The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-24 20:18

DS skrev:
Almen skrev:
DS skrev:Är dessa måtningar gjorda med musiksignal?

Nej, i och för sig inte.

Vad var det jag frågade efter då :wink:

Här då, din jämrans gnällspik: http://www.stereophile.com/features/357/index.html

Där mäts det på musiksignaler, och även om själva artikelförfattaren inte verkar riktigt fatta vad det är han gör, så framkommer med all önskvärd tydlighet en vanlig egenhet hos rörförstärkare: de framställer en massa distorsion (som förvisso somliga uppfattar som positivt).

PS. "gnällspik" alltså med glimten i ögat. Jag orkade inte lägga till en smiley - det var uppenbarligen enklare att göra det här tillägget i stället.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-05-24 22:13

Kluddar inget mer i tråden fom nu o tar till mig Petters ord.
Senast redigerad av DS 2009-05-24 22:40, redigerad totalt 3 gånger.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-24 22:14

Bästa vore väl att skaffa en väldigt transparent anläggning och sen köper man en grunka där man kan välja rörljud, eller tonkontroller. Fan jag skulle nog köpa em sådan om det var bra EQ och transparent pass-tru.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-24 22:35

Snygg förstärkare!!

Som redan nämts tidigare är det synd att marknadsförare inte kan låta resultaten tala för sig själv, utan man måste ta till retorik mot andra förstärkare/tekniker.

Litar dom inte på kundernas öron, eller försöker de bara positionera sig hos de som redan tycker att rör är det enda som gäller?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-05-24 22:37

Eftersom rörförstärkare låter olika så är rörljud för mig en defekt som man inte nödvändigtvis är ute efter om man väljer rörförstärkare.
Lika lite som man vill ha transistorljud så som dåliga transistorförstärkare låter.
För mig är det givet att man väljer det man gillar själv och som ger för en själv alternativt den färgning man vill ha eller ett så neutralt ljud som man kan få med ens egna referenser som måttstock.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-24 22:43

Ja, jag menar det...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-24 23:44

Jäklar, här har det hänt grejor. Fruktan för Röret är stort...Bild

Det är intressant och beklämmande att se hur det generaliseras.
-"Rör? Jaha. Då är det så här. "
Pinsamt, men knappast oväntat. :)

PetterPersson skrev:Karl, hur länge var du där? Jag kom vid 16-tiden men folk presenterar
ju sig bara med sina riktiga namn...

Hej Petter, jag blev tvungen att gå tidigare så du hade nog inte kommit då jag hade hunnit iväg. :)

leffee skrev:Tack Karl för fina bilder.
Kul och se dej igår.

Tack detsamma! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 00:14

KarlXII skrev:Jäklar, här har det hänt grejor. Fruktan för Röret är stort...Bild

Det är intressant och beklämmande att se hur det generaliseras.

Njae, så tycker inte jag det varit. Men marknadsföringen stinker :)

Och det knepiga är att det verkar vara det som säljer.

Lycka till med produkten!
Jag saknar dig.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-05-25 00:38

Ja, jäklar här har det hänt grejor. Fruktan för kunskap, intellektuell hederlighet och fakta är stor. Bild
Det är intressant och beklämmande att se hur det generaliseras :wink: . Ja just det... :lol:
-"transistorer? Jaha. Då är det så här. "

"Pinsamt, men knappast oväntat." Så sant som det är sagt :!: :lol:

Jag tror att alla som hört en bra konstruerad rörförstärkare i kombination med lämpliga högtalare kan hålla med om att det är ett trevligt och engagerande ljud som åstadkommes. Jag har levt ett bra tag med SET 2A3-förstärkare (för övrigt en Audion Silver Night Stereo 2A3 MkII av Erik Andersson) och hornhögtalare och var inledningsvis mycket nöjd med det. Efter ett tag så tröttnade jag på det lite för "volymiösa" mellanregistret och bristen på upplösning i det översta registret och gick vidare till det jag har idag. Var och en väljer vad man trivs med.

Det några av inläggen i den här råden vänder sig emot är det minst sagt slarviga förhållningssättet till fakta som en del hifi-apparatsproducenter har. Det är vad jag kan bedöma ingen "fruktan" för rörförstärkare utan sunt ifrågasättande.

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-05-25 00:40

:D

"Intellektuell hederlighet" - den var go! :lol:

Kul att du har hittat rätt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-25 01:48

stefanolo skrev:
Jag tror att alla som hört en bra konstruerad rörförstärkare i kombination med lämpliga högtalare kan hålla med om att det är ett trevligt och engagerande ljud som åstadkommes. Jag har levt ett bra tag med SET 2A3-förstärkare (för övrigt en Audion Silver Night Stereo 2A3 MkII av Erik Andersson) och hornhögtalare och var inledningsvis mycket nöjd med det. Efter ett tag så tröttnade jag på det lite för "volymiösa" mellanregistret och bristen på upplösning i det översta registret och gick vidare till det jag har idag. Var och en väljer vad man trivs med.

/stefan

Antar att du behållit dina hornhögtalare, för det var ju inte de som var volymiösa i mellanregistret?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-25 07:01

KarlXII skrev:Det är intressant och beklämmande att se hur det generaliseras.

Nej, tyvärr kanske inte så oväntat. Tog du upp detta på plats? Förståeligt om du inte ville göra det, i och för sig.

Vad tror du själv att den här rör/transistor-polariseringen från många rörtillverkare kommer ifrån?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-25 08:02

Hade varit intressant och se om den frambringar större "glädje" än min minsta Onkyo för 600:-? Det känns för tillfället något diskutabelt. Men det är klart mer ljus över den och det kan ju vara en fördel.
Jag har fortfarande inte kunnat konstatera om rörare låter bättre, det är lite synd om Mig.
Får väl tillägga att dom rörisar jag hört varit bra men ännu är det väl inte kommit någon som jag kunnat säga att denna är betydligt bättre än lilla Onkyon. Onkyo av lite äldre årgång är där sting i gossar.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-05-25 08:53

"Jag skiter väl i hur det låter , jag vill ha transperspirans eller vad det heter. Har Rotel nån rörförstärkare? nähänä, tänkte väl det!"

Tack Karl för ett trevligt reportage om en Läcker förstärkare. Man blir bara lite less på en del "kommentatorer" här ibland.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-25 09:54

DS skrev:Vore trevlligt att sen ett mätresultat på en musikslinga.

Alltså en vald musik snutt får passera genom en enligt er välbyggd transsistorförstärkare, och genom en välbyggd enligt mig :wink: rörhög.

Hur skulle resultatet se ut på en sådan mätning där man alltså går in i musikspektrat för att se hur de olika förstärkarna påverkar signalen när musik flyter genom dito.

Finns det redan att beskåda nånstans månne?

När det gäller mätningar så kan man jui mäta på sinuskurvor, eller kombinationer av sådana som där är lättare att upptäcka fel på, än musik. Fyrkantvågor t.ex..
Alla vågformer, t.ex. musik, är ju sinusvågor av olika frekvens, fas och amplitud. Tar du en snutt musik, så kan du inte skilja flanken på den snutten från en sinusvåg, förutsatt att musiksnutten är tillräckligt kort.
Att musik skulle vara något särskitl svårt för en förstärakre menar jag är ett missförstånd.

Jag har inte sett någon sådan mätning du efterlyser, men har roat mig med att processa ljud (musik) med samma typ av fel som rörhäckar typsikt har och provlyssnat resultatet. Jag förstår att många gillar det, även om jag själv tycker det låter "mjukt" och "smetigt".
Det där pratet om "detaljer man inte hört förr" blir mycket lättare att förstå. Synd om dom som betalar 100-tusentals kronor för att få effekten i dom flesta fall tror att det är något som fanns i musiekn från början, hörbart. Men det är det alltså inte.

Om The Dream: Snyggt bygge. Synd att man ska rabbla upp en massa i marknadsföringen som inte alls är sant. Varför sabla ned på transistorprylar? Det förstår jag inte. Folk som köper en sådan här produkt är inte intresserade av sådana utan vill ha en egen prägel på ljudet. Annars köper man nåt helt annat. Varför inte inrikta sig på dom kvaliteter som produkten har, istället för att påstå att den har egenskaper den inte KAN ha på grund av sin konstruktion? Det skulle vara klart ärligare och och höja respekten hos mig i alla fall. Just nu ger det intrycka av att konstruköten egentligen inte vet vad han/dom håller på med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-05-25 09:58

Ragnwald skrev:
stefanolo skrev:

/stefan

Antar att du behållit dina hornhögtalare, för det var ju inte de som var volymiösa i mellanregistret?

Tjenis Ragnwald! :) Med största sannolikhet var det kombinationen av högtalare och förstärkare som satte sin prägel på det upplevda ljudet. Som Du kanske såg i min signatur så är setupen utbytt i sin helhet :wink: .

Det är för övrigt riktigt skoj att det läggs ned stora mängder tid och pengar för utvecklingen av nya rörförstärkarlösningar. Erik A har ju haft stor framgång som konstruktör innan, men då i ett lägre prisskikt. Bara att att önska lycka till med "The Dream"! :) Jag tror att de som får lyssna på den kan bilda sig en egen uppfattning om ljudet utan att man från marknadsföringshåll behöver "pinka in reviret" i förhållande till transistorförstärkare. :)

/s

edit: skrivfel
Senast redigerad av stefanolo 2009-05-25 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-25 10:11

Det är rätt "bekymmersamt" att en förstärkare som kostar 175" inte är "hoppa högt" vassar än en som man kan få för en tusenlapp.
Det måste väl tyda på en viss kärlek till blickfånget och "jag är den enda som har en sådan här" och därför är den extra, extra bra?
Folk är för jälka goooa! Har man gott om kulor så finns det alltid dom som har förmågan att utnyttja detta till max.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-05-25 10:13

slockna skrev:Man blir bara lite less på en del "kommentatorer" här ibland.

Stackare... :(

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-05-25 10:26

Jag var förresten hemma hos en kompis o lyssnade häromnatten, han har en Audio Innovations 500 som driver ett par Dahlquist DQ8 o det låter väldigt väldigt bra om grejerna tycker jag. Är det Erik Andersson som konstruerat Audio Innovations förstärkarna?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-05-25 10:49

Objektivisten skrev:Är det Erik Andersson som konstruerat Audio Innovations förstärkarna?

Inte alla, men 500, 800 och 1000, vet jag bestämt.
Var fö väldigt prisvärda förstärkare när de kom och är det fortfarande. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-05-25 12:19

Då har kanske Erik.. gått i skola hos Onkyo? Verkar vara en kul kille som vet hur en förstärkare skall bete sig.

Erik insåg tidigt transistorns begränsningar och beslöt sig för att arbeta med rör. Det fanns ett flertal rörförstärkare på marknaden vid denna tid, men ljudet från dessa var tämligen mediokert.
Jasså ljudet var mediokert från rören på 80-talets början, jag kan sätta en peng på att det var hans högtalare som var mediokra och inte förstärkarna om man nu tar Mc Intosh eller liknande.
Undrar vad för stora rön han kommit på?

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-05-25 13:24

Inte att förglömma byggsatserna Edison one och 12 som såldes genom LTS det var på den tiden (88,89 tror jag det var) en mycket prisvärd kombination.

Det är inte gnälliga forum medlemmar som är målgruppen för att köpa denna förstärkare :lol:
Erik har skrivit någonstans att den är tänkt att säljas i främst Asien och mellanösten där det finns penningstarka köpare och han har fått många förfrågningar om en förstärkare i denna kaliber :)

Läste idag i HighFidelity att ett annan berömd kille Jorma Koski säljer så mycket sladdar att han bygger en helt ny verkstad och utökar sortimentet :)
Jäklar va skojjigt att det går bra för dom som vågar satsa det dom tror på!

Har ändrat inlägget ber så mycket om ursäkt Magnus östberg det var inte så bra formulerat,
hoppas ursäkten godtages,
Senast redigerad av jom8993 2009-05-25 16:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 13:28

Va fan har LTS med den här tråden att göra?

Förövrigt är det väl nästan självklart att det handlar om en exportprodukt. Hoppas de säljer miljontals av den.
Jag saknar dig.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2009-05-25 13:38

MagnusÖstberg skrev:Va fan har LTS med den här tråden att göra?

Förövrigt är det väl nästan självklart att det handlar om en exportprodukt. Hoppas de säljer miljontals av den.

Ber om ursäkt för min mycket dåliga formulering har ändrat i mitt föregående inlägg.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 13:51

Vad är priset för den? Verkar ha missat det.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-05-25 14:10

MattiasKarlsson skrev:Vad är priset för den? Verkar ha missat det.

Står på första sidan. 187k var det väl?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 14:19

Herregud! Trodde vi snacka om 30-40K.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 14:22

MattiasKarlsson skrev:Herregud! Trodde vi snacka om 30-40K.

Hur tusan kunde du få fram det beloppet när det är en manmånads arbetstid beräknat på den?

Jag tror den är för billig, men 199k ser ju töntigare ut än 187k...borde kanske kosta 213k
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-25 14:24

Jo, jag missade att det tog så lång tid att bygga. Ja, det verkar finnas folk som köper det så fine with that :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-25 14:37

Ja, det tar ju längre tid att bygga grunkan än att montera ihop både bilar, lastbilar och motorcyklar.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi