Moderator: Redaktörer
Jag tycker visst att dom hjälpt till. Mångfald är en sak, dämpning av det mest urflippade är en annan. Dessutom ges ett alternativ! Det är viktigt. Alternativ är bra. Mainstream är tråkigt i längden.Harryup skrev:Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
På vilket sett har LTS tester medverkat till ökat framåtskridande?
Harryup skrev:Ondjultomte:
Har du tänkt på att LTS test i flera fall höjer grejor till skyarna som har problem med tillförlitlighet och/eller redan är tagna ur produktion.
Harryup skrev:Nattlorden:
Tycker nog att du har lite väl mycket förutfattade meningar.
Du dömmer ut horn och SET som tekniker för att du har lyssnat och du gillade det inte. (och för att LTS medlemmar gör det kanske också)
Ok, har också hört sådana anläggningar låta dåligt men det betyder att man bara kan räkna ut anläggningen. Inte tekniken bakom den då det finns massor med olika utformningar av horn, drivers rörförstärkare etc.
Och, det finns väl ingen expander i en hornanläggning? Om det är nått som färgar musikupplevelsen dynamiskt är det väl alla vackert spelande trötta trögdrivna 2-vägare som inte kan prestera fullområdes ljud eller höga ljudtryck.
Om du lyssnar på en livepopkonsert är risken väldigt stor att du lyssnar på horn (100% ungefär), ryser du då och tycker att din hemmaanläggning låter närmare verkligheten? Verkligheten finns ju inte om du inte spelar över dessa anläggningar.
Törs påstå att alla som inte kan spela med 120dB i ljudtryck hemma har anläggningar som färgar, i detta fall genom dynamiskt begränsar.
Så vem har en ofärgad anläggning hemma? Ingen, därför tycker jag beteckning transparent är trams.
Harryup skrev:Dömmer du inte ut det (dvs horn och annat rörigt)?
Förstår inte andra meningen. Sen kan jag säga att vi inte är en homogen grupp. Gillar heller inte dom flesta horn eller rör.
Så vi kanske har samma smak fast olika anläggningar.
Nåja, det finns studios med massor med stora system. Vill du inte försöka bevara den återstående dynamiken i skivan utan att förlora ännu mer genom att spela upp musik genom ytterligare en dålig kedja?
Har att göra med dåligt handhavande, behöver inte betyda att grejorna är kassa.
Japp, tycker att folk inte sitter med transparenta anläggningar oavsett vad dom har för är det inte dynamiken som begränsar så är det något annat. Kanske en granne. Eller också kanske rummen inte klarar nivåerna utan att problemen blir för stora. Finns massor med fallgropar.
Harryup skrev:Ondjultomte:
På vilket sett har LTS tester medverkat till ökat framåtskridande?
Vee-Eight skrev:Funderade på en viss förstärkarkategori där man absolut INTE vill ha transparens, utan att hela grejjen går ut på vissa färgningar, och medvetet konstruerar in dem. Jag tänker ju såklart på förstärkare och högtalarlådor till elgitarrer. Ganska intressant hur den utvecklingen har fortskridit, för den branschen består ju också av teknikfetischister och soundfrälsta människor...
Flint skrev:Nattlorden
Jag kritiserar inte ditt val av musik. Det lät som om du inte accepterar sändningskvaliteten.
Ja jag accepterar hemkörda skivor men det blir ändå inte många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster