Ja Svante grupperingen ovan årsvis kapade jag data till 3 per år. Det är ju ändå brister i datat, så...
Vill man tolka datat lite snällare så kan man se en brytning vid år 1992 till brytning till lägre nivå.

Moderator: Redaktörer

StefanH skrev:Trendanalys med samtliga (bristfälliga) data.
Ja Svante grupperingen ovan årsvis kapade jag data till 3 per år. Det är ju ändå brister i datat, så...
Vill man tolka datat lite snällare så kan man se en brytning vid år 1992 till brytning till lägre nivå.
StefanH skrev:Datat är bristfälligt.
Det är inga problem med X-axeln, vad som visas är datapunkter; 1, 22, 43, 64, 85, 106, 127, 148, 169, 190, 211, , motsvarande dess år.
Betänk att datat är ojämt fördelat per år, och att årtal saknas helt.
Med nuvarande data och kommande tillägg kommer du att se en slumpmässig variation, då datat inte är normalfördelat.
Det jag skulle rekommendera är att gruppera datat i jämna antal med jämna antal årssteg.
Almen skrev:Jag tror inte något speciellt hände 1997 i detta avseendet. Som jag ser det var det runt 1994 som man började komprimera rejält.
I en korrekt analys (med tillräcklig mängd data) kommer man nog se en avtagande crest (med en utgångspunkt på 18-20 dB) med början strax efter 1990, som sedan dyker rejält runt 1994, fortsätter så sakteliga ned mot 2000, där den sedan stabiliseras runt 10-11 dB.
Svante, vad sägs om ett script som söker igenom en MasVis-folderstruktur och tar fram alla crestvärden+mastringsår?
Nattlorden skrev:Är det vissa år det fattas mer data på, går det väl att efterlysa dessa årtal specifikt?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Är det vissa år det fattas mer data på, går det väl att efterlysa dessa årtal specifikt?
Eller inte. Det riskerar snarare att snedvrida urvalet, och om det är trenden man är ute efter så spelar luckor ingen större roll.
StefanH skrev:Jag brukar använda följande formler i Open Office/MS Excel för att sortera fram datat som det här är inskrivet. (formlerna i exemplet är skapade i kolumner, E, F, G, H).
=RIGHT(A1;15) =LEFT(E1;11) =LEFT(F1;4) =RIGHT(F1;4)
I kolumn A, klistrar du in redovisade CD (förutsätter att de är inskrivna som du gjorde). I de två sista kolumnerna får du då fram årtal och dB. Kopiera dessa kolumner och klistra in som data, ej formler så går det att använda datat i lämpligt statistik program. OBS! MS Excel är ej att rekommendera då det används för statistik ej lämpliga formler där.
Kan ju vara bra att använda dessa formler, varefter data fylls på.
Almen skrev:Almen skrev:Jag tror inte något speciellt hände 1997 i detta avseendet. Som jag ser det var det runt 1994 som man började komprimera rejält.
I en korrekt analys (med tillräcklig mängd data) kommer man nog se en avtagande crest (med en utgångspunkt på 18-20 dB) med början strax efter 1990, som sedan dyker rejält runt 1994, fortsätter så sakteliga ned mot 2000, där den sedan stabiliseras runt 10-11 dB.
Svante, vad sägs om ett script som söker igenom en MasVis-folderstruktur och tar fram alla crestvärden+mastringsår?
Jag har samlat på mig lite...
StefanH skrev:Jag brukar använda följande formler i Open Office/MS Excel för att sortera fram datat som det här är inskrivet. (formlerna i exemplet är skapade i kolumner, E, F, G, H).
=RIGHT(A1;15) =LEFT(E1;11) =LEFT(F1;4) =RIGHT(F1;4)
I kolumn A, klistrar du in redovisade CD (förutsätter att de är inskrivna som du gjorde). I de två sista kolumnerna får du då fram årtal och dB. Kopiera dessa kolumner och klistra in som data, ej formler så går det att använda datat i lämpligt statistik program. OBS! MS Excel är ej att rekommendera då det används för statistik ej lämpliga formler där.
Kan ju vara bra att använda dessa formler, varefter data fylls på.
Svante skrev:Mja, i analysmappen finns en fil som heter analysisinfo.txt, ur den kan man extrahera info om toppfaktor etc på samtliga spår. Det blir något svårare att extrahera masteringsår eftersom det hänger på att användaren har skrivit in det konsekvent.
Almen skrev:Svante skrev:Mja, i analysmappen finns en fil som heter analysisinfo.txt, ur den kan man extrahera info om toppfaktor etc på samtliga spår. Det blir något svårare att extrahera masteringsår eftersom det hänger på att användaren har skrivit in det konsekvent.
Jo, det var det jag tänkte att man skulle kunna skriva ett script för.
Ett problem är att det är "Year remastered" som man skall ange, så både om informationen inte finns eller om det är originalutgåvan så står det inget där.
Svante skrev:Infomationen om year remastered kan ändras till vilken text som helst av användaren. Man kan skriva "gurka" där om man vill.
Almen skrev:Svante skrev:Infomationen om year remastered kan ändras till vilken text som helst av användaren. Man kan skriva "gurka" där om man vill.
Jo det vet jag, jag har skrivit in ett antal hundra nu...![]()
Men jag trodde att just Year remastered var intressant för någon sorts central statistik, så därför har jag bara angett det vid uppenbara ommastringar, annars bara ett "-" eller "?". Scriptet kanske kan kolla där först, och står inget årtal där så tas copyright-året?
Och DOS-script funkar väl bra, det med.
Svante skrev:Mja, i analysmappen finns en fil som heter analysisinfo.txt, ur den kan man extrahera info om toppfaktor etc på samtliga spår. Det blir något svårare att extrahera masteringsår eftersom det hänger på att användaren har skrivit in det konsekvent.
StefanH skrev:2003 13,5
1979 20,3
1994 13,2
2010 8,5
....
StefanH skrev:Själv satt jag och var ledsen övar att trenden pekar på att musiken kommer att tystna.
Almen skrev:StefanH skrev:Själv satt jag och var ledsen övar att trenden pekar på att musiken kommer att tystna.
Nja, tvärtom höll jag på att säga. Det blir inte tystare när det närmar sig 0 dB, utan det innebär att medelvärdet på musiksignalen närmar sig toppvärdet. Nyanserna försvinner mer och mer, men...
Svante skrev:Ja, år 2085 kommer vi att klara oss med 1-bits D/A-omvandlare utan översampling. Då blir toppfaktorn 0 dB, dvs signalen en fyrkantvåg.
RogerGustavsson skrev:Har inskaffat några CD med gamla favoriter inför julen. Hjälp vilket dåligt ljud det är på många utgivningar! Körde Herbie Hancock's "Watermelon Man" i MasVis och fick bekräftat att det verkar vara ruggit dynamikreglerat. Måste de verkligen ta död på allt liv i musiken? Nästan alla gamla inspelningar jag har från radion håller crest på minst 20 dB, även i sig dynamikfattig musik. De CD man köper idag ligger nästan aldrig över 12-15 dB. Remastade utgåvor av Beatles och Pink Floyd låter sämre än de gamla utgåvorna även om de har anständig dynamik enligt MasVis. Har nu börjat jaga gamla versioner av flera album på fildelarsidor.... Ska fan betala fullt pris för försämrade utgåvor, speciellt när man redan har dem på vinyl och CD.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster