Strmbrg skrev:Skall jag tolka det såhär:
Vi kan mäta allt som går att mäta, redan idag.
Det som återstår är att fila på precisionen.
Det är nog en ganska vanlig högskoleutbildad uppfattning.
Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Nej, alltså jag menar inte nödvändigtvis ödmjukhet inför vad som helst.
Jag menar ödmjukhet inför det faktum att vi kanske inte vet allt just nu.
Sett ur dagens perspektiv, så trodde vi förr att jorden var platt.
Sett ur dåtidens perspektiv, så visste vi att vi visste det.
Numera vet vi att vi trodde det.
Öh, troligtvis...
![]()
Du vet att exakt samma sak säger folk som påstår ljudliga skillnader med olika strömkablar, shaktistenar, och annat. Nu är inte jag någon expert men detta med motkoppling är ju knappast något man inte har bra koll på.
Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Vi går vidare i vintervädret.
Jax skrev:Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Ehm mnjae, för låg motkopplingsgrad höjer faktiskt distortionen, i synnerhet högre ordningar. Ska man motkoppla ska man göra det ordentligt för att undvika detta. De krävs dock att man har rätt tunga i någons mun för att det ska funka på grund av sidoeffekter.
Strmbrg skrev:Jag tillhör kanske en ganska liten skara?
En skara som egentligen inte vill tilhöra någon skara.
Jag är varken röranhängare eller transistor-nörd.
Jag ser inget syfte med att ta parti för en viss metod.
Hade ett par uppstoppade pudlar kopplade till mina högtalare givit mej ett mer illusoriskt ljud än det jag har nu, så för all del.
Flint skrev:Ett exempel var en tjomme som försökte härleda varför ett plus ett blir två och inget annat. Mycket intressant program.
Strmbrg skrev:Jag har stor respekt för vetenskap och kunnande.
Men även vetenskap kan naturligtvis ske med skygglappar.
Det är en sak att räkna rätt.
En annan sak att räkna på rätt saker.
Flint skrev:Jax skrev:Flint skrev:Fred Peter. Du är förlåten - om jag är det. En liten Julblackout bara. Kan hända alla, speciellt såhär i Jultider. Men motkoppling ger alltid lägre dist oavsett vad som motkopplas - rör eller trissor förutsatt att fasen inte vänder sig så pass mycket att steget istället börjar självsvänga och bli en kortvågssändare. Men då har vi istället medkoppling vid just den frekvensen dvs. motsatsen till motkoppling.
Ehm mnjae, för låg motkopplingsgrad höjer faktiskt distortionen, i synnerhet högre ordningar. Ska man motkoppla ska man göra det ordentligt för att undvika detta. De krävs dock att man har rätt tunga i någons mun för att det ska funka på grund av sidoeffekter.
Bevisa.
Flint skrev: Skillnaden höll sig dock strax under 2dB som max men den var fullt synlig och troligen också hörlig.
petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Var det möjligtvis Erik Andersson?
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Laila skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Flint, jag har fått detta matematiskt bevisat för mig för en herrans massa år sedan av en person som kan teorin på sina fem fingrar.
Knappast !(men vad vet lilla jag ?)
petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
En helt annan person. Vad anser du om diskrepans "transparent" versus "färgat"?
Erik Andersson skrev:Det jag här framfört gäller i första hand Klass-A kopplade förstärkare.
BB skrev:Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Inte Hiraga heller
En helt annan person. Vad anser du om diskrepans "transparent" versus "färgat"?
För mig är "transparent" och "färgat" varandras motpol....
Strmbrg skrev:Emellanåt verkar det som att hifi-apparatur mäter bra, men likafullt inte låter så bra. Två stärkare kanske har samma mätvärden, men likafullt låter de olika.
phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
perstromgren skrev:Jag är inte speciellt kunnig på detta (ödmjuk), men jag har för mig (tveksam) att detta ofta har framförts men inte kunnat ledas i bevis. Dvs, när man hittat två förstärkare som låter olika i kontrollerade lyssningar, så mäter de också olika med ganska vanliga mätningar av linjära och icke linjära fel.
Almen skrev:phloam skrev:...kan en färgning vara mer eller mindre transparent?
Med min användning av orden kan inte en färgning vara transparent, nej. En färgning kan vara hörbar eller ej, en komponent kan vara transparent eller ej.
Alltså: En komponent anses transparent om dess färgningar är ohörbara.
phloam skrev:Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Flint skrev:phloam skrev:Hur ska man se det; avser begreppet transparens "antingen eller", svart eller vitt, eller en skala 0-100%, där 0% transparens = inget ljud alls upp till 100% = helt utan mätbara och/eller hörbara färgningar?
Är inte ordet transparent ett "digitalt" ord i bemärkelsen antingen eller. Som "en full kopp". Den är knökfull och det går inte i en promille konjak till för då rinner det över.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster