LTS - marknadsföringskampanj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 01:40

Dahlqvist skrev:
Harryup skrev:Mmmm, det vore trovärdigare om man kunde upprepa en "perfekt" blindtest i Sverige, gärna med någon sladd eller så i panelen, än att upprepa att det är ointressant för att man hört att IÖ inte kunde höra skillnad vid ett tillfälle.
Att putsa bort lite av "jag vet för att jag vet" vore ju kanske bra för rätt vad det är så kan ju andra ha erfarenheter som nödvändigtvis inte behöver vara fel.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: jag är den siste som misstror andras erfarenheter. Däremot ställer jag mig ofta mycket skeptisk till förklaringarna som lanseras till dessa erfarenheter och som till övervägande del är fysikaliska.

Om vi biter oss kvar vid Shakti så tror jag helt klart att det finns de som upplever en skillnad. Varför skulle de ljuga? Men jag tänker inte för den sakens skull utan vidare öppna upp för att detta skulle ha fysikaliska orsaker när det finns så mycket som talar emot detta samtidigt som det finns andra förklaringar som är så oändligt mycket mer sannolika.

Om man skall bevisa något för någon så måste den metod man använder vara i överensstämmelse med den teori som genererar hypoteserna. Om man tror att lyssna-och-tyck, dvs. sk. "subjektivt testande" är en bra metod för att ta reda på hur det förhåller sig med en fysikaliskt ljudande verklighet och dess inverkan på våra lyssningsintryck så hjälper inga blindtester i världen. Metod och teori hänger för dessa personer nämligen inte ihop.

Det finns i vetenskaphistorien inget sätt falsifiera en hel teori. Man kan alltid lägga till vetenskapliga "brasklappar" i efterhand för att visa att den test som man tidigare avsåg skulle vara avgörande för teorin eller hypotesernas sanningshalt nu inte riktigt längre är så avgörande. Man ändra helt enkelt spelreglerna i efterhand. Det är först när dessa ad hoc lösningar blir så besvärande att det blir ogörligt att fortsätta rädda teorin eller forskningsprogrammet som det hela faller. I vetenskapens värld det vill säga. I "verkliga" livet, där kan falsk kunskap fortleva i all oändlighet.

Summa sumarum, ett blindtest av en Shakti kan bara var meningsfullt för någon som tycker att blindtest är en bra metod. Om man tycker blindtest är en bra metod tycker man troligen inte att Shakti är en bra kandidat för att lägga ned tid och resurser på detta. Vad gäller LTS tillhör väl Shaktistenar och andra tweaks det produkter där LTS är minst behövda. Vem som helts kan göra ett vetenskapligt test med en Shakti: det fordra ingen specialutrustning som konstlast och voltmeter. LTS idéer om hur de fungerar (fysikaliskt) torde vara precis lika sannolika som någon annans: det är svårt att ha en teori om ett (fysikaliskt) funktionssätt om man inte tror att de kan han ha någon (fysikalisk) funktion.

/D

Du använder många ord. Schakti är bluff... Ja det tycker jag med men du vågar inte blindtesta det. Jag förstår inte varför. Om du är så j*vla övertygad är det väl bara att blåsa på. Vad hindrar dig?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-12 07:22

Tycker fortfarande att det vore enklast om man tog några som gillar Shatki, typ en "krämare".
Lät dem sätta upp en anläggning där dessa kunde "höra" att Shatki gjorde nytta i öppen test, sedan få vara med om att blindtesta Shatki på samma anläggning för att se om dom då kan höra någon skillnad.
Om det inte går har LTS haft rätt hela tiden, om det går har LTS haft fel hela tiden.

Vad är problemet? Ältande av vetenskapsteorier omkullkastande etc är för min egen del lika ointressant som stenen i sig.
Är ni rädda för att ha haft fel? Om inte så gör slag i saken.
Att bevisbördan skulle ligga på leverantören är också ointressant då leverantören inte anordnar blindtester.
Hur beslutar LTS om själva vad som skall testas och om resultatet skall redovisas eller inte? Får medlemmarna rösta på hur urvalet görs, eller är det upp till dom som förfogar över resurserna att utföra testerna att avgöra urvalet?

Men eftersom LTS, vilket jag tycker är bra, försöker få fram bästa möjliga ljud till bästa möjliga pris, så vore det ju bra för alla om krämare kunde avslöjas.

Varför är det viktigare att inte göra testen än att göra den? För annars vore väl testen redan gjord? Samla båda lägren, ta ett par olika kablar, sten eller inte sten, och en Nad 208 mot något som inte är lika bra enligt er och blindtesta rubbet. Då finns det incitament för båda lägren att vilja höra "rätt" hela tiden eftersom stenanhängare vill höra stenen, och 208 anhängare vill höra att den är bättre än något annat.

Innan detta är gjort biter inga teoretiska bortförklaringar på mig.
Ändera vågar inte Sladd komma eller så vågar inte LTS testa.
Eller finns det ett tredje liksom, att Sladd gärna kommer, medlemmar ur LTS gärna är med, men några andra tycker det vore fel att göra testen?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-12 08:10

Flint skrev:
Du använder många ord. Schakti är bluff... Ja det tycker jag med men du vågar inte blindtesta det. Jag förstår inte varför. Om du är så j*vla övertygad är det väl bara att blåsa på. Vad hindrar dig?

Jag antar att du inte bemödade dig att läsa Dalqvists inlägg, eller så förstod du inte.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-12 09:36

Flint skrev:Om du är så j*vla övertygad är det väl bara att blåsa på. Vad hindrar dig?

Sunt förnuft?

Om det är någon mer än Flint som inte förstod att Shakti bara var ett exempel så vill jag bara tillägga att ordet "Shakti" går bra att byta ut mot: Byebee, strips i säkerhetsnålar, healingkristaller, vibrationskontrollerade kolfiberpuckar, Holographer, färgprickar på tå- och fingernaglar, Belt-tejp på juiceglaset eller något annat som man själv inte tror på. Om vi tar Flints uppmaning på allvar så kan frågan alltså bli: "Om du är så övertygad om filtpennors verkningslöshet är det väl bara att blåsa på. Vad hindrar dig från att sitta i soffan och måla tånaglarna med filtpennor enligt Belt anvisningar?" Va? Va?

Jag får nog bli forumet svaret skyldig i detta fall.

Lika dryg som vanligt,

/Dahlqvist

PS. Man bör komma ihåg att experimenterande är ganska värdelöst ur kunskapssynpunkt om man inte har en teori som försöker förklara fenomenet. Annars blir ju ett empiriskt resultat lite av ett "jaha" och vi kan inte överföra vår empiriska erfarenhet i andra sammanhang. Teorier för diverse tweaks brukar för övrigt sakna det som forskare kallar falsifierbarhet, dvs. man kan inte tänka ut ett experiment som skull kunna visa att teorin är falsk. Inget utfall kommer att tala emot teorin och den saknar därför praktisk mening för den empiriska verkligheten. Oftast verkar de teorier som konstruktörerna har vara uppbyggda av sekvensiella ad hoc antagande som tillkommit för att rädda teorin mot empirisk erfarenhet som strider mot konstruktörens tidigare teori. Detta tyder på att många konstruktörer har ärliga uppsåt (de har ingen på förhand uttänkt tautologisk teori) men har nollkoll på ens basal vetenskaplig metod. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-12 10:04

Jag är tror att en Schakti-sten skulle få högsta betyg av LTS. Jag är helt övertgad om att stenen inte tillför (eller tar bort) någonting av informationen, den är mao helt transparant och färgar inte signalen eller ljudet det minsta!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-12 10:06

hehe OH MY GOOD...
..vilken tröttsam tråd detta blev då :?
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-12 10:20

rqu skrev:Jag är tror att en Schakti-sten skulle få högsta betyg av LTS. Jag är helt övertgad om att stenen inte tillför (eller tar bort) någonting av informationen, den är mao helt transparant och färgar inte signalen eller ljudet det minsta!

Haha! Det inlägget gjorde denna grå fredagmorgon mycket lättare!

Vad gäller Shakti: Det finns ingenting som talar för att produkten fungerar så som tillverkaren påstår. Den fungerar ungefär på samma sätt, och lika bra, som mitt DIY-koncept som jag pressenterat tidigare här på forumet.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-12 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-12 10:21

rqu - sedan när skulle en komponent som inte är nödvändig och inte kan påvisas göra någon skillnad rekommenderas?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-12 10:51

rqu - sedan när skulle en komponent som inte är nödvändig och inte kan påvisas göra någon skillnad rekommenderas?

OK, jag är ingen LTS:are, jag trodde den skulle få högsta betyg transparens , jag skrev inte något om att de skulle rekommendera den för det...

Ska det bli riktigt bra behöver man nog en skånsk hifiråtta...

Bild
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33125&SearchTerms=,r%E5tta

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-12 12:10

Harryup skrev:Tycker fortfarande att det vore enklast om man tog några som gillar Shatki, typ en "krämare".
Lät dem sätta upp en anläggning där dessa kunde "höra" att Shatki gjorde nytta i öppen test, sedan få vara med om att blindtesta Shatki på samma anläggning för att se om dom då kan höra någon skillnad.
Om det inte går har LTS haft rätt hela tiden, om det går har LTS haft fel hela tiden.

Om man hör skillnad i låt oss säga 9/10 säger det nått men hör man inte skillnad säger det ingenting, man kan inte dra nån slutsats av det 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 12:23

Dahlqvist
Du missar min poäng. Jag menar att ni ska blindtesta skiten för att opartiskt kunna avfärda det som idioti. Att bemöta fikonsnack med konkreta fakta om hörbarhet. Snack och teorier bevisar ingenting. Om det gjorde det skulle du och vissa andra LTS-are ha katalogiserat världen många gånger om vid det här laget med era romanlånga mässande inlägg .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-12 12:32

Flint skrev:Dahlqvist
Du missar min poäng. Jag menar att ni ska blindtesta skiten för att opartiskt kunna avfärda det som idioti. Att bemöta fikonsnack med konkreta fakta om hörbarhet. Snack och teorier bevisar ingenting. Om det gjorde det skulle du och vissa andra LTS-are ha katalogiserat världen många gånger om vid det här laget med era romanlånga mässande inlägg .
Som sagt väldigt svårt att "bevisa" frånvaraon av en ljudpåverkan........

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 12:35

Varför det? Om man inte kan påvisa någon direkt ljudförbättring finns det då någon och är det i så fall värt kostnaden. Enkelt som jag ser det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-12 12:43

Därför att säger man något att "vi har inte kunnat höra skillnad", så besvaras det i still med: det behövs en bättre anläggning till. (Eller "gå och ta bort öronvaxet", "inte konstigt om ni spelade med 208:or" eller något annat "kul". ) Eller lite mindre kritiskt: "jo, det funkar ju inte på alla saker, men hade ni provat annat så hade det gått..."

Det är möjligtvis ett bra nog test för att de som är förtrogna med och litande på LTS skall förstå att det faktiskt betyder något, medan på alla som är det minsta kritiska till LTS kommer det att rinna av som vattnet på en gås.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 12:48

Nattlorden skrev:Därför att säger man något att "vi har inte kunnat höra skillnad", så besvaras det i still med: det behövs en bättre anläggning till. (Eller "gå och ta bort öronvaxet", "inte konstigt om ni spelade med 208:or" eller något annat "kul". ) Eller lite mindre kritiskt: "jo, det funkar ju inte på alla saker, men hade ni provat annat så hade det gått..."

Det är möjligtvis ett bra nog test för att de som är förtrogna med och litande på LTS skall förstå att det faktiskt betyder något, medan på alla som är det minsta kritiska till LTS kommer det att rinna av som vattnet på en gås.

Alla människor i världen är inte LTS-are (som tur är). Panelen kan ju bestå av några av dom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-12 12:53

Flint - spelar ingen roll vem som testat... ett icke-resultat kan alltid bortrationaliseras av de som tycker sig ha hört bättre.

I så fall skall vi tvångstesta alla. :wink: :lol: :twisted:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-12 12:54

Flint skrev:Varför det? Om man inte kan påvisa någon direkt ljudförbättring finns det då någon och är det i så fall värt kostnaden. Enkelt som jag ser det.

Så kan man ju inte tänka. I så fall kan vi ju sätta min Pappa på att lyssna, han hör inte skillnad på en klockradio och en Highendanläggning, vips så var vi av med det problemet :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 13:01

Rydberg skrev:
Flint skrev:Varför det? Om man inte kan påvisa någon direkt ljudförbättring finns det då någon och är det i så fall värt kostnaden. Enkelt som jag ser det.

Så kan man ju inte tänka. I så fall kan vi ju sätta min Pappa på att lyssna, han hör inte skillnad på en klockradio och en Highendanläggning, vips så var vi av med det problemet :wink:

Men han hör säkert inte heller till Shaktistenens förmodade kundkrets. Det kan påverka.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-12 13:14

Kan inte ni på LTS komplettera er lista över rekommenderade produkter med en lista över rekommenderad musik? Det skulle förmodligen säga en del...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 13:23

Nattlorden skrev:Flint - spelar ingen roll vem som testat... ett icke-resultat kan alltid bortrationaliseras av de som tycker sig ha hört bättre.

I så fall skall vi tvångstesta alla. :wink: :lol: :twisted:

Jag tror inte det. Var och en får ju bedöma värdet - nyttan av resultatet. Jag skulle helt klart ta det på allvar även om det inte skulle styra mina val till 100%. Färgningsbegreppet är för mig bara en av många begrepp/kriterier vid val av ljudutrustning.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-12 13:37

Blue skrev:

Kan inte ni på LTS komplettera er lista över rekommenderade produkter med en lista över rekommenderad musik? Det skulle förmodligen säga en del...

Mycket bra idé! Det skulle förmodligen bli en hel del musik, eftersom musikupplevelser är subjektiva... Tyvärr finns den begränsade faktorn tid att ta hänsyn till. Vi för just nu en diskussion om hur hemsidan ska utvecklas. Tills vi vet vart det hela tar vägen får jag hänvisa till alla eminenta musikartiklar och -recensioner i MoLt. Vi jobbar för övrigt på att få in mer popmusik. I all blygsamhet vill jag t ex rekommendera min egen fem sidor långa artikel om tjejgrupper från 60-talet för något år sedan. Några tappra skribenter har börjat bidra med lite modern ambient- och technomusik. Jag har också en idé om en serie listor - tio bästa av låtar, stick, nonsenslåttitlar, intro, outro, gitarrsolo, andrastämma och kanske, som grädde på moset, en lista över de tio bästa listorna...

Att leta efter ny musik är verkligen ett av de stora glädjeämnena i livet. Här är Internet något alldeles fantastiskt. Kolla t ex www.sunkit.com med ett antal obskyra titlar under rubriken "shop/skivor". Ett annat fynd på senare tid är www.president-records.co.uk. Börjar bli lite OT här och återkommer i annat sammanhang...

Mvh Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2004-11-12 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-12 13:37

Blue skrev:Kan inte ni på LTS komplettera er lista över rekommenderade produkter med en lista över rekommenderad musik? Det skulle förmodligen säga en del...

En bra ide, som jag tyvärr tror kan falla pga att man måste förstå testmetoder och målsättning för att en sådan lista skall tokas på rätt sätt. Många debatter har uppstått (och visat) att missförstånd är roten till debatterna. När tillräckligt många är klara över målsättning och testmetoder kan dock en sådan lista vara värdefull. Än så länge är vi dock inte där, som jag ser det.

Rekommenderad musik skulle dock kunna funka bra?

För övrigt: Väldigt mycket synpunkter finns från olika människor som ej är förtrogna med LTS och dess tidskrift (Flint undantagen, som var medlem för tio år sedan). För att få en något sånär helhetsbild, bör man ha läst igenom ett antal tidskrifter. Ännu bättre är om man träffar människorna bakom orden i det verkliga livet.

Mvh

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-12 14:02

Flint skrev:Dahlqvist
Du missar min poäng.

Eh, jag vet inte om jag tappade bort dig i mitt "mässande" men båda mina inlägg går nog snarast ut på att jag tycker att du inte har någon poäng att missa.

Flint skrev:Jag menar att ni* ska blindtesta skiten för att opartiskt kunna avfärda det som idioti.

Jag tycker nog att det går alldeles utmärkt att avfärda det som idioti (att det finns fysikaliska förklaringar till vissa "ljudförbättrande" produkter påstådda effekt) redan nu. Det flesta drar faktiskt en gräns någonstans beroende på vilken förståelse man har av hur världen fungerar. Rita med filtpennor på tårna räcker nog för att de flesta skall dra öronen åt sig men det finns ingen kvalitativ skillnad på detta eller Shakti. Allt beror på hur man tror att världen fungerar.

Flint skrev:Att bemöta fikonsnack med konkreta fakta om hörbarhet. Snack och teorier bevisar ingenting. Om det gjorde det skulle du och vissa andra LTS-are ha katalogiserat världen många gånger om vid det här laget med era romanlånga mässande inlägg .

Vad som en person accepterar som "fakta" är avhängigt den personens teorier om verkligheten. Om man inte har liknande uppfattning om hur "fakta" skall tolkas så kommer ett experiment inte bidra till ökad konsensus, hur väl det än är genomfört. Teorier bevisar givetvis ingenting: då skulle det liksom inte vara teorier. Från en teori kan man härleda förutsägelser om världen. Om man påstår att man har en teori om något så är det iallafall inom naturvetenskaperna den gängse metoden att man tänker ut ett experiment som, om resultatet skulle visa sig gå på tvärs med förutsägelsen, sägs falsifiera teorin, dvs. visa att den inte stämmer med empirisk erfarenhet. Att tweaksfrabrikanter inte underkastar sin produkter några sådana test visar, tycker jag, mycket tydligt vad det handlar om.

/Dahlqvist

*) "de" bör det nog vara. Jag ingår verkligen inte i LTS testpanel.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-12 14:09

En lista med rekommenderad musik skulle jag inte vilja ha. Låt folk få lyssna på vad de vill. Hela LTS idé om ljudåtergivning bygger på att man ska kunna spela vilken skiva som helst och höra den så bra återgivet som möjligt. Sedan kan man ju få lyssna till vilken skitmusik eller jättebra musik som helst tycker jag. Alla har ju olika musiksmak!

Däremot finns ju MoLtens Guldnot som delats ut ytterst sparsamt. För att en skiva ska få Guldnoten krävs att den är BÅDE musikaliskt och ljudtekniskt bra, liksom att det är enighet bland flera att det verkligen är en bra inspelning. Jag kan inte i huvudet vilka skivor som fått utmärkelsen dock.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-11-12 14:25

Ja, den här tråden blev, helt i enlighet med dess rubrik, en verklig marknadsföringskampanj för LTS...

Trevlig helg på er alla!

Pekka

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-12 14:37

PekkaJohansson: "Mycket bra idé! Det skulle förmodligen bli en hel del musik, eftersom musikupplevelser är subjektiva..."

Så ni är inte lika likriktade när det gäller själva musiken som grejerna den spelas genom? Det var ju trevligt i alla fall. Och det gläder mig att åtminstone du inte verkar vara typen som bara lyssnar på "hifi-musik".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 15:04

markih skrev:
För övrigt: Väldigt mycket synpunkter finns från olika människor som ej är förtrogna med LTS och dess tidskrift (Flint undantagen, som var medlem för tio år sedan). För att få en något sånär helhetsbild, bör man ha läst igenom ett antal tidskrifter. Ännu bättre är om man träffar människorna bakom orden i det verkliga livet.

Mvh

Ni borde kanske vända på det argumentet och tänka på vilken bild ni ger av er själva. Den bilden återspeglas givetvis av de som inte känner er personligen. Om ni vill uppfattas som riddare för "god musikåtergivning" och stå på konsumentens sida får ni jobba lite mer öppet och redovisa vad ni tycker är bra och inte minst vad som är skräp. Som bevis är lämpligt att redovisa gjorde blindtest. Som det är nu har många inkl. mig själv uppfattningen att ni liknar en sluten sekt typ Druiderna med hemliga möten och diverse knepigheter och riter. Låt Bill50x eller någon likasinnad bli er chefsideolog några år så blir det nog fart på det torra LTS-dinosaurskelettet.

Skicka mig inte PM angående det här. Vi avhandlar det offentligt.
Senast redigerad av Flint 2004-11-12 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-12 15:06

Om vi tar Shatki som ett exempel på en produkt som LTS möjligen/troligen med rätta avfärdar som meningslös/verkningslös:

Kan nån på ren svenska utan att blanda in i sin utbildning inlärda vokabulär förklara;

1. Varför det inte skulle vara intressant för gemene man att veta att förespråkare och motståndare gemensamt sätter upp en test som man är överrens om och genomför den utan att i förväg va så teoretiskt negativa (obs inte ifrågasättande denna gång).
Denna gång kanske Shatki, nästa kablar, nästa något annat.

2. Vem bestämmer vad som testas i LTS? Om 1980 medlemmar skulle tycka det var kul med en test, medans 20 med tillgång till testutrustningen inte vill. Vad blir då resultatet?

3. Hur väljs vad som skall skrivas om, då det tydligen testas apparater som inte klarar en F/E test och som det ibland refereras till. Finns en lista eller inte på mindre bra apparater? Om den finns, vilka har tillgång till den?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-12 15:27

Flint skrev:
markih skrev:

Mvh

Ni borde kanske vända på det argumentet och tänka på vilken bild ni ger av er själva. Den bilden återspeglas givetvis av de som inte känner er personligen. Om ni vill uppfattas som riddare för "god musikåtergivning" och stå på konsumentens sida får ni jobba lite mer öppet och redovisa vad ni tycker är bra och inte minst vad som är skräp. Som bevis är lämpligt att redovisa gjorde blindtest. Som det är nu har många inkl. mig själv uppfattningen att ni liknar en sluten sekt typ Druiderna med hemliga möten och diverse knepigheter och riter. Låt Bill50x eller någon likasinnad bli er chefsideolog några år så blir det nog fart på det torra LTS-dinosaurskelettet.

Skicka mig inte PM angående det här. Vi avhandlar det offentligt.

Flint!

Jag har försökt ge en vettig bild. Andra inom LTS har inte visat samma intresse. Det kan jag inte gör något åt. Dessutom vet jag att Öhman mfl inte är intresserad av ett 'likriktat LTS' eller en 'officiell' bild. Han vill inte representera något eller någon annan än sig själv. Jag kan förstå detta, samtidigt som att om man hårddrar den inställningen blir det problem iom att en det måste finnas något som förenar i en förening, -en minsta gemensamma nämnare, annars är det ingen förening. Inom LTS antar jag att den gemensamma nämnaren är musikntresse och
gemensam förståelse av begreppet återgivning. (Vad man väljer inom ljudåtergivning är en annan sak, men de flesta inom LTS vet nog vad man menar med ordet 'återgivning'.)
Jag tror också att det finns väldigt olika synpunkter på huruvida skall vara 'riddare för god musikåtergivning'. En del menar nog att LTS bara skall bry sig om medlemmarnas intressen och strunta i omgivningens bild. Denna syn delar jag inte fullt, eftersom det skulle kunna finnas en hel del potentiella medlemmar som tar avstånd från LTS pga ovanstående resonemang? Dessutom tror jag att åsikter inom respektive utanför LTS inte är polariserade eller svart-vita, varför det även kan vara av medlemmars intresse med vissa frågeställningar som förekommer lite här och där.

Dessutom tycker jag att om man struntar i att reflektera över vad omvärlden tycker, så separerar man sig från omvärlden och sänder iom detta ändå ut signaler till omgivningen. Lite flummigt uttryckt: Så länge man finns och existerar influerar man omgivningen på ett eller annat sätt, tom om man är frånvarande......

Vad tycker du om bilden av LTS på hemsidan? Du har inte svarat.

För övrigt: Jag skulle inte vilja se Bill50x som chefsideolog. Jag föredrar Öhman's djupa kunnande framför en trevlig men inte lika djupgående profil. Naturligtvis hade en kombination av trevlighet, , välvilja, ödmjukhet och kunskaper kunnat vara sympatiskt, men nu är det som det är (jag uppfattar inte Öhman som otrevlig, bara något svart-vit emellanåt). Jag är i varje fall glad att Öhman delger sitt djupa kunnande med engagemang.

Ps. Jag har väl inte skickat PM? Ds.
Senast redigerad av Maarten 2004-11-12 15:41, redigerad totalt 2 gånger.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-12 15:34

HarryUp: Tror inte att det finns någon lista. LTS är betydligt mindre organiserat eller ambitiöst (förutom tester som är väl genomförda), än man kan tro.

LTS är också en ideell förening. Om man har begränsade resurser, - är det då inte bättre att satsa på att testa produkter som man överhuvudtaget har en chans att prestera bra.

Dessutom, varför skulle de människor som engagerar sig för tester etc, ta ansvar för alla de tvivlare som inte kan ta åt sig det LTS har att erbjuda? Är det inte bättre att tvivlarna genomför sina tester själva? Det om något borde kunna ge svar egna frågor. Efter de har testat, så kanske de blir mer öppna?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi