Kraniet skrev:så nu har jag införskaffat en mätare. var på kjellco idag. Rätt så rolig pryl, får se om jag behåller den eller lämnar igen på öppet köp.. i vilket fall.. NU har jag kikat på lite låtar och en film.
Det är ju svårt att få några speciellt exakta värden med analog mätare så far ju mätaren fram och tillbaka mest hela tiden. Sen verkar den vara kalibrerad till +/- 2db.. Men inget av det där spelar ju så stor roll för detta. Det handlar ju om att få en fingervisning om hur högt man spelar..
Ska nämna det också att värderna jag uppger är från passager då det låter mycket/mest.
Om den är analog eller digital spelar in så stor roll, den finns en inbyggd integrationstid (eller vad det nu kallas...).
Det där med att det låter mycket/mest behöver inte väl innebära att det är där du har högst ljudnivå?
Om du vill ha reda på de högsta topparna, kan du göra en mätning med kontinuerlig signal med en känd lägre signalnivå, säg -30dB eller så. Det går att generera/bränna en egen fil/CD med den signalen. Volymkontrollen ska stå i det läge som motsvarar din maximala önksade nivå. Visar då mätaren 80dB kan du som mest ha 110dB i topparna.
De där +/- 2dB som mätaren ska vara kalibrerad för stämmer då. Den är ju inte alls kalibrerad för någon dynamisk signal.