Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Vill även påpeka att tidigare uttalanden om att det inte skulle gå att höra någon skillnad på dacar och kablar visar hur lite man bryr sig om detaljerna.
shifts skrev:adzer skrev:Vill även påpeka att tidigare uttalanden om att det inte skulle gå att höra någon skillnad på dacar och kablar visar hur lite man bryr sig om detaljerna.
Vem sa detta? Inte fasiken var det jag i alla fall!
migu1971 skrev:Nu e det väl så att subben är den största förespråkaren för blind tester, fe tester, och super duper mätningar och dyligt . Då tycker jag att det är ganska konstigt att han dissar en högtalare som han har hört på en mässa. Jag vet i allafall hur snacket hadde gått om någon sagt att INO PI60 lät dåligt och distade på en mässa.
patjoh skrev:Min reaktion på det du säger är ungefär den som din reaktion är när folk hör stora skillnader på kablar och nya DACs....den finns liksom inte där så det är störande eller ens går att höra liksom. Tex 3.4 som jag lyssnat massor på med all musik och upp till 110db, där hörde jag ingen distorsion. Sapphire har jag bara lyssnat tillfälligt på, men det är en mycket mer påkostad modell (och 2-3 ggr dyrare).
shifts skrev:patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans
upplevelser när denne bara redogör för vad han upplevt och tycker?
subjektivisten behöver ingen som försvarar honom, för det gör han så bra
själv, men det irriterar mig att folk gör sig lustiga över och försöker förringa
andra.
Var det förresten någon som såg vad subben svarade på frågan om inte
pi60 distar en massa?
subjektivisten skrev:patjoh skrev:Min reaktion på det du säger är ungefär den som din reaktion är när folk hör stora skillnader på kablar och nya DACs....den finns liksom inte där så det är störande eller ens går att höra liksom. Tex 3.4 som jag lyssnat massor på med all musik och upp till 110db, där hörde jag ingen distorsion. Sapphire har jag bara lyssnat tillfälligt på, men det är en mycket mer påkostad modell (och 2-3 ggr dyrare).
Vad finns liknelsen mellan kablar, DACar och högtalare? Skillnaderna mellan högtalare är 1000-tals gånger större och självklart mätbara.
Jag tror inte 3.4 låter rent alls vid 110 dB, snarare väldigt orent. Bara för du inte upplever det så betyder inte det att det inte finns. En kompis kan inte se EE alls. Även om man förklarar det så ser han inte det. Betyder det då att EE inte finns?
patjoh skrev:Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån
migu1971 skrev:Jag tror i själva verket att disten du hör är placebo
Ock sen på din fråga kan det inte vara så att om en högtalare är felplacerad i ett väldigt fel rum kan upplevas som att den distar ?
Så var det för mig i allafall i mitt nuvarande lyssningsrum innan jag fick årdning på akustiken.
patjoh skrev:shifts skrev:patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans
själv, men det irriterar mig att folk gör sig lustiga över och försöker förringa
andra.
pi60 distar en massa?
Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån
subjektivisten skrev:migu1971 skrev:Jag tror i själva verket att disten du hör är placebo
Ock sen på din fråga kan det inte vara så att om en högtalare är felplacerad i ett väldigt fel rum kan upplevas som att den distar ?
Så var det för mig i allafall i mitt nuvarande lyssningsrum innan jag fick årdning på akustiken.
Den är klart mätbar, C4 har en dist på 2% vid det känsliga området kring 5khz (+ även vid 10 khz, ännu värrew då) @ 95dB.
Oj, du kunde inte skilja på dist från högtalaren och klangliga problem i rummet?
shifts skrev:patjoh skrev:shifts skrev:patjoh: Helt klart, håller helt med om det. Men varför dissa någon annans
andra.
pi60 distar en massa?
Men herregud, har du inte sett hur subben attackerar folk i kabeldiskussioner, när folk hör stora skillnader på nya CD spelare osv. Här säger han ungefär samma sak, dvs någonting som är uppåt väggarna, då måste man ju (liksom subben själv när "ormoljan" kommer på tapeten) kommentera det:) Och då på samma sätt som han, dvs lyssnar man i 80-90 db med Dynaudios, MA mfl bästa modeller och hör massa dist, ja då är det ett påstående som likväl ormolja folk måste skyddas ifrån
Nej, jag tycker sällan han attackerar folk på det sätt som gjorts i tråden,
med lustifikationer och en hånande ton. Han ifrågasätter och gör det rätt
bryskt och han har flera gånger ifrågasatt saker jag sagt på det sättet.
Hyser jag agg över det? Knappast, det är ju bara att diskutera kring
varandras uppfattningar så förstår man genast mer om varför den andra
tycker som den gör.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 25 gäster