Dessutom kastade han glasburkar uppifrån sin balkong som var ämnade att träffa mig i huvudet med!
Brottsbalken kap23 1§ samt 3kap 5§ eller 6§ skulle nog passa bra på det där. Dvs försök till misshandel allt försök till grov misshandel.
Mvh Anders
Moderator: Redaktörer
Dessutom kastade han glasburkar uppifrån sin balkong som var ämnade att träffa mig i huvudet med!
He he, nej tyvärr! När jag letade nya rör till min X-Can hos ett par bekanta upptäckte jag att de hade bortglömda rör i fabriksnytt skick. En hel del skräprör (diodrör etc) men även en hel del fina audiorör också.Flint skrev:Rydberg
Har du bra tumme med Försvarets Meterialverk?
Dahlqvist skrev:Dahlqvist skrev:Man ju dessutom mildra problemen med hög utgångsimpedanse genom att räta ut högtalarens impedanskurva medelst en konjugatlänk.Svante skrev: Men inte duger en konjugatlänk för att kompensera ett högtalarsystems impedans så att den blir rest resistiv, det behövs betydligt mer än så och är dessutom onödigt i de flesta fall eftersom man har tillräckligt nära-noll utimpedans.
Alltså "rent" resisitiv är väl ingen som gör anspråk på, men visst kan man jämna ut impedanskurvan med en konjugatlänk (=mildra problemen). En konjugatlänk skall ju definintionsmässigt beskriva konjugatet av lasten och behöver inte nödvändigtvis bestå av bara en enkel RC-länk som i fallet för ett enskilt element. (Det var kanske det du trodde att jag menade?) Två exempel som är tillgängliga för verifiering är konjugatlänkarna till LTS högtalarna F1 och 3v-f4: tonkurveavvikelserna vid höga utgångsimpedanser reduceras högst markant med hjälp av dessa. Konjugatlänkar bör normalt sett inte spela någon roll för en vettig transistorförstärkare. Har man däremot en enpetare med 300B utan motkoppling blir saken en helt annan.
För övrigt kommer nog lösningar med negativ utgångsimpedans alltid att vara del av en systemlösning. Det gäller således inte bara ACE-bass.
/Dahlqvist
Flint skrev:Rydberg
En del har tur...
Ok, får försöka få de uppmätta eller så får jag finna mig en rörmatchareFlint skrev:Rydberg
Inte alldeles lyckat. Gitarrgrabbarna är vana att handla matchat och hafva ofta den tekniska tummen väl centrerad till handflatan. Du kanske kan höra med Bernt på "ja du vet" om han kan mäta igenom rören åt dig.
Svante skrev:Edit: Men vänta nu! Inte är konjugatet till lasten alltid det som jämnar ut impedanskurvan? Om vi tar en serie-LRC-länk som kopplas parallellt med högtalaren för att ta ner impedanstoppen vid resonans, den är inte konjugatet till motsvarande parallell-RLC-krets. I det enkla fallet med L och R i serie (talspoleresistans och -induktans) fixar konjugatet (serie-RC i parallell) till det, men det gäller inte allmänt (om jag inte klantade till det i mina ekvationstråcklingar nyss)
Dahlqvist skrev:Svante skrev:Edit: Men vänta nu! Inte är konjugatet till lasten alltid det som jämnar ut impedanskurvan?
Du har säkert rätt. I vilket fall som helst verkar vi ju vara helt överens om att man kan koppla in en kombination av reaktiva och resistiva komponenter parallellt med förstärkarutgången för att få en jämnare tonkurva när en förstärkare med hög utgångsimpedans kopplas till en högtalare med ojämn impedanskurva.
Flint skrev:Minsta fel matas tillbaka och blir till en spegelvänd medicin internt i förstärkaren.
Flint skrev:Jag är inte övertygad om att förstärkare med hög dämpfaktor på grund av hård global motkoppling går fria från impedansvariationer i belastningen. Minsta fel matas tillbaka och blir till en spegelvänd medicin internt i förstärkaren.
Flint skrev:Svante
Exakt. Det gäller att konstruktionen kan hantera medicinen. Jag kollade nyss ett transistorsteg av typiskt 70-talstyp. Matade in fyrkantvåg och belastade med en konstlast på 8 ohm. In på andra trissan hade jag en spik på fyrkantvågen (medicin orsakad av frekvensfel senare i steget) som var ca. 10 - 20ggr större än nyttosignalen. Mätte inte exakt. Satte ett lågpass 10kHz på stegets ingång (10K/1.5n) och fick nästan bort spiken. Ljudmässigt tjänade steget på behandlingen trots frekvensfallet även i det hörbara området.
Jag påstår att motkoppling är bra att minska dist med men inte att kompensera frekvensgångsfel med, utom möjligen ytterst små. Ju mer motkoppling - ju mindre frekvensgångsfel kan accepteras före motkoppling.
menar du att man inte lärt sig hantera det där än i transistorsteg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster