Lakritskabel vs. "bra" kabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-31 10:26

Lingome skrev:
Magnuz skrev:
Lingome skrev:Är det verkligen möjligt?
I så fall måste det var en världssensation som borde rendera ett Nobelpris.

Till vem? Kjell & Co?

Dom får väl dela det :D

Prexis. :wink:

Deras signalkabel a la´antennsladd med goda kontakter är ju cre´me de la´cre´me- för under 100-lappen.

Likaså deras eminenta exotiska EKK 2,5 mm kablar som vid inkopplingen blir så transparent så att man bara ligger och skakar på golvet i glädje-spasmer.

Ack ja. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-31 11:19

Richard skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker

Med tanke på anläggningen jag har inkopplad på lakritssnören och slaktade nätkablar en bit bort och hur denna låter... så finns det inte mycket att klaga på sådana. Vi kan i alla fall konstater att närvaron av dem inte förhindrar hyperbra återgivning... ( ej heller en billig Philips DVD som ljudlälla )

Men, det går att få det ännu bättre, med en bra dac. :D

Varför tro du det ?

Det kan vara så- men varför så tvärsäker ?

En bra dac är väl bättre än en sämre?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-31 12:04

sprudel skrev:
Richard skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:billiga kablar tycker jag låter lite gråare och oftast lite skramligare/olinjära, dyrare blir mer osynliga/hörs mindre, det är vad jag tycker

Med tanke på anläggningen jag har inkopplad på lakritssnören och slaktade nätkablar en bit bort och hur denna låter... så finns det inte mycket att klaga på sådana. Vi kan i alla fall konstater att närvaron av dem inte förhindrar hyperbra återgivning... ( ej heller en billig Philips DVD som ljudlälla )

Men, det går att få det ännu bättre, med en bra dac. :D

Varför tro du det ?

Det kan vara så- men varför så tvärsäker ?

En bra dac är väl bättre än en sämre?

Visst.

Det innebär att philips dvd:n kan låta bättre än en separat Dac, om den interna dacen i philips dvd:n är bättre. Och tvärtom förstås.

Gott nytt år ( snart ) föresten. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-31 12:43

Richard skrev:
Visst.

Det innebär att philips dvd:n kan låta bättre än en separat Dac, om den interna dacen i philips dvd:n är bättre. Och tvärtom förstås.

Gott nytt år ( snart ) föresten. :)

Gott Nytt År själv, njut av fin musik. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-12-31 13:27

nadifierad skrev:Jag mår nästan illa när jag ser annonser på hifi magasinet där folk försöker kränga sina dyra HokusPokuskablar. Varför sälja dom om de är så jävla bra!? Det som skrämmer mig ännu mer är tanken på att de kanske säljer dem för att uppgradera 8O . Självsuggestion och blind placebo är vad jag tror att det är. 8)

Edit: Jag har ingenting att invända mot snygga kablar! :D

Faktiskt är väl inte det första stället man väljer om man vill diskutera kablar men om du inte provat olika kablar själv så gör det :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-12-31 14:15

Panelguy skrev:
nadifierad skrev:Jag mår nästan illa när jag ser annonser på hifi magasinet där folk försöker kränga sina dyra HokusPokuskablar. Varför sälja dom om de är så jävla bra!? Det som skrämmer mig ännu mer är tanken på att de kanske säljer dem för att uppgradera 8O . Självsuggestion och blind placebo är vad jag tror att det är. 8)

Edit: Jag har ingenting att invända mot snygga kablar! :D

Faktiskt är väl inte det första stället man väljer om man vill diskutera kablar men om du inte provat olika kablar själv så gör det :wink:

Jag vågar nog inte :? Tänk om jag börjar gilla dyrkablar.... :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2010-12-31 16:49

Haft hemma och ägt massa highendkablar, tyckte mig höra skillnad på de flesta när det begav sig. Då Naqrefs egna kabel presterade så pass bra i mina öron så bytta jag ut alla kablar i min anläggning till den typen, CT100 mao. CT100 + Neutrik med fjädrande skärmkontakt tycker jag man kan kosta på sig en en högklassig anläggning.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2010-12-31 17:27

Hur är det med balanserade kablar då? Är de alltid bättre?

Balanserad lakritskabel vs. icke-balanserad high-end?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-01-05 14:35

Jag får väl också dra mitt strå till stacken. Det reflekterar mina erfarenheter och det jag lyckats läsa mig till.

- Renheten på kopparen? Väldigt tveksamt om det har någon påverkan över huvud taget? Standardkopparen är så bra att det räcker.
- Grovlek? För små signaler är det tom bättre med tunnare kablar enligt det jag läst?

Hittills är lakritssnörena helt ok.

- Övergångsdistorsion i kontakter och lödningar. Här kan det nog hända en del grejer?
- Påverkan av kabelgeometri? Vet ej hur stor påverkan det har men det kan säkert påverka en del?
- Skärmning? Vet ej hur mycket det påverkar rent praktiskt?

Jag hade problem med brumm (lakritssnören) bytte till mina egna kablar och det var knäpptyst. Bättre kontakter, bättre lödningar, stabilare kablar, annan kabelgeometri.

Skillnad på ljudkvallitet? Jag har lite annat hokus pokus för mig med kablarna också så jag kan inte jämföra på så vis.

Egna "fulkablar" av annan modell. Enkardelig koppartråd, bomulsstrumpa, knappt hoptvinnat (extremt löst), bra kontakter. Alltså väldigt instabila kablar och ingen direkt skärmverkan av geometrin.
Funkar klockrent, inget brum här heller?

Jag tror du har större påverkan av att flytta högtalaren en cm eller två än att byta kablar så länge du har undvikit det värsta.
Jag tycker om att ha bra kablar för det ger mig en "må-bra" känsla och det är snyggt.
Det är inget fel att skaffa fina kablar för att det pryder anläggningen och fyller den funktion de ska fylla. Att benhårt hävda överlägset ljud blir svårare att bevisa.

Jag har hört skillnader på kablar men kan idag bara ha en utgångspunkt. Prova och se!
Gör det för din egen skull! Låter det bra och du är nöjd så spelar det ingen roll om det är färgning, placebo eller ditt estetiska sinne som talar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-01-05 21:18

mx skrev:Hur är det med balanserade kablar då? Är de alltid bättre?

Balanserad lakritskabel vs. icke-balanserad high-end?

Med balanserad överföring måste det användas mer elektronik.

Det finns inga som helst ljudkvalitetsfördelar med balanserad överföring.
Den enda fördelen är att elektroniken kan göras mindre brumkänslig vid långa kablar, säg, över 20-30 meter.

Hör du brum vid lyssningsplatsen med dina vanliga obalanserade kablar ?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-05 21:53

Så balanserade försteg och Cd spelare etc... är bara ännu en Hype?

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-01-05 22:27

jag har inte heller märkt några woow fördelar med balanserat vs obalanserat.... däremot har jag hört skillnad balanserat/obalanserat när konstruktionen varit balanserad :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-01-05 22:56

robert293 skrev:jag har inte heller märkt några woow fördelar med balanserat vs obalanserat.... däremot har jag hört skillnad balanserat/obalanserat när konstruktionen varit balanserad :D

Hur upplevde du skillnaden?

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-01-06 23:07

nadifierad skrev:
robert293 skrev:jag har inte heller märkt några woow fördelar med balanserat vs obalanserat.... däremot har jag hört skillnad balanserat/obalanserat när konstruktionen varit balanserad :D

Hur upplevde du skillnaden?

ja stärkaren var första gången en vincent sv-233 och cd:en var en blueray spelare... lånade hem en dac magic och kopplade balanserat...det som slog mig var basen....kraftfullare slag....alltså inte mer bas utan hårdare anslag och varje gång det blev ett anslag kändes det bokstavligt talat i kroppen...kopplade bort den och anslagen blev klart snällare.....

dock märkte jag ingen större skillnad i övrigt....lite mer klipp helt enkelt.

och ja jag vet..nivå skillnader men stärkaren han klippa obalanserat innan det kändes på samma sett som med balanserat därav skillnad i mitt tycke....

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-01-06 23:49

Köpte två balanserade kablar (Neutrik MECN-100/SW) á 109:- på Kjell&CO, se nedan,
som jag använder mellan min Cambridge 840A och nyinköpta 840c i sovrummet.
Bild
I vardagsrummet kör jag också balanserat (Kimber Hero XLR) mellan mina Primare burkar.
Tycker att ljudet blir aningen mer upplöst med balanserade kablar
men det beror nog på att elektroniken i burkarna gör detta möjligt.

Hursom så trivs jag med en tillvaro i balans när jag lyssnar på musik.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-01-07 00:25

Angående balanserat och ickebalanserat så får man nog försöka hålla isär de teoretiska för/nackdelar och vad som är bäst i det specifika fallet. I hemmamiljö är det sällan nödvändigt att använda balanserad överföring vilket gör att man slipper extraelektronik i signalvägen vilken teoretiskt skulle kunna degradera ljudåtergivningskvaliteten. I den professionella världen är det ofta ett måste med balanserad överföring av skäl som redan anförts tidigare i tråden.

Med detta sagt så finns det apparater som låter klart bättre om de drivs balanserat men det har inget med själva överföringen att göra utan handlar om elektroniken som sitter bakom, vissa tillverkare prioriterar de balanserade in och utgångarna. Finns vissa horribla slutstegskonstruktioner som dessutom i princip måste drivas balanserat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Lakritskabel vs. "bra" kabel

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-07 00:52

mx skrev:På de här längderna, dvs. någon meter. Spelar inte kablarna någon roll alls så länge de inte är trasiga?

Ska inte göra det, om tillverkaren inte har ansträngt sig särskilt för att kablarna ska ha märkligheter för sig. Men om kablen är någotlunda normalt uppbyggd ska det inte spela någon roll vad man kör med.

Sedan kan det ju vara kul att veta att det sitter en rent tekniskt väldigt bra kabel där och som kanske ser snofsig ut också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-07 00:57

Rydberg skrev:Angående balanserat och ickebalanserat så får man nog försöka hålla isär de teoretiska för/nackdelar och vad som är bäst i det specifika fallet. I hemmamiljö är det sällan nödvändigt att använda balanserad överföring vilket gör att man slipper extraelektronik i signalvägen vilken teoretiskt skulle kunna degradera ljudåtergivningskvaliteten. I den professionella världen är det ofta ett måste med balanserad överföring av skäl som redan anförts tidigare i tråden.

Med detta sagt så finns det apparater som låter klart bättre om de drivs balanserat men det har inget med själva överföringen att göra utan handlar om elektroniken som sitter bakom, vissa tillverkare prioriterar de balanserade in och utgångarna. Finns vissa horribla slutstegskonstruktioner som dessutom i princip måste drivas balanserat.

Visst är det så.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi