piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-04 22:15

Magnuz skrev:
annuettnick skrev:Ja speldosan är juh verkligen anpassad ljud och viktmässigt för att kunna låta bra ståendes på spikes :roll:
Och det är framförallt ingen högtalare.

Principen är densamma.

ja- läs gärna tråden annuettnick. ( om du inte gjort det ).
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-04 23:08

Om piP är kompromisslös så är piPs kompromisslösare? :D
Hm.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-07 09:12

Richard skrev:
doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.

hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..

Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.

Använd sökfunktionen för att läsa tråden.

Vad det gäller övriga linndogmer får var och en komma fram till sin sanning. Jag har funnit att linn ofta låter mycket bra (subjektivt) men att försäljningsretoriken är konstruerad på så sätt att "gubben mot strömmen" är en dygd, dvs. att vara "tvärsemot" är det som gör märket intressant och det finns förvisso en nisch här, där man tar upp närmast religiösa dogmer för att få entusiasten övertygad om företagets överlägsenhet. Dogmer som om man granskar dessa, är felaktiga, i samtliga fall.

Jag vet detta, eftersom jag haft otaliga linnprodukter och anläggningar samt har en god vän som arbetat hos linn. Dessa negativa saker hindrar inte ljudet från att låta bra- men det goda kommer inte nödvändigtvis från överlägsna produkter utan om istället, nogsamt anpassade apparater som låter mycket sämre utanför sina kamrater i kedjan.

Jo jag läste en del av den tråden(dock inte alla 109 sidor), men min teori är att stämgaffel effekten är lindrigare än -mjuka kuddar äter upp rörelseenrgi och modulerar vid elementets anslag-effekten, (större uppsugande rörelse, men under kortare tid)
(OBS DETTA är en hypotes, som låter sig testas')

När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser. Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris. Alltså dyrare inte nödvändigtvis bättre. Och slutsatsen av detta blir då alltså att till och med linns billigaste högtalare har en mycket låg musikalisk färgning, och då är det mera vinnst att lägga pengar på källan, där man kan göra mera för musiken genom en uppgradering.

Det är väl inte konstigt att linns produkter låter dåligt utanför sina kamrater när linn är optimerat för att vara lågt musikaliskt färgande.
Inget konstigt med det.

Det gäller väl samma sak med pip, släng på pip på min gamla onkyo receiver och det komme rlåtar garanterat mycket rörigare än på avr-2808. Och resultatet bland pip-hatare blir då att Pip Inte gör sig utanför den rekommenderade elektroniken.. jaha, inget konstigt med det.

Sen att vi prioriterar frånvaro av musikaliska färgningar mer än frånvaro av klangfärningar är ju bara för vi prioriterar enligt mig och många andra den viktigaste biten i musiken. Men självklart blir man less på högtalare som spelar alla musik med samma klangfärgning i längden också men det får man i varje fall inte huvudverk av.

Sen så skulle det inte förvåna mig om till och med Gamla Linn-IKEMI har lägre musikalisk färgning än eran pioneer 668, och det är här jag tycker ni är så lustiga. Tycker ni om färgningar??

Obs det handlar inte om försäljningsdogmer, kan kan lova dig att det hade varit lättare att sälja som företaget gått med strömmen i stället för mot, det är jobbiga omvändelseprocesser linnsäljare arbetar med.
Varför kallar du det för knep eller religös dogm att säga sanningen, det finns inget bättre än linn till priset när det gäller låg musikalisk färgning.
Den enda konkurrenten verkar ju vara pip.

Edit: förtydliganden
Senast redigerad av doze84 2009-09-07 09:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-07 09:27

mrGaskill skrev:Om piP är kompromisslös så är piPs kompromisslösare? :D
Hm.

:mrgreen:

Visst är det märkligt att det finns flera olika högtalare för samma applikation...?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-07 09:28

doze84 skrev:När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser. Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris. Alltså dyrare inte nödvändigtvis bättre.

Min fetning: Men varför i hela fridens namn skulle Linn vara det enda märket
där detta sunda förhållningssätt existerar? Känns det inte konstigt alls tycker du?

Det känns som man kan prata hur länge som helst om Linn utan att tröttna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2009-09-07 09:33

Ja tycker det är helsjukt!

Men vi på selleri är absolut inte bara begränsade till linn, det är därför vi tycket det är så spännande med pip, som verkar vara en av få konkurrenter.

Men det finns några andra märken vad jag känner till med detta pris prestande förhållande: Alpine, dem gör bilstereo. Dem verkar ha lägre musikalisk färgning ju mera du betalar, sen verkar det vara samma sak med Grado hörlurar. Men dock är jag osäker om sr225 eller sr325 är bäst.

Sen kanske arcam kan leva upp till detta och naim, men dem får spö av linn i prisklassen, så, det blir linn kvar. Men naim och arcam är fortfarande väldigt bra!

Hade hoppats att system fidelity skylle leva upp till detta, men är lite osäker om dem gör det. Missätnker att någon dyrare produkt är sämre än vissa billiga..(efter att ha hört vissa ovetenskapliga jämförelserapporter)

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-09-07 10:05

doze84 skrev:Ja tycker det är helsjukt!

Men vi på selleri är absolut inte bara begränsade till linn, det är därför vi tycket det är så spännande med pip, som verkar vara en av få konkurrenter.

Men det finns några andra märken vad jag känner till med detta pris prestande förhållande: Alpine, dem gör bilstereo. Dem verkar ha lägre musikalisk färgning ju mera du betalar, sen verkar det vara samma sak med Grado hörlurar. Men dock är jag osäker om sr225 eller sr325 är bäst.

Sen kanske arcam kan leva upp till detta och naim, men dem får spö av linn i prisklassen, så, det blir linn kvar. Men naim och arcam är fortfarande väldigt bra!

Hade hoppats att system fidelity skylle leva upp till detta, men är lite osäker om dem gör det. Missätnker att någon dyrare produkt är sämre än vissa billiga..(efter att ha hört vissa ovetenskapliga jämförelserapporter)

Nä begrännsningarna ligger nån helt annanstans än hos märkena vad gäller er som är insnöade på Linn :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-09-07 15:46

KarlXII skrev:
Hm.

Visst är det märkligt att det finns flera olika högtalare för samma applikation...?

Ibland känns det som att man blir förledd att man ska tro det. 8) Eller?

Edit: menade nog (om jag minns rätt) att ordet kompromisslös (inom vissa ramar) kan sätta myror i huvudet.
Senast redigerad av mrGaskill 2009-09-08 12:49, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-07 15:55

annuettnick skrev:
doze84 skrev:Ja tycker det är helsjukt!

Nä begrännsningarna ligger nån helt annanstans än hos märkena vad gäller er som är insnöade på Linn :)

:lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-07 19:01

doze84 skrev:
Richard skrev:
doze84 skrev:Förresten tror jag inte spikes har något med distortion eller livhärmings att göra. Vet att detta är ett laddat område, men kan det inte vara så att mjuka kuddar under fötterna äter upp rörelseenergi(och gör om till värme och rekyl), och där med modulerar konens slag(bromsar i olika frekvenser)...
och att detta då skulle få en större effekt än om resonansen hänger kvar i högre register med stålstativ, som inte äter upp lika mycket rörelse energi direkt vid slaget.

hmm ångrar nästan att jag skrev detta, men testa gärna min teroi lite snabbt, så får jag lära om om jag har fel, snälla inte 20 - 30 upprörda sidor..

Detta spörsmål avhandlades mycket grundligt i tråden "IÖ och mjuka fötter", där Göran rudling försökte bevisa att spikes gjorde att högtalarna lät bättre än mjuka fötter. Göran gav upp, efter det att Svante visat, med det enkla speldoseexemplet, att högtalaren istället blir förvandlad till en vibrerande stämgaffel med spikes under.

Använd sökfunktionen för att läsa tråden.

Vad det gäller övriga linndogmer får var och en komma fram till sin sanning. Jag har funnit att linn ofta låter mycket bra (subjektivt) men att försäljningsretoriken är konstruerad på så sätt att "gubben mot strömmen" är en dygd, dvs. att vara "tvärsemot" är det som gör märket intressant och det finns förvisso en nisch här, där man tar upp närmast religiösa dogmer för att få entusiasten övertygad om företagets överlägsenhet. Dogmer som om man granskar dessa, är felaktiga, i samtliga fall.

Jag vet detta, eftersom jag haft otaliga linnprodukter och anläggningar samt har en god vän som arbetat hos linn. Dessa negativa saker hindrar inte ljudet från att låta bra- men det goda kommer inte nödvändigtvis från överlägsna produkter utan om istället, nogsamt anpassade apparater som låter mycket sämre utanför sina kamrater i kedjan.

Doze skrev:
Jo jag läste en del av den tråden(dock inte alla 109 sidor), men min teori är att stämgaffel effekten är lindrigare än -mjuka kuddar äter upp rörelseenrgi och modulerar vid elementets anslag-effekten, (större uppsugande rörelse, men under kortare tid)

Doze skrev:
När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser. Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris. Alltså dyrare inte nödvändigtvis bättre. Och slutsatsen av detta blir då alltså att till och med linns billigaste högtalare har en mycket låg musikalisk färgning, och då är det mera vinnst att lägga pengar på källan, där man kan göra mera för musiken genom en uppgradering.

Klassisk linn-retorik, det märks att du är försäljare. Det fetstilade gör att Linnentusiasten inte kan se klart- om han tror på det.

Det är väl inte konstigt att linns produkter låter dåligt utanför sina kamrater när linn är optimerat för att vara lågt musikaliskt färgande.
Inget konstigt med det.

Det gäller väl samma sak med pip, släng på pip på min gamla onkyo receiver och det komme rlåtar garanterat mycket rörigare än på avr-2808. Och resultatet bland pip-hatare blir då att Pip Inte gör sig utanför den rekommenderade elektroniken.. jaha, inget konstigt med det.

Kan hålla med i detta - men högtalarna från linn färgar ljudet liksom en hel del av signalkällorna, speciellt lp-12. Men det kan ju låta bra för den skull.

Sen att vi prioriterar frånvaro av musikaliska färgningar mer än frånvaro av klangfärningar är ju bara för vi prioriterar enligt mig och många andra den viktigaste biten i musiken. Men självklart blir man less på högtalare som spelar alla musik med samma klangfärgning i längden också men det får man i varje fall inte huvudverk av.

"Sameness" kallas det. Gillar man det så är det ju ok.

Sen så skulle det inte förvåna mig om till och med Gamla Linn-IKEMI har lägre musikalisk färgning än eran pioneer 668, och det är här jag tycker ni är så lustiga. Tycker ni om färgningar??

Varför tror du Ikemi låter annorlunda än 668 ? Det borde den definitivt inte göra, eftersom 668 färgar väldigt litet. Det vore ju enkelt att testa, förvisso. Själv gillar jag Ikemi, trots att Squeezebox Duet via dess analoga utgångar låter snäppet bättre.

Obs det handlar inte om försäljningsdogmer, kan kan lova dig att det hade varit lättare att sälja som företaget gått med strömmen i stället för mot, det är jobbiga omvändelseprocesser linnsäljare arbetar med.

Men det är ännu jobbigare processer att avprogrammera de som trott på Linndogmerna- tro mig.

Varför kallar du det för knep eller religös dogm att säga sanningen, det finns inget bättre än linn till priset när det gäller låg musikalisk färgning.

Jasså ? En enkel receiver från Denon ( avr 1507, 2495:-) spelar ju brallorna av linns försteg 5103 samt slutsteget 5125 ( 90000:- ).*

Så blev ju resultatet då vi testade blint. De nyare linnförstärkarna kan förstås vara bättre.

*För att förstå detta, krävs det att man inser att "bättre än fullt genomsläpp" av musiken kan det aldrig bli. Samt att märket eller priset har mycket liten betydelse för ljudet.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 09:14

Det var högst imponerande att höra om er testverksamhet. Jag och min svåger hade icke vetenskaplig linnafton i helgen,ja det blev två dagars lirande. Hjärntvättad som jag var så hörde jag konstigt nog skillnaden på en DVD spelare från JVC och en Linn Genki. Det var konstigt,säkert bara inbillning. Tjejerna hörde skillnad de med,de gjorde allt för att slippa deltaga i myskvällen meddelst effektivt sönderpratande och suck och stön.och de tycker att det är värdelöst att vi har börjat om med den här töntiga hobbyn igen.
Med den här suggestiva dogmatiska cd spelaren tyckte min fru det var märkligt att hon uppskattade "Heal the world" track7 på Michael Jacksons "dangerous" som hon aldrig tyckt om trots att hon ägt skivan sedan ny och haft den alldeles utomordentliga förmånen att hunna avnjuta den på sin konfrimationspresent från 1980 talet. Alltså en ytterst välljudande Pioneer anläggning som rullar textremsan "hello" och "goodbye" när man slår på respektive av den underbara jukeboxen.
Det här får jag betalt för att säga,kan man ju tro om man vill.
Genkin var begagnad och hade kostat honom 3000:- Dyrt eller billigt vet jag inte. Cd är väl antikt numera så jag vet inte. Jag betalade 2500:- för DVD spelaren så lilla Linn 3 år(givetvis)kan se Rorri en räcerbil och så vi får se en köttrulle i bland när lusten faller på och lillan sover.
Jag var faktiskt imponerad över att det ens var lyssningsbart med bara Linnkomponenter och den här bastarden. Det lät inte helt fel...

Jämfört med CD spelaren av tabufabrikatet så lät det skokartong. Detta hade jag bestämt mig för att tycka i förväg så det så.

På en apparat för 2500 så kan jag aldrig förlora mer än satsad krona. om jag kan leva med att köpa begagnat så får jag lägga på en femhundring och förvisso inte möjligheten till att se Rocco Siffredi eller Wall-E men jag får en apparat som är snygg,ger mig lite känsla av att det är en schysst pryl,de låter bra och om jag skulle bli så urblåst att jag inte uppskattar grejorna mer så garanterar jag att det går att få igen pengarna igen. I fablernas värld så kan jag köpa en mediasteramare från Logitech och imbilla mig,eh jag menar blindtesta mig fram till att det låter som en Unidisk minst,och vara salig i min tro.
Tur vi är olika...
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 09:22

http://www.youtube.com/watch?v=aPbEggd9KHc

-Är man tondöv så kan man inte stampa takten eller hur var det nu?

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-08 09:33

ivor-isobarik skrev:I fablernas värld så kan jag köpa en mediasteramare från Logitech och imbilla mig,eh jag menar blindtesta mig fram till att det låter som en Unidisk minst,och vara salig i min tro.

I min lilla vrå så låter SB Classic snäppet bättre än min Mimik. SB´n kostade 1400 begagnad, Mimiken 2000. Jag har en Pioneer PD-S703 som jag köpte för 800:-. Den är aningen såsigare än Mimik men nästan roligare att lyssna på. Mer fläsk liksom. Dessutom spelar den fler hembrända skivor än Mimik. Den enda anledningen till att Mimiken står kvar är att den är snyggare och sköts med samma fjärr som resten (förutom SB).

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-08 09:53

ivor-isobarik skrev:Det var högst imponerande att höra om er testverksamhet. Jag och min svåger hade icke vetenskaplig linnafton i helgen,ja det blev två dagars lirande. Hjärntvättad som jag var så hörde jag konstigt nog skillnaden på en DVD spelare från JVC och en Linn Genki. Det var konstigt,säkert bara inbillning. Tjejerna hörde skillnad de med,de gjorde allt för att slippa deltaga i myskvällen meddelst effektivt sönderpratande och suck och stön.och de tycker att det är värdelöst att vi har börjat om med den här töntiga hobbyn igen.
Med den här suggestiva dogmatiska cd spelaren tyckte min fru det var märkligt att hon uppskattade "Heal the world" track7 på Michael Jacksons "dangerous" som hon aldrig tyckt om trots att hon ägt skivan sedan ny och haft den alldeles utomordentliga förmånen att hunna avnjuta den på sin konfrimationspresent från 1980 talet. Alltså en ytterst välljudande Pioneer anläggning som rullar textremsan "hello" och "goodbye" när man slår på respektive av den underbara jukeboxen.
Det här får jag betalt för att säga,kan man ju tro om man vill.
Genkin var begagnad och hade kostat honom 3000:- Dyrt eller billigt vet jag inte. Cd är väl antikt numera så jag vet inte. Jag betalade 2500:- för DVD spelaren så lilla Linn 3 år(givetvis)kan se Rorri en räcerbil och så vi får se en köttrulle i bland när lusten faller på och lillan sover.
Jag var faktiskt imponerad över att det ens var lyssningsbart med bara Linnkomponenter och den här bastarden. Det lät inte helt fel...

Jämfört med CD spelaren av tabufabrikatet så lät det skokartong. Detta hade jag bestämt mig för att tycka i förväg så det så.

