Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Det är i alla fall en gemensam nämnare, men elektrostater borde kanske funka, men jag har aldrig hört upplevt detta med elektrostater och faktiskt aldrig med dipoler
petersteindl skrev:Kanske är det så att det bör vara en faskoherens med i spelet så att en tryckvåg av luftmolekyler blir jämnare och ha en viss akustisk impedans, åtminstone upp till 800 Hz, d v s halva vågländen för huvudets dimension. Även grupplöptid bör i så fall komma in. Jag spånar högt just nu![]()
petersteindl skrev:Jag vet inte hur rumsreflexer kommer in, men om man vrider en trombon åt olika håll så att mängden rumsreflexer ändras, ändras effekten då? Eller om man står olika i förhållande till trummorna, eller om trummorna är i ett mindre rum där det finns mer reflexer. Fast jag har för mig att effekten blir mer uttalad då.
Magnuz skrev:Effekten försvinner mer eller mindre om man tar bort rumsklangen, slår det mig plötsligt! Åtminstone har det varit så när jag försökt spela in trummor.
paa skrev:Men när man lyssnar på utomhuskonserter så finns det ju där, trots närmickat, och inget rum!
Magnuz skrev:Avsaknaden av den fyfsiska upplevelsen är just det som gjort att jag aldrig fastnat för några av de dipoler jag hört.
subjektivisten skrev:Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?

RogerGustavsson skrev:subjektivisten skrev:Är det en viss del av basen som denna "smocka" ligger (typ discodelen a la 60-80 hz) eller är det mer utdragen i tid?
Enligt Audio Pro skulle disco-puckeln ligga rätt lågt.
Enligt Audio Pro skulle disco-puckeln ligga rätt lågt.
RogerGustavsson skrev:Magnuz skrev:Avsaknaden av den fyfsiska upplevelsen är just det som gjort att jag aldrig fastnat för några av de dipoler jag hört.
Tror att det krävs stora dipoler. Jämförelse mellan de mindre Magnepan och deras stora som t.ex. Tympani ger en avsevärd skillnad.
petersteindl skrev:<snip> Därför, med tanke på allt detta är min uppfattning den att det även idag finns saker som inte kan uttryckas med en enkel frekvenskurvemätning oavsett om stereosystemfel eller inte finns med.
Harryup skrev:Finns ju lite fysiska skillnader.
I lungorna har man instängd luft och runt midjan har man slappt späck som är fyllt med en massa gojs. Lungorna vill man inte skall kollapsa sà dom är ganska spända mot bröstkorgen vid varje andning.
I magen ligger allt i en enda röra (nàja) och har väldigt lite tryck annat än vikten mot bukhinnan i jämförelse.
Jag har mätt frekvensgàngen pà en grissida vid ett tillfälle och muskel/fett dämpar väsentligt mindre än vad man kanske kan tro.
Det är absolut inte tyst pà andra sidan en gris.
Sà vad är resonansfrekvensen pà 4,5l luft i en skinnballong jämfört med kanske 20kg organ som bestàr till stor del av vatten?
Den lätta luftiga tunga basen av vaktparadens trumma har jag nog bara hört som jag har uppfattat den realistiskt en gàng och det var hemma hos Bosse Hansson pà hans hornsystem.
Kommer du ihàg Peter dà vi lyssnade där pà en Taptoo skiva. Man kände i golvet att orkestern gick i takt dà dom spelade utan att man hörde det i musiken sà att säga. Undrar om jag förstàr det där själv nästa gàng jag läser det, men hoppas pà den allmänt utbredda tolkningsviljan ger det en positiv chans.
mvh/Harry
Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.
Hämta filerna här. Jämför med originalet.
KarlXII skrev:Flint skrev:Några ljudexempel i flac-form. Trummor hämtade från en demoskiva. Har lagt in en 6dB-topp vid olika frekvenser, 32, 53, 86 och 118Hz / Q-värde 2.
Hämta filerna här. Jämför med originalet.
Ämehvaff!
Jag kollade i förmiddags, då var de kvar.
Nu har jag startat upp riggen för att lyssna ordentligt, och nu är de borta!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster