Hur ser era kurvor ut?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-17 04:06

Hassesolo, Imponerande låg efterklang. Skulle tro att jag ligger på något liknande själv. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-17 05:01

@Subjektivisten:
Hur upplever du själv och eventuella besökare akustiken i ditt rum när man inte spelar på anläggningen utan pratar med varandra?

Jag har hört flera som kommenterat att de varit hos N.N. och lyssnat.
Återgivningen är väldigt tydlig, men de tycker att rummet är obehagligt att vistas i. Det känns som man har lock för öronen.

Hos mig får jag ofta kommentaren att mitt rum är behagligt att vistas och samtala i och ändå är anläggningens återgivning tydlig.

Det kan bero på att mina högtalare är konstruerade för att användas i vanliga rum utan annan akustikbehandling än riklig möblering och helst heltäckningsmatta (som jag inte har). Min efterklangstid verkar ligga kring 0,3 s. vid alla frekvenser.
XTZ ger ganska olika efterklangstider vid flyttning av mikrofonen, så jag rekommenderar alla som mäter med XTZ att göra upprepade mätningar och flytta mikrofonen i 20-30 cm steg både i sidled, höjdled och djupled för att inte förledas att tro att mätning i "sweetspot" ger hela sanningen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2010-11-17 09:08

Mitt rum är ett renodlat hembiorum och ingen social salong. :) Här skall det tittas på film i första hand och i andra hand tittas på TV (mest fotboll) eller finlyssna lite musik med släckt lyse.
Det flesta tycker att musik låter riktigt bra i mitt rum men det har varit ett par som tycker att det låter för instängt. De föredrar ett ljusare (öppnare?) ljud med mer efterklang helt enkelt.
Vid filmtittande verkar alla vara ense om att det låter sagolikt bra. Det kan vara för att helheten med bra bild och bra ljud är skön men också att surroundkanalerna tar bort den där lite instängda känslan som en del får.
Angående XTZ RA så hade jag det ett par dagar på lån. Jag märkte att kurvan ändrade sig en hel del på ett för mig oförutsägbart sätt när man flyttade runt mätmicen. Kurvan jag har lagt upp var en av de jag fick vid sweetspot. Man får helt enkelt ta kurvorna som en grov indikation och inte som någon absolut sanning verkar det som. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-17 09:37

hassesolo skrev:Mitt rum är ett renodlat hembiorum och ingen social salong. :) Här skall det tittas på film i första hand och i andra hand tittas på TV (mest fotboll) eller finlyssna lite musik med släckt lyse.
Det flesta tycker att musik låter riktigt bra i mitt rum men det har varit ett par som tycker att det låter för instängt. De föredrar ett ljusare (öppnare?) ljud med mer efterklang helt enkelt.
Vid filmtittande verkar alla vara ense om att det låter sagolikt bra. Det kan vara för att helheten med bra bild och bra ljud är skön men också att surroundkanalerna tar bort den där lite instängda känslan som en del får.
Angående XTZ RA så hade jag det ett par dagar på lån. Jag märkte att kurvan ändrade sig en hel del på ett för mig oförutsägbart sätt när man flyttade runt mätmicen. Kurvan jag har lagt upp var en av de jag fick vid sweetspot. Man får helt enkelt ta kurvorna som en grov indikation och inte som någon absolut sanning verkar det som. :)

Grymma kurvor. Skulle gissa att det ser liknande ut i Jonas rum.
Mest imponerad är jag av basen. Jag är lätt avundsjuk.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-11-17 09:45

Här är en mätning hos mig.
Efter det gjorde KarlXII och jag några justeringar för att räta ut kurvan.
Den nya kurvan försöker jag förlika mig med nu :wink:
RT ligger på 0,4 och det är jag inte nöjd med.

Bild

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-17 11:32

Så avundsjuk på hassesolos rum.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-17 12:19

Jag tycker själv att det är jättehärligt att vara i och samtala i rum med RT60 runt 0.2. Man hör mkt tydligare vad alla säger om folk pratar i mun på varandra. Har inte känt några tendenser till obehag i sådana rum heller.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 12:30

hassesolo skrev:Man får helt enkelt ta kurvorna som en grov indikation och inte som någon absolut sanning verkar det som. :)

Det är bara att inse att det inte finns en kurva utan det är mer frågan om en för varje frekvens krusig "vattenyta" över rummet som summeras ihop i grafen... tog 6 mätningar med ett par dm mellantum i x/y/z-led när mina Digital 1.1 mättes in och det var första gången man såg det väldigt förvånande hur mycket det skiljde mellan dem. Därför behöver man inte klaga så mycket på om där är lite smoothing på dem, för det är ändå någon form av medelvärde man oftast vill visa.

Annars skulle man ju kanske velat snarare visa ett variansintervall runt medelkurva...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-17 12:34

+1 Så är det.
Man kan ju gå runt med miken och sen presentera en skitsnygg kurva här som endast existerar på en halv kvadratmeter i rummet. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-17 14:20

lennartj skrev:@Subjektivisten:
Hur upplever du själv och eventuella besökare akustiken i ditt rum när man inte spelar på anläggningen utan pratar med varandra?

Jag upplever det bättre nu än när jag inte hade dämpning. Lättare och trevligare att prata med. Tror bara en har kommenterat dämpningen, faktiskt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-11-17 16:40

Mätningar på efterklangstid kan beräknas till RT60 på olika sätt.
Är det någon som vet vilken typ av T (T10, T20, T30, EDT) som används i XTZ Room Analyzer för beräkningen?

/Suomela

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-11-17 18:36

Tror det är T20 men är inte säker.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-11-17 19:22

Återgivningen är väldigt tydlig, men de tycker att rummet är obehagligt att vistas i. Det känns som man har lock för öronen.
<snip>

"N.N." - är det JBL-N.N. från forumet?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-17 19:24

Det kanske är No Name som Lennart vill hålla anonym? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-17 19:45

Rätt, K12

N.N. = No Name

jag har åtminstone ett par tre personers rum i tankarna som kan tänkas platsa och som jag hört kommentarer om i stil med den redan nämnda.

Ingen enskild ska känna sig direkt utpekad.
Flera av mina vänner och jag själv får klaustrofobiliknande obehagskänslor av att vistas i överdämpade rum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-11-17 21:39

KarlXII & lennartj: Aha! :oops: :)

Det jag egentligen undrade var typ: Finns det en chans att "överdämpat" innebär relativt kort efterklang ovan några hundra Hz, men alldeles för lite dämpat vid lägre frekvenser (relativt högre frekvenser)?

Personligen tror jag att jag aldrig varit i ett rum som varit mer behagligt att samtala i än demorummet hos Öhman. Så tyst, så tyst... Men uppenbarligen är smaken olika och det är ju helt ok att det är så. :-)

Däremot upplevde jag det extremdämpade rummet på KTH som helskumt att vara i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-17 21:50

Kitchenmaster skrev:Däremot upplevde jag det extremdämpade rummet på KTH som helskumt att vara i.

Jo, det upplevs som tryckförändrig helt klart med sådana rum... inget man vill springa in och ut ur för ofta...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-17 23:28

lennartj skrev:Flera av mina vänner och jag själv får klaustrofobiliknande obehagskänslor av att vistas i överdämpade rum.

Överdämpat rum? Du menar feldämpat väl?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-18 01:49

Som jag använder orden är överdämpade rum en delmängd av alla feldämpade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-18 01:56

Men det är ju en rätt stor skillnad mellan feldämpat och överdämpat, tycker jag.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-18 02:03

Förklara gärna hur du menar,
menar du att överdämpat är rätt?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-18 02:10

Feldämpat = man har obalans i dämpningen.
Överdämpat = påstår man kan dämpa för mycket.

Jag är tveksam om man verkligen kan dämpa för mycket om man dämpar rätt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-18 02:19

subjektivisten skrev:Feldämpat = man har obalans i dämpningen.

Det beror nog på om man vill att det ska låta som ett fonogram eller låta som verkligheten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-11-18 02:22

Hur låter fonogram ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-18 02:25

Om man har högtalare där reflekterat ljud ingår i designprincipen, t.ex. mina Carlsson kan man definitivt dämpa för mycket så att både tonbalans och ljudbild blir fel.
Alltså är ett överdämpat rum en variant bland andra former av feldämpade rum.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-11-18 02:25

Ragnwald skrev:Hur låter fonogram ?

Inte en aning. Fråga någon som har fonogrammet som referens.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-11-18 03:01

KarlXII skrev:Det beror nog på om man vill att det ska låta som ett fonogram eller låta som verkligheten.

Och verkligheten är att all musik låter som ditt rum? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-18 03:14

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:Feldämpat = man har obalans i dämpningen.

Det beror nog på om man vill att det ska låta som ett fonogram eller låta som verkligheten.

KarlXII skrev:
Ragnwald skrev:Hur låter fonogram ?

Inte en aning. Fråga någon som har fonogrammet som referens.

Okej, var spydig om det gör dig glad, det kanske var lite kul. ;)

Men - om du inte har någon aning:

1. Hur kommer det sig då att du skiljer mellan att vilja få det
att låta som fonogrammet (som informationen på det styr)
och att få det att låta som verkligheten? Varför antyder du
att det måste vara olika saker, om du inte anser dig ha en
aning om hur något, på något, fonogram, låter?

2. Och förstår du att ambitionen att få anläggningen att spela
musik troget fonogrammet är något som går att åstadkom-
ma medan "likhet med verkligheten" (vilken då, en spolande
toalett?) kan betyda vad som helst, inklusive att anläggning-
en måste bete sig helt annorlunda för vartenda fonogram du
spelar? (Eller den kan förstås tänkas få bete sig helt identiskt
också - genom att helt ignorera fonogrammet, som du ju
ändå säger att du inte har en aning om. Kanske skulle du ha
en anläggning som låter som den där verkligheten som du ju
vill att den skall låta som (en slamrande skolmatsal kanske?)
även utan att den matas av något fonogram?)

3. Så - om du inte varken har en aning om hur sådana "låter"
(de kan för din information innehålla t ex enkodad musik) och
de inte är referens för vad du vill ha ut ur anläggningen - varför
använder du då alls fonogram i din anläggning? Vad tror du att
de har de för roll egentligen, om du inte har en aning om hur
informationen på dem relaterar till ljudet ut ur din anläggning?
(Om du inte är intresserad eller känner dig ha en aning om hur
det som finns på dem kan relatera till musik, så kan du ju lika
gärna stoppa in knäckebröd i CD-spelaren. Har du provat det?

Med andra ord: Jag tror visst du har en aning om vad det är
som ligger på fonogrammen - och att du spelar dem just för
att du vill höra det. Måvara bryr du dig inte om att höra det
rimligt urprungslikt. Men om du VERKLIGEN inte har en aning
om hur de låter eller ser dem som referens för det som skall
komma ur anläggningen, så är det svårt att förstå varför du
alls spelar dem. För det gör du väl?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-11-18 03:33

Verkligheten är ofta att musik spelas i ett rum, ja.
Vid återgivningen vill jag också att den ska låta som den spelas i ett rum.

Vid många studioinspelningar mixas en massa separata ljudkanaler som spelats in i extremt dämpade rum för att göra det enklare för teknikerna att lägga pusslet och sedan komplettera med artificiell akustik, men jag är övertygad om att den information som ligger i slutmixningen som ska bli fonogrammet förutsätts kompletteras med minst lika mycket rumsakustik som i kontrollrummet vid konsumentens uppspelning.

En del hembiorum jag besökt är mer dämpade än kontroll-lyssningsrummen i en del studios jag också har besökt.
Även om dessa fall är undantag, så existerar de och jag menar att det är rimligt att kalla dem överdampade.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-11-18 03:59

Hos mig får jag ofta kommentaren att mitt rum är behagligt att vistas och samtala i och ändå är anläggningens återgivning tydlig.

Det kan bero på att mina högtalare är konstruerade för att användas i vanliga rum utan annan akustikbehandling än riklig möblering och helst heltäckningsmatta (som jag inte har). Min efterklangstid verkar ligga kring 0,3 s. vid alla frekvenser.
XTZ ger ganska olika efterklangstider vid flyttning av mikrofonen, så jag rekommenderar alla som mäter med XTZ att göra upprepade mätningar och flytta mikrofonen i 20-30 cm steg både i sidled, höjdled och djupled för att inte förledas att tro att mätning i "sweetspot" ger hela sanningen.

Håller med LennartJ att man ska mäta vid flertal platser. En förhållandevis liten platsförändring kan nära "kritiska ställen" ge på papperet stora förändringar.

Här är 2 st mätningar, båda utefter rummets centrumlinje, den första är 440 cm framför frontvägg, den andra 425 cm framför frontvägg, 84 cm över golv. Rummet är 787x419x220 cm av typ Dead end vid front, Live end där bak, väggytefördelningen är ca 1/3 absorbtion och 2/3 diffusion och reflektion samt tjock heltäckningsmatta, tak av 5 cm träullscement mot betong med påspikade brädor 95x22 med ca 95 mm mellanrum.

Bild

Bild

Men inte fasen kan jag påstå att jag direkt hör att tiden för 125 Hz har förlängts ca 7 ggr från 0,053 sek till 0,36 sek pga en förflyttning i längsled på 15 cm. Frekvenser under 125 Hz visas i diagrammen med "eldstungorna" ligga med som sämst ca 0,25 sek vid samma platser. 0,36 sek är den längsta tiden jag hittat för någon frekvens vid ca 50-talet mätningar, man får liknande variationer vid 125 Hz om Y2-elementens höjd över golv varieras i intervallet 25 till 60 cm, allt annat lika.

Någon form av genomsnittssiffror för flera platser skulle nog hamna kring 0,1-0,15 sek över 125 Hz och 0,2-0,3 sek under 125 Hz. Från siffervärdena skulle man kunna tro att det är ett rum som ger känsla av lock över öronen, men ... nej, jag upplever det inte så och av dom som har varit förbi har det heller inte varit någon som haft en sådan anmärkning. Hur som helst är det ett väldigt tyst rum, fritt från störande omgivningsljud vilket bidrar till att det är kul att lägga i en skiva. Den taggiga gula kurvan ser värre ut än vad den låter men jag ska försöka vrida på lite rattar i fronthögtalarnas delningsfilter för att se om det är filtret eller rummet och mikrofonplaceringen som spelar spratt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi