inte alla så klart. Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack.
Style skrev:TV är B&Os paradgren och det enda område de faktiskt är prisvärda.
gromit skrev:Hur man kan orden "snygg" och "TV" i samma mening övergår mitt förstånd.![]()
TV-apparater kan möjligtvis vara mindre gräsliga eller allra helst osynliga, t ex inbyggda i ett skåp med lucka som man kan stänga.
/Design-polisen gm Gr.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 22 gäster