Belys fördelarna med apparatur som hörbart förvränger

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 14:05

Flint - om du inte förstått det så har jag faktiskt också nyttjat min personliga smak.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-17 14:10

Nattlorden
Det är bra. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-17 14:50

Nattlorden:
Tycker nog att du har lite väl mycket förutfattade meningar.
Du dömmer ut horn och SET som tekniker för att du har lyssnat och du gillade det inte. (och för att LTS medlemmar gör det kanske också)
Ok, har också hört sådana anläggningar låta dåligt men det betyder att man bara kan räkna ut anläggningen. Inte tekniken bakom den då det finns massor med olika utformningar av horn, drivers rörförstärkare etc.
Och, det finns väl ingen expander i en hornanläggning? Om det är nått som färgar musikupplevelsen dynamiskt är det väl alla vackert spelande trötta trögdrivna 2-vägare som inte kan prestera fullområdes ljud eller höga ljudtryck.
Om du lyssnar på en livepopkonsert är risken väldigt stor att du lyssnar på horn (100% ungefär), ryser du då och tycker att din hemmaanläggning låter närmare verkligheten? Verkligheten finns ju inte om du inte spelar över dessa anläggningar.
Törs påstå att alla som inte kan spela med 120dB i ljudtryck hemma har anläggningar som färgar, i detta fall genom dynamiskt begränsar.
Så vem har en ofärgad anläggning hemma? Ingen, därför tycker jag beteckning transparent är trams.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-17 14:54

Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
På vilket sett har LTS tester medverkat till ökat framåtskridande?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-17 14:59

Harryup skrev:Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
Jag tycker visst att dom hjälpt till. Mångfald är en sak, dämpning av det mest urflippade är en annan. Dessutom ges ett alternativ! Det är viktigt. Alternativ är bra. Mainstream är tråkigt i längden.

Sen är problemet ett annat än det som vi alla (nästan) här på Faktiskt.se lägger tid på. Trivialiteter som småfärgningar hit och dit, vad betyder det och det...

Problemen är två:
1) många kassa inspelningar
2) "svensson" har kassa anläggningar och lyssnar inte samt tar sig inte tiden att njuta av musik
=> Svensson tycker och gör fel! :twisted:
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-08-17 15:25, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-17 15:01

Rätt spekulativt delvis vill jag säga. Nämn en sak som har rekommenderats som vid tillfället för rekommendationen hade gått ur produktion?

Edit: jag blev visst ltsare i o m det inlägget och vill bara påpeka att det är inget som bör belasta de andra faktiskt.se-redaktörerna :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 15:08

Harryup skrev:Nattlorden:
Tycker nog att du har lite väl mycket förutfattade meningar.
Du dömmer ut horn och SET som tekniker för att du har lyssnat och du gillade det inte. (och för att LTS medlemmar gör det kanske också)

Det gör jag väl inte? Säger ju att folk får göra som de vill.

Vad LTS medlemmar tycker har jag ingen aning om, är inte med och håller inte koll på vem som är med heller.

Ok, har också hört sådana anläggningar låta dåligt men det betyder att man bara kan räkna ut anläggningen. Inte tekniken bakom den då det finns massor med olika utformningar av horn, drivers rörförstärkare etc.

Ja, alltså såna anläggninga som rör/hornälskare tycker låter jättebra. Inte sådana som de också inte tycker är bra.

Och, det finns väl ingen expander i en hornanläggning? Om det är nått som färgar musikupplevelsen dynamiskt är det väl alla vackert spelande trötta trögdrivna 2-vägare som inte kan prestera fullområdes ljud eller höga ljudtryck.

Det lär vara sådana som man mixade ihop skivan över, your point?

Om du lyssnar på en livepopkonsert är risken väldigt stor att du lyssnar på horn (100% ungefär), ryser du då och tycker att din hemmaanläggning låter närmare verkligheten? Verkligheten finns ju inte om du inte spelar över dessa anläggningar.

Jag ryser över dålig frekvensgång, brus och dist - ja. Och håller för öronen för att de spelar på tok för högt.

Törs påstå att alla som inte kan spela med 120dB i ljudtryck hemma har anläggningar som färgar, i detta fall genom dynamiskt begränsar.
Så vem har en ofärgad anläggning hemma? Ingen, därför tycker jag beteckning transparent är trams.

Tyck du det. ( Teoretiskt sett kan jag spela någonstans kring 117dB hemma, så dynamiskt sett klarar jag min musiklyssning. )

Finns ingen som har en ofärgad anläggning. Vissa har dock en mindre färgad än andra. Jag tycker om de som är mindre färgade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-17 15:20

Naqref:
Det kan ju stämma att dom fanns i produktion.
Men vad jag menar är att om man tillräckligt länge hävdar att dessa numera "gamla" grejor är bland det enda som som låter bra. Så känns inte det som framåtskridande. Sen är det klart att tester tar tid, begränsade budgetar men jag tror också ett begränsat intresse ifrån leverantörer då man kanske inte vill bli sågad i jämförelse med en gammal Nad i en F/E test.
Så om man lättade en aning på ert krav transparent till nästan perfekt och på så viss fick fram en lista på dessa nya apparater som är såpass bra att dom är helt ok. Då tror jag det går framåt lite mer.
Var kanske otydlig hoppas detta var mer lättförstått.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-17 15:32

Nattlorden:
"Har lyssnat på SET (och annat rörigt) och på horn och ingetdera har tilltalat. "Insmickrande och mycket" är väl vad jag skulle säga om det. Men de som gillar det får gärna gilla det... men omfånget av min skivsamling och mina öron passar det inte för.

Dömmer du inte ut det (dvs horn och annat rörigt)?
Klart att andra får göra som dom vill. Har väl ingen ifrågasatt.

"Ja, alltså såna anläggninga som rör/hornälskare tycker låter jättebra. Inte sådana som de också inte tycker är bra."

Förstår inte andra meningen. Sen kan jag säga att vi inte är en homogen grupp. Gillar heller inte dom flesta horn eller rör.
Så vi kanske har samma smak fast olika anläggningar.

"Det lär vara sådana som man mixade ihop skivan över, your point?"
Nåja, det finns studios med massor med stora system. Vill du inte försöka bevara den återstående dynamiken i skivan utan att förlora ännu mer genom att spela upp musik genom ytterligare en dålig kedja?

"Jag ryser över dålig frekvensgång, brus och dist - ja. Och håller för öronen för att de spelar på tok för högt."
Har att göra med dåligt handhavande, behöver inte betyda att grejorna är kassa.

Japp, tycker att folk inte sitter med transparenta anläggningar oavsett vad dom har för är det inte dynamiken som begränsar så är det något annat. Kanske en granne. Eller också kanske rummen inte klarar nivåerna utan att problemen blir för stora. Finns massor med fallgropar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 15:51

Harryup skrev:Dömmer du inte ut det (dvs horn och annat rörigt)?

Nej, jag konstaterar att det inte passar min smak.

Förstår inte andra meningen. Sen kan jag säga att vi inte är en homogen grupp. Gillar heller inte dom flesta horn eller rör.
Så vi kanske har samma smak fast olika anläggningar.

Jag menar alltså att det varit fina, dyra horn från välrenommerade firmor, inte några noname skithorn.

Nåja, det finns studios med massor med stora system. Vill du inte försöka bevara den återstående dynamiken i skivan utan att förlora ännu mer genom att spela upp musik genom ytterligare en dålig kedja?

Klart jag vill. Därför kör jag två bryggade 208:or, inte bara en. Det är ju enbart dynamikkapaciteten jag förbättrar med 2 st.

Har att göra med dåligt handhavande, behöver inte betyda att grejorna är kassa.

Möjligt. Men med tanke på att ingen någonsin lyckats, så låter det osannolikt. Är det så svårt att få rätt på det så kanske grejorna skulle konstrueras annorlunda så att fler klarade av att använda dem. Idiotsäkra mixerbord, kanske? :twisted: :lol:

Japp, tycker att folk inte sitter med transparenta anläggningar oavsett vad dom har för är det inte dynamiken som begränsar så är det något annat. Kanske en granne. Eller också kanske rummen inte klarar nivåerna utan att problemen blir för stora. Finns massor med fallgropar.

Grannar? Tja, får spela rätt så högt eller lämna dörrar och fönster på vid gavel för att grannvillan skall störas...

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-17 16:11

Har du tänkt på att LTS består av frivilliga, inte en hel arme med dedikerade mätare ...

vi skall var glada för att lts har haft tid att testa lite apparatur iaf ...
men om du börjar och hjälper till med att testa nya pryttlar som finns på marknaden så kommer listen kunna göras längre!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-08-17 16:35

Jag citerar mig själv:

"Det som ska diskuteras i denna tråd är alltså de eventuella ljudmässiga fördelarna med att INTE ha en förstärkare som beter sig som "a wire wirth gain" och varför det skulle kunna vara på det sättet."

Jag tycker att det svävas ut för mycket sedan ett par sidor tillbaka.

Mer synpunkter inom ämnet önskas alltså!

P.S. Harryup, Rotel RB-1080 och RB-1090 är två förstärkare som finns att köpa som är mycket nära att vara väldigt bra. Det enda som infinitesimalt lite kunde anmärkas på var att de hr något för hög brytfrekvens på högpassfiltret på ingången, vilket gav hörbarhet endast då man matar dem med extremt lågfrekvensrik musik och samtidigt har ett högtalarsystem som klarar att spela extremt starkt vid låga frekvenser. D.v.s för praktiskt hembruk finns det inget att anmärka på. Även Halcro dm68 kan få ingå också som rekommendabel vid normalt hemanvändande av dess ingång "I/P direct" eller vad den hette. Normalingången var inte lika bra. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-17 17:25

Eftersom jag håller med om att forumet inte riktigt hörsammat trådens ämne så kanske jag kan dra några hypotetiska strån till stacken.

Kompression
- ökad "närvaro känsla" och "mer detaljer".

Självinducerad mikrofoni
- "ökad rumskänsla"

Tonkurveavvikelser
- "bättre taktkänsla" eller "tydligare ljud" genom att betona rätt delar av tonspektrum
- "bättre taktkänsla" eller "tydligare ljud" genom exvis mindre lågbas och därmed mindre potentiella problem med rumakustiken.

Ja, det är alltså bara lite allmänna misstankar. Problemet är väl att få dessa att samsas i en apparat som inte är behäftad be andra grava problem, t.ex. hörbar dist.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-17 18:24

Flint!

"Allt är subjektivt", är det en objektiv sanning? Eller "det finns inga sanningar", är det också en objektiv sanning?

Äh, nu blir det ordbajs och jag skall inte gå mer off-topic så jag startar en ny tråd. Svara där istället.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-17 18:41

En anledning till varför man medvetet vill ha färgande apparatur kan ju vara att kompensera de intryck man får live men inte hemmavid. Hela situationen är ju annorlunda och väldigt få av oss lyssnar med ljudtryck i skala 1:1, bara för att ta ett exempel. Vi har ju inte det visuella/miljömässiga intrycket, oavsett om det är att ligga i gräset och lyssna på rock eller mer finstämd musik i en konsertsal. Så för att med bristande intryck och nivå/dynamik försöka skapa en illusion av verklighet måste man kanske tumma lite på "a wire with gain".

Ekonomi är en annan möjlig anledning. Har man inte råd med det allra bästa (det brukar i alla fall vara ganska dyrt) så får man ägna sig åt noggran anpassning av ingående komponenter och även välja de tillkortakommanden som man störs minst av.

Rent tekniskt kan ju färgningar av ljudet behövas för att kompensera örats beteende vid olika nivåer, jag pratar nu inte bara om linjära förändringar som kan kompenseras med tonkontroller. Jag är inte så hemma på örats fysiologi, men jag kan tänka mig att disten ökar vid högre innivåer, så vid lägre lyssningsnivåer kanske ett rör-liknande ljud kan vara att föredra? Nu låter det inte rör om alla rör, men ni förstår säkert andemeningen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-17 18:52

Funderade på en viss förstärkarkategori där man absolut INTE vill ha transparens, utan att hela grejjen går ut på vissa färgningar, och medvetet konstruerar in dem. Jag tänker ju såklart på förstärkare och högtalarlådor till elgitarrer. Ganska intressant hur den utvecklingen har fortskridit, för den branschen består ju också av teknikfetischister och soundfrälsta människor... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-17 19:02

Tja, där är väl ett antal spelare på banan nu som har något hyffsat neutralt och lägger på digitala effekter ovanpå det, Line 6 t.ex.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-08-17 20:53

Vee-Eight skrev:Funderade på en viss förstärkarkategori där man absolut INTE vill ha transparens, utan att hela grejjen går ut på vissa färgningar, och medvetet konstruerar in dem. Jag tänker ju såklart på förstärkare och högtalarlådor till elgitarrer. Ganska intressant hur den utvecklingen har fortskridit, för den branschen består ju också av teknikfetischister och soundfrälsta människor... :wink:

ja men det är ju själva skapandet av ljudet, när du sedan hemma i soffanskall spela upp detta av artistens/konstnärens kreation så vill ska det ju låta som kreationen var tänkt. Inte lägga på ytterligare dist än vad som ska vara där.

så jag vet inte om det argumentet håller.
Hela situationen är ju lite av att gå på vernisage och titta på alla objekt med glösaögon som färgar allt gult :)

Jag vet iaf en fördel för förvrängning, tex nattläge i receviers om man ser lite film en sen kväll och inte vill störa grannarna, men ändå höra dialogen så kan ju limiters vara bra :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-08-17 22:41

Ondjultomte:

Jojo, sådan är synen på det nu, men elgitarren började användas en gång i tiden för att den skulle höras i en orkester. Man använde förstärkaren för att volymen skulle öka.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-17 22:49

Lite OT: Jag ändrar mig något; skrev tidigare att trohet och trovärdighet har något olika betydelse, men går ett steg längre och ändrar mig till att ordens betydelse inte ens är släkt!!! De har olika betydelser och är inte synonymer!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-18 00:00

Johan:
Bra att ni har hittat Rotlar tycker jag. Jag är ju inte medlem själv så jag läser inte MOLT men av de upprepade svar som finns här så framstår det ju som i mångt och mycket som det har det stått still sedan Sentec/208. Hoppas ni hittar flera.

Du har ju säkert en väldigt bra musikåtergivning hemma.

Vill du säga att du har ett transparent ljud hemma? Och hur mycket satt i rumsakustiken?

Själv så köpte jag ICE eftersom dom lät bra i några olika anläggningar och lånade och testade innan jag bestämde mig. Dock köpte jag mina delningsfilter (JBL och BSS) olyssnade eftersom jag insåg att det skulle ta månader att ställa in dom innan man blev nöjd. Så jag valde mina möjligen färgade stärkare utifrån referenser och egna öppna tester och mina möjligen färgande filter utifrån utländska forumtrådar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 13:57

Fördelen med hårt färgande och distande prylar är när man lyssnar på reklamradio. Då slipper man höra musiken och de hjärndöda programledarna men det krävs kontratransparenta grejjur.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 14:39

Radio ??? Det går väl inte att lyssna på över huvud taget???

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 14:41

Nattlorden
Jo. P2.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 14:45

Har du kabel direkt därifrån, eller? Har det gått via luften så kan man ju inte lyssna på det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 16:14

Nattlorden
Centralantenn. Går hur bra som helst.
Är inte du pedantisk och kinkig i överkant.
Det verkar inte vara mycket som duger åt dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 16:23

Flint - tycker det låter uselt - varför skall jag då lyssna på det?
Möjligtvis kan skulle man kunna ha det som bakgrundsmusik, men det nyttjar jag inte. Antingen aktiv lyssning eller ingen musik. (Är inte rädd för att höra mig själv tänka.)
...Dessutom som extra nackdel får man ju inte själv välja vad man vill lyssna på, eller så styr programmet när man skall lyssna.

Du kanske klarar av att lyssna på brända CD-skivor också?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-18 16:42

Nattlorden
Jag kritiserar inte ditt val av musik. Det lät som om du inte accepterar sändningskvaliteten.

Ja jag accepterar hemkörda skivor men det blir ändå inte många. Jag har slutat samla på skivor. Mycket lite som jag tycker är värt att köpa. Skivorna är för dyra med tanke på att jag kanske bara vill lyssna på en eller två låtar på en hel CD. Undantag för gammgubben Dylan. Där är allt 100% prisvärt. Den musikaliske husguden. Knappast på grund av sångkvalitet eller ljudkvalitet utan för att han är en bra berättare. Det har med stämningen att göra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-18 16:47

Flint skrev:Nattlorden
Jag kritiserar inte ditt val av musik. Det lät som om du inte accepterar sändningskvaliteten.

Precis! Jag har inte träffat på någon radio som låter bra nog, och problemet är med största sannolikhet i FM-tekniken i sig själv.

Möjligtvis om jag skulle hitta en gammal NAD 4300 eller något annat med samma data så skulle jag kunna göra ett försök till, men jag tror inte på det.

Ja jag accepterar hemkörda skivor men det blir ändå inte många.

Men du hör hur pass uselt kopiorna låter jämför med originalen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-08-18 16:55

Nattlorden skrev:Men du hör hur pass uselt kopiorna låter jämför med originalen?
Jag hör ingen skillnad alls :?
Class only looks like arrogance from below.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi