Moderator: Redaktörer
NNord skrev:vad är det för ett fint slutsteg du har, som man kan använda till falukorvselement ?!
NNord skrev:vad är det för ett fint slutsteg du har, som man kan använda till falukorvselement ?!
Callisto skrev:Morello, på tal om mätning. I förra veckan gjordes lite mätningar på mitt steg för att kolla "hälsan" hos det i samband med konvertering till 220 V. Det kopplades dit ett 1 ohms (vid 25 grader)motstånd som var tjockt som en falukorv och ca 35 cm långt. En tongenerator kopplades in med sinusvåg. Snubben vridde på och vid 84 V klippte sinuskurvan (+42 V på plus och -42 V på minus) med den kontinuerlig effekten. Jag kan säga att motståndet blev varmt, tempen var närmare 70-90 grader (smälter lätt en kabel som råkar ligga emot). Nu har man inte bara ett hifi steg utan även en svets
Flint skrev:(42/roten(2)) i kvadrat / 1) =882W
Om det är en Krell ska den ge 441W i två ohm och 220,5W i fyra ohm och inte en watt mer (obs. inte en watt mer) eftersom de lovar en effektfördubbling vid varje impedanshalvering.
Bamsefar skrev:Flint skrev:(42/roten(2)) i kvadrat / 1) =882W
Om det är en Krell ska den ge 441W i två ohm och 220,5W i fyra ohm och inte en watt mer (obs. inte en watt mer) eftersom de lovar en effektfördubbling vid varje impedanshalvering.
Fast Krell har aldrig effektdubblat !!!
Krell säger t.ex. 200w at 8 ohm, men i verkligheten är det kanske 330w at 8 ohm. Men detta hjälper till senare i beräknandet. Det blir "400" vid 4, och 800 vid 2 - men det är bara marknadsföringsknep. Dvs man ser till att slutstegen ger markant mera i t.ex. 8 ohm för att på pappret dubbla nedåt...
NNord skrev:Kanske bättre o köpa Rotel än Krell då !
Så man slipper marknadsföringsfloskler !
NNord skrev:Kanske bättre o köpa Rotel än Krell då !
Så man slipper marknadsföringsfloskler !
Callisto skrev:Ljudbilden öppnades upp och andades mer luft, blev alltså mer utrymme mellan musikerna framförallt på djupet. Ljudet spelar med en helt annan autoritet, låter inte lika tunnt. Separationen mellan detaljer var påtagligt bättre. Inte den minsta detalj i inspelningen går att undvika. Både micro och macrodynamiken var klart bättre. Ljudkaraktären är annars mycket lik, varken kall eller varm, neutral skulle jag vilja säga.
Sen har vi Krellens trumfkort, basen. För det första så är basen mycket stramare och mer detaljrik och mycket kraftigare, man hör verkligen de rena bastonerna på ett helt nytt sätt och det gäller även för högre bastoner. Underbar attack i basen får man samtidigt som det låter som att högtalaren plötsligt fått ett frekvensomfång som går 10-15 Hz djupare än innan.
Callisto skrev:Kan bara meddela dig att jag jämfört Rotel 1090 med FPB 200 hemma hos vän som ägde bägge två (uppgraderade till Krellen). Det är STOR skillnad mellan dessa två förstärkare och jag snackar nu natt och dag skillnad. Låna hem och jämför så märker du själv.
Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.
Det påvisar bara att F/E metoden inte fungerar som det är tänkt. Det påvisar enbart ifall det finns distorision som påverkar. Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm. Kort sagt, kraften och dynamiken som antagligen gör sitt till för detaljförmågan och ljudbilden i sin helhet.
Det verkar som några här tror att ljudet enbart har med distorsionsnivån att göra. Lägst distorion = bäst ljud.
Vid normalt effektuttag kan nästan vilken förstärkare klara av att leverera effekt med tillräckligt låg dist. Låter ändå olika mellan apparater med samma värde på disten eftersom det är så många fler faktorer som påverkar ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 26 gäster