Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:@IÖ
Tackar för inlägget IÖ, jag har läst det två gånger med en paus i mellan för att inte missa eller missförstå något. Ibland läser jag lite slarvigt.
Anledningen till att jag är intresserad av problemet är för att jag tror att det begränsar mig i mitt högtalarbyggande. Jag hade under inledningen av mitt hifi liv två högtalare som jag tyckte lät bra. Det var rogers ls35a pch sonab oa12. Jag tyckte att alla andra högtalare var överdrivna i diskanten och hade okontrollerad rumsintegration. Jag tog detta med när jag började bygga egna högtalare. Lyssningen har alltid varit mitt starkaste verktyg efter som jag lyssnat mycket till oförstärkt akustisk musik. Under tiden här på faktiskt så har jag lärt mig metoder för att integrera basen i rummet och att baffelstegskorrigera samt att lätta på mellanregister diskant. Allt har skett med lyssning och relativa frekvensgångsmätningar som verktyg. I mina två sista projekt har jag gett allt och inte nöjt mig förens jag är helt nöjd vid långtids lyssning. Det har dock funnits en ljushet i klangen som trots att rösterna är neutrala. Jag har kopplat det till rummet och skall om allt faller väl ut flytta över mina senaste byggen till ett akustikfixat rum för att utvärdera om det är mitt rum som är boven i dramat. En kväll så läste jag en gammal tidning och hittade en artikel om mätningar på ett konsthuvud. Hur jag än vred och vände på det så kunde jag inte få fram att en bredbandig sänkning på ett till två dB skulle kunna få ihop det. Mätningarna hade dock reprofotograferats och bildbehandlats på ett sätt att de förändrats i storlek på ett sätt så att det inte gick att jämföra dom med varandra. I en tysk bok om inspelningsteknik så hittade jag bättre mätningar med gemensam skala och då gick det upp för mig att det fanns två fenomen Som går att utskilja. Huvudets baffelsteg en topp på 4-10 dB beroende på riktning och hur diffust ljudet är med en topp på 2500 Hz samt två bredbandiga höjningar mellan grovt (titta i bilderna så förstår ni) 400-1500 Hz och en mellan 500-12000 Hz dessa är riktnings beroende. Av detta drog jag slutsatsen att det finns minst två fenomen här. Jag testade dom var och en för sig och upplevde att ca 4 dB dämpning vid 2500 Hz kändes rätt (detta får du gärna kommentera efter som du sagt att dess storlek underskattats i denna tråden, det är ). Samt att det var av godo att göra bredbandiga sänkningar i dom andra två områdena. Det här var ett grovt test och jag har inte långtids utvärderat det, men jag kan inte säga att det känns som om det är helt rätt åtgärder än.
Hur skulle du föreslå att jag gick vidare?
Angående feltänket så tror jag inte att hela lösningen ligger on axis och att det faktiskt kan vara fel att kompensera för huvudets baffelsteg efter som det faktiskt finns där vid självadet lyssningen också.
RogerGustavsson skrev:Det finns alltså ingen information beträffande dippen på denna hemsida?
http://www.bbc.co.uk/rd/
Micke23 skrev:Brittiska högtalartillverkaren Harbeth skriver om BBC-dippen på sin hemsida:
--------------------------------------------------------------------------------
13.I've heard mention of 'the BBC dip' or 'the Gundry dip'. What does that mean?
There is much myth, folklore and misunderstanding about this subject.
The 'BBC dip' is (was) a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.
According to Harbeth's founder, who worked at the BBC during the time that this psychoacoustic effect was being explored, the primary benefit this little dip gave was in masking of defects in the early plastic cone drive units available in the 1960's. A spin-off benefit was that it appeared to move the sound stage backwards away from the studio manager who was sitting rather closer to the speakers in the cramped control room than he would ideally wish for. (See also Designer's Notebook Chapter 7). The depth of this depression was set by 'over-equalisation' in the crossover by about 3dB or so, which is an extreme amount for general home listening. We have never applied this selective dip but have taken care to carefully contour the response right across the frequency spectrum for a correctly balanced sound. Although as numbers, 1kHz and 4kHz sound almost adjacent in an audio spectrum of 20Hz to 20kHz, the way we perceive energy changes at 1kHz or 4kHz has a very different psychoacoustic effect: lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.
You can explore this effect for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a mild cut in the approx. 1kHz to 4kHz region and a gradual return to flat either side of that.
http://www.harbeth.co.uk/faq/index.php#13
celef skrev:är det inte harbeths högtalare som mäter så märkligt, som om dom tycks profilera sina byggen
Nattlorden skrev:En bruttotanke som då infinner sig... om det då redan finns två sätt att få rätt på det, kan det tänkas finnas fler vägar till samma resultat?
Här är en rapport om LS3/5A från BBC research department: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdfIngOehman skrev:Jo en sak till.
Någon nämnde tidigare i tråden både LS3/5A och Carlsson OA-12, och om
jag förstod det rätt uppfattades dessa både som lite speciellt trevliga.
Jag kan tycka att detta inlägg var lite speciellt intressant, även om jag inte
vet helt vilka slutsatser jag skall dra från det. En försvårande faktor är att
jag ju vet att LS3/5A i många sammanhang påstås sakna BBC-dippen, men
jag har sett en tillvekares mycket utfärliga manual där BBC-dippen till och
med upptar ett helt kapitel, så jag vet att det funnits varianter där den har
fått vara med, och till och med har hållits som en viktig del av högtalaren.
peetwa skrev:Det är två skiljda fenomen, lästråden och återkom. Trådens syfte är att ge mig och andra hemmabyggare en fingervisning ett sätt detta kan tänkas gå till. Det är vad som eftersträvas.
LasseA skrev:Här är en rapport om LS3/5A från BBC research department: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf
Jag kan inte se någon "BBC-dipp", frekvensregionen i fråga är snarast något framskjutet on-axis.
Nattlorden skrev:peetwa skrev:Det är två skiljda fenomen, lästråden och återkom. Trådens syfte är att ge mig och andra hemmabyggare en fingervisning ett sätt detta kan tänkas gå till. Det är vad som eftersträvas.
Det förstod jag innan du gjorde det (baserat på dina tidigare svar dvs).
Fingervisningen vi fick av Ingvar precis var väl ganska bra - bygg orthoakustiskt!
peetwa skrev:Respektera min önskning att lära mig. Om du känner att du är på en högre nivå kan du antagligen hjälpa eller åtminstone låta bli att stjälpa mig.
IngOehman skrev:Snabbsammanfattning: BÅDE ett gillande av vissa engelska högtalare, och
ett gillande av Stigs konstruktioner, kan vara indicier på att det behövs någon
form av stereosystemkompensationer - eftersom de båda, ehuru på TOTALT
olika sätt - gör saker som gör dem mindre drabbade.
Vh, iö
paa skrev:Jag har för mig att iö på genomgången på kth sa att vissa av korrektionerna är spridningsberoende, alltså inte bara en frekvenskorrektion som man kan göra med en eq. Han har väl antytt det här ovan också att det ska korrigeras olika i direktljudet mot ljud i andra vinklar.
IngOehman skrev:*Undrar om internet-generationen någonsin kommer att förstå vikten av att
läsa våde böcker och andra skrifter, från tiden FÖRE internet. Information
som i många fall aldrig kommer att hamna i den lilla lilla värld som internet
trots allt är.
Nattlorden skrev:En bruttotanke som då infinner sig... om det då redan finns två sätt att få rätt på det, kan det tänkas finnas fler vägar till samma resultat?
chrisss skrev:Intresant tråd Peetwa![]()
Jag är inne i slutfasen av filtret på mina högtalare och har lärt mig en del.
Paradoxalt nog så tycker jag att små, 0,5 dB korrigeringar i ett relativt
smalt område hörs tydlig men stora ingrepp hörs mindre än väntat.
Jag utgick från en nästan rak on-axis kurva och har gradvis lyssnat mig
fram till en ganska stor svacka mellan 1-5 kHz och nivå däröver som
är lite lägre än under 1 kHz.
En annan sak jag gjorde var att lyssna nära de olika elementen och
var förvånad hur starkt vissa röster hördes i diskanten.
När Komorok & Blixten var och lyssnade hade vi en 10uF kondensator
i serie med diskanten. Har efter det gradvis gått till 8,2=>6,80=>5,6
Fortfarande lite för mycket röster i diskanten.
Kommer att prova med 4,7 uF istället.
Släpper upp 3"-elementen högre så att totala kurvan är snarlik.
Delvis lite off-topic hoppas mina erfarenheter kan bidraga på nåt sätt.
Användare som besöker denna kategori: Daad, Google [Bot] och 12 gäster