Nu kommer lite mer bilder
Här är Phon på ingående. Ser ni vilken fin t-shirt han har
Här är Bill50x på ingående. Vädret var fantastiskt men det hade vi ingen nytta av, vi som var förpassade för resten av dagen till mörkret i studio 4.
½-timme innan det börjar. Folk strömmar in från när och fjärran.
Mer folk kommer. Det skulle bli fullt hus innan dörrarna stängdes.
Ingemar Ohlsson skymtas i bakgrunden.
Förväntansfulla, men det är väl 20-25 minuter kvar innan programmet börjar.
Från scenen.
OA-5 modd
Naq beskådar OA-49 i bakgrunden.
Från vänstra delen av scenen; OA-51 med basmodul, OA-52 och OA-5modd
Sveriges Radio/LTS har anförandet och Gunnar Östlund förklarar mötet som börjat. En diger samling av världens mest kända musiker har gjort inspelningar i studio 4.
Per Gulbrandsen och Ingvar Öhman värmer upp.
Bertil Alving väntar på sin tur efter anförandet. Didrik De Geer sitter på främre raden i mitten och väntar på att få lyssna i mono.
Sådär, nu kan Bertil börja prata om inspelningsteknik i allmänhet och om Stig Carlssons inspelningar i synnerhet.
Det spelas mono LP-skivor inspelade av Stig Carlsson samt även lite annat i mono. Tidig Frank Sinatra stod på tur. Även digitalöverföring av inspelning av SC framfördes på CD.
Karl-Erik Welin spelandes på orgeln i Engelbrektskyrkan. Stycket är från LP:n Svenskt 60-tal. Inspelningen är gjord av Stig Carlsson. Det är naturligtvis en monoinspelning gjord med en runkännande mikrofon. Jag tror att det var en Pearl k12 kondensatormikrofon. Det vi hörde här är en digitalöverföring till CD som Bertil Alving har gjort och som också har getts ut. Det lät fantastiskt rent. Diskanttonerna var renare än vad jag kan minnas att jag hört dem. Jag hade denna LP en gång i tiden, men under 90-talet sålde jag hela min LP-samling på 2t-2,5t LP-skivor. Mycket bra digitalöverföring av Bertil Alving.
Bertil spelade på slutet med OA 52.3. Summa summarum gjorde Bertil Alving ett seriöst och professionellt intryck. Inspelningarna som han spelade från Stig Carlssons repertoar samt från sin egen repertoar lät väldigt bra. Högtalarna var ju inte i den typ av rum som de är konstruerade för men jag tycker att det fungerade tillräckligt bra ändå.
Ingmar Ohlsson berättade om mätteknik och förtäljde gamla fina anekdoter från 60-talet och Stig Carlssons period från institutionen på KTH.
Här spelades det också skivor och Ingemar Ohlsson ställer in nivån på det världsberömda försteget HA. Hmm, undrar om skjortan är med palmer, eller är det sådana där plantor som var populära i slutet av 60-talet och i början på 70-talet som syns?
Nu är det fikapaus. I vimlet träffade jag Lars Mossberg alias Mossan

och Kenneth Andersson alias Acoustatkenneth
Idag har Kenneth Sound Lab elektrostathögtalare. Kenneth är en gammal ljudtrotjänare som i stort sett alltid går po roliga ljudevenemang. Mossan is still going strong. Det är bra att vi har Mossan på radion så det blir fina toner i etern
Bengt är också ett troget ljudfreak. Varje gång man är runt så finns Bengt på plats och alltid lika glad.
Didrik De Geer är på plats och bekantar sig med Gamla monoinspelningar. Didrik hade med sig gamla fina monovinyl
Naq, Claes på Studio Blue, Per Gulbrandsen, IÖ och Paa i blickfånget
Nu till fortsättningen på mötet.
Per visandes OA-5modd med y-koppling. Funkar bra som bergssprängare
Nu är det ordförandens roll att prata. Lars Bäcklund berättar.
En Majestätisk Giv akt för Stig Carlsson. Ordföranden Lars Bäcklund pratade en del om gamla tider, men några faktafel hade smugit sig in t.ex. vad gäller Wilhelm Lilliehöök och hans försäljning av Sonab OA-5k i början på 70-talet. Det hävdades att Wille sålt Sonab-kopior, men i själva verket köpte Wille högtalarbyggsatserna av Sonab och Wille fick även utmärkelse av Sonab för sin insats, d v s som enskild säljare hade han sålt mest Sonab högtalare i Sverige. Sedermera d v s på 80-talet blev Wille distributör för Carlsonhögtalarna i Sverige.
Nu spelades det en del på OA 52.3
Jag borde kanske kommentera det som sades angående Stigs modifiering av OA-116 och OA-2212, men jag avstår i denna tråd. Dock behöver nog vissa saker förtydligas och det gör jag nog bäst i Peter Steindl?-tråden.
Det spelades på OA5modd med Y-front.
Sist spelades det på OA 51.0 med basmodul.
Ungefär vid 19:30- 20 tiden var mötet avslutat. Tyvärr drog mötet ut på tiden.
Därefter åkte Naqref, Bertil Alving och jag hem till mig och grillade entrecote
På ICA Maxi i Nacka stötte vi på Ingemar Ohlsson

Vi är några ljudmänniskor som bor i Nacka med omnejd.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.