behringer kommer snart med slutsteg med inbyggd peq

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-10 08:18

För en som inget begriper framstår det helt rimligt att en tom burk kan peta ur sig så mycket effekt :roll:

Vilka är och var sitter de kritiska komponenterna för luftflödet?
Är det bara utgångstrissan eller var utvecklas all värme?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-10 08:50

2-ch skrev:För en som inget begriper framstår det helt rimligt ...

Menar du möjligen helt orimligt?

2-ch skrev:Vilka är och var sitter de kritiska komponenterna för luftflödet?

Någon som vet mer om klass D kanske kan svara?

Jag har även en ALTO PM12 powermixer med inbyggda D-steg. Jag bytte ett sådant slutstegskort förra året och gjorde samma reflektion. Var alstras värmen? Inga stora kylflänsar eller slutstegstrissor. Abra kadabra...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-10 08:53

Kalejdokom skrev:
2-ch skrev:För en som inget begriper framstår det helt rimligt ...

Menar du möjligen helt orimligt?

Nej, helt orimligt måste det framstå för de som begriper :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-10 09:00

:)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 15:37

Så var det dags att avge domen. Det är ju känt att man får vad man betalar för, så jag har varit skeptisk från starten:

1) Fläkten har ingen tempstyrning/reglering. Öppna spjäll direkt från start alltså. Begreppet "flytta luft" har just fått en ny definition. Fläkten suger från baksidan och blåser ut genom fronten. Man känner luftströmmen mer än en meter framför steget. Lösa papper liggande framför blåser bort. dB-mätaren visar 35dB före tillslag (=mycket tyst). Efter start ligger den på 55-65 dB på en meters avstånd runt om. I say no more...

2) Glöm drift i fullrange! Ljudet är klart och kraftfullt vid normal volym, men när jag drar på lite börjar det dista ordentligt. Eller kanske är det något annat an dist - det skrapar menligt. Och det kommer ur båda kanalerna även om jag bara drar på den ena. Då återstår att köra som bassteg, vilket ju faktiskt är min avsikt.

3) Med två slutna 10" och LT kurvan på +15dB vid 20Hz börjar smilbanden reagera. Så här har mina basar inte spelat förut! och det går att gasa ordentligt:

Bild

Toto's livekonsert med Africa har bankat på vid 0dB/<80Hz i en timma nu och stegat visar ännu ingen tendens till att tröttna. Jag ska utvärdera värmeutvecklingen om en stund. Ännu ingen kännbar uppvärmning på lådans hölje.

4) Frånsett disten vid fullrangedrift har jag fått upp öronen för vad lite mer effekt kan göra med ett par högtalare. Jag driver ju mina Scan-speak till vardags med min Marantz SR-5003 som väl ger ca 90W som mest. Faktum är att detta steg gör högtalarna betydligt mer rättvisa. Kontentan av detta köp kan alltså bli att jag kompletterar med ytterligare steg till mina fullrange. Men då lär det inte stå Behringer på fronten 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 15:56

He, he... lite roligt att bara lyssna på bas på tokhög nivå så här länge. Det finns mycket annat i huset som verkar gilla att det svänger; svärmors kaffeservis, köksluckor, fönster, taklampor mm.

Och kvicksilvret verkar ha stannat på 21 grader ovanpå fronten av steget. Det verkar alltså som att fläkten är sanslöst överdimensionerad. Det blir en tur till Inet:

http://www.inet.se/produkt/6308502/noct ... e-fan-80mm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 16:01

Dags att prova bryggkoppling också. Manualen är förstås helt kass. Det enda som finns att läsa om bryggkoppling är på baksidan av burken. Någon som vet hur man ska tolka detta - hur ska jag koppla för att få ut den bryggade signalen? :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-02-11 16:24

+polen från CH A till+ på basen, +polen från CH B till - på basen. Som jag ser det...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 16:41

Ja, det kan nog funka. Jag har forskat genom att läsa i andra Behringer-manualer och tror nu att det även går att få ut bryggad signal över pol +1 och +2 i samma kontakt (CH A). Lite orimligt annars att behöva en specialkabel (Y-speakon ?) för att bryggkoppla.

Det obegripliga schemat på baksidan visar även hur man bi-ampar via CH A till två högtalare och använda det inbyggda delningsfiltret. Förutsätter att man använder Behringers högtalare med denna funktion.

Detta hade Behringer gärna fått rita upp lite tydligare i sina manualer...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-02-11 16:47

Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten? Var det inte A500 som lätt bra i nåt läge (kl 12 kanske?) och skit om man körde fullt ut?
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 17:30

Så kan det nog vara. Det uppstår vid ganska hög gain, typ kl 3. Problemet är bara att få upp signalen från försteget. Kanske behöver jag i så fall köra via någon mixer för att få upp nivån på insignalen. Återstår att labba lite mer.

Men nu är det BAS som gäller. Jag har baselement med dubbla spolar (2x4 ohm) i subbarna och nu har jag parallellkopplat dem så att jag får ut max effekt (2x2 ohm) och det blev ytterligare förbättring. Steget blinkar nu bara "halvvägs" vid full* output 8) .

Jag vågar inte fantisera om hur det skulle bli med det större steget. Helt klart pumpar denna ulv i fårakläder en hel del effekt. Vore kul om någon som vet och kan, kunde göra lite effektmätningar. Själv har jag inte en susning om hur man gör.

*) Inte full gain på steget, utan full ljudvolym. Alltså så starkt att det blir obehagligt att lyssna...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 18:17

Sista bastestet... nu har mina två SLS-10:or fått bekänna färg (även de i slutna LT-lådor, ca 20 liter). Mycket märkligt att det nu går att spela mycket starkare än tidigare, utan att de bottnar eller börja "ploppa".

Nog för att det pratas mycket om headroom, men jag måste erkänna att jag mest betraktat kilowatt-diskussionerna som löjligt nörderi. Nu är jag benägen att bekräfta effekttillgångens betydelse för "bättre" ljud.

Jag som suttit nöjd med mina prylar... :twisted:

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-02-11 19:07

Hittade några danskar som har mätt på 3000: http://www.djz.dk/interaktivt/forum/visemne/341547/
60V/kanal mätte dom upp i 2ohm, dvs totalt 3,6kW vid vanlig musik :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-11 19:11

Hur upplever du handhavandet och funktionen av de inbyggda PEQ möjligheterna?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 19:46

nadifierad skrev:Hur upplever du handhavandet och funktionen av de inbyggda PEQ möjligheterna?

Kalejdokom skrev:"Tyvärr" valde jag inte DSP-versionen eftersom jag redan har en DCX som sköter om delning/PEQ.

Tyket svar va? Jag lusläser heller inte alla trådar :) . Visst skulle det va intressant att testa DSP-versionen, men i mitt fall vore det bara att kasta pengar i sjön. Jag ska labba vidare med fullrangeläget för att kunna ge ett mer rättvist omdöme i fall det är som avr7000 antyder. I så fall kanske jag köper ett steg till... 8)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-11 20:09

Öh?

Peq, Inuke, LT...
Var det LSD också?

Hur håller ni koll på allt detta?

Själv har jag svårt att ens ha koll på hur Stravinskis violinkonsert går, utantill.

:oops:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-11 20:31

Välkommen in i matchen, Strmbrg. Du kan väl lägga upp någon quiz om alla våra förkortningar, rangordna dom - vilka är viktigast osv :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-02-11 20:33

:roll: Jag får nog börja läsa innan inlägg! :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 01:01

En sen vända till garaget, medans Ulrik Munther just får en fribiljett till Globen, och jag hittar fyra sådana här (som aldrig blev monterade i en DIY-musik-möbel som planerat):

Bild

Jag passar på att mäta spänningen till fläkten. På tomgång matas den med 7V. Jag hade alltså fel beträffande styrning av fläkten. Frågan är då hur den låter vid 12 V :?: 8O .

Bild

Hur som, byter jag alltså ut fläkten till denna Thermaltake Everflow som maxar med 2000 rpm/17dB vid 12 V (jmf med 4000 rpm/40dB för den befintliga). Här sitter den nu bakom galler:

Bild

Ljudlöst blev det förstås :) . Återstår att se till att det inte blir problem med värmen. Nu sover dock övriga familjen så det blir till att testa i morgon.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 17:49

avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten?

Så är det förstås! Matar jag bara på med tillräckligt stark signal så att stegets volymratt håller sig på vänster sida om kl 12 så är det inget problem. Allt låter ok och det går att driva på till riktigt ordentlig nivå.

Och värmen verkar inte vara något problem trots moddad fläkt. Slutprovet blir att ställa in steget i ett skåp och låta det jobba ordentligt...

Mannen här är väldigt nöjd :) . Således tummen upp för iNuke NU1000,

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-02-12 18:27

Va bra :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-02-12 19:32

avr7000 skrev:Har du provat att köta slutstegets "volymkontroller" i olika lägen och kollat det där med disten? Var det inte A500 som lätt bra i nåt läge (kl 12 kanske?) och skit om man körde fullt ut?

jag tror disten drog skyhigh när gainet minskades från full sula

http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-12 20:51

Intressant. Den snubben hade verkligen bad luck med sina Behringer-prylar (Jag har själv både DEQ och DCX, men båda funkar utmärkt). Fast distproblemet med A500 verkade ju vara det omvända; att det funkade vid full volym, men inte när man rattar ner volympotarna.

Jag tror i och för sig inte att jag testat att köra på max gain. Helt klart värt att prova...

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-12 23:02

Kalejdokom skrev:Intressant. Den snubben hade verkligen bad luck med sina Behringer-prylar (Jag har själv både DEQ och DCX, men båda funkar utmärkt). Fast distproblemet med A500 verkade ju vara det omvända; att det funkade vid full volym, men inte när man rattar ner volympotarna.

Jag tror i och för sig inte att jag testat att köra på max gain. Helt klart värt att prova...

Bad look - är väl bara förnamnet. Kommer snubben direkt från djungeln? :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 00:07

akeda skrev:Kommer snubben direkt från djungeln? :?

Snubben skrev:I do repairs on military kit in my spare time,!!!

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-13 11:41

ahaa... :wink: Alltid fint när det finns en logisk förklaring...

Så är det förstås! Matar jag bara på med tillräckligt stark signal så att stegets volymratt håller sig på vänster sida om kl 12 så är det inget problem. Allt låter ok och det går att driva på till riktigt ordentlig nivå.

Hur var det nu, var Nuke-steget behäftat med nåt liknande problem som A500 eller rent av ett motsatt? Går det att lyssna på i fullrange?
Den här burken skulle kunna vara intressant som elbas-steg (låg vikt) därav min fråga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 12:00

Du har svaret i citatet du själv infogat! Jag kan inte framkalla någon dist eller oljud så länge inte rattarna passerar kl 12. Jag har dock inte hunnit testa hur det funkar vid full volym på rattarna. Återkommer till kvällen med resultat från det testet.

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2012-02-13 13:13

Kalejdokom skrev:Du har svaret i citatet du själv infogat! Jag kan inte framkalla någon dist eller oljud så länge inte rattarna passerar kl 12. Jag har dock inte hunnit testa hur det funkar vid full volym på rattarna. Återkommer till kvällen med resultat från det testet.

Bara dubbelkollar :wink: (en viss tröghet infinner sig en måndag-morgon)

Summerat hittills är det inget direkt fel på steget mao. Som de flesta PA-steg:

- Det vill ha +4 dBu in. (kräver ett försteg som inte klipper eller distar vid dylik nivå)
- Över kl. 12 på gain-rattarna i fronten ger förstärkning av brus och skräp samt i vissa fall klippande ingångssteg -> dist och skrap.

Ska bli intressant att ta del av ytterligare omdömen. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-13 14:31

Som kuriosa kan jag nämna att jag faktiskt har en Mackie-mixer före DEQ som sen matar slutsteget. Jag har alltså alla möjligheter att ställa signalen från "försteget" till önskad nivå. Jag kör dessutom helt balanserat från mixer via DEQ till slutsteget. Alla förutsättningar fnns alltså för att få till det.

Kan ju vara intressant också att koppla direkt från en CD via RCA till slutsteget för att utesluta att det händer något skumt på vägen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-14 18:48

celef skrev:jag tror disten drog skyhigh när gainet minskades från full sula

http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio

Just så är det förstås även med den här! Ensam hemma i huset en stund så här direket efter jobbet, full gain på steget och så upp med volymen. Det går bara inte att framkalla någon dist hur jag än plågar mina Scan-speak. Den enda dist som hörs är från Steve Lukather's gura, förmedlad genom en Marshall 12" rörcombo 8) :

http://open.spotify.com/track/1U9LucfZCggZrTE1d36YQC

Jag begriper inte hur detta steg kan ge så fullständigt nytt liv åt mina högtalare?! Att Revelator-basarna är bra är vi väl överens om, men att få dom att leverera så det känns i maggropen utan att tappa kontrollen över mellanregistret är ofattbart (distade gitarren och baskaggen 1:45 in i låten)!

Samma fenomen med detta iNuke-steg som med A500 alltså; inget problem med ljudet om volymrattarna ställs i maxläge. Heller inget problem med brus vid "tyst" signal, trots volymrattarna i max-läge. :) :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi