Morello skrev:Svante,
Spelar man en ton plus en överton av högre ordning är övertonen fullt hörbar även om den ligger 60dB under grundtonen.

Observera också att spektrumet är taget vid 50 Hz. I den högsta oktaven är disten cirka 2% (-34dB).

Ingen torde sväva i tvivelsmål om att en sådan excessiv dist är hörbar

Vid tester jag gjort har jag dragit slutsatsen att 0.1% (2:a och 3:e övertonerna) är gränsen för vad som är hörbart.

Jo, jag instämmer i att det är mycket dist för att vara en förstärkare, och även i att 0.1% är ungefär gränsen. Jag bara menar att satt i sitt sammanhang med högtalare så är det kanske inte så farligt. Harmonisk dist på 2% vid 10kHz lär inte vara så farligt, eftersom 2:a deltonen ligger vid 20 kHz, men IM-dist på 2% är förstås inte bra.
Här kan man uppmana till egna experiment. Det finns en liten sångsynt att ladda ner från min hemsida som bygger på additiv syntes, dvs den lägger ihop deltoner. Det gör att man kan bygga i stort sett vilket spektrum man vill.
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Programmet heter Madde. Slå av alla finesser som vibrato, flutter, formanter etc, och ställ in spektrum i grafen till höger. På min laptophögtalare hördes 3:e deltonen när den låg vid -40 dB (1%), i en riktig anläggning blir det tveklöst lägre. Även IM-dist borde gå att simulera. Ställ in grundton c:a 1 kHz och dra ner alla deltoner utom nr 14 och 15. Dra sedan upp 1kHz-tonen och hör när den hörs. Var försiktig med diskantelementen bara, spela inte för högt för då brinner de upp!
Edit: glöm inte att ställa (spectral) tilt till 0 dB/oct om siffrorna på deltonerna ska bli riktiga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.