Vilket av ljudklippen låter bäst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket klipp låter bäst?

Klipp 1
3
10%
Klipp 2
15
48%
Det är ingen skillnad
13
42%

Antal röster : 31

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-27 21:00

Som sagt, vissa hör ju precis vad som helst. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-08-27 21:02

Jag fuskade från början, jag, och slängde in filerna i Audacitys spektrumanalysator. :oops:
--

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-08-27 21:05

Magnuz skrev:Blir det verkligen mer brus när musikerna är fulla?

Kanske om de dricker whisky och soda?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-27 21:11

prolinn skrev:
RogerJoensson skrev:Hur tusan kan det låta som om musikerna är fulla, eller varför skulle det vara svårare att nynna med, bara för att man lägger till brus (som knappt hörs)?
Detta är är ju så löjligt att det orsakar akuta andningsproblem. :lol: :lol: :lol:

/Sen är det ju rätt lätt att tycka rätt när man har facit. -TramsPelle!

Hur skulle du vilja beskriva skillnaden om du nu hörde någon?

Skillnaden är att bruset är högre i filen som konverterats fram och tillbaka till/från 8 bitar. Om man spelar båda filerna tillsammans och fasvänder den ena får man fram skillnaden. Det låter så här (jag kapade filen efter några sekunder för att spara utrymme):

http://user.faktiskt.io/Magnuz/betterintime_skillnad.wav

Det ni hör är alltså koncentrerad musikerfylla. 8O :D

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-27 21:45

Fulla musiker eller inte. Man kan väl beskriva degraderingen på olika sätt. Efersom jag lyssnar på hur musiken framstår så tycker jag att det är en passande beskrivning
Med fulla musiker tolkar jag det som att de sjunger falskt, de använder alltså felaktiga tonarter. Såvitt jag vet är det enbart genom att variera uppspelningshastigheten som detta går att uppnå ifall originalet var tonriktigt, (vilket det var i detta fall). Vi vet också att Supernollan inte modifierat just den parametern. Har du däremot kopierat ena klippet till ett kasettband som du sedermera lyssnar på i en freestyle med dåliga batterier, ja då skall jag låta allt detta vara osagt...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-08-27 21:53

Magnuz skrev:Det ni hör är alltså koncentrerad musikerfylla. 8O :D

:mrgreen:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-27 23:09

RogerJoensson skrev:

Det lät som litet tystlåtet tomtebrus
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-27 23:26

skrutten skrev:
RogerJoensson skrev:

Det lät som litet tystlåtet tomtebrus

Treo är det väll?
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-08-27 23:34

prolinn skrev:Även via lap-toppens inbyggda högtalare var det ju hur enkelt som helst. Hur lyssnar man om man inte lyckas höra vad som är bäst? Det låter ju som om musikerna var fulla på den mixtrade inspelningen! Med Lap-toppen låter givetvis båda både platta och distade, men att musiken blir helfel hörs ju till och med via Lap-toppens högtalare.

Det där måste kännas lite pinsamt nu när du har fått skillnaden illustrerad för dig.
Det handlar om en högre brusnivå*, inga fulla musiker.

Förövrigt så är det fel att kalla det för musiker, det är syntljud (som visserligen till
stor del är samplade från riktiga instrument).

Men det kanske transformeras till levande musiker om man har en Linn Karantän?

:wink:

Ska leta upp ett klipp med hög kvalitet som jämförelse.

*(ett brus som färgar röst och musik, men det gör definitivt inte musikerna fulla)
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-27 23:38

Supernollan skrev:Förövrigt så är det fel att kalla det för musiker, det är syntljud (som visserligen till
stor del är samplade från riktiga instrument).

Leona Lewis är väl ändå inte samplad, utan högst levande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-08-28 00:01

paa skrev:Leona Lewis är väl ändå inte samplad, utan högst levande?

Tänkte såklart på instrumenten 8)

Här är två nya klipp. Det är riktiga instrument, hög kvalitet på inspelningen och ingen
loudness-mastring:

http://ageve.dyndns.org:800/ifyouwantmylove1.wav

http://ageve.dyndns.org:800/ifyouwantmylove2.wav

Skillnaden är tydligare på dessa klippen.

/Ageve

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-28 10:14

Finns det någon som helst möjlighet att ett välvalt ditherbrus även skulle kunna göra något positivt med hörselorganets uppfattning av signalen?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-28 13:48

Jag tycker det är en anings lättare att urskilja den dubblade rösten i början på ifyouwantmylove2 jämfört med 1!
Kan man uppskatta vilket brustillskott i dB som omvandlingen och ditherbruset medför, i S/N-nivå?
Ingen som kan svara på min fråga i förra inlägget?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-28 14:19

paa skrev:Jag tycker det är en anings lättare att urskilja den dubblade rösten i början på ifyouwantmylove2 jämfört med 1!
Kan man uppskatta vilket brustillskott i dB som omvandlingen och ditherbruset medför, i S/N-nivå?
Ingen som kan svara på min fråga i förra inlägget?

Borde inte s/n bli 20*log(2^7) ≈40 dB för en 8-bitars signal?

Men nu var musiken ganska lågt inspelad i ifyouwantmylove så då är ju s/n ännu lägre.
All information under -40 dB försvinner ju och ersätts med brus, då borde fina detaljer obönhörligen försvinna.

//Johan

Edit: La till lite mer.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-08-28 14:34

johanu skrev:All information under -40 dB försvinner ju och ersätts med brus, då borde fina detaljer obönhörligen försvinna.

Det fina med brus tillagt före A/D, är att man kan höra svagare ljud än samplingsdjupet annars skulle tillåta. Dock blandadt med brus, men mycket bättre än ingenting eller full rådist...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-28 14:43

RogerJoensson skrev:
johanu skrev:All information under -40 dB försvinner ju och ersätts med brus, då borde fina detaljer obönhörligen försvinna.

Det fina med brus tillagt före A/D, är att man kan höra svagare ljud än samplingsdjupet annars skulle tillåta. Dock blandadt med brus, men mycket bättre än ingenting eller full rådist...

Aha, jo när jag tänker efter har jag ju fått det förklarat för mig i en annan tråd. :oops:

Det är ju riktigt riktigt coolt. :)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-08-28 14:52

johanu skrev:
RogerJoensson skrev:

Aha, jo när jag tänker efter har jag ju fått det förklarat för mig i en annan tråd. :oops:

Vill man ha värdet 0,5 med bara heltal så kan man alternera mellan 0 och 1, då får man i medeltal 0,5. Detta kan man lösa med brus, antingen ditherbruse eller noise-shaping.

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-08-28 15:00

rqu skrev:
johanu skrev:
RogerJoensson skrev:

Vill man ha värdet 0,5 med bara heltal så kan man alternera mellan 0 och 1, då får man i medeltal 0,5. Detta kan man lösa med brus, antingen ditherbruse eller noise-shaping.

Nu tror jag jag också förstår varför högre samplingsfrekvens ger ännu bättre upplösning. :)
T ex de fyra bitarna 0 0 1 0 i 192 kHz ger ju nivån 0,25 i 48 kHz.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-08-28 15:02

paa skrev:Jag tycker det är en anings lättare att urskilja den dubblade rösten i början på ifyouwantmylove2 jämfört med 1!

Klipp 2 har konverterats till/från 8 bit ;)

Klipp 1 är direkt från CD (B&W Audiophile Recordings).

Om man jämför de båda klippen (mix paste med invert) i Cooledit så ligger brusnivån
på -45 dB.

Men det är lite missvisande eftersom noise shaping flyttar upp det mesta av bruset
utanför det hörbara området (så är det tänkt iaf).

Efter LP-filtrering vid 16 kHz hamnar den genomsnittliga brusnivån på -58 dB.

Om man LP-filtrerar vid 15 kHz hamnar nivån på -60dB.

/Ageve

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-08-28 15:43

johanu skrev:Nu tror jag jag också förstår varför högre samplingsfrekvens ger ännu bättre upplösning. :)

Det är bara bandbredden som ändras när du höjer samplingsfrekvensen.
Upplösningen (antalet kvantiseringssteg) ändras inte.

Det man har möjlighet att göra med högre bandbredd är att med hjälp av noise-shaping flytta stora delar av bruset till högre frekvenser.
Den sammanlagda brusnivån förblir dock oförändrad.

Det är ju så 1-bits system som DSD (SACD) fungerar.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-01 14:54

Sent på det men va f-n. Röstade på att 2:an lät bäst. Bättre upplösning, naturligare luftighet kring tonernas utklingande men det var var ett "close call", i allafall med logitech-lurar kopplade till jobbdatorn. Var svårt att skilja dem åt :oops: . Nu får jag väl läsa tråden??

/s

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-01 15:39

Oj då! "Fulla musiker" :o Spännande metafor för höjd brusnivå :lol: . Jag fastnade inte för bruset (som jag inte hörde) men väl för brusets inverkan på ljudet (som blev aningen diffusare). Måste erkänna att det var snubblande nära att jag röstat på "ingen skillnad". Man måste ju imponeras av den (kanske inte avsedda men dock absolut närvarande) humoristiska dimension som finns i "tunedem-approachen" :lol: .

/stefan

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-09-01 18:10

stefanolo skrev:Oj då! "Fulla musiker" :o Spännande metafor för höjd brusnivå :lol: . Jag fastnade inte för bruset (som jag inte hörde) men väl för brusets inverkan på ljudet (som blev aningen diffusare). Måste erkänna att det var snubblande nära att jag röstat på "ingen skillnad". Man måste ju imponeras av den (kanske inte avsedda men dock absolut närvarande) humoristiska dimension som finns i "tunedem-approachen" :lol: .

/stefan

Rätta takter!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-09-01 18:17

stefanolo skrev:Sent på det men va f-n. Röstade på att 2:an lät bäst. Bättre upplösning, naturligare luftighet kring tonernas utklingande men det var var ett "close call".

/s
Väldigt likt det jag också upplevde.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-09-01 21:07

Jag brände ut filerna och lyssnade och tyckte att de lät lika men att låt två lätt lite bätre om jag skulle tvingas välja.

Jag gjorde en serie med 64 kbit/s,128 kbit/s, 192 kbit/s, 320 kbit/s när jag exporterade låtar till mp3 från FL studio. Slutsatserna av detta var att 128 lät förvånansvärt bra och att 192 och 320 var snudd på omöjlig att skilja åt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-01 21:50

Hmm, det vore roligt att veta exakt vilken processning som har gjorts med den processade av två filerna i förstainlägget.

När man tittar på samplen i den andra filen (som ska ha varit konverterad till 8-bit) så finns det fortfarande information i den låga byten.

Det måste mao ha hänt något med filen efter konvertering från 8- till 16-bit. Annars skulle låga byten vara 0 eller åtminstone konstant.

Så här ser skillnadssignalen ut, det är inte ett konstant brus utan den är modulerad med nyttosignalen.

Bild

Och så här ser spektrum ut på ett ställe, men det hoppar som sagt litegrann eftersom bruset är modulerat med signalen.

Bild

Så här låter skillnadsignalen, förstärkt 20 ggr:

http://user.faktiskt.io/svante/betterintimediff.wav

Som sagt, det tyder inte riktigt på att det är en ren trunkering till 8-bit med ditherbrus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-09-02 16:59

Svante skrev:Som sagt, det tyder inte riktigt på att det är en ren trunkering till 8-bit med ditherbrus.

Här är inställningarna som användes:

Bild

Bild
(för att undvika onödigt hög brusnivå utanför det hörbara området)

/Ageve

Föregående

Återgå till Generellt om hifi