På en apparat för 2500 så kan jag aldrig förlora mer än satsad krona. om jag kan leva med att köpa begagnat så får jag lägga på en femhundring och förvisso inte möjligheten till att se Rocco Siffredi eller Wall-E men jag får en apparat som är snygg,ger mig lite känsla av att det är en schysst pryl,de låter bra och om jag skulle bli så urblåst att jag inte uppskattar grejorna mer så garanterar jag att det går att få igen pengarna igen. I fablernas värld så kan jag köpa en mediasteramare från Logitech och imbilla mig,eh jag menar blindtesta mig fram till att det låter som en Unidisk minst,och vara salig i min tro.
Tur vi är olika...

Visst är det så. Det finns dåliga dvd-spelare.
Tyck vad du vill !

Snygg internbild på slutsteget Linn klout, föresten.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 10:09

Ber om ursäkt,blir bara så förb,man får inte tycka linn är bra då är det något fel på en typ.

Skivspelaren som den i youtubeklippet har jag på sommartorpet. Den var det som både triggade det första embryot till intreset för det här som treåring,och även fick tillbaks mig på spåret,he he vilken situationskomik där,oavsiktligt. Hur som helst,det här det tycker jag personligen svänger och får mig att stampa takten,jag blir glad och förstår absolut vad musikern vill förmedla. Jag vill se,höra,helst känns doften av vidbrända rör med damm på,lukten av varmt. Gärna en gammal Wuritzer eller seeburg,det här handlar om något större.

Ska se om jag hittar något sätt eller klipp för att klä det med ord och bilder..

Klout är verkligen vackert jag gillar det för sitt charmiga utseende och naturligtvis är det ingen dålig pjäs heller.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 10:11

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2009-09-08 10:17

Linn-music for life

Användarvisningsbild
annuettnick

Inläggav annuettnick » 2009-09-08 10:52

ivor-isobarik skrev:Ber om ursäkt,blir bara så förb,man får inte tycka linn är bra då är det något fel på en typ.

Tycka får ni göra som ni vill. Tyvärr har dock ofta de som lyssnar mycket på Linn problem att skilja på subjektivt och objektivt.
Samt att det försöks fås till en objektiv sanning genom en massa påhitt om hur man skall lyssna osv.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-08 10:57

Jag är nyfiken på Linn.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-08 11:03

ivor-isobarik skrev:http://www.youtube.com/watch?v=aPbEggd9KHc

-Är man tondöv så kan man inte stampa takten eller hur var det nu?

Det gick jättefint att stampa takten till det där! Usla datorhögtalare med mussepiggförstärkare, komprimering, och andra högtalare i rummet...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-08 11:09

annuettnick skrev:
ivor-isobarik skrev:Ber om ursäkt,blir bara så förb,man får inte tycka linn är bra då är det något fel på en typ.

Tycka får ni göra som ni vill. Tyvärr har dock ofta de som lyssnar mycket på Linn problem att skilja på subjektivt och objektivt.
Samt att det försöks fås till en objektiv sanning genom en massa påhitt om hur man skall lyssna osv.

Jo, Linnisar kan vara lite jobbiga :-)

Men det kan "det andra lägret" också vara. Vad som är objektivt kan man för övrigt diskutera. Vissa tycker att bara mätningar med apparater kan vara objektiva, andra inkluderar även blindtester. Å andra sidan finns det kritik mot blindtester som man inte heller ska vifta undan. Själv menar jag att om man kan säkerställa skillnader vid lyssning (många personer, hyggligt bra testupplägg osv) så kan man inte bara tycka att det är trams för att två apparater mäter så lika.

Redan urval av mätningar är i sig en subjektiv handling, det måste man vara medveten om. Vill man presentera alla CD-spelare som lika ljudmässigt så hävdar man givetvis att frekvensgång är den enskilda parameter som påverkar ljudet mest och sedan mäter man upp ett antal CD-spelare som alla ligger inom någon tiondels dB mellan 20-20kHz. Och vips har man "objektivt" bevisat att alla CD-spelare låter lika. Det är lika lätt att bevisa att små skillnader i frekvensgång är relativt att upptäcka. Men är dessa skillnader de viktigaste för att uppskatta musiken?

Man kan tycka att Linns "sätt att lyssna" är ett påhitt och naturligtvis är det i viss mån så. Alla tillverkare av rang försöker ju hitta sin nisch där man excellerar. Men det handlar också om vad som är viktigt i ljudåtergivningen. Hos Linn använder man musikaliska termer, man försöker få kunden att lyssna på det som denne normalt gör, dvs är det här bra musik eller inte? Det är ju faktiskt musik vi lyssnar på och varför då hålla på och snacka dB, frekvensgång etc?

Självklart är det så att om någon tycker Sir Pauls gitarrspel framträder bättre med en burk än med en annan så finns det tekniska förklaringar till detta. Men det behöver den genomsnittlige lyssnaren inte bry sig om, huvudsaken är att denne är nöjd med det han hör.

Personligen bryr jag mig inte om några dB hit eller dit i frekvensgången. Sådana "fel" kan örat/hjärnan lätt kompensera för. Men jag vill att det ska låta levande, som om musikerna är pigga, alerta och gillar att spela. Inte som ett gäng tröttmössor som plågar sig igen ytterligare en inspelning. Och tyvärr finns det en del anläggningar som allting låter "trött" på. Eller kaosartat. Jag blev mycket förvånad när jag till slut stötte på en anläggning där Zappas "värsta" plattor helt plötsligt lät väldigt stringenta och musikaliskt upplyftande. TROTS en ganska såsig och mjuk återgivning i rörelektroniken.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-08 11:56

Låt mig ödmjukt påstå att ditt inlägg är fullt av subjektiva värderingar insprängda i ett inlägg som skall ge sken av att ge en objektiv bild :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-08 11:58

doze84 skrev:...min teori är att stämgaffel effekten är lindrigare än -mjuka kuddar äter upp rörelseenrgi och modulerar vid elementets anslag-effekten, (större uppsugande rörelse, men under kortare tid)

Hypotes ja, inte teori.

Och rätt har du även i att saken går att testa. Både lyssningsmässigt,
mätmässigt och teoretiskt.

Oavsett vilken infallsvinkel man väljer får man samma resultat - det är
precis tvärtom mot din hypotes.

Med mjuka fötter är "anslagsförlusten" identisk med den man får med
spikfötter, eftersom båda uppställningarnas styvhet domineras av
massan hos högtalaren.

Däremot skiljer sig "efterspelet", således att högtalare uppställda på
spikfötter lever vidare och förstör den relativa anslagsdynamiken
(anslaget blar svagare i förhållande till efterljuden). Med spikfötter
förlorar man alltså transientdynamik. Men mjuka fötter blir den oskadad.

Allt detta är ofta fullt hörbart.

Bara man befriar sig från förväntanseffekterna om motsatsen (som av
olika skäl tycks vara mycket vanliga, antagligen på grund av att meka-
nismernas komplexitet gärna lurar den spontana intuitionen, som har
tränats att fungera bättre i andra, enklare, sammanhang).

doze84 skrev:När det gäller linns dogmer förstår jag inte vad problemet är, till och med source first är ju ganska fastställt och ofta bekräftat i jämförelser.

Att source first är dumheter är fastställt, ja. Platsen i kedjan ger ingen
entydig påverkansgradering.

doze84 skrev:Att om du har 3 linnprodukter i en kedja, så får du mest musikalisk vinst av att ha en dyrare källa än högtalare, sladdar eller stärkare. OBS detta gäller inte med andra produkter än linn, eftersom dem som regel inte har något samband mellan låg musikalisk färgning och pris.

Jag tror nog det finns risk för att du behöver reservera dig mer än så,
för det krävs nog icke-blindtest också om man skall kunna vara säker
på att få "rätt resultat". ;)

doze84 skrev:...släng på pip på min gamla onkyo receiver och det komme rlåtar garanterat mycket rörigare än på avr-2808. Och resultatet bland pip-hatare blir då att Pip Inte gör sig utanför den rekommenderade elektroniken.. jaha, inget konstigt med det.

Onkyo har gjort många mycket goda förstärkare. Med dessa låter piP
utmärkt.

doze84 skrev:Sen att vi prioriterar frånvaro av musikaliska färgningar mer än frånvaro av klangfärningar är ju bara för vi prioriterar enligt mig och många andra den viktigaste biten i musiken. Men självklart blir man less på högtalare som spelar alla musik med samma klangfärgning i längden också men det får man i varje fall inte huvudverk av.

Jag tror att musik för mig är mycket mera än det är för dig.

För mig är alla dimensioner av ljudåtergivning av betydelse för
musikens bevarande.

Om man bara lyssnar på svensktoppen eller annan enklare musik, som
i huvudsak består av enkel rak rytm och lite harminik i mellanregisterom-
rådet, är det säkert möjligt att bortse ifrån en massa parametrar och
kalla dem ovilktiga, vid sidan av dem som man valt ut att representera
"musikaliskt låg färgning", men jag tycker inte att det är rimligt att du
begär att alla skall ha lika låga krav. Det måste vara upp till var och en
att ta ställning till vad de tycker behövs för en fullgod musikåtergivning.

För mig är kraven lika höga som för all generell ljudåtergivning, det vill
säga; jag menar att allting bör vara under kontroll, både var avser
klang (tonkurva), dynamik (allt som har med amplitudlinjäritet att göra,
inklusive distorsion), perspektiv (rumslighet och ) och tid (rytm, sväv-
ningar, efterklangsförlopp...). Alltså allt som har med ljud att göra!

Jag ser inget skäl till att förenkla musik till något som exkluderar en
massa musik :(, bara för att den är ovanligare eller ställer större krav
på lyssnaren. All musik, och all musikens egenskaper, bryr jag mig om.

"Musikalisk transparens", för mig, är inte en delmängd av ljudtrans-
parens. Det är samma sak!

Musiken förtjänar nämligen det utrymmet med avseende på hur den
"skall få vara". Det får vara som den vill. :)

Jag vill inte rama in musik, eller rama ut rättare sagt.

doze84 skrev:Sen så skulle det inte förvåna mig om till och med Gamla Linn-IKEMI har lägre musikalisk färgning än eran pioneer 668, och det är här jag tycker ni är så lustiga. Tycker ni om färgningar??

Retorik av det där slaget KAN få dig att framstå som lite fånig i andras
ögon, tillhöriga just dem som du försöker övertyga (eller?). Jag nämner
det bara för det fall du inte tänkt på det.

Men om du larvar dig bara för att roa dig är det förstås en helt annan
sak. Kör då på vidare! :)

doze84 skrev:Obs det handlar inte om försäljningsdogmer, kan kan lova dig att det hade varit lättare att sälja som företaget gått med strömmen i stället för mot, det är jobbiga omvändelseprocesser linnsäljare arbetar med.

Resultatet antyder motsatsen.

Försäljningen har varit helt beroende av budkskapet. De "galnaste"
eller kanske de skall kallas de mest karismatiska säljarna, som mest
tagit fasta på dogmerna, är de som haft mest framgång med Linn.

doze84 skrev:Varför kallar du det för knep eller religös dogm att säga sanningen, det finns inget bättre än linn till priset när det gäller låg musikalisk färgning.

Edit: förtydliganden

Trevligt att du tar upp piP som den enda konkurrenten. :)

Men... jag tror nog att de flesta gånger som någon väljer något annat
än Linn så är det inte ett par piP som sålts. ;)

Jag tänker inte komma med några kritiska synpunkter om musikaliska
färgningar hos Linn-apparater, för jag ägnar mig inte åt att uttala mig
om andra tillverkares apparater, annat än när jag har något gott att
säga. Men nog är det min erfarenhet att det i blinda lyssningar finns
gott om apparater som hanterar just de saker som Linn talar om som
viktiga, på ett bra sätt.

Det är svårare att hitta apparater som är i sanning transparenta för
musik, och som släpper igenom ALLT. alltså inte bara det allra enklaste,
som melodi och rytm.

Därmed inte sagt att Linn-apparater bara klarar de egenskaper de
talar om. Men budskapet tycks vara att reducera musikåtergivning till
något mycket enklare än det är i verkligheten (om man verkligen vill
åstadkomma en bra återgivning av musik av alla tänkbara slag) och att
påstå att man är bäst på det där enkla.

Jag vill inte säga något om Linns apparater, men själva budskapet ter
sig i mina ögon MYCKET dogmatiskt, och dessutom delvis illa förljuget.

Mycket som påståtts är i strid med känd fysik, vilket INTE är att tala
sanning, ens om de tror på det de påstår.

Möjligen kan det vara så att det inte är medvetna lögner.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-08 12:24

KarlXII skrev:
Hm.

Njae... Det är inte så konstigt.

Kompromisser kan förekomma i många olika dimensioner. Jag kom-
promissar inte med avseende på att optimera återgivningen efter
förutsättningarna:

1. Jag gör inga kompromisser för att högtalarna skall låter bättre
på sämre programmaterial,

2. Jag gör inga kompromisser för att högtalarna skall låta bättre i
sämre rum,

3. Jag gör inga kompromisser för att högtalarna skall se bättre ut
på bekostnad av prestanda,

4. Jag kompromissar inte bort ljudkvalitet till förmån för större ljud-
trycksförmåga. Har hellre andra modeller för den som behöver ett
par högtalare som klarar större ljudtryck.

Men självklart är storlek och pris (kostnad) faktorer som kan kräva
en sorts kompromisser. Jag ser dem dock helst som ett mål för hög-
talaren. Eller som förutsättningar för projektet, inom vilka jag försöker
arbeta helt kompromisslöst för att uppnå bästa möjliga ljud-(inklusive
musik-)återgivning.

Men den som vill kalla det för "kompromisser" kan förstås göra det.
Jag hoppas bara att ingen i så fall förväxlar det med att jag skulle
kompromissa med avseende på punkterna 1-4. Det gör jag inte.

Kostnadstaket för piPs är satt högre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-08 12:26

Bra svar. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-08 12:33

Jepp, bra svar och exakt så jag helatiden uppfattat det.

Tycker det är löjligt liten skillnad mellan piP och PI60 ljudmässigt... :roll:
i stort sätt bara ljudtrycksresurserna som är ritkigt olika och därmed även mängden disst vid "ganska höga" ljudnivåer :)

även pix tycker jag är väldigt lika i ljudet som övriga, och det tycker jag i stort sett du är ensam om Ingvar, att ha luckats med.
Inget annat märke elelr hembyggen jag hört har haft samma "ljud signatur" hoss alla modeller.
Så det tyder ju på att det enda du har "kompromissat" med är just ljudtrycks resurserna hoss dom mindre modellerna, även om som inte är att leka med dom heller... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-08 12:39

Man skall alltid sitta så man kan sticka in huvudet i högtalaren då blir det bäst. Fast det förutsätter att det är horn.
Nu glömde jag ni har ju stereo så det kan uppstå seperationsångest.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-08 12:41

:D
Mvh//David

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2009-09-08 12:47

DVD-ai skrev:Jepp, bra svar och exakt så jag helatiden uppfattat det.

Tycker det är löjligt liten skillnad mellan piP och PI60 ljudmässigt... :roll:
bara ljudtrycksresurserna som är olika och därmed även mängden disst vid "ganska höga" ljudnivåer :)

Skulle just säga detsamma angående piP och Pi60. Tänkte också anknyta till musikens dimensioner som IÖ skrev om. Att skriva om dem är en sak, att höra dem demonstrerade (ja, alla kanske inte låter sig demonstreras så lätt eftersom de kanske inte är så påtagliga i sig som när de samverkar med de andra dimensionerna), då inser man vikten av helhetsperspektivet. Jag inser också att jämförelser mellan piP och andra högtalare inte låter sig göras så enkelt eftersom man går miste om en del av de där dimensionerna som andra högtalare ändå inte kan förmedla. Ett obehandlat rum blir kanske en utjämnare av kvaliteten mellan olika högtalare och då börjar man jämföra enskildheter i högtalarnas egenskaper, något som inte är så relevant vad gäller piP, med tanke på att alla enskildheter finns där för att bidra till det man kanske inte hör, på grund av rummets egenskaper eller andra omständigheter.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-08 18:34

Hum skrev:Man skall alltid sitta så man kan sticka in huvudet i högtalaren då blir det bäst. Fast det förutsätter att det är horn.
Nu glömde jag ni har ju stereo så det kan uppstå seperationsångest.

Nu passar ju hörlurar annars rätt bra för folk som gillar att sticka in
huvudet i högtalarna. ;) Det är ju liksom själva grejjen med dem, att
de är avsedda att användas så.

Personligen föredrar jag nästan undantagslöst stereofoni framför
binaural kodning och dekodning av musik dock. Gillar nämligen inte
att ha musiken varken i huvudet eller fäst vid det.

Föredrar att musikhändelsen är något som finns i en ljudbild, som
jag kan avlyssna från valfri plats i rummet. På samma sätt som med
levande musik alltså.

Men var och en skall förstås välja utifrån sina preferenser.

Det viktiga är ju inte att man tillgodoser någon annans uppfattning
om "hur det skall vara", utan att den som gör ett val själv blir nöjd
med valet, eller i varje fall lär sig något av det som är till glädje för
framtiden.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi