Moderator: Redaktörer
-AG- skrev:Det kan ju vara så att intermodulationsdist av 19 och 20kHz inte säger så mycket om hur "det låter". Jag inbillar mig att det inte är speciellt mycket information vid de frekvenserna. M2 mäter vad det verkar inte så tokigt rent allmänt, även om den förstås inte når upp till M3's siffror. Lägre brusgolv har dock M2, men frågan är om det har någon praktisk betydelse.
patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, då den (generellt) verkar ge högre effekt och lägre temperatur (högre effektivitet?) än AB. Dvs samma fördelar som D ger på de fronterna (effekt, effektivitet, värmeutveckling).
Här är tex den kommande Emotiva XPR-7 med 7x400w i 8 ohm
Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.
De skriver så här i texten:
DYohn: “Class H (and G) amplifiers are class A/B amps that simply use a variable rail voltage control technology. They sound the same as class A/B but are more efficient. Speaking generally, of course.“
Så OM det är så, varför är tekniken inte populärare? Har läst att "rail switching" också har vissa inherenta nackdelar (som D) som man måste jobba med.
Nattlorden skrev:Förstår frågetecknet, normal class H övergår ju inte till att följa signalen med matningsspänningen förrän man vill byta till en högre matningsrail, emedan Sunfires "tracking downconverter" gör det hela vägen från noll och upp till en enda matning. Problemet även här är att hinna med när snabba transienter med hög amplitud kommer. Delvis löses detta med att man trackar med en buffert, men för övrigt är det väl mest en fråga om att invänta tillgång på bättre(snabbare) komponenter. Tanken bakom principen är i mitt tycke briljant, hur pass långt Bob kommit idag är jag inte uppdaterad på, skiljdes från mitt Sunfiresteg för 10 år sedan.
patjoh skrev:Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.
Nattlorden skrev:patjoh skrev:Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.
Sunfire har inte rail switching, utan man kranar på olika mycket till railen via en bunke hexfetar som styrs av insignalen. Dvs. i princip har man en effektförstärkare till att leverera railspänningen, fast en uppbyggd med komparator och optokopplare...
Nattlorden skrev:patjoh skrev:Sunfire som också har denna "Rail switching" teknik har också dessa effekter och är svala.
Sunfire har inte rail switching, utan man kranar på olika mycket till railen via en bunke hexfetar som styrs av insignalen. Dvs. i princip har man en effektförstärkare till att leverera railspänningen, fast en uppbyggd med komparator och optokopplare...
Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.
KarlXII skrev:celef skrev::? skumt, jag tolkar det som att patjoh har startat tråden för att jiddra klass d, får han nu inte fortsätta med det?
Läs det röda i förstainlägget.
Eller...här kommer det igen:
Detta är en utbruten tråd från O&G-tråden, för att kunna diskutera klass D-steg litet mer ontopic.
/K12
celef skrev:isåfall tar jag av mig brallorna och springer naken runt kvarteret
KarlXII skrev:Ser ut som jag har blivit ägare till ett class D-steg.
Det tycks vara besvärlig diskant att tampas med.
+1dB nästan vid 70000Hz. Hur fan ska man stå ut?
KarlXII skrev:Ser ut som jag har blivit ägare till ett class D-steg.
FBK skrev:KarlXII skrev:Ser ut som jag har blivit ägare till ett class D-steg.
Har du gått och köpt något som du inte lyssnat på innan köp/läst på om![]()
Ps. Om man ska tro på ALLA sågningar av class D-steg på det här forumet så har du gått och köpt dynga.
Jag däremot tror inte att alla class-D steg är dynga.
patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, ...
NAD 208 är också rail switching teknologi (G? H?) tror jag, och den gillar ju folk hur den låter.
Ragnwald skrev:patjoh skrev:ClassH tekniken är ju också intressant, ...
NAD 208 är också rail switching teknologi (G? H?) tror jag, och den gillar ju folk hur den låter.
Men när den switchat till den högre railspänningen, låter den inte lika trevligt.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.
Och anledningen till att ni inte stoppat in en sådan är....?
Wolfie skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.
Jag tror att risken med "skräp" från en switchad nätdel (DC/DC omvandlare) är skäl nog att låta bli![]()
Det går förstås att göra en sådan så ren att det inte blir hörbart.
Men vad är poängen om man istället kan konstruera en förstärkare med
så hög effekt som O&G gjort och som är så ren som den är utan att ta
till sniklösningar som variabel matningsspänning?
RogerGustavsson skrev:Wolfie skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Helt enkelt en DC/DC-omvandlare vars utnivå är en funktion av insignalen.
Jag tror att risken med "skräp" från en switchad nätdel (DC/DC omvandlare) är skäl nog att låta bli![]()
Det går förstås att göra en sådan så ren att det inte blir hörbart.
Men vad är poängen om man istället kan konstruera en förstärkare med
så hög effekt som O&G gjort och som är så ren som den är utan att ta
till sniklösningar som variabel matningsspänning?
En poäng kan vara att man vill öka verkningsgraden, elförbrukning är viktigare i andra delar av världen än hos oss. Det är som med bilar, ingen större konst att få fart på en bil men att göra det med minimal energiförbrukning är något helt annat.
IngOehman skrev:Vill bara för protokollet nämna att jag för LTS räkning testade lite
förstärkare i helgen (fem stycken olika, av rätt varierande typ) och
i den vevan träffade på vad jag skulle vilja kalla för den första, för
den med normala krav, bredbandigt användbara KlassD-förstärkaren.
Det var detekterbar, men ändå inte väsentligt sämre i diskanten än
en av KlassAB-förstärkarna som vad med i testet. I basregistret var
den hur bra som helst. Och jag vet att konstruktören har ytterligare
ett (till och med två*) ess i rockärmen som drastiskt kan förbättra
prestanda (läs en patenterad lösning som ytterligare linjäriterar dess
diskantregister). Om allt går som det skall kommer jag att få sätta
tänderna i den nya varianten om något kvarts år eller så.
Den som vill läsa mera kan göra det i kommande MoLt.
Vh, iö
- - - - -
*Det andra rör dock egentligen inte ljudkvaliteten vid normalt bruk,
utan förtjusigar överstyrningsbeteendet, som väl inte var drömmigt
direkt på den nuvarande varianten...
Jon_S skrev:Emotiva xpa2 är nyligen testad av lts och fick goda omdömen vad jag minns.
Är xpr något nytt? Jag ser inget sådant på deras hemsida iaf
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster