High End = när man tror att de SMÅ detaljerna är viktigast?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-16 14:49

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Ja, jag skall inte förneka att jag kan ha förutfattade meningar.

Jag tänker mig några gravallvarliga män, som sitter och upplever en - av dem själva - dissekerad ljudbild, bestående av:

En kontabasists lurviga skägg som möjligen kan höras mot instrumentets hals.

Hur lokalen måste byggts om sedan förra plattan, eftersom det faktiskt låter som att det blivit lite lägre i tak.

Om det är trummisen eller vibrafonisten som knakar med käkleden. Just det ljudet är inte helt fokuserat utan svävar en aning, nämligen.

När inspelningen egentligen gjordes. Ja, tid på dygnet naturligtvis!
På något vis klarnar ljudet - inte minst pianoklangen - upp 3:42 in i "Letters from my Dog".
Kan det vara exakt klockan sex? Då fabrikerna stänger ner sin elkrävande verksamhet?

Eller är inte det klockan fem?

Hade man haft Arvars top-of-the-line-försteg så hade inte bara ljudet, utan tvivelsutan även svaren klarnat.

Jag gör väl om det hela och ser om det blir någon förändring. :)

Ja, jag skall inte förneka att jag kan ha förutfattade meningar.

Jag tänker mig några gravallvarliga män, som sitter och upplever en - av dem själva - dissekerad ljudbild, bestående av:

Hur lokalen måste byggts om sedan förra plattan, eftersom det faktiskt låter som att det blivit lite lägre i tak.

Om det är trummisen eller vibrafonisten som knakar med käkleden. Just det ljudet är inte helt fokuserat utan svävar en aning, nämligen.

På något vis klarnar ljudet - inte minst pianoklangen - upp 3:42 in i "Letters from my Dog".
Kan det vara exakt klockan sex? Då fabrikerna stänger ner sin elkrävande verksamhet?

Hade man haft Arvars top-of-the-line-försteg så hade inte bara ljudet, utan tvivelsutan även svaren klarnat.

Är det någon skillnad?

MvH
Peter

Hörru du Steindl,

Du skulle ju återkomma med - vad kallade du det? En väl förborgad hemlis? - kring detta med hurusom man kan höra riktningar hit och dit med si eller så många höron.

Men det kanske du redn gjort?

Minns (fan) inte vilken tråd det aviserades i.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-16 15:02

Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1174909#1174909

Jag har inte glömt, men jag har haft fullt upp med annat. Vissa inlägg går fort att skriva och andra kräver mer av min tid. De som kräver mer får jag lägga lite på hyllan just nu.

Men just nu i denna tråd gäller det dina fetningar. Tycker du själv att det blev skillnad?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-16 15:07

petersteindl skrev:Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1174909#1174909

Jag har inte glömt, men jag har haft fullt upp med annat. Vissa inlägg går fort att skriva och andra kräver mer av min tid. De som kräver mer får jag lägga lite på hyllan just nu.

Men just nu i denna tråd gäller det dina fetningar. Tycker du själv att det blev skillnad?

MvH
Peter

Visst bidde det skillnad.

Får väl söka en balanspunkt mellan mina tvivelaktiga konstnärliga ambitioner och den gemene läsarens krav såsom varandes budskapets liksom konsument.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-16 15:23

petersteindl skrev:Men just nu i denna tråd gäller det dina fetningar. Tycker du själv att det blev skillnad?

MvH
Peter

I mina ögon förvandlades störande fetningar till både störande och svårbegripliga fetningar. Strmbrg hade ju redan fått konstruktiva synpunkter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-06-16 15:25

För mig är high end ett tramsbegrepp påhittat för att socialt skilja sig från mängden. Jag tenderar att associera high end till elitism.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-16 15:31

Strmbrg skrev:
petersteindl skrev:Här kanske? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1174909#1174909

MvH
Peter

Visst bidde det skillnad.

Får väl söka en balanspunkt mellan mina tvivelaktiga konstnärliga ambitioner och den gemene läsarens krav såsom varandes budskapets liksom konsument