Hur kan lyssning bli objektiv??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_AA

Re: Hur kan lyssning bli objektiv??

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 18:49

sprudel skrev:Bra.

Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?

Nej. Men man kan beskriva utfallet statistiskt på lite olika sätt.

Frågeställningen är helt subjektiv så inga objektiva slutsatser kan dras om vilken glass som är godast (god är inte ett objektivt adjektiv). Man kan dock dra objektiva slutsatser om hur stor del av befolkningen som tycker si eller så.

Men detta har inget med FE-lyssning att göra, för där föreligger en helt annat frågeställning, nämligen "kan skillnad mellan före och efter detekteras?" Denna frågeställning är objektiv och man kan därför dra objektiva slutsatser från utfallet.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-11-28 18:49

sprudel skrev:Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.
87% föredrar den ena före den andra. Kan man då fastslå att 87% glassen är godare?

Ja eller fråga 100,000 personer om de föredrar Mona Sahlin eller Göran Persson som statsminister om Mona får 87% röster är alla socialdemokrater då ?
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 18:54

Erik_AA skrev:

Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.

Frågeställningen är helt subjektiv så inga objektiva slutsatser kan dras om vilken glass som är godast (god är inte ett objektivt adjektiv). Man kan dock dra objektiva slutsatser om hur stor del av befolkningen som tycker si eller så.

Men detta har inget med FE-lyssning att göra, för där föreligger en helt annat frågeställning, nämligen "kan skillnad mellan före och efter detekteras?" Denna frågeställning är objektiv och man kan därför dra objektiva slutsatser från utfallet.

OK. När vi ändå är igång med misstolkningar så ändrar vi frågan till :
Kan du uppleva någon skillnad före, eller efter glassätandet. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 18:55

Tengil skrev:
sprudel skrev:Tänk dig följande: Man provar två olika glassar på en mängd människor, ca 100 000! De provar blint och talar om vilken de föredrar.

Ja eller fråga 100,000 personer om de föredrar Mona Sahlin eller Göran Persson som statsminister om Mona får 87% röster är alla socialdemokrater då ?

Vilken färg har cykeln är en bättre fråga.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-11-28 18:59

Niclas57 skrev:
mrGaskill skrev:
(sen kanske man ska fråga sig vad ordet teknik egentligen betyder.. )

På tal om teknik...

En del borde läsa lite här och försöka ta sig lite råd :wink:

Ja säkert en bra sida för de som gillar sånt. Jag bara ställde en fråga ;-) Tack ändå hörru ! bussigt. När jag ställde frågan så slog det mig vad som skiljer teknik och metodik t.ex. Jag har ju naturligtvis inget att argumentera för eller emot som inte riktigt vet. Så jag tror du tolkade mitt inlägg lite fel. ;-) God jul.

Laila skrev:
subjektivisten skrev:Nej, inte alls fel. Tror att en kurs i vetenskapsteknik kan vara av godo t ex

Har mig veterligen inte tidigare stött på ordet vetenskapsteknik,
kan någon ge en enkel förklaring av ordets innebörd ? Har gjort en
snabb "Googling" utan framgång . . .

Jag tror han menade vetenskapsmetodik eller nåt sånt. :-)
Senast redigerad av mrGaskill 2010-11-28 19:07, redigerad totalt 2 gånger.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 18:59

Erik_AA skrev:

Men vad har det förbetydelse???? 8O

Det har betyelse om det finns en referens en mall en norm att mäta resultatet emot. Men i detta fall finns inget rätt eller fel. Det finns inte en standars som säger att det är rätt. Jag vi detekterade skillnad so what? Vi detekterar ingen skillnar Who fucking cares? Vad är rätt inom hifi ? hittils och så länge ingen kan enas om en mätstandars kan inte nått var fel eller rätt och vaför testar vi då ?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 18:59

sprudel skrev:OK. När vi ändå är igång med misstolkningar så ändrar vi frågan till :

Blir svårt att testa den frågeställning du föreslår, för hur ska du se till att det är blint? :?

En liknande frågeställning man kan tänka sig och som funkar att testa blint är "kan man detektera skillnad mellan dessa 2 glassar?". Det är en objektiv frågeställning som funkar att testa.

Förstår du skillnaden?

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 19:02

meanmachine skrev:

Det har betyelse om det finns en referens en mall en norm att mäta resultatet emot. Men i detta fall finns inget rätt eller fel. Det finns inte en standars som säger att det är rätt. Jag vi detekterade skillnad so what? Vi detekterar ingen skillnar Who fucking cares? Vad är rätt inom hifi ? hittils och så länge ingen kan enas om en mätstandars kan inte nått var fel eller rätt och vaför testar vi då ?

Alla väljer själva vilka grunder de gör sina val på. Jag tycker personligen inte att förstärkaren ska göra nåt annat än att förstärka en signal så jag tycker FE-lyssning ger mig viktig information om vilka apparater som är intressanta för mig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 19:06

Erik_AA skrev:
sprudel skrev:OK. När vi ändå är igång med misstolkningar så ändrar vi frågan till :

Blir svårt att testa den frågeställning du föreslår, för hur ska du se till att det är blint? :?

En liknande frågeställning man kan tänka sig och som funkar att testa blint är "kan man detektera skillnad mellan dessa 2 glassar?". Det är en objektiv frågeställning som funkar att testa.

Förstår du skillnaden?

Klart att inte det funkar. Pröva själv. Första slicket på en glass är godast. Varför?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 19:11

Erik_AA skrev:
meanmachine skrev:

Alla väljer själva vilka grunder de gör sina val på. Jag tycker personligen inte att förstärkaren ska göra nåt annat än att förstärka en signal så jag tycker FE-lyssning ger mig viktig information om vilka apparater som är intressanta för mig.

Jättebra för dig att det räcker med att lyssna på vad andra säger. Jag har andra sätt att se på saken vi skiljer oss åt. Dig vänder jag mig inte emot. Du är reko. Det finns de som notoriskt slaviskt drivs av att jaga andra med blåslampa och tvinga in dem i samma slavok de själva går i. Jag vänder mig emot dem. Den mässande skara som tvingande slår andra med att de har det enda rätta. Usch.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 19:12

sprudel skrev:Klart att inte det funkar. Pröva själv. Första slicket på en glass är godast. Varför?

Testet skulle inte riktigt gå till som du verkar tro...

Man skulle först få smaka på glass 1 och glass 2 hur mkt man ville öppet (man vet vilken som är vilken). Man skulle kunna tänka sig att det fick ske över flera veckor.

Sedan blir man presenterad med ett antal numrerade okända glassar som man ska avgöra om de är glass 1 eller glass 2 (det är en slumpad serie av glass 1 och 2). Man får nu även fortsätta äta flera av glass 1 och glass 2 öppet under tiden man testar blint så att man inte glömmer hur de smakar. Man får hålla på tills man ger upp eller lyckats få tillräckligt hög statistisk signifikans för att kunna säga att man detekterat skillnad mellan dem med en viss signifikans.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 19:17

meanmachine skrev:Men vad har det förbetydelse???? 8O

mm, jag tror nog att du inte helt förstått innebörden
av en F/E- lyssning o vilka slutsatser som man kan
dra av en sådan . . . :P. . . . (Duckar. . .) :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 19:23

Erik_AA skrev:
sprudel skrev:Klart att inte det funkar. Pröva själv. Första slicket på en glass är godast. Varför?

Testet skulle inte riktigt gå till som du verkar tro...

Man skulle först få smaka på glass 1 och glass 2 hur mkt man ville öppet (man vet vilken som är vilken). Man skulle kunna tänka sig att det fick ske över flera veckor.

Sedan blir man presenterad med ett antal numrerade okända glassar som man ska avgöra om de är glass 1 eller glass 2 (det är en slumpad serie av glass 1 och 2). Man får nu även fortsätta äta flera av glass 1 och glass 2 öppet under tiden man testar blint så att man inte glömmer hur de smakar. Man får hålla på tills man ger upp eller lyckats få tillräckligt hög statistisk signifikans för att kunna säga att man detekterat skillnad mellan dem med en viss signifikans.

Det är ju jättetrevligt att diskutera med dig. :) Du är konstruktiv.
Jag ska läsa lite noggrannare senare vad du skrivit här. Nu är det tennis. :D

Hoppas jag får tid någon gång att ge mig på en mer omfattande förklaring till min skepsis. Den kommer att innefatta hermeneutik, fenomenologi, perception och sinnesfysiologi i en förhoppningsvis god röra.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 19:28

Laila skrev:

mm, jag tror nog att du inte helt förstått innebörden
av en F/E- lyssning o vilka slutsatser som man kan
dra av en sådan . . . :P. . . . (Duckar. . .) :wink: :D

mm Du behöver inte ducka.. kan inte bli arg på du :) Nåja det är inte så illa att jag inte fattar jag blir heligt vred på skiten och framförallt ringarna på vattnet det drar med sig

hifiguru@spray.se

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-11-28 19:42

Erik_AA skrev:
meanmachine skrev:

Det är Ok, men vad jag aldrig kommer att begripa är att Högtalare verkar vara helt Ok att selektera via lyssning medan allt annat är bannlyst från att köpa på "upplevelse". Undar hur många här som skulle sitta kvar på sina 208or om man lät sig lyssna på alternativ under avslappnade förhållanden.
Dessutom har ja aldrig förstått hur man kan vara musikälskare medan man och andra sidan vägrar att låta känslor bestämma för vilken utrustning man väljer, jag får inte ihop det..

Det finns dock exempel på konsekvens, dvs att man har samma förhållningssätt även på högtalare, dvs enbart mätning får avgöra, men det är bara EN som jag vet säkert här, och det vittnar ju om att många verkar ha missat något väsentligt när man går ut hårt med att bejaka största möjliga transparens.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-28 19:57

Så länge du inte förstått det, så kan du ju tagga ned och sluta bry dig om F/Es vara eller inte vara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-11-28 20:01

Goldfinger skrev:Dessutom har ja aldrig förstått hur man kan vara musikälskare medan man och andra sidan vägrar att låta känslor bestämma för vilken utrustning man väljer, jag får inte ihop det..

För att man av erfarenhet lärt sig att man går bort sig på irrbloss så fort man gör det och i slutändan är det musiknjutningen som tar skada av sådana dåligt underbyggda experiment?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-11-28 20:18

meanmachine skrev:...
F/E-lyssning
...

Jag fattar inte. Du startade en tråd om F/E som blev 158 sidor lång. Men det räcker inte, vad var det som saknades i den tråden?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=345795

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-11-28 20:31

paa skrev:
meanmachine skrev:...
F/E-lyssning
...

Jag fattar inte. Du startade en tråd om F/E som blev 158 sidor lång. Men det räcker inte, vad var det som saknades i den tråden?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=345795

Den är låst. Går inte att skriva i

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2010-11-28 20:33

Jag har väldigt svårt att förstå: Goldfinger, du säger att det ät "bannlyst att köpa på ..." då undrar jag vem är det som bannlyser något? Du gör som du vill liksom jag liksom S, liksom Nattlorden liksom mm. Jag ser inte problemet. Är jag dubbelblind? Är problemet att S och Nattlorden överhuvudtaget berättar hur de tänker? Blir det bättre om de håller klaffen?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-11-28 20:46

Vill bara säga att denna tråd stundtals haft visst underhållningsvärde.

Men också att läsningen av den vid andra tillfällen gjort mig tämligen
modfälld. :? :(

Den har fått mig att känna att diskussionen som sådan, är ett förlorat
verktyg som metod att nå ömsesidig förståelse. Jag kan inte uppfatta
det annorlunda när vissa tycks initiera vad som i bästa fall kan kallas en
pseudo-diskussion, med andra mål att den skall hjälp dem att utvecklas
och förstå andra. :(

Snarare verkar de ha huvudmålet att provocera och få tillfälle att visa
vilka fördomar de har, och vilka svordomar de kan...

- - - - -

Detta har bekräftat det meningslösa i att försöka kommunicera - när
vissa inte ens har målet att diskussionerna skall leda någon vart!

Utan snarare verkar de blinda inför konceptet att "förstå genom att
filtrera isär vad som är subjektivt och vad som är objektivt- således att
man kan lära sig (och respektera!) vad andra tycker, och förstå/bli
överens om det som är faktiskt/objektivt".

- - -

Min känsla när jag läser tråden är att några gjort ansträngingar för att
en gång för alla visa att de inte är mottagliga för rationella argument,
och att de gärna vill göra klart, att det inte FINNS några argument som
skulle få dem att förstå det andra berättat.

Det vill säga att grundprincipen att hålla saker öppna och att med dis-
kussion försöka lära sig, inte är känd eller intressant för dem.

- - -

Då frågan jag mig - vad återstår?

Vad är skälet till att initiera en dialog, och ingen öppning för utveckling
finns? Varför startar man en diskussion om man inte vill både förstå och
lära?

Enda skälet jag kan komma på som återstår, är att den som beter sig
så, vill testa om de kan provocera någon. Och det kanske de kan?

Men jag tror jag avstår från att ens delta i debatten när den är dömd
redan från start - av initiatörens uttalade ovilja att förstå sakförhållan-
den, att rucka sina vanföreställnmingar, och även av bristen på nyfiken-
het över andras synsett.

- - - -

Men en allmän sak skall jag säga ändå:

När man förstår vad subjektivt och objektivt betyder - och därför även
förstår skillnaden mellan subjektivt och objektivt, har man svårt att tro
sina ögon när man läser om de förvirrande vanföreställningar som det
framkommer i denna tråd att de förekommer. :? :o

DETTA ÄR JU INTE ENS SVÅRA FRÅGOR!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 21:03

Goldfinger skrev:
Det finns dock exempel på konsekvens, dvs att man har samma förhållningssätt även på högtalare, dvs enbart mätning får avgöra, men det är bara EN som jag vet säkert här, och det vittnar ju om att många verkar ha missat något väsentligt när man går ut hårt med att bejaka största möjliga transparens.

Högtalare och rum är så mkt mer komplicerade än transmissionslänkar och har helt andra uppgifter. Det finns ingen anledning att anta att de går att utvärdera med liknande metodik.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-11-28 21:05

Märkligt . . ., jag har mig veterligen inte en endaste av LTS
rekommenderad pryl(om nu inte RG62 hör till den kategorin ?).

Har inte heller haft förmånen att få vara med på en F/E-lyssning.

Ändå så tar jag mig friheten att tycka att F/E-lyssning verkar
vara ett suveränt redskap/förfaringssätt för att ta reda på om
tex. en förstärkare påverkar signalen på ett hörbart vis.

Själv så lyssnar jag mest på rörisar som garanterat "färgar"
signalen o är ganska så nöjd med det . . . tror jag . . . :roll: :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 21:09

Jag Tror att de flesta vet skillnaden mellan objektivt och subjektivt faktiskt, det är nog mer att metoden som sådan som ifrågasätts (F/E)
vilket jag absolut tycker borde vara tillåtet.

Tex. så finns det ju vetenskapliga "objektiva" forskningar som säger att människan är orsaken till den globala uppvärmningen.
Ändå finns det de som ifrågasätter detta.

Själv tror jag metoden är alldeles ypperlig om det är en ofärgande förstärkare man är ute efter, det behöver ju inte alla tro dock.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-11-28 21:11

Man borde väl känna sig rätt så blåst om man lägger en massa pengar på en förstärkare som inte hörs. :D
Pålitlig, Flexibel, Robust

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-11-28 21:28

Erik_AA skrev:
Goldfinger skrev:

Högtalare och rum är så mkt mer komplicerade än transmissionslänkar och har helt andra uppgifter. Det finns ingen anledning att anta att de går att utvärdera med liknande metodik.

Nej det går så klart inte, men det förlåter ju inte varför det tycks vara så lätt att utlämna sig i en högtalarkonstruktörs händer på en subjektiv tillit för att man gillar ljudet de alstrar, det är ju verkligen att kasta sig ut i ett svart hål om man jämför med att köpa godtyckligt slutsteg.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 21:32

Federer vann! :D

Objektivt och subjektivt är inte lätt. :)

Citat:

objektiv och subjektiv sanning
är samma sak,
från olika utgångspunkter.

Vidare - ingen levande människa kan gränskilja skillnaden,
för allt tolkas subjektivt, även det förment objektiva

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2010-11-28 21:36

sprudel skrev:Federer vann! :D

Citat:

är samma sak,

Stämmer nog bra från en filosofisk synvinkel, mindre bra från en vetenskaplig :wink:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-11-28 21:43

Miper skrev:

Citat:

är samma sak,

Stämmer nog bra från en filosofisk synvinkel, mindre bra från en vetenskaplig :wink:

Jaså du? 8)

För att minska det subjektiva inslaget i metoden F/E bör lyssnarens reaktioner avläsas "utifrån", inte inifrån med avgivande av ett svar.
En "subjektiv" länk mindre i målet att subjektivminimera.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-11-28 21:43

Miper skrev:

Citat:

är samma sak,

Jag tycker att det är ganska kontraproduktivt att blanda in filosofi allt för mkt. Nej, vi vet inte svaret på de stora frågorna men vi kan fortfarande leva här och nu och beskriva den verklighet vi ser omkring oss efter bästa förmåga.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi