Moderator: Redaktörer
Richard skrev:Stokastiska fasfel står det att läsa om i molt nr 1-98, sid 57, angående biwiring ( och naturligtvis biamping ).
" Vad som uppstår är alltså att elementen arbetar sämre tillsammans än då de de drevs av samma insignal. Resultatet är att det genereras mer statiska och stokastiska fasfelsljud i olika riktningar från högtalaren. De stokastiska motfasljuden beror på att det kan finnas olika typer av olinjäriteter i systemet ".
Slut på citatet.
Är du nöjd nu, Svante ?
Svante skrev:Om man använder ett aktivt filter så kan och bör man använda en klenare förstärkare till diskantelementet.
Richard skrev:Stokastiska fasfel står det att läsa om i molt nr 1-98, sid 57, angående biwiring ( och naturligtvis biamping ).
" Vad som uppstår är alltså att elementen arbetar sämre tillsammans än då de de drevs av samma insignal. Resultatet är att det genereras mer statiska och stokastiska fasfelsljud i olika riktningar från högtalaren. De stokastiska motfasljuden beror på att det kan finnas olika typer av olinjäriteter i systemet ".
Slut på citatet.
Är du nöjd nu, Svante ?
Bill50x skrev:Svante skrev:Om man använder ett aktivt filter så kan och bör man använda en klenare förstärkare till diskantelementet.
Hmmm, varför det? Elementen tål väl inte olika effekt beroende på om de matas av en signal som är filtrerad före ett slutsteg jämfört med efter slutsteget? Nivån bör ju rimligtvis vara densamma annars är ju frekvensgången väsentligt förändrad. Eller?
/ B
subjektivisten skrev:Finns här: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
Svante skrev:Hursomhelst, man ska inte blanda ihop tonkurva och musiksignalens frekvensinnehåll.
Musik innehåller typiskt mindre effekt i diskanten än i basen. Alltså får diskanthögtalaren mindre effekt än bashögtalaren när man spelar musik även i ett passivt delat system. Därmed är behovet av både förstärkareffekt och effekttålighet mindre i diskanten.
Bill50x skrev:Svante skrev:Hursomhelst, man ska inte blanda ihop tonkurva och musiksignalens frekvensinnehåll.
Musik innehåller typiskt mindre effekt i diskanten än i basen. Alltså får diskanthögtalaren mindre effekt än bashögtalaren när man spelar musik även i ett passivt delat system. Därmed är behovet av både förstärkareffekt och effekttålighet mindre i diskanten.
Du skrev tidigare att man i ett aktivt delat system ska användare svagare förstärkare eftersom diskantelementen tål mindre effekt. Nu säger du något annat.
Bill50x skrev:Min synvinkel säger mig att det inte spelar någon roll om du har ett 500 W steg till diskanten och ett 20W till basen - så länge du har en rak frekvensgång.
Bill50x skrev:
Vissa hävdar att man ska ha det starkaste slutsteget till basen eftersom det är denna som suger effekt, andra hävdar att det "bästa" slutsteget ska användas till mellan- och diskantregister /eftersom det är där kvaliteten märks mest). Vad tycker du?
/ B
Svante skrev:Nja, gör jag? Om man ska ha olika förstärkare, är det klokt att ha mindre effekt till diskanten. I fallet med samma förstärkare till bas och diskant riskerar man att blåsa diskanten om man spelar ett högfrekvent ljud med full effekt. I det aktiva systemet med anpassade effekter så händer inte det.
Bill50x skrev:Svante skrev:Om man använder ett aktivt filter så kan och bör man använda en klenare förstärkare till diskantelementet.
Hmmm, varför det? Elementen tål väl inte olika effekt beroende på om de matas av en signal som är filtrerad före ett slutsteg jämfört med efter slutsteget? Nivån bör ju rimligtvis vara densamma annars är ju frekvensgången väsentligt förändrad. Eller?
/ B
Bill50x skrev:Svante skrev:Nja, gör jag? Om man ska ha olika förstärkare, är det klokt att ha mindre effekt till diskanten. I fallet med samma förstärkare till bas och diskant riskerar man att blåsa diskanten om man spelar ett högfrekvent ljud med full effekt. I det aktiva systemet med anpassade effekter så händer inte det.
Det tror jag. En förstärkare som klipper släpper ifrån sig en massa skit som kan förstöra diskanterna. Då är det troligen bättre att ha en "för stark" förstärkare.
Om man i nedanstående exempel har trimmat in för exakt samma frekvensgång och där diskanterna har exakt samma effekttålighet:
1) Jag har en (1) förstärkare på 200 W och spelar högt, jättehögt. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
2) Jag har ett aktivt delat system med en 200 W förstärkare till basen och en exakt likadan förstärkare till diskanten. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
3) Jag har ett aktivt tre-vägssystem där basen drivs av ett 200 W slutsteg och mellan- och diskantregister drivs av en likadan förstärkare där delningen mellan de två elementen sker med högtalarens interna passiva filter. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
Min fråga är, varför är tåligheten för diskanterna annorlunda beroende på om jag har passiv eller aktiv delning? Det är ju samma signal de matas med. Ja, givet att man har samma frekvensgång, samma delningsfrekvens osv alltså.
/ B
Svante skrev:Richard skrev:Stokastiska fasfel står det att läsa om i molt nr 1-98, sid 57, angående biwiring ( och naturligtvis biamping ).
Slut på citatet.
Är du nöjd nu, Svante ?
Nä. Det där tror jag inte alls på. I varje fall inte lyft ur sitt sammanhang sådär. Kanske jag förstår vad han menar när jag läser hela artikeln, men jag är rätt övertygad om att jag inte kommer att instämma i bruket av ordet "stokastisk".
Men eftersom du verkar förstå det, kan du förklara för mig vad stokastiska fasfel är för något?
Och hur var det med sameness och pinpoint?
Richard skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:Nja, gör jag? Om man ska ha olika förstärkare, är det klokt att ha mindre effekt till diskanten. I fallet med samma förstärkare till bas och diskant riskerar man att blåsa diskanten om man spelar ett högfrekvent ljud med full effekt. I det aktiva systemet med anpassade effekter så händer inte det.
Det tror jag. En förstärkare som klipper släpper ifrån sig en massa skit som kan förstöra diskanterna. Då är det troligen bättre att ha en "för stark" förstärkare.
Om man i nedanstående exempel har trimmat in för exakt samma frekvensgång och där diskanterna har exakt samma effekttålighet:
1) Jag har en (1) förstärkare på 200 W och spelar högt, jättehögt. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
2) Jag har ett aktivt delat system med en 200 W förstärkare till basen och en exakt likadan förstärkare till diskanten. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
3) Jag har ett aktivt tre-vägssystem där basen drivs av ett 200 W slutsteg och mellan- och diskantregister drivs av en likadan förstärkare där delningen mellan de två elementen sker med högtalarens interna passiva filter. Vid vilken nivå riskerar jag att bränna diskanterna?
Min fråga är, varför är tåligheten för diskanterna annorlunda beroende på om jag har passiv eller aktiv delning? Det är ju samma signal de matas med. Ja, givet att man har samma frekvensgång, samma delningsfrekvens osv alltså.
/ B
Svaret på din fråga- givet de ovanstående förutsättningarna, beror till största delen på den branthet som finns i de aktiva eller passiva delningsfiltren. Använder man ett brant aktivt filter kan man oftast spela högre, eftersom diskantelementet skyddas mot signaler den inte kan återge korrekt. Använder man ett brant passivt delningsfilter i en passiv högtalare händer samma sak- men i ett passivt delningsfilter måste man dämpa signalen efter effektförstärkaren. Ju brantare filter, desto större dämpning av delningsfrekvensflankerna. Slöseri med effekt alltså. Därför kan man ofta spela högre med ett aktivt delat system, där dämpning,delning och/eller förstärkning kan göras innan slutstegen.
Kaffekoppen skrev:Biamping är meningslöst.
Richard skrev:BB skrev:Kaffekoppen skrev:Biamping är meningslöst.
Skulle vara kul att höra hur du har kommit fram till den generella slutsatsen?
Mvh//BB
Har du läst hela tråden ?
BB skrev:Richard skrev:BB skrev:Kaffekoppen skrev:Biamping är meningslöst.
Mvh//BB
Det kan finnas tillfällen när man använder drivers med rätt olika verkningsgrad genom registren, där det är olämpligt med resistiva dämpningar som nivåjusteringsmetod. Till exempel.
Mvh//BB
Richard skrev:Under dessa premisser skulle man nog kunna säga att biamping är en fördel- före singelamping.
Richard skrev:Svante skrev:Richard skrev:Stokastiska fasfel står det att läsa om i molt nr 1-98, sid 57, angående biwiring ( och naturligtvis biamping ).
Slut på citatet.
Är du nöjd nu, Svante ?
Nä. Det där tror jag inte alls på. I varje fall inte lyft ur sitt sammanhang sådär. Kanske jag förstår vad han menar när jag läser hela artikeln, men jag är rätt övertygad om att jag inte kommer att instämma i bruket av ordet "stokastisk".
Men eftersom du verkar förstå det, kan du förklara för mig vad stokastiska fasfel är för något?
Och hur var det med sameness och pinpoint?
Sk. "pinpoint" perspektiv är omöjligt att uppnå perfekt med biwiring. Vid biwiring införs alltså en form av "sameness", men effekten är väldigt liten.
Bill50x skrev:Svante skrev:Nja, gör jag? Om man ska ha olika förstärkare, är det klokt att ha mindre effekt till diskanten. I fallet med samma förstärkare till bas och diskant riskerar man att blåsa diskanten om man spelar ett högfrekvent ljud med full effekt. I det aktiva systemet med anpassade effekter så händer inte det.
Bill50x skrev:Om man i nedanstående exempel har trimmat in för exakt samma frekvensgång och där diskanterna har exakt samma effekttålighet:
Bill50x skrev:
Bill50x skrev:
Bill50x skrev:
/ B
Richard skrev:Att man alltid bör använda det effektsvagaste steget till diskanten låter som en tumregel, och de suger ju, har vi ju alla lärt oss.
Richard skrev:Sk. "pinpoint" perspektiv är omöjligt att uppnå perfekt med biwiring. Vid biwiring införs alltså en form av "sameness", men effekten är väldigt liten.
Bill50x skrev:Mjae. Min fråga var, om alla övriga parametrar är lika, varför skulle en diskant ha större risk att gå sönder i ett aktivt delat system?
Svante skrev:Bill50x skrev:Mjae. Min fråga var, om alla övriga parametrar är lika, varför skulle en diskant ha större risk att gå sönder i ett aktivt delat system?
Aha, nej det har den inte. Tvärtom. Men eftersom man kan anpassa tillgänglig effekt till vad respektive element tål vid aktiv delning, så gör man väl klokt i att göra det.
Man kan dra en parallell till att sätta säkringar i ett passivt delat system. Då sätter man en klenare säkring i serie med diskantelementet, eftersom det tål mindre effekt. Att minska effekten på diskantslutsteget har ungefär samma funktion.
Det finns alltså en inbyggd fara i hur passivt delade system är uppbyggda i det att diskanten kan få hela förstärkarens effekt om signalen är olyckligt uppbyggd. Det är det man kan gardera sig emot med ett klenare diskantsteg och aktiv delning.
Svante skrev:Så här har jag fattat terminologin:
Svante skrev:I princip borde förutsättningarna förbättras om än marginellt ju längre ner man kommer i bilden, med undantag för den sista. Det som talar emot en verklig förbättring är att konstruktören nästan alltid optimerar för den första inkopplingen.
Svante skrev:Den sista (=aktiv delning) gör att konstruktöran slipper ta hänsyn till elementens impedansförlopp. Den gör också att konstruktören frånsäger sig möjligheten att påverka elementens distorsion via drivande impedansen. Det brukar också oftast innebära att konstruktören väljer ett kokboksfilter och därmed frånsäger sig möjligheten att införa korrektioner i delningsfiltret.
Svante skrev:Flera förstärkare innebär mer tillänglig effekt och mindre IM-dist.
BB skrev:Richard skrev:BB skrev:Kaffekoppen skrev:Biamping är meningslöst.
Mvh//BB
Det kan finnas tillfällen när man använder drivers med rätt olika verkningsgrad genom registren, där det är olämpligt med resistiva dämpningar som nivåjusteringsmetod. Till exempel.
Mvh//BB
IngOehman skrev:
När man går från singel till dubbel kabel så påverkar man integrationen mellan elementen. I varje fall om man utgår ifrån att konstruktören gjort högtalaren för att elementen skall samverka och skapa musik optimalt när HF- och LF-terminalerna matas med SAMMA signal.
----------------------------------------------------------------------------------
Går man ett steg till mot bi-amping så förvärras saken ytterligare något, eftersom insignalerna nu åker isär ytterligare lite, på grund av förstärkarnas utimpedans (skild från 0 ohm). Ett extra problem som kommer in är man bi-ampar är att förstärkarna belastas mera reaktivt. Det vill säga den last de ser är bara en halv högtalare. Huruvida det är ett stort problem beror på vad det är för förstärkare som driver högtalarhalvorna. Är den en mjuk förstärkare så kan ibland problemet faktiskt vara mindre, men då ökar å andra sidan integrationsproblemet, och delningsområdet riskerar att bli överbetonat. Men en helt ideal förstärkare är problemet exakt lika stort som med bi-wiring.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster