Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Vad spelar det för roll för dom som inte tycker att det låter olika, är det ngt att debattera, som ngn påpekade kablarna blir ju inspelade vare sig man vill eller inte, vare sig man tror eller inte, ........och!!!
Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
adagio skrev:Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Vad spelar det för roll för dom som inte tycker att det låter olika, är det ngt att debattera, som ngn påpekade kablarna blir ju inspelade vare sig man vill eller inte, vare sig man tror eller inte, ........och!!!
Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
Dahlqvist skrev: För att resultaten skall vara överförbara kräver logiken nämligen att skillnaderna beror på själva kabeln, rent fysikaliskt, eftersom det är den som är den gemensamma länken mellan två olika utvärderingssituationer.
/Dahlqvist
Dahlqvist skrev:(Mer än att delta i en social lek, vilket ju i sig kan vara meningsfullt.)
adagio skrev:Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det
eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
Dahlqvist skrev:Om man då börjar tala om "inbränning" för att betona att man anser att det verkligen handlar om fysikaliska skillnader man uppfattat, är man ute på hal is: man får nämligen ca 100 år samlad forskning emot sig.
MichaelG skrev:Dahlqvists inlägg i sin helhet stämmer bra överens med min uppfattning i frågan. En liten komplettering till ovanstående citat dock;
Resultatet kan också vara mentalt överförbart. Om person X upplever en skillnad vid kabelbyte och redogör för denna skillnad till person Y, så kan detta skapa en förväntan hos person Y som gör att resultatet (=den upplevda skillnaden) blir överförbart utan att det behöver bero på kabelns fysiska egenskaper.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Enligt det resonemanget skulle vi aldrig ha accepterat att jorden är rund... det låg mer än 100 års samlad forskning bakom att den var platt...
Dahlqvist skrev:Bland de ballare ljudupplevelserna jag haft var att lyssna på högtalaren La Petite A*
drivna av Hiragas 300B enpetare i Monsieur Walthers lilla butik på 14, rue de Belfort.
Ganska magiskt. Skulle jag vilja ha grejorna hemma? Jajamensan! Skulle jag blindtesta
eller abx-testa eller f/e-testa? Aldrig i livet! Skulle jag påstå att detta var höjden av
transparent återgivning? Nix. Skulle jag erkänna att jag främst gillar det av nostalgi över
en svunnen tid och känslan av att få vara i de utvaldas skara som läsare av l'Audiophile*?
Inte om jag kan låta bli.
/Dahlqvist
*) RIKTIGA audiofiler som jag läser givetvis Hiraga på originalspråket franska.
Annars går inte alla nyanserna fram.
Dahlqvist skrev:..."fantatiska påståenden kräver fantastiska bevis". Att då komma dragande med att "vi satt
hemma hos en kompis och kopplade in och ut ett par kablar och nog tyckte vi att det var
stora skillnader mellan de nya och gamla kablarna och det tror vi beror på fysikaliska förändringar i kabeln"
räcker liksom inte för att fälla den samlade fysiska och audiologiska vetenskapen, iallafall inte i mina ögon.
I synnerhet som det finns alternativa förklaringar som faktiskt är i linje med vår nuvarande
kunskap om hur människan fungerar och tingen är beskaffade.
Nattlorden skrev:Dahlqvist - det enda jag vill säga är att eftersom vi inte kan bevisa att vi känner till alla relevanta tekniska parametrar så kan man inte påstå att det inte är någon skillnad utan att lägga till friskrivningen "enligt nu kända metoder".
Nattlorden skrev:Dahlqvist - det enda jag vill säga är att eftersom vi inte kan bevisa att vi känner till alla relevanta
tekniska parametrar så kan man inte påstå att det inte är någon skillnad utan att lägga till friskrivningen
"enligt nu kända metoder".
Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resulatat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på just fysikaliska egenskaper hos kabeln som inte är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar.
Hur stor då? Finns det något som du tex upplever så pass mycket mindre skillnad på än inbränning av kablar att du skulle kalla skillnaden för liten och ändå kunna peka ut den utan att du visste om vilket som är vilket? Eller är det bara medelstora till stora skillnader som går att peka ut i dubbelt blindtest, eller kanske enorma tom?Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Martin skrev:När jag bytte från SSSK till hemlödda RG62 så tyckte jag att jag upplevde det som att klangen blev en aning rå, utan att jämföra direkt. Det var bara en känsla jag fick. Jag provade därför att koppla in RG62-kablarna mellan tapeloop kontakterna och testade med både RG62 och SSSK från CD-spelaren. Det gick då inte att höra någon skillnad på före/efter RG62 i signalvägen. Nu upplever jag det inte längre som att klangen är rå alls. Jag hittar ingen annan förklaring än att jag hörde fel helt enkelt.
Att jag inte tänkte på det, det har du nog rätt i. Jo, jag tror nog att basen blev lite fastare också. Nej förresten, det var nog ganska stor skillnad om jag tänker efter.RG-62:an blev ju inspelad såklart! lite rå i början som sen ändras till silkeslen och detaljrik med fast bas...
Nattlorden skrev:Det är väl hur bra bevisat som helst att fysikaliska egenskapsskillnader påverkar ljudet...
Tyckte du tog resonemanget 411 steg baklänges med det uttalandet!
Nattlorden skrev:Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resultat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på just fysikaliska egenskaper hos kabeln som inte är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar.
Vanudå? Det finns ju massor av ljudskillnader som beror på fysikaliska egenskaper hos kabeln... Det säger ju "t.o.m." LTS och IÖ... Det är väl hur bra bevisat som helst att fysikaliska egenskapsskillnader påverkar ljudet... Tyckte du tog resonemanget 411 steg baklänges med det uttalandet!
Det är bara att skruva upp standardparametrarna så får kabeln solklar filterverkan...
Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resultat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på andra fysikaliska egenskaper hos kabeln än de som är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar med hänvisning till hittills okända egenskaper eller funktionssätt.
Dahlqvist skrev:Implicit i detta resonemang är att jag rakt av underkänner öppna tester som lämplig metod att skaffa sig kunskap om hur det ljudpåverkande egenskaperna mellan två apparater skiljer sig åt (eller hur en enskild apparat påverkar ljudsignalen från in- till utgång). Om man inte delar denna åsikt (vilket samtidigt betyder att man underkänner stora delar av psykologin som vetenskapligt ämne) är det dock svårt att förstå vad jag menar.
Två steg fram, ett tillbaka: jänka!
Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot
Nattlorden skrev: Då innebär det alltså att alla resistansmätningar och dyligt som inte är gjort i blindo heller inte är korrekta, eller?
Nattlorden skrev: Psykologi är ingen vetenskap.
Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot.
patrikf skrev:Nattlorden skrev:Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot
Förklara gärna! Jag tror att du blandar ihop psykologi med astrologi kanske?
Den enda "bevisbarheten" som finns är på lösa statistiska grunder och återupprepbarhet av experiment är omöjlig. Du kan inte få ta på två olika hjärnor som är exakt lika och ge dem olika stimuli och se vad som skillnaden blir, t.ex. Eller backa tillbaka och göra om för att se om det blir likadant igen.
patrikf skrev:Jag har läst psykologi i tre terminer och gjort reproducerbara experiment på bla kognitiv prestation..
Inhämta fakta och skriv sen!
Nattlorden skrev: Då innebär det alltså att alla resistansmätningar och dyligt som inte är gjort i blindo heller inte är korrekta, eller?
Nattlorden skrev:Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot.
Nattlorden skrev:Jenka dansar man så här
På 1:an och 3:an i den första takten hoppar man med höger klack ut åt höger sida.
På 1:an och 3:an i takt två hoppar man med vänster klack ut åt vänster sida.
På 1:an i takt tre hoppar man jämfota framåt.
På 3:an i takt tre hoppar man jämfota bakåt.
På 1:an, 2:an och3:an i takt fyra hoppar man tre jämfotahopp framåt.
Dahlqvist skrev:Kvar finns bara ljudet som kan ge utslag.
En defintion av "vetenskap" och "pseudo" (till skillnad från "kvasi-") skulle nog inte skada.
Nattlorden skrev:Plus: Osäkerhet på vad som spelas avspeglar sig i osäkerhet om vad man hör. Plus att få personer klarar av att frikoppla sig från sin tävlingsinstinkt alt. perfektionism och därgenom blir nervösa och inte kan höra.
Nattlorden skrev:En defintion av "vetenskap" och "pseudo" (till skillnad från "kvasi-") skulle nog inte skada.
Done. (Skillnad på pseudo och kvasi ger jag mig inte in på... för min del är det två ord på samma sak)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster