celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:kraniet skrev:Det går inte att optimera anläggningen för alla tänkbara inspelningar helt enkelt. Istället bör anläggningen vara så objektivt och subjektivt (psykoakustiskt) korrekt som det går. Då kommer man få mesta möjliga återgivning från det material som är bra inspelat.
och hur når du dit, hur vet du att det blir rätt? vilka kriterier måste uppfyllas? vilka egenskaper tittar du på för att bygga denna anläggning?
Man får väll göra en subjektiv bedömning helt enkelt. Dom flesta brukar ju skuffa runt sina högtalare lite i rummet innan det låter subjektivt rätt. Jag högaktar INO för de konkreta placeringsförslagen med dämpning men för övriga högtalartillverkare så brukar det ju röra sig om en halvmeters spann i placering från vägg och ibland till och med följa med pluggar till basreflexporten.
Jämför förändringarna som detta medför med min justering på rn dip på 2-3dB vid 50 Hz med ett Q=8 skulle jag misstänka att det skiljer minst en faktor hundra.
jo det finns ett gäng högtalare med väldigt specifika placeringar i rummet, så som larsen, carlsson, äggen, allison, och så vidare, är basnivån helt rätt på dessa?
Givet vis inte efter som man varken specar rummets symmetri eller storleken på denna. Vissa parametrar i väremeregristret kommer man åt på detta sätt men i övrigt är det fria kriget.
Den här insiktsfulla brasklappen smyger Revel in i manualen till sina F12
LISTENING ROOM ACOUSTICS
Listening rooms have a profound impact
on sound quality, particularly at lower frequencies
below 400Hz. Ideally, listening
rooms would include optimized dimensional
ratios to minimize the effects of room
resonances. But in reality, most listening
rooms are not designed to enhance
loudspeaker performance.
The interaction between loudspeakers and
listening rooms is complex, depending on