Vi hälsar Flint välkommen med lite rördiskussion :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-03 19:06

Lindros
Dessutom kastade han glasburkar uppifrån sin balkong som var ämnade att träffa mig i huvudet med!

Brottsbalken kap23 1§ samt 3kap 5§ eller 6§ skulle nog passa bra på det där. Dvs försök till misshandel allt försök till grov misshandel.

Mvh Anders

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 10:52

Rydberg
Verkar vara ett "robust" rör. Tyvärr är jag dålig på de lite mer ovanliga rören. Jag har grävt där jag har stått. Berätta gärna om röret.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:17

Hej, ja det ska det vara, ursprungligen är det en "beam power tetrode" och jag har sålt ett gäng sådana till en annan hembyggare. Jag vet även att det är en kille i Australien som bygger med dessa SE-kopplat.

Bild

Bild

http://www.turneraudio.com.au/htmlwebpg ... nobloc.htm

En länk till: http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?for ... =&session=
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 11:20

Han tar ut 25W. Alltså ligger rörets anodeffekt på runt 100W. Stämmer det?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:21

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:24

Flint skrev:Han tar ut 25W. Alltså ligger rörets anodeffekt på runt 100W. Stämmer det?
Du kan se alla data i första länken ovan :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 11:30

Nej av bilden du la in. Det står 25W ut och det betyder att annodeffekten måste vara fyra ggr högre. Det verkar ju stämma med databladen som du länkade lite längre ner. Anodeffekt 90W plus några skärmgallerwatt. Jo röret verkar mycket kul. Den saken är klar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:34

Ja, det ska tydlige vara lite småkul enligt byggare. Har ingen egen erfarenhet av bygge med rör, jag bara säljer! :lol: Har en hel del rör hemma (par tusen)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-08-04 11:36

Johan... jag höll på att trilla av pallen av garv när jag läste ditt svar. Eller förlåt, egentligen är det ju inte så himla ballt att bli mordhotad kanske...

Men nu när jag vet lite mer om din historia fattar jag att du gillar starka stärkare, du snackade ju tidigare om att det behövdes många watt... You like your music really loud, hey? Var lite försiktig bara med öronen dina framöver, och grannarna... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 11:37

Rydberg
Har du bra tumme med Försvarets Meterialverk?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:43

Flint skrev:Rydberg
Har du bra tumme med Försvarets Meterialverk?
He he, nej tyvärr! När jag letade nya rör till min X-Can hos ett par bekanta upptäckte jag att de hade bortglömda rör i fabriksnytt skick. En hel del skräprör (diodrör etc) men även en hel del fina audiorör också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-04 11:44

Dahlqvist skrev:
Dahlqvist skrev:Man ju dessutom mildra problemen med hög utgångsimpedanse genom att räta ut högtalarens impedanskurva medelst en konjugatlänk.

Svante skrev: Men inte duger en konjugatlänk för att kompensera ett högtalarsystems impedans så att den blir rest resistiv, det behövs betydligt mer än så och är dessutom onödigt i de flesta fall eftersom man har tillräckligt nära-noll utimpedans.

Alltså "rent" resisitiv är väl ingen som gör anspråk på, men visst kan man jämna ut impedanskurvan med en konjugatlänk (=mildra problemen). En konjugatlänk skall ju definintionsmässigt beskriva konjugatet av lasten och behöver inte nödvändigtvis bestå av bara en enkel RC-länk som i fallet för ett enskilt element. (Det var kanske det du trodde att jag menade?) Två exempel som är tillgängliga för verifiering är konjugatlänkarna till LTS högtalarna F1 och 3v-f4: tonkurveavvikelserna vid höga utgångsimpedanser reduceras högst markant med hjälp av dessa. Konjugatlänkar bör normalt sett inte spela någon roll för en vettig transistorförstärkare. Har man däremot en enpetare med 300B utan motkoppling blir saken en helt annan.

För övrigt kommer nog lösningar med negativ utgångsimpedans alltid att vara del av en systemlösning. Det gäller således inte bara ACE-bass.

/Dahlqvist

Hehe, jo helt rätt jag tänkte RC-länk, men förstås är det så att om man hittar konjugatet till impedansen (hur den än ser ut) så blir lasten rent resistiv. Nyttan med konjugatlänkar är nog framförallt för att förenkla delningsfilterdesign, och undantagsvis med stärkare med allt för höga utimpedanser.

Jag hakade mig lite på det där med ACE, bara för att det är så vanligt att folk tror att det bara är negativ utimpedans, men du visste förstås att man ger sig på massor och fjädringar också, från den elektriska sidan. Och visst måste ett sånt system (ACE eller annat med negativ utimpedans) dimensioneras som en helhet.

Edit: Men vänta nu! Inte är konjugatet till lasten alltid det som jämnar ut impedanskurvan? Om vi tar en serie-LRC-länk som kopplas parallellt med högtalaren för att ta ner impedanstoppen vid resonans, den är inte konjugatet till motsvarande parallell-RLC-krets. I det enkla fallet med L och R i serie (talspoleresistans och -induktans) fixar konjugatet (serie-RC i parallell) till det, men det gäller inte allmänt (om jag inte klantade till det i mina ekvationstråcklingar nyss)
Senast redigerad av Svante 2004-08-04 12:04, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 11:45

Rydberg
En del har tur...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 11:58

En del har tur...

Ja man får ju ha det ibland, har fått min beskärda del av otur också, tror nog det jämnar ut sig i slutet :)

Här är en länk till min annons på HF, så kan du kolla vad jag har.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27298

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 12:16

Rydberg
Mycket fina prylar. Har du testat att annonsera på GMF:s "planket". Nordens största "gitarrprylfirma".

Här är adressen till deras "Säljes diverse".

http://www.gmf.se/forum/forum.asp?FORUM_ID=14

Tippar att dina RCA 6L6GC, om du har dom kvar, är sålda innan du har tryckt return. Det röret satt en gång i tiden som original i Fenderförstärkare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 12:23

Nej där har jag inte annonserat. Har förstått att just de RCA-rören är eftertrakatade, har dock "bara" fem stycken. Kanske skulle sätt ut en annons :D

Hur mycket tror du man får för dem? Tackar för tippset förresten! :)

Några fler bilder på dem:
http://i99olasv.island.liu.se/index_6L6GC.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-04 12:26

Kanske prova maila Gessle med ett högt pris på dem? :twisted:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 12:31

Testa med 500:- styck + ev. frakt men du bör matcha ihop rören åtminstone två och två. Gitarrfolket är ännu mer retro. och nostalgifixerade än vad vi hifinördar är. Dom tror nämligen att dom blir bättre gitarrister om dom spelar på dom rätta grejerna.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 12:33

Har tyvärr ingen rörmatchare får sälja dem som de är :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 12:42

Rydberg
Inte alldeles lyckat. Gitarrgrabbarna är vana att handla matchat och hafva ofta den tekniska tummen väl centrerad till handflatan. Du kanske kan höra med Bernt på "ja du vet" om han kan mäta igenom rören åt dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-04 12:51

Inte alldeles lyckat. Gitarrgrabbarna är vana att handla matchat och hafva ofta den tekniska tummen väl centrerad till handflatan. Du kanske kan höra med Bernt på "ja du vet" om han kan mäta igenom rören åt dig.
Ok, får försöka få de uppmätta eller så får jag finna mig en rörmatchare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-04 13:14

Svante skrev:Edit: Men vänta nu! Inte är konjugatet till lasten alltid det som jämnar ut impedanskurvan? Om vi tar en serie-LRC-länk som kopplas parallellt med högtalaren för att ta ner impedanstoppen vid resonans, den är inte konjugatet till motsvarande parallell-RLC-krets. I det enkla fallet med L och R i serie (talspoleresistans och -induktans) fixar konjugatet (serie-RC i parallell) till det, men det gäller inte allmänt (om jag inte klantade till det i mina ekvationstråcklingar nyss)

Du har säkert rätt. I vilket fall som helst verkar vi ju vara helt överens om att man kan koppla in en kombination av reaktiva och resistiva komponenter parallellt med förstärkarutgången för att få en jämnare tonkurva när en förstärkare med hög utgångsimpedans kopplas till en högtalare med ojämn impedanskurva. Vilket är ungefär så långt jag kan tänka mig att sticka ut hakan (dvs. inte alls. :) )

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-04 15:58

Dahlqvist skrev:
Svante skrev:Edit: Men vänta nu! Inte är konjugatet till lasten alltid det som jämnar ut impedanskurvan?

Du har säkert rätt. I vilket fall som helst verkar vi ju vara helt överens om att man kan koppla in en kombination av reaktiva och resistiva komponenter parallellt med förstärkarutgången för att få en jämnare tonkurva när en förstärkare med hög utgångsimpedans kopplas till en högtalare med ojämn impedanskurva.

Ja, det är skönt att vara överens... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 16:22

Jag är inte övertygad om att förstärkare med hög dämpfaktor på grund av hård global motkoppling går fria från impedansvariationer i belastningen. Minsta fel matas tillbaka och blir till en spegelvänd medicin internt i förstärkaren.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-04 16:42

Flint skrev:Minsta fel matas tillbaka och blir till en spegelvänd medicin internt i förstärkaren.

Just det! Medicin var ordet. Transistorförstärkare kan dock ge högre distortion vid sjunkande impedanser. Även en välkonstruerad förstärkare kan t.o.m dubbla sin distortion eller ännu värre är impedansen sjunker från 8 till 4 ohm. Till exempel från 0.004% till 0.009%. ;).

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 16:56

Dahlqvist
He, hee... Det är alltså därför trissor låter sämre än rör.
0.004% till 0.009%. En 100%:ig försämring. Inte illa.
Nästan en statistisk katastrof.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-04 18:32

Flint skrev:Jag är inte övertygad om att förstärkare med hög dämpfaktor på grund av hård global motkoppling går fria från impedansvariationer i belastningen. Minsta fel matas tillbaka och blir till en spegelvänd medicin internt i förstärkaren.

Jajust det, ett lika stort negativt "fel" matas ut, det gör att någonstans internt i förstärkaren syns detta fel. Men poängen är att på utgången är det rätt, eller åtminstone riktigare än utan motkopplingen. För inte lyssnar du väl på den där punkten inuti förstärkaren?

Men visst, "fri" går den inte, har förstärkaren 0,4 ohms utimpedans före motkoppling och den lastas med 4 ohm, så måste den kunna ge 11 volt internt i stället för 10. Det kan ju ge klippning om man är nära matningsspänningen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 18:49

Svante
Exakt. Det gäller att konstruktionen kan hantera medicinen. Jag kollade nyss ett transistorsteg av typiskt 70-talstyp. Matade in fyrkantvåg och belastade med en konstlast på 8 ohm. In på andra trissan hade jag en spik på fyrkantvågen (medicin orsakad av frekvensfel senare i steget) som var ca. 10 - 20ggr större än nyttosignalen. Mätte inte exakt. Satte ett lågpass 10kHz på stegets ingång (10K/1.5n) och fick nästan bort spiken. Ljudmässigt tjänade steget på behandlingen trots frekvensfallet även i det hörbara området.
Jag påstår att motkoppling är bra att minska dist med men inte att kompensera frekvensgångsfel med, utom möjligen ytterst små. Ju mer motkoppling - ju mindre frekvensgångsfel kan accepteras före motkoppling.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-04 19:35

Flint skrev:Svante
Exakt. Det gäller att konstruktionen kan hantera medicinen. Jag kollade nyss ett transistorsteg av typiskt 70-talstyp. Matade in fyrkantvåg och belastade med en konstlast på 8 ohm. In på andra trissan hade jag en spik på fyrkantvågen (medicin orsakad av frekvensfel senare i steget) som var ca. 10 - 20ggr större än nyttosignalen. Mätte inte exakt. Satte ett lågpass 10kHz på stegets ingång (10K/1.5n) och fick nästan bort spiken. Ljudmässigt tjänade steget på behandlingen trots frekvensfallet även i det hörbara området.
Jag påstår att motkoppling är bra att minska dist med men inte att kompensera frekvensgångsfel med, utom möjligen ytterst små. Ju mer motkoppling - ju mindre frekvensgångsfel kan accepteras före motkoppling.

Jajustdet, lågpass på ingången hade varit min medicin också. Det finns ingen anledning att vara rak upp till 1MHz. Å andra sidan är de flesta normala signaler redan bandbegränsade, tex CD. Det var ett tag sen jag byggde effektsteg nu, menar du att man inte lärt sig hantera det där än i transistorsteg?

Jag håller med om att motkoppling är bra mot dist, vill lägga till "att sänka utimpedans" (inom rimliga gränser). Tonkurvan vill jag lämna öppen, jag tror det finns båda fallen, och om det är bra eller inte beror av på förstärkarens konstruktion och olinjäriteter.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-04 19:56

Svante
menar du att man inte lärt sig hantera det där än i transistorsteg?

Nej så fräck vill jag inte vara men när man läser herrar duktiga tekniker på olika fora så pratas det väldigt lite om det här. De strävar efter att maximera alla mätvärden men att begränsa inkommande bandbredd och framför allt varför har jag aldrig sett nämnas. Det verkar som om allt som händer inom en motkopplingsslinga sköter sig själv. Mätmetoden är väldigt enkel. Fyrkantvåg och ett skåp och bara gå in och leta övesväng/spik på kantvågen internt i slingan.

Ja att cd-spelare agerar lågpass är klart. Även att olika IC-kablar kan göra det vilket kan vara en av förklaringarna till att man uppfattar dom olika. Alltså är det kanske indirekt förstärkaren man bedömer när man provar kablar. Förmodligen påverkar även högtalarkablar här i dom högre frekvensområdena säg 100K till en Meg och att det inverkar på det hörbara på något sätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi