Tackar för skissen - då var rummet nästan som jag uppfattade det, men jag var osäker.
Jag har några draperier liggande med extra ljuddämpning. Två djupblåa och en guld om jag minns rätt, finns tillhörande snoddar osv också.
Om man ser ditt rum rent möbleringsmässigt så tänker jag vara envis och fråga lite till:
1) Antar att dörren till balkongen öppnar inåt, således kan du ställa piP ungefär så långt in i rummet. Jag har nu inte någon balkongdörr, men mina i34es råkar stå så i mitt nuvarande rum. Alltså efter väggarna och inte mot frontväggen så att säga. Du får nu också flera möjligheter som att när du ser på film så kan filmduken skärma av infallande ljus istf att få ljus fallande på filmduken
2) Byt gardinerna mot tjockare med extra ljudabsobering (jag har sådana också liggandes från förra rummet)
3) Eftersom du nu har möblerat på längden så kan du komplettera med en rejäl matta efter kortväggen mot balkongen så att säga - detta påverkar inte basen, men hjälper efterklangen högst påtagligt om du låter mattan följa väggen ut förbi där högtalarna står - som bonus blir det varmare...
4) Det blir enklare att konstruera lämpliga absorbenter på sidoväggarna som kan falla in snyggt i möbleringen.
5) Nu kan du också lägga en väl avvägd absorbent ala rör bakom soffan mot väggen med viss distans - dvs du får ställa soffan troligen runt 3 - 5 dm ut från bakväggen
Kul att testa eller hur