Moderator: Redaktörer
hassesolo skrev:Mitt rum är ett renodlat hembiorum och ingen social salong.Här skall det tittas på film i första hand och i andra hand tittas på TV (mest fotboll) eller finlyssna lite musik med släckt lyse.
Det flesta tycker att musik låter riktigt bra i mitt rum men det har varit ett par som tycker att det låter för instängt. De föredrar ett ljusare (öppnare?) ljud med mer efterklang helt enkelt.
Vid filmtittande verkar alla vara ense om att det låter sagolikt bra. Det kan vara för att helheten med bra bild och bra ljud är skön men också att surroundkanalerna tar bort den där lite instängda känslan som en del får.
Angående XTZ RA så hade jag det ett par dagar på lån. Jag märkte att kurvan ändrade sig en hel del på ett för mig oförutsägbart sätt när man flyttade runt mätmicen. Kurvan jag har lagt upp var en av de jag fick vid sweetspot. Man får helt enkelt ta kurvorna som en grov indikation och inte som någon absolut sanning verkar det som.

hassesolo skrev:Man får helt enkelt ta kurvorna som en grov indikation och inte som någon absolut sanning verkar det som.
lennartj skrev:@Subjektivisten:
Hur upplever du själv och eventuella besökare akustiken i ditt rum när man inte spelar på anläggningen utan pratar med varandra?
Hur upplever du själv och eventuella besökare akustiken i ditt rum när man inte spelar på anläggningen utan pratar med varandra?
Jag har hört flera som kommenterat att de varit hos N.N. och lyssnat.
Återgivningen är väldigt tydlig, men de tycker att rummet är obehagligt att vistas i. Det känns som man har lock för öronen.
<snip>
Kitchenmaster skrev:Däremot upplevde jag det extremdämpade rummet på KTH som helskumt att vara i.
lennartj skrev:Flera av mina vänner och jag själv får klaustrofobiliknande obehagskänslor av att vistas i överdämpade rum.
subjektivisten skrev:Feldämpat = man har obalans i dämpningen.
Överdämpat = påstår man kan dämpa för mycket.
Jag är tveksam om man verkligen kan dämpa för mycket om man dämpar rätt.
KarlXII skrev:Det beror nog på om man vill att det ska låta som ett fonogram eller låta som verkligheten.
KarlXII skrev:subjektivisten skrev:Feldämpat = man har obalans i dämpningen.
Överdämpat = påstår man kan dämpa för mycket.
Jag är tveksam om man verkligen kan dämpa för mycket om man dämpar rätt.
Det beror nog på om man vill att det ska låta som ett fonogram eller låta som verkligheten.
KarlXII skrev:Ragnwald skrev:Hur låter fonogram ?
Inte en aning. Fråga någon som har fonogrammet som referens.
Jag har hört flera som kommenterat att de varit hos N.N. och lyssnat.
Återgivningen är väldigt tydlig, men de tycker att rummet är obehagligt att vistas i. Det känns som man har lock för öronen.
Hos mig får jag ofta kommentaren att mitt rum är behagligt att vistas och samtala i och ändå är anläggningens återgivning tydlig.
Det kan bero på att mina högtalare är konstruerade för att användas i vanliga rum utan annan akustikbehandling än riklig möblering och helst heltäckningsmatta (som jag inte har). Min efterklangstid verkar ligga kring 0,3 s. vid alla frekvenser.
XTZ ger ganska olika efterklangstider vid flyttning av mikrofonen, så jag rekommenderar alla som mäter med XTZ att göra upprepade mätningar och flytta mikrofonen i 20-30 cm steg både i sidled, höjdled och djupled för att inte förledas att tro att mätning i "sweetspot" ger hela sanningen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster