DS skrev:Vore trevlligt att sen ett mätresultat på en musikslinga.
Alltså en vald musik snutt får passera genom en enligt er välbyggd transsistorförstärkare, och genom en välbyggd enligt mig

rörhög.
Hur skulle resultatet se ut på en sådan mätning där man alltså går in i musikspektrat för att se hur de olika förstärkarna påverkar signalen när musik flyter genom dito.
Finns det redan att beskåda nånstans månne?
När det gäller mätningar så kan man jui mäta på sinuskurvor, eller kombinationer av sådana som där är lättare att upptäcka fel på, än musik. Fyrkantvågor t.ex..
Alla vågformer, t.ex. musik, är ju sinusvågor av olika frekvens, fas och amplitud. Tar du en snutt musik, så kan du inte skilja flanken på den snutten från en sinusvåg, förutsatt att musiksnutten är tillräckligt kort.
Att musik skulle vara något särskitl svårt för en förstärakre menar jag är ett missförstånd.
Jag har inte sett någon sådan mätning du efterlyser, men har roat mig med att processa ljud (musik) med samma typ av fel som rörhäckar typsikt har och provlyssnat resultatet. Jag förstår att många gillar det, även om jag själv tycker det låter "mjukt" och "smetigt".
Det där pratet om "detaljer man inte hört förr" blir mycket lättare att förstå. Synd om dom som betalar 100-tusentals kronor för att få effekten i dom flesta fall tror att det är något som fanns i musiekn från början, hörbart. Men det är det alltså inte.
Om The Dream: Snyggt bygge. Synd att man ska rabbla upp en massa i marknadsföringen som inte alls är sant. Varför sabla ned på transistorprylar? Det förstår jag inte. Folk som köper en sådan här produkt är inte intresserade av sådana utan vill ha en egen prägel på ljudet. Annars köper man nåt helt annat. Varför inte inrikta sig på dom kvaliteter som produkten har, istället för att påstå att den har egenskaper den inte KAN ha på grund av sin konstruktion? Det skulle vara klart ärligare och och höja respekten hos mig i alla fall. Just nu ger det intrycka av att konstruköten egentligen inte vet vad han/dom håller på med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!