Skulle du vilja komma till Hifi-vägs ände?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Att komma till Hifi-vägs ände skulle vara:

Tråkigt
26
25%
Jättebra
57
56%
Frågan är ointressant
12
12%
Jag vet inte
7
7%

Antal röster : 102

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-01-24 15:21

phloam skrev:Nu vände du på vad jag sade; inte vad musiken behövs till (hifi) utan att hifi inte är nödvändig för musiken.

M.a.o; Hifi är högvärdig ljudåtergivning och betyder stereoprylar :D

Snälla, låt mig slippa dra en gång till hur musikintresse är fristående från hifi-intresse :)

Nej,
tyvärr är jag inte snäll, för jag håller inte med utan citerar ett brottstycke från ett av mina tidigare inlägg
...till oss som som har ett genuint teknikintresse i symbios med musikintresset.

I en annan tråd har jag berättat om "hur det hela började".
När jag var 8 år ville jag och min grann-kompis höra stereo, år 1960.
Gissa hur stort musikurvalet i stereo var på den tiden, på en mindre ort.
Redan då fick jag börja vidga mitt musikintresse för att hitta något att höra på. På krokiga vägar har sådan korsbefruktning pågått mellan mina intressen alltsedan dess.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-24 15:40

Då skippar vi den debatten :D

Jag förutsätter att vi alla lyssnar på och njuter av musik i nuläget, oavsett om tekniken går att förbättra eller inte, samt oavsett om vi är nöjda eller inte :mrgreen:

Då kvarstår frågan: Skulle det vara tråkigt eller inte om tekniken inte gick att förbättra mer?

Mitt svar är självklart Ja, det vore väldigt tråkigt. Hifi-teknik är kul och intressant.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 16:07

phloam skrev:M.a.o; Hifi är högvärdig ljudåtergivning och betyder stereoprylar :D

Nej, stereoprylarna har redan passerats när du åtnjuter återgivningen. Det brukar vara flera meter luft mellan. Och det enda prylarna kan återge av sig själv är tystnad eller ev. lite brus och brum.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Skulle du vilja komma till Hifi-vägs ände?

Inläggav MichaelG » 2011-01-24 18:20

Strmbrg skrev:Så, vad har man här att göra?
8O

Inte så himla mycket mer än att älta om hur nöjd man är.
:wink:

Tja, typ. :) Jag är ju inte hifi-intresserad ur ett apparatperspektiv, utan ur ett välljudsperspektiv. Och jag tycker det är intressant att läsa om och lära mig mer om vad som spelar roll för en god återgivning. Och det kan jag göra här på faktiskt. Och ibland bidra med litet grand till andra som funderar kring detta.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Skulle du vilja komma till Hifi-vägs ände?

Inläggav MichaelG » 2011-01-24 18:24

phloam skrev:Men du har kvar ditt hifi-intresse? Och är rent teoretiskt intresserad av hur saker kan bli ännu bättre? Även om du själv är nöjd med det du har, s.a.s.

Det är kanske skillnad på "jag är nöjd" och "jag måste nöja mig för det går inte att få bättre" :)

Tja, mitt hifi-intresse är ju inget apparatintresse, utan ett välljudsintresse. Och jag är nog mer intresserad av - eller nyfiken på - hur saker och ting fungerar och varför, än hur det kan bli ännu bättre. Och visst är det skillnad på att vara nöjd och att tvingas nöja sig. Jag är nöjd. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-01-24 19:19

Ja visst vill jag komma till vägs ände.
Jag tror faktiskt jag är där nu rent apparatmässigt.
Högtalarna jag äger ger mig det jag vill ha.
Slutstegen driver högtalarna utan problem.
Cd:n med inbyggt försteg har det jag önskar.

Högtalarplacering har jag sysslat med till och från i ca 2 år.
Har nu hittat en plats som funkar tillfredsställande. Det går nog att fintrimma positionen ytterligare men högtalarna kommer nog att stå ungefär där de står +/- någon decimeter som mest.
Satte mig idag och lyssnade på Imogen Heap. Det var en fantastisk musikupplevelse! Det kändes som ett stort ljudpanorama fyllde rummet men ej som en ljudvägg utan i 3d. Allt fanns med. Alltså dök inte den där tråkiga "kritiska" lyssningen upp utan jag kunde slappna av och lyssna igenom hela albumet och kände mig efteråt på lysande humör. :)
Jag kan ej sätta fingret på något som jag skulle vilja ändra, därför anser jag mig vara "framme" och det känns bra.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-01-24 19:35

Omöjlig fråga, tyvärr.
Det förutsätter ju att du som "upplevare" av din hifi-anläggning hålls konstant för all din framtid. Det tror jag inte att vi avlyssnare är, snarare förändras vi och våra krav vilket gör att vi förändrar våra krav på anläggningen.
Just nu är jag väldigt, väldigt nöjd, vilket inte hindrar att det ska bli skoj att prova en ombyggnad/renovering av två Dynaco-steg till Candela-steg. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-24 19:47

En fråga att ställa sig, enas om eller redovisa sin egen syn på, är ju vad man lägger i begreppet Hifi-intresse.

Rimligtvis finns det inget som säger vad begreppet alltid skall innebära.

Någon kanske är helt inne på att Hifi-intresse måste betyda att ständigt och frekvent ägna sig åt att justera sin anläggning och sitt rum.
Att Hifi-intresse betyder att man hela tiden vill nå längre.

Någon annan kanske menar att Hifi-intresse betyder att man är intresserad av att resonera kring samband, hur saker förhåller sig till varandra, att läsa hifi-artiklar mm, utan att för dens skull göra speciellt mycket åt sin anläggning.

Det blir lätt lite kiv kring begreppen, utan att man tar reda på om det finns skilda tolkningar av dem.

Uttrycket "Hifi", i sig kan ju även det vara en källa till små kollisioner.
Någon tyder begreppet som total trohet och att själva hobbyn är strävan mot detta.

Någon annan tyder begreppet som hög trohet. (Vilket det för övrigt rent språkligt betyder.) Då blir det snarare en individuell bedömningssak:
"Nej, jag Goesta upplever inte det här ljudet som hög trohet, utan som ganska låg trohet."
"Jo, jag Arvar upplever samma ljud som hög trohet."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-24 20:03

Lyhörd fundamentalist. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2011-01-24 20:10

Jag tycker nog att det finns tre intressen.

1. Teknikintresse, man är intresserad av hur saker och ting fungerar.
2. Musikintresse.
3. Återgivningskvallité ( kanske är det det som är HiFi?)

alla kan existera oberoende av varandra

mvh

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-15 13:36

I natt, när jag slutligen lämnade mitt lyssningsrum för att inta horisontalläge var jag så euforisk över de fem timmar jag lyssnat på allt från Dire Straits, Opera, piano, kanonskott och Erik Bibb, att jag lovade mig själv att aldrig mer köpa någon ny hifipryl. Efter någon sekund tänkte jag "om inte något går sönder förstås" och efter att ha låst dörren till lyssningsrummet tänkte jag "om inte det kommer något nytt media som kräver en ny apparat förstås" och innan jag kommit till sängs så hade jag redan börjat fundera på hur jag ska kunna locka fram ännu mer lyssningseufori. Sån man e... får instämma i de som säger att vägen är målet, fast det är rätt kul att gå in i en hamn emellanåt och vara nöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-03-15 15:11

berma skrev:Jag tycker nog att det finns tre intressen.

1. Teknikintresse, man är intresserad av hur saker och ting fungerar.
2. Musikintresse.
3. Återgivningskvallité ( kanske är det det som är HiFi?)

alla kan existera oberoende av varandra

mvh

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-03-15 23:16

Om jag plötsligt fick den högsta lottovinsten någonsin, typ 130 miljoner kronor, så skulle jag köpa på mig en drömanläggning och bygga in den i ett fantastiskt ljudrum, och sedan skulle jag bara köpa till nya prylar när det lanserades en ny avspelningsstandard. Så jo, jag hade nog varit mycket nöjd med att komma till vägs ände.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-15 23:20

Jag har ju redan kommit till vägs ände, hur f-n tar man sig härifrån? :x
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-03-15 23:41

petersteindl skrev:Jag har ju redan kommit till vägs ände, hur f-n tar man sig härifrån? :x

Lappkast?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-16 00:33

Morgan skrev:Om jag plötsligt fick den högsta lottovinsten någonsin, typ 130 miljoner kronor, så skulle jag köpa på mig en drömanläggning och bygga in den i ett fantastiskt ljudrum, och sedan skulle jag bara köpa till nya prylar när det lanserades en ny avspelningsstandard. Så jo, jag hade nog varit mycket nöjd med att komma till vägs ände.

Ok, jag hade nog också kunnat acceptera "vägs ände" om det innebar att jag kunde köpa vad jag ville när som helst under obegränsad framtid :)

Så jag antar att "vägen" är att behöva hushålla med ändliga resurser och få dem att ge maximal glädje med ett i praktiken oändligt expansionsutrymme? Inte fel det heller iofs :P

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-03-16 00:45

petersteindl skrev:Jag har ju redan kommit till vägs ände, hur f-n tar man sig härifrån? :x

lätt!! genom att kolla produktionstoleranserna :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-03-16 18:15

Jag är tveksam till att ljudet skulle kunna bli bättre hos mig nu.
Alla register uppför sig exemplariskt och ljudbilden är bredare än högtalarnas placering och trovärdigt djup.
Som grädde på moset låter alla inspelningar behagligt, det blir aldrig vasst med Vienna Acoustics.

Basen som jag har haft problem med fungerar perfekt med två maffiga subwoofers, kraft och kontur utan det vanliga problemet med för mycket djup bas på vissa låtar.
Basen är nästan skrämmande fysisk emellanåt, det vibrerar rejält i fåtöljen och trycker över bröstet.

Enda problemet nu är en oro för om grannarna ska bli galna.....

Föregående

Återgå till Generellt om hifi