Radio & Tv ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-24 14:03

Morello skriver: "Jag undrar fortfarande varför man saboterar s-ljuden och således behöver en de-esser. "

Man skulle kunna jämföra med att om man fotografera en närbild av ett ansikte med ett kraftigt vidvinkel...då förstoras näsan. Då skulle det vara bra med en de-nooser. Det är samma sak som händer när man spelar in vissa personer med mikrofonen nära käften....man kanske inte tänker på att vissa personer kanske har små stickiga s-ljud när man står och pratar med dom på lite linker håll eller att dom har mycket saliv i munen som också kommer att förstärkas vid en nära mick-placering. Nu hoppas jag att du har fått en förklaring som är för dig godtagbar. Sedan det här med ditt fördömmande av Atlantis. Helt fel enligt mig och många andra...det kan ju inte vara så att de flesta jazzmusiker som spelar in där har fel. Atlantis är idag den äldsta fortfarande existerande studion i Sverige och det att dom kör med samma Nevebord sedan 1972 beror på att alla som spelat in där gillar soundet. Att en kompressor till synes arbetar behöver inte betyda att den är inkopplad. Jag skulle kunna tro att dina sagesmän tar fel. Om man spelar in på en mångkanalare så gör man det utan några kompressorer men däremot så kan man ju tänkas använda en kompressor när man gör sin ruffmix för lyssningen men det betyder ju inte att man spelar in så på bandet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-24 15:17

Nagrania skrev:Morello skriver: "Jag undrar fortfarande varför man saboterar s-ljuden och således behöver en de-esser. "

Man skulle kunna jämföra med att om man fotografera en närbild av ett ansikte med ett kraftigt vidvinkel...då förstoras näsan. Då skulle det vara bra med en de-nooser. Det är samma sak som händer när man spelar in vissa personer med mikrofonen nära käften....man kanske inte tänker på att vissa personer kanske har små stickiga s-ljud när man står och pratar med dom på lite linker håll eller att dom har mycket saliv i munen som också kommer att förstärkas vid en nära mick-placering.

Hmmm funderade faktiskt ut en liknelse som inte avviker så mycket från din igårkväll. Det var om man ska fotografera ett föremål och ljussätter det på ett visst sätt som maximalt framhöver strukturen och sedan för att man inte gillar strukturen blir tvingad att photoshoppa bilden efteråt. Hur smart är det på en skala? Är det inte bättre att fixa till förhållanden i själva studion (oavsett om det är en ljud eller bild dito) så att man slipper pilla med det i efterhand? Att man i livesammanhang kan behöva stå nära miken är ju en sak för att slippa störljud men i en studio så kan man ju laborera mer med avståndet. Slipper smaskandet och får kanske lite naturligt reverb på kuppen och slipper lägga till så mycket. Dessutom så blir avståndsavvikelser från sångaren/sångerskan mindre noterbara (om densamma nu inte kan stå helt still).

Varför gör man inte så? Om det inte går att spela in så i studion p g a att den är för akustiskt dålig så kan man ju fundera på om den ens är lämplig att kalla studio :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 19:17

Nagrania skrev:Morello skriver: "Jag undrar fortfarande varför man saboterar s-ljuden och således behöver en de-esser. "

Man skulle kunna jämföra med att om man fotografera en närbild av ett ansikte med ett kraftigt vidvinkel...då förstoras näsan. Då skulle det vara bra med en de-nooser. Det är samma sak som händer när man spelar in vissa personer med mikrofonen nära käften....man kanske inte tänker på att vissa personer kanske har små stickiga s-ljud när man står och pratar med dom på lite linker håll eller att dom har mycket saliv i munen som också kommer att förstärkas vid en nära mick-placering. Nu hoppas jag att du har fått en förklaring som är för dig godtagbar. Sedan det här med ditt fördömmande av Atlantis. Helt fel enligt mig och många andra...det kan ju inte vara så att de flesta jazzmusiker som spelar in där har fel. Atlantis är idag den äldsta fortfarande existerande studion i Sverige och det att dom kör med samma Nevebord sedan 1972 beror på att alla som spelat in där gillar soundet. Att en kompressor till synes arbetar behöver inte betyda att den är inkopplad. Jag skulle kunna tro att dina sagesmän tar fel. Om man spelar in på en mångkanalare så gör man det utan några kompressorer men däremot så kan man ju tänkas använda en kompressor när man gör sin ruffmix för lyssningen men det betyder ju inte att man spelar in så på bandet.

Jag måste alltså ha missat guldkornen från Atlantis. 8O
Kan du ge exempel på något från Atlantis som låter bra? Gärna jazz.

Delar inte din uppfattning om de-esser och s-ljud. Faktum är att jag hört massvis med fantastiska vokalistupptagningar där man inte använt kompressor,limiter, exciter, de-esser med mera :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-24 20:04

Morello skriver: "Faktum är att jag hört massvis med fantastiska vokalistupptagningar där man inte använt kompressor,limiter, exciter, de-esser med mera."

Hur kan du veta det så säkert när inte änns jag kan säga det säkert trots att jag kan säga att jag är mycket familjär med sådan prylar.
Sedan var det Atlantis....du ska få tips på några skivor som är inspelad där. Björn J:son Lindh Guldkorn från Metronome...det är en skiva som jag länge trodde var försvunnen men nej den har äntligen kommit på CD. Lyssna på Ramadan ja lyssna på hela skivan och den är inspelad av Rune Persson mellan åren 1971-75. Det finns en annan som är bra med J:son Lindh "Cous Cous". Nils Lindberg "Third Saxes Galore" skivmärke Prohone PCD 052. Det står att skivan är en HDCD men tyvärr stämmer inte det, du kan ju också lyssna på Alice Babs senaste tillsammans med Nisse Lindberg. Ja det finns fler men det är så att jag måste botanisera bland alla mina skivor och jag har så vansinnigt mycket skivor...ja faktiskt flera tusen och jag har svårt att hitta bland skivorna så det får väl räcka för nu. :oops:

Ps. Jo en skiva som du säkert har hört som barn med Jojje wadenius som bl.a sjunger Barbro Lindgren´s Kråkbegravningen. Ds

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 22:15

Tack, ska lyssna på någon av skivorna du listade. Jag känner flera ljudtekniker och har naturligtvis lyssnat på upptagningar dom gjort (de flesta är AB-upptagningar - till och med vokalisten framför AB-par). Just nu sitter jag faktiskt och lyssnar på en AB-upptagning, dokc ej sång, utan en makalös violinkonsert. Två rundtagande ½"-mikrofoner, mikrofonförsteg och en DAT. That's all :lol: Som jag skrev tidigare - jag har jämfört en upptagning som gjordes i två olika studios, varav den var Atlantis. Eftersom jag känner musikerna har jag hört instrumenten på riktigt och kan konstatera att Atlantis-upptagning är ren skit. Det är dock den bästa atlantis jag hört, vilket möjligtvis kan bero på att banden aldrig hamnade på cutting room :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-04-24 22:29

Morello: en liten länk till kvälls-kaffet kanske man får bjuda på. ;)

http://www.cutting-room.se/

Förutom att vi mastrar din skiva och ser till att den låter så bra som möjligt, så hjälper vi dig även med layout av omslag, framtagning av filmer för tryck, och pressning av skivan. Vi har nära samarbeten med formgivare och CD-fabriker. Genom många års erfarenhet av CD-tillverkning hjälper vi dig att undvika vanliga fällor som lätt blir obehagliga överraskningar på slutnotan.

http://www.cutting-room.se/tjanster/tja ... ck_se.html

I och med SACD finns det äntligen ett format som inte i sig själv är något hinder mellan din musik och lyssnaren. Det gamla CD-ljudet finns fortfarande kvar för den som spelar skivan i en vanlig CD-spelare.

Men i en SACD-spelare öppnar sig en helt ny ljudvärld. Det finns plats för både stereo och surroundljud. Allt med en upplösning och detaljrikedom som ordentligt slår den gamla CD:n på fingrarna.

http://www.cutting-room.se/tjanster/tja ... cd_se.html

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8O 8O :D :roll: :roll: :roll:
Senast redigerad av Ranefjord 2004-04-24 22:38, redigerad totalt 2 gånger.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 22:36

Hörde en skräckhistoria ang cuttting room. En snubbe anlitade cutting room för att föra över DAT till CD och bad specifikt: "ändra inte något". När skivorna kommer har man inte bara ändrat nivån, utan komprimerat sönder materialet. När snubben påpekade detta svarade man glatt: "Jamen, kompressorn använder vi alltid". Fakturan samt CD-skivorna i soptunnan. Dom där gubbsen borde spärras in 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-24 22:38

För att citera Didrik de Geer: "Mastering-studio är den värsta svordom jag känner till." 8O
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-25 01:15

Morello skriver: "Jag känner flera ljudtekniker och har naturligtvis lyssnat på upptagningar dom gjort (de flesta är AB-upptagningar - till och med vokalisten framför AB-par). Just nu sitter jag faktiskt och lyssnar på en AB-upptagning, dokc ej sång, utan en makalös violinkonsert."

Ja ha vad säger det här....ingenting. En violinkonsert spelar man väl in med AB-teknik. Jag förstår inte vad du vill komma det är ju egentligen det enklaste man kan göra att spela in en violinkonsert.
Du förstår Morello det är så här att just när det gäller klassiskmusik typ en stråkorkester eller symfoniorkester så har man vissa standarduppsättningar och man kan i princip spela in sådan musik med endast två mikrofoner men egentligen så skulle man behöva fler än så. Det finns en uppställning som Decca utvecklade på 50-talet och kallas populärt för Decca-trädet och bestod av tre stycken mikrofoner. Men egentligen behöver man flera mikrofoner än så om man vill ha lite bredd och för förstärka vissa tonsvaga intrument. Om det dessutom är en kör med så behöver man åtminstonde tre fyra mikrofoner till så att man kan ställa kören på ett sådant vis att den inte läcker in i orkesterns mikrofoner. Att man har användt sig av ett stereopar till soloisten är helt normalt och det tillhör också standard.
Morello jag tror inte du ska lyssna för mycket på olika skrönor för dom är oftast förvrängda till oigen-kännlighet. :lol: Jag misstänker att du tillhör LTS maffian för dom har ju alltid varit militanta precis som du verkar vara men ingen av dom har lyckats göra någon fantastisk inspelning själv. Jag kommer ihåg att skivmärket Proprius gjorde ganska många 2-mikrofoninspelningar med hjälp av Sonoconsult/H.Sjögren. Dom lät inte speciellt bra men höjdes ändå till skyarna av folket runt i kring LTS. För att inte tala om inspelningen med Roman´s Drottningholmsmusik där man riktade mikrofonerna upp mot taket....den höjdes också till skyarna av samma kader människor trots att det verkligen lät skit om det hela. När det gäller TELARC som många anser låter så bra tycker jag nog att det ändå inte alltid är så. Om vi tittar på deras jazzinspelningar så använder dom en sorts konsthuvudstereofoni(Neumann KL 100) tillsammans med några stödmikrofoner(Sennheiser, Audio Technica & DPA) och rakt in i en helt linjär mickförstärkare. Det låter lite matt men det gör inget eftersom det alltid brukar vara liveinspelningar. Allt det här som jag nu skrivit känner du naturligtvis till och i så fall tycker jag att du ska börja göra dom där fantastiskt fina inspelningarna själv i stället för att gnälla så mycket. 8)

Tack för mig

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-25 01:47

Jag hade faktiskt inte en susning om att LTS har hyllat de skivor du tar upp. :lol: Att jag tog upp violinkonseretn var bara för att jag råkade lyssna på den samt att den låter fantastiskt bra. Visst känner jag till decca-trädet. Har en hel bunt gamla deccor som är inspelade med trädet och dom låter riktigt bra. 8)

rakt in i en helt linjär mickförstärkare.

Millenia Media heter dom och är troligtvis rimligt linjära :D Tror dom distar mindre än -90dB faktiskt.

Jag misstänker att du tillhör LTS maffian för dom har ju alltid varit militanta precis som du verkar vara men ingen av dom har lyckats göra någon fantastisk inspelning själv.

Har hört flera extremt fina inspelningar som LTS-medlemmar gjort. Ingvar Öhman har tex gjort ett antal högklassiga upptagningar. Å andra sidan vet jag inte alls varför du tog upp LTS.

Har hört ett antal inspelningar av Didrik de Geer och dom har också varit högklassiga. Du kanske till och med sitter på en Didrik-mikrofon? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-25 14:00

Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt. Du kan t.ex omöjligt veta vad medlemmar i LTS lyssnar på för musik och vilka inspelningar de föredrar. Att dra folk över en kam och kalla folk för maffia och militanta är rent oförskämt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-04-25 15:35

Johan_Lindroos skriver: "Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt."

Nej just det men jag är inte heller så trevlig mot sådana som tror sig veta allt. Det är heller inte så trevligt att dra alla ljudtekniker över samma kam. Du Johan borde ju veta att det finns några inom LTS som nog anser sig vara förmer än andra...dock inte alla så klart. Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack. 8O

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-25 17:16

Hej!

Men kritik mot en inspelnings ljudteknik(er) är ju inte kritik mot alla ljudtekniker! Även du
Nagriana måste väl ändå hålla med om att mkt dåligt görs och att det i vissa/många fall
av ren okunskap vid mastering bara "förstörs" i tron att det är vad "folk vill ha" eller att
det "låter bättre i radion då" och så, eller!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-25 19:11

Nagrania skrev:Johan_Lindroos skriver: "Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt."

Nej just det men jag är inte heller så trevlig mot sådana som tror sig veta allt. Det är heller inte så trevligt att dra alla ljudtekniker över samma kam. Du Johan borde ju veta att det finns några inom LTS som nog anser sig vara förmer än andra...dock inte alla så klart. Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack. 8O

Vad handlade detta snack om?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-25 19:28

Nagrania skrev:Var du inte inne i LTS monter? Jag var det och jag var tvungen att gå därifrån eftersom jag inte orkade höra allt skitsnack. 8O

Var det du som surnade till och gick under Öhmans föreläsning om olika musiklagringsmedia?

Hur som helst så är det väl alltid bättre att diskutera än att gå därifrån? Alltså, om du nu har annorlunda åsikter så är det väl bättre att visa dessa än att låta någon stå helt oemotsagd?

/Gr.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-25 20:28

-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-26 09:45

Nagrania skrev:Johan_Lindroos skriver: "Nagrania, ditt beteende att dra folk över en kam är inte speciellt trevligt."

Själv huserade jag några rum bort och demade "finhifiprylar". Jag var endast i LTS rum i 1 minut + höll ett 30 minuters föredrag där om rumsakustisk planering.

Ja men berätta då! Vad för skitsnack? Vad var det som sades där som du inte samtyckte med? Var det t.ex uttalanden från publiken i rummet eller från någon inom LTS? Berätta mer!

Jag känner inte till någon i LTS som anser sig "vara förmer än någon annan". Om du skriver sådant så bör du motivera ditt uttalande, exempelvis med några exempel.

Du drar fortfarande folk över en kam.

/Johan

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-04-26 14:43

Tack ! Nu vet jag precis varför tvljudet låter som det gör 8O :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-26 15:19

Tascam, lite mer svar om ämnet hamnade på annan plats i cyberrymden, nämligen bestämt LTS-forum. Kolla på:

http://carlssonplanet.com/lts/viewtopic.php?t=40 , där jag svarade på Americantabloids fråga på sidan 1.

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2004-04-26 21:09

För att svara Tascam så vill jag påstå att Sveriges Radio har världens bästa ljud. Trots sunkiga arbetsverktyg och akustiskt felbyggda studiolokaler. Att det ändå låter så bra som det gör kan man tacka idogt arbetande ljudtekniker. Tyvärr kan man nog räkna med en försämring i framtiden då besparingar gör att detta yrke liksom på de flesta andra brodcastföretag runt om i världen är på väg bort till förmån för egetarbete vid skrivbordet och headset för reportrarna. Man kan dra en parallell med alla landsortstidningar som sparkat sina fotografer, "eftersom det är så enkelt och billigt nu när det är digitalt"... Ibland skulle man vilja reagera likadant som Michel Douglas i filmen Falling Down... :evil:

tascam(inaktiv)

Inläggav tascam(inaktiv) » 2004-04-27 10:17

Jag tycker inte att ljudet på tv utsändningarna är dåliga precis.
Min fråga från början var bara om dom styr ut mer bas i sina sändningar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-04-27 11:12

Jag upplever ljudet på SVT1&2 som bra, men sämre på en del andra kanaler. Speciellt irriterande är reklaminslagens våldsamma nivå. Å andra sidan ska jag inte säga så mycket eftersom jag tittar på teve maximalt 30 minuter per vecka. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-04-27 21:23

jag kollade på Beck-filmen på fyran igår. Var det bara jag som upplevde att dialogen ibland distade? Volymen var nog dessutom högre än vanligt

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-28 13:24

Har du ingen volymkontroll på TV:n? :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-04-28 22:20

jo jag har volymkontroll, men vad jag menade var att det verkade som att sändningen var överstyrd. Detta visade sig som två symptom
1, det distade då och då
2, volymen var högre än vanligt

Jag har normalt alldeles utmärkt TV-ljud på 1,2,4 och canal+. Tv3 och 5 suger

Beckfilmen var dock ett undantag

Jag lyssnar i TVn vilket naturligtvis inte är optimalt, dock är det en B&O BV3 så ljudet måste nog gissningsvis anses som det bästa som överhuvudtaget finns inbyggt i nån TV på marknaden just nu (jag har jämfört rätt extensivt men naturligtvis inte med samtliga på marknaden förekommande märken). TV är B&Os paradgren och det enda område de faktiskt är prisvärda.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-29 08:53

Style skrev:TV är B&Os paradgren och det enda område de faktiskt är prisvärda.

Du menar alltså enda område där de kostar mindre än 3ggr för mycket. :evil:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-29 10:04

Hej Style!

Förstod det, jag bara skojade lite!

Håller med om att B&O har bättre ljud än andra (fast jag skulle inte köpa sådan ändå eftersom bild/krona inte är speciellt hög kvot.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-29 13:18

Loewe spankar Bang Olofssen rätt hårt tycker jag.. så tyvär ser jag nog inte hur B&O är prisvärt i nån mening..
Loewe är tom snyggare.. 8)

edit: tv-alltså.. när det gäller hifi så finns det en hel del som är bättre (och merprisvärt) än både Loewe och B&O..

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-04-29 15:00

Hur man kan orden "snygg" och "TV" i samma mening övergår mitt förstånd. 8O

TV-apparater kan möjligtvis vara mindre gräsliga eller allra helst osynliga, t ex inbyggda i ett skåp med lucka som man kan stänga.

/Design-polisen gm Gr. :wink:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-29 15:18

gromit skrev:Hur man kan orden "snygg" och "TV" i samma mening övergår mitt förstånd. 8O

TV-apparater kan möjligtvis vara mindre gräsliga eller allra helst osynliga, t ex inbyggda i ett skåp med lucka som man kan stänga.

/Design-polisen gm Gr. :wink:

det är ju faktiskt så att ett av B&Os största "honörsord" är att dom har en "snygg design" detta är väl också förmodligen enda anledningen till att dom är så stora som dom är eftersom degisn är viktigare för de flesta än kvalitén produkten producerar.
Men när då en annan tillverkare har bättre kvalité och bättre(snyggare) eller likvärdig design så finns det knappast nån fördel kvar med B&O.. Om man nu inte är intresserad av att ha deras logotype på sina apparater..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi