Hur bra kan en stereo bli ?? Spin off.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-09 14:18

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?

Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.

Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.

mvh/Harryup

Så en transparent RIIA ska ha rak tonkurva då eller? Detta har redan avhandlats ett flertal gånger.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-09 14:22

Erik_AA skrev:
Harryup skrev:
Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Fast skall en kedja vara transparent eller skall den upplevas vara det?

Den skall för lyssnaren vara oskiljaktig mot den virtuella ursprungshändelsen som musikmediat försöker påstå som gällande.

Min åsikt också att den skall upplevas vara det och eftersom den för det måste kompenseras så kan den inte vara per definition elektroakustiskt inte vara det.

mvh/Harryup

Så en transparent RIIA ska ha rak tonkurva då eller? Detta har redan avhandlats ett flertal gånger.

Om du läser mina inlägg så ser du att jag redan har avhandlat detta och typ Dolby också vilket är standarder. Men för att uppnå en housecurve finns det ingen standard.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-09 14:25

meanmachine skrev:Har jag fattat saken rätt?

Du é la go du! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-09 14:25

Harryup skrev:Så alltså skall man som rättrogen inte söka transparenta kedjor utan upplevelsemässigt transparenta kedjor.
Och då ser jag möjligheterna som större att kunna uppnå det även om en förstärkare inte klarar F/E-lyssning alls än om varje steg måste vara "helt" transparent.

Du skall naturligtvis enbart göra korrigeringar i den dimension där de hör hemma. Högtalare väljs efter rum, resten skall fungera i vilket rum som helst, sålunda finns ingen generell förändring som behövs utföras på signalen. Dessutom oavsett vilken förändring som behövs göra för att koppla transparent till hörseln, så är inte destruktiv dist någonsin en förbättrande faktor.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-09 14:29

meanmachine skrev:Ännu ingen som riktigt tar i frågan..

Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.

Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.

Har jag fattat saken rätt?

Tar tag i frågan.

Förslag
Oppo bdp83(93)
Beresford caiman
Emotiva USP-1
Emotiva XPA-2
Ett par Morellosar

Har aldrig hört denna anläggning. Men hade jag pengarna så...

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-09 14:39

Harryup skrev:Om du läser mina inlägg så ser du att jag redan har avhandlat detta och typ Dolby också vilket är standarder. Men för att uppnå en housecurve finns det ingen standard.

mvh/Harryup

Det som med örat är oskiljbart från ursprungshändelsen? Det är en ypperlig om än något svårbeskriven "standard".

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-12-09 15:19

landa skrev:Tar tag i frågan.

Förslag
Oppo bdp83(93)
Beresford caiman
Emotiva USP-1
Emotiva XPA-2
Ett par Morellosar

Vad ska du med Beresford Caiman till, den stödjer inte 24bit 196khz?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2010-12-09 15:29

Alexi skrev:
landa skrev:Tar tag i frågan.

Förslag
Oppo bdp83(93)
Beresford caiman
Emotiva USP-1
Emotiva XPA-2
Ett par Morellosar

Vad ska du med Beresford Caiman till, den stödjer inte 24bit 196khz?

Kan ju ändra till Emotiva xda-1 men det verkade lite fantasilöst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-09 16:35

Kan det bli bättre än Nad 208, Sentec sc9 Pioneer dv668 ?? Dessa apparater anses ju neutrala och avsakande av färg. Dessa apparater anser LTS är perfekta.

Om så kan det ju per definition inte bli bättre ljudmässigt. Dessa är referenslinjen som man mäter allt annat mot bara och om testobjekt kommer lika så man inte kan skilja dem åt är de endast lika bra.. Så ett bryston eller 1090 är inte bättre bara olik i design eller ger eventuellt möjlighet att spela något lite högre på grund av lite mer effekt? Möjligen.

Alla Bryston lär väl inte kunna vara transparenta då det ljudmässigt lär skilja en hel del mellan ST, SST och SST2 versionerna. Enligt Rydberg är det stor skillnad på hans 208 och 28B SST.... och jag tror inte att 28B vinner pga en tillrättalagd färgning :wink: . Nu vet jag att en viss person kommer att hävda att det krävs blindtest för att få det bekräftat, vi får väl se om det kommer något test eller om han helt enkelt lessnade pga allt tjafs i en tidigare tråd. Förutom Bryston finns det ju också bl.a Spectral och Boulder som anses vara neutrala/"transparenta", dock till ett helt annat pris än den gamle 208:an :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-12-09 17:52

Den här tråden är verkligen transpirerande!
2021 maj på Spotify

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2010-12-09 18:18

+1
:D
Lech

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-09 19:06

Panelguy skrev:

Alla Bryston lär väl inte kunna vara transparenta då det ljudmässigt lär skilja en hel del mellan ST, SST och SST2 versionerna. Enligt Rydberg är det stor skillnad på hans 208 och 28B SST.... och jag tror inte att 28B vinner pga en tillrättalagd färgning :wink: . Nu vet jag att en viss person kommer att hävda att det krävs blindtest för att få det bekräftat, vi får väl se om det kommer något test eller om han helt enkelt lessnade pga allt tjafs i en tidigare tråd. Förutom Bryston finns det ju också bl.a Spectral och Boulder som anses vara neutrala/"transparenta", dock till ett helt annat pris än den gamle 208:an :wink:

Stor är väl kanske att ta i men en avgörande skillnad mellan stegen är det ju, hur jag upplever skillnaden står i den andra tråden. Vad beträffande testet så ligger det på is nu då jag flyttat till Tyskland och inte är hemma mycket.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-12-09 21:21

Hmmm möjligen är jag helt totalt dum och må så vara men bara därför måste jag ändå tillstå att ingen egentligen svara på mina frågor?

Om något inte kan detekteras oavsett vetenskapens första tes så innebär det att den är neutral alltså fullgod återgivare en annan apparat kan ju inte per definition bli mer neutral/transparent.

Jag ser det som referensen det ultimata låt mig ge en bild. En vägsträcka på 402m är musiksignalen och under vägen om man skådar noga finns håligheter som inte är annar än brist på vägyta. Den väg som skärskådas med lupp utan att innehålla håligheter är en perfekt väg den men en annan väg utan håligheter är ju bara LIKA bra.

Så om nu En förstärkare är odetekterbar hu kan nått annat bara bättre. Den är ju transparet? Då är vi hemma och ingenting annat är värt att titta på bara att klona denna och kära lycklig i alla dagar.

Så slut på hifins alla debatter? Vå har ju nått nirvana. :)

Talet om transparens är ju så enkelt jag kan inte förstå nått annat.

Om det är mätbart under men är det hörbart? OM inte proffsen kan så kan ingen annan heller.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-09 21:38

Man skulle ju kunna tänka sig att det blir så transparent att det till sist blir hyperrealistiskt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-09 21:47

Ja just det MM, du har fattat. Alla vägar utan håligheter är lika bra.

Man mäter inte hur bra en väg är, utan hur dålig den är.
Man undersöker hur mycket fel den har.
Har den inga fel så är den bra.
Den kan inte ha färre fel än inga fel.
Den kan alltså inte bli bättre än bra.

Däremot kan den vara bredare eller smalare, längre eller kortare.

En kort väg utan fel är lika bra som en lång väg utan fel.
Båda är felfria, men olika långa.

Samma med förstärkare.
Man mäter inte hur bra en förstärkare är, utan hur dålig den är.

Däremot kan den t.ex. vara starkare eller svagare.

En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.
Båda är felfria, men olika starka.

Vill man inte köra på en väg utan fel så kan man välja att köra off-road eller grusväg.

Vill man inte ha en förstärkare utan fel så kan man välja en förstärkare med fel.
Då kan man kanske välja vilka fel man vill ha.

Och naturligtvis är det inte så här i verkligheten, alla vägar har fel, alla förstärkare också.

Är felen på vägen så små att man inte kan detektera dom i bilen så är vägen "transparent" i bilkörningsperspektiv.

Är felen på förstärkaren så små att man inte kan detektera dom ens vid F/E-lyssning, så är förstärkaren "transparent" ur lyssningsperspektiv.

.
Senast redigerad av phon 2010-12-09 22:12, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-09 21:54

bra vägbeskrivning!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-09 22:44

phon skrev:Ja just det, du har fattat. Alla vägar utan håligheter är lika bra.

Man mäter inte hur bra en väg är, utan hur dålig den är.

Däremot kan den vara bredare eller smalare, längre eller kortare.

En kort väg utan fel är lika bra som en lång väg utan fel.
Båda är felfria, men olika långa.

Samma med förstärkare.
Man mäter inte hur bra en förstärkare är, utan hur dålig den är.

Däremot kan den t.ex. vara starkare eller svagare.

En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.

Vill man inte köra på en väg utan fel så kan man välja att köra off-road eller grusväg.

Vill man inte ha en förstärkare utan fel så kan man välja en förstärkare med fel.
Då kan man kanske välja vilka fel man vill ha.

Och naturligtvis är det inte så här i verkligheten, alla vägar har fel, alla förstärkare också.

Är felen så små att man inte kan detektera dom i bilen så är vägen "transparent" i bilkörningsperspektiv.

Är felen så små i förstärkaren att man inte kan detektera dom ens vid F/E-lyssning, så är förstärkaren "transparent" ur lyssningsperpektiv.

.

Vackert och kreativt.Men ett av problemen är att kartlägga vägen. Vi sänder ut flera patruller men instrumentet reagerar på arbetslagets vikt speciellt oskar som väger 110 kg. Ett annat arbetslag arbetar tyst och snabbt ett anntat pratar sig till resultatet. Vid någto tillfälle mäter de varanderas stäckeor men kommer till olika resultat. Till slut blir det någon form av karta som används av de som skall köra skolbussen. Det tog en viss tid av körande innan de fick tidtabellen att stämma.

Sedan kommer vi till Alice i Underlandet som stiger ner och måter ett djur (kanin?) och frågar efter vägen.Det själkalra svaret är det beror på vart du skall.

Fast det finns ju de som hävdar att den rätta vägen vägen skall mätas fram och inte beror på målet.

Min vuxne son skulel köpa ny förstärkare. Förstärkare i rad lyssnades det på. Till slut fick jag honom att hemma prova Denon mot en rörförstärkare. Klart vi bråkade lite hur det hela skulle gå till. Det blev rörförstärkaren som blev kvar denna gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-09 23:37

phon skrev:En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.

Det är här det blir helt fel, tyvärr!
Klippning är nämligen det allvarligaste återgivningsfelet från en förstärkare!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-09 23:40

@Kronkan,
Den rätta vägen beror förstås på målet, rätt i vidare bemärkelse än håligheter i vägen.

En väg som är 100 mil är inte så rätt om den skall gå mellan Stockholm och Uppsala, men lite mer rätt om den skall gå mellan Stockholm och Hamburg.

Detta rätt och fel har inget med vägens kvalitet att göra. Den kan vara hålig eller slät oberoende av längd.

Skall man inte åka så långt så kanske man accepterar en något större mängd håligheter. Man kanske t.o.m gillar håligheter för att dom kittlar så skönt, och vill helst ha dom på alla vägar?

Problem med att kartlägga vägen ändrar inte vägens beskaffenhet, det är ett mättekniskt problem man måste övervinna, eller ta hänsyn till vid utvärderingen.

Det underlättar förstås inte debatten om du blandar ihop många helt olika saker, och försöker att få det till att problem i en domän skulle påverka en helt annan domän så mycket att all sorts mätning är omöjlig.

Typ, att svårigheten att ställa in en skiftnyckel exakt skulle omöjliggöra tilverkning av standardiserad bultskallar. Eller att ett skjutmåtts påverkan på olika mjuka material som mäts skulle omöjliggöra mätning med skjutmått.

Din vuxne son har, med din hjälp, valt en förstärkare med vissa fel som han/du tycker extra bra om. Det är väl inga problem med det.

Ibland kör man vägen över Enköping när man skall till Uppsala från Stockholm, bara för att man har lust med det.

.
Senast redigerad av phon 2010-12-10 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-09 23:42

paa skrev:
phon skrev:En svag förstärkare utan fel är lika bra som en stark förstärkare utan fel.

Nej, det blir inte fel där. Klippning är ett användarfel. Möjligen är det ett felköp.
( ... om det inte gäller rör förstås ... ) 8O :D

Jag tror att du har blandat ihop bra med bra. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-09 23:48

paa skrev:

Här målas en helt ny värld upp . . . :roll: menar paa vad han
verkligen skriver eller är han ironisk . . . . tja,tja,tja. . . :D

ps. phon, aktare noga mht. rörisar . . . :? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-10 00:33

Laila skrev: ps. phon, aktare noga mht. rörisar . . . :? :wink: :D

Haha, har en DIY enpetar-röris på projektstadiet just nu, skall bara hitta en lämplig och tjusig låda till den. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-10 00:38

Aha, du lirar gitarr . . ? :wink: 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-10 00:48

Nejnej, det här blir [s]en ren distburk [/s] en liten trevlig stereoförstärkare som jag tänkte leka med. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2010-12-10 00:52

phon skrev:Den rätta vägen beror förstås på målet, rätt i vidare bemärkelse än håligheter i vägen.

En väg som är 100 mil är inte så rätt om den skall gå mellan Stockholm och Uppsala, men lite mer rätt om den skall gå mellan Stockholm och Hamburg.

Detta rätt och fel har inget med vägens kvalitet att göra. Den kan vara hålig eller slät oberoende av längd.

Skall man inte åka så långt så kanske man accepterar en något större mängd håligheter. Man kanske t.o.m gillar håligheter för att dom kittlar så skönt, och vill helst ha dom på alla vägar?

Problem med att kartlägga vägen ändrar inte vägens beskaffenhet, det är ett mättekniskt problem man måste övervinna, eller ta hänsyn till vid utvärderingen.

Det underlättar förstås inte debatten om du blandar ihop många helt olika saker, och försöker att få det till att problem i en domän skulle påverka en helt annan domän så mycket att all sorts mätning är omöjlig.

Typ, att svårigheten att ställa in en skiftnyckel exakt skulle omöjliggöra tilverkning av standardiserad bultskallar. Eller att ett skjutmåtts påverkan på olika mjuka material som mäts skulle omöjliggöra mätning med skjutmått.

Din vuxne son har, med din hjälp, valt en förstärkare med vissa fel som han/du tycker extra bra om. Det är väl inga problem med det.

Ibland kör man vägen över Enköping när man skall till Uppsala från Stockholm, bara för att man har lust med det.

.

Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.

Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.

Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.

Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.

Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.

Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.

Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet

Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-10 01:04

phon skrev:Nejnej, det här blir [s]en ren distburk [/s] en liten trevlig stereoförstärkare som jag tänkte leka med. :)

Drive , baby, drive . . . :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-12-10 01:28

Kronkan skrev: Du skriver bra och är van att måla upp bilder.

:oops: Åh, tack. :)

Kronkan skrev: Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en .....
snip
...... verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet.

Det gör väl inte så mycket, vet man om problemen kan man ändå dra slutsatser. Du drog ju slutsatsen att ditt testupplägg verkar ha låg tillförlitlighet, det stämmer säkert. :)

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-10 10:38

Kronkan skrev:Du skriver bra och är van att måla upp bilder. Men villtrots detta ge en bild av hur ett test med hörbarhetsgränser kan fungera.

Vi mäter med färgarskala 0-100 där 100 är en mycket färgning.

Vi har 3 apparater som har tre olika värden på denna skala som 31, 36 och 41.
Vihar ocks tremätgrupper som kan höra hörbarhetsgränser vid värde 30, 35 och 40.

Vi slumpar ut apparaterna vid första försöket på varsin testgrupp.
Testgrupp 30 får maskin 31, grupp 35 får 36 samt grupp 40 får 41. Alla tre maskiner kan detekteras som färgade.

Men för att kontrollera resultatet lottar vi ut maskinerna igen. Då får vi testgrupp 30 fårmaskin 41 och grupp 35 får 31 och grupp 40 får 36. Nu detekteras 1 maskin som färgad.

Att det hela blir rätt får oacceptalbel låg sannolikhet. Jag säger inte att mitt exempel återspeglar sanningen.

Men för mig verkar det ändå som testet kan ha låg tillförlitlighet. Tycker att jag intefå rrätt svar på mina frågor om testet

Detta är inte detsamma som jag anser att den transparenta vägen är felaktig för dem som vill gå den vägen. Men att det så att säga kan finnas problem på denna väg.

Nej nej... färgning är inte en endimensionell skala och dina siffror är dessutom helt påhittade och har ingenting med verkligheten att göra. Ditt resonemang är därför helt taget ur luften.

Har du inte fått rätt svar har du nog inte ställt rätt frågor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-10 10:57

paa skrev:

Klippning är inget återgivningsfel, klippning är ett användningsfel.

Edit: phon hade redan observerat detta såg jag när jag kom längre ned.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-10 11:42

Nattlorden skrev:
paa skrev:

Klippning är inget återgivningsfel, klippning är ett användningsfel.

Edit: phon hade redan observerat detta såg jag när jag kom längre ned.

+1

Ett problem som alltid brukar tas upp som en fördel för rörförstärkare.
Klipper det är anläggnigen feldimensionerad och det spelar ingen roll om det är rör eller trissor för extra dist vill nog bara till gitarrer.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi