Dirigentfärgningar och apparatdito

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-01-14 08:14

mapem skrev:
petersteindl skrev:
mapem skrev:Jag kan bara säga att för egen del väljer jag inspelning i första hand efter dirigent, orkester och solist och först när jag kommer hem och lyssnar reflekterar jag över om ljudet är bra eller inte.

En dålig dirigent, orkester eller solist kan allvarligt distordera kompositörens avsikter. Detta gäller i mycket hög grad exemplet Dvoraks cellokonsert. Sen kan man ju strida hur mycket som helst om vad kompositörens avsikter egentligen var, särskilt om kompositören, som så ofta är fallet, är död.

Jag vet inte om det finns någon inspelning av Stravinskis Våroffer i ursprungsverion med honom själv som dirigent på fonografrulle eller vaxskiva, men om det funnes skulle jag vilja ha den oavsett ljudkvalitet.

Stravinskij har dirigerat Våroffer på skiva. Jag har den. Den är bra. Inspelningen är gjord på 60-talet men det är nog 1954 orkestreringen. Jag vet inte om det finns någon ursprungligare version inspelad. Det behöver inte vara på wax för att vara före 1954.

MvH
Peter

Ja men det är ju klart. Han levde ju länge, Igor. Det borde jag begripit. :oops: Den skivan ska jag skaffa. Har bara en med Ansermet. En Decca-LP. Och så har jag hört den live med Ehrling. Han distorderade inte verket!

Jag tänkte mig uruppförandet i Paris, med ryska baletten, buanden och allt. Det kallar jag ambiens-ljud!

denna box kanske kan vara av intresse då:
http://www.amazon.co.uk/Works-Igor-Stra ... 581&sr=1-1

edit. var visst lite sen
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2011-01-14 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-14 08:14

Kronkan och petersteindl: Tycker ni inte att det man kan kalla konstverk om
ett fonogram, sträcker sig längre än till förpackning och omslag? Det tycker jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-14 09:00

shifts skrev:Kronkan och petersteindl: Tycker ni inte att det man kan kalla konstverk om
ett fonogram, sträcker sig längre än till förpackning och omslag? Det tycker jag.

Jag tycker inte själva plasten är konstverket utan konstverket musik uppstår när det spelas. Sedan finns det skivor som faktiskt är ett konstverk. Ett exempel är när Kent limmar på en skiva på en grammofon mm och säljer den som ett unikt objekt. Då blir det konst, för mig, vilket kan säljas exempelvis på ett Galleri.

En vanlig vinylskiva med omslag är inte konst för mig utan hamnar mera i kategorin design. Men kan vara hur trevligt som helst. Är ju ett kreativt område för sig. Design handlar nog om att formge en funktion eller att markandsföra något och eller skapa ett intresse kring en viss produkt.

Ett sätt att resonera.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-14 09:06

petersteindl skrev:
mapem skrev:Oj vad det fanns mycket Stravinskij med Stravinskij! Måste nog beställa jag med.

Alldeles strax ska jag knalla iväg till Konserthuset och höra Psalmsymfonin. Oramo ska dirigera. Eric Ericssons kammarkör sjunga. Dessutom får vi höra Sjostakovitj 8. Musik är bäst live, trots allt.

Instämmer :) Det där blir en bra konsert.

Jag passade precis på att boka biljett :lol: :) Jag kommer oxå. Jag sitter på parkett rad 11 plats 355.

Vi kanske kan mötas :)

MvH
Peter

Jag hade redan gått iväg, såg inte detta! Det blev en fin konsert. Nästan fullsatt. Fyra inrop eller kanske fem efter Sjostakovitj. Åttan är mäktig och Orama tolkade den mycket bra med full dynamik men ändå nyanserat.

Psalmsymfonin, en ovanligt stillsam Stravinskij, framfördes ochså mycket fint. Innerligt som det ska vara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 12:02

shifts skrev:Kronkan och petersteindl: Tycker ni inte att det man kan kalla konstverk om

Jo absolut, men det har jag ju tagit för givet att så är fallet så det ansåg jag att jag inte ens behövde nämna. Det kan finnas ett musikaliskt konstverk och det kan även finnas ett konstverk för ögonen, men allt ligger i betraktaren och dennes uppfattning. Konst är upplevelse och inlevelse.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 12:12

petersteindl skrev:Konst är upplevelse och inlevelse.

Eller ett spekulationsobjekt, eller något som köpts för att imponera på andra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 12:18

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Konst är upplevelse och inlevelse.

Eller ett spekulationsobjekt, eller något som köpts för att imponera på andra.

Nåe, så ser inte jag på saken. OBS, jag skrev konst. Hade jag skrivit konstverk istället, så blir situationen en annan. Jag skrev konst för att jag menade strikt den immateriella delen.

Ett spekulationsobjekt är, som jag ser det, alltid en materiell sak och det är även imponatormojänger som man kan köpa sig till.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-14 12:30

Ok, jag förstår hur du menar.

( Personligen ser inte hur man kan skilja på dem, för någon helt virtuell konstform känner jag inte till (möjligtvis drömmar kan klassas så?). Men det förväntar jag mig inte att få medhåll angående. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-14 12:38

Det är nog så att ordet konst betyder så många olika saker beroende på i vilken kontext ordet används. Konstnärlighet är något immateriellt, medans konstverk är något materiellt och om man ser musik som en konstform så kan man debattera spörsmålen där också, men just nu skall jag lyssna på orgeln i konserhuset om 3 kvart. Anders Bondeman lirar.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-14 13:02

Ja, jag kände att sättet jag använde ordet "konstverk" i mitt svar till
subjektivisten var väl trubbigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-14 14:48

petersteindl skrev:
mapem skrev:Oj vad det fanns mycket Stravinskij med Stravinskij! Måste nog beställa jag med.

Alldeles strax ska jag knalla iväg till Konserthuset och höra Psalmsymfonin. Oramo ska dirigera. Eric Ericssons kammarkör sjunga. Dessutom får vi höra Sjostakovitj 8. Musik är bäst live, trots allt.

Vilken fin konsert det blev. :D Jag föredrar Sjosstaåttan. Jag hade den med Previn på LP EMI för en herrans massa år sedan d v s 1976, skulle jag tro. Då hade jag OA6-typ1 och rörförsteg. Det var jättebra ljud tyckte jag då och tolkningen var superb.

Jag älskar speciellt 3e satsen :) En riktig killer.

I morgon är det lunchkonsert i konserthuset på stora orgeln. Anders Bondeman spelar och biljetterna kostar 55 kr, så jag köpte en biljett :) 12:15 börjar konserten.

Orgelmatiné

Den magnifika orgeln byggdes av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad och invigdes 1982. Den täcker hela väggen över körläktaren och är med sina 6.100 pipor och 69 stämmor ett mycket imponerande instrument. Den längsta orgelpipan är 11 meter lång och den minsta bara några millimeter. Orgelmatinéerna i Konserthuset ger dig möjlighet att höra den underbara orgeln tillsammans med landets bästa organister.

Anders Bondeman orgel

Stanley Voluntary
J S Bach Preludium och fuga h-moll BWV 544
Guilmant Marche sur un thème de Haendel
Hambraeus Extempore
Bondeman Improvisation

Det är spännande musik och som vanligt då Bondeman improviserar så vet ingen hur det blir :)

MvH
Peter

Jo det var fantastiskt, mycket bra framfört, särskilt Sjostakovitj-åttan. En prestation av Oramo och orkestern. Både konstnärligt och fysiskt! Jag har f ö också Previn-skivan på EMI! Den är från 73.

Bondeman är kul att höra på. Det kan man göra i Jacobs kyrka då och då. Senast gjorde jag det i mellandagarna, då jag och hustrun också fick höra ett mycket fint framförande av Pärts Fratres av kördirigenten Gary Garden på piano och hans son på cello.

Fast jag lyssnar nästan ännu hellre på Bondemans elev Ulf Norberg på Hedvig Eleonoras mycket fina orgel. Att höra hans orgelspel är definitvt värt en mässa, t ex första advent, då även en klentrogen person som jag får tillfälla att njuta av fin musik. Han brukar spela en bit ur en orgelsymfoni av Widor, ett fint stycke. Och han gör väldigt fina improvisationer som inledning till olika psalmer. Efteråt får han varma applåder av alla som kanske i första hand gick dit för musikens skull. Som icke-medlem skäms jag lite för att få lyssna gratis, men jag dövar samvetet med ett litet bidrag i håven.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-01-14 22:41

subjektivisten skrev:
jannemannen skrev:Jobbigt med allt snack om "referensen". En referens är för mig något man jämför med. Om jag köper en ny skiva som jag aldrig har hört tidigare, då har jag ingen referens. Jag har ju inget att jämföra med ! Jag har inte hört "konstverket" varken i verkligheten, eller på någon annan anläggning..

Skivan är referensen för vad din anläggning ska återge. Du behöver inte veta innan hur den "låter" om CD spelaren återger den korrekt.

Jag förstår hur du menar. Anläggningen skall återge det som finns på skivan. Varken mer eller mindre. Men däremot så tycker jag inte att du skall kalla skivan för referens. Referens är något man jämför med !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-01-14 23:50

jannemannen skrev:
subjektivisten skrev:
jannemannen skrev:Jobbigt med allt snack om "referensen". En referens är för mig något man jämför med. Om jag köper en ny skiva som jag aldrig har hört tidigare, då har jag ingen referens. Jag har ju inget att jämföra med ! Jag har inte hört "konstverket" varken i verkligheten, eller på någon annan anläggning..

Skivan är referensen för vad din anläggning ska återge. Du behöver inte veta innan hur den "låter" om CD spelaren återger den korrekt.

Jag förstår hur du menar. Anläggningen skall återge det som finns på skivan. Varken mer eller mindre. Men däremot så tycker jag inte att du skall kalla skivan för referens. Referens är något man jämför med !

Mvh/Janne

+1

Lycka till, jannemannen. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-15 01:51

jannemannen skrev:Jag förstår hur du menar. Anläggningen skall återge det som finns på skivan. Varken mer eller mindre. Men däremot så tycker jag inte att du skall kalla skivan för referens. Referens är något man jämför med !

Mvh/Janne

Och det är precis det man gör, man jämför med insignalen. På samma sätt som man jämför insignalen med utsignalen när man mäter något, man jämför inte med Bruce på ullevi 86.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-01-15 08:08

Jag har en LP med orgelmusik av Mozart (CBS 72 477) där E. Power Biggs spelar. Inspelningen är gjord i en kyrka som heter Sankt Bavo, i Haarlem. 1959-61 reastuerades den till att bli så nära som möjligt till sitt ursprung.
På den här orgeln har Mozart själv spelat sin egen orgelmusik.

När jag lyssnade på den fick jag en känsla av att höra Mozart spela. Så min konstupplevelse var att jag trodde mig höra Mozarts musik spelas såsom han avsåg att den skulle spelas.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
-AG-

Inläggav -AG- » 2011-01-15 11:34

Vissa färgningar*, tex tonkurveavvikelser, bör vara relativt svårt att urskilja utan referens. Det ger olika nivå på olika instrument och något olika klang, men behöver inte nödvändigtvis låta illa och kan ses som olika tolkningar av samma material.
Andra färgningar* som är mer icke-linjära - förstörande - av sin natur, tex distorsion av olika typ, kan rimligen upptäckas utan referens (en inre referens av hur röster och instrument låter behövs förstås). Denna typ av färgning vill nog alla vara utan oavsett "ljudideal".

Och apropå tolkning, så är det ju inte bara vem som framför materialet som ger olika ljud hemma i soffan eller fåtöljen. Även mixningen och hur upptagningen i det rum där spelningen sker har ju betydelse. Om musiken mixas för bil får man möjligen en tråkig upplevelse i en ofärgad hemmastereo - och vice versa.

* med reservation för att jag inte har koll på begreppet färgningar.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-01-15 11:34

subjektivisten skrev:
jannemannen skrev:Jag förstår hur du menar. Anläggningen skall återge det som finns på skivan. Varken mer eller mindre. Men däremot så tycker jag inte att du skall kalla skivan för referens. Referens är något man jämför med !

Mvh/Janne

Och det är precis det man gör, man jämför med insignalen. På samma sätt som man jämför insignalen med utsignalen när man mäter något, man jämför inte med Bruce på ullevi 86.

Alltså man måste skilja på referens och systemfel.
Det som kommer genom högtalarna är en akustisk händelse och måste jämföras med en annan akustisk händelse för att man skall kunna prata om referens, däremot är ju tanken rätt att skivan skall fungera som en avbild av det som skall återges, men det är ju bara en produkt född av en strävan att minimera systemfelen så långt det går, för att således maximera systemets upplösning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-15 12:28

Systemet är byggd av en kedja med olika länkar. Då kollar man upp dom enskilda länkarna så långt det går.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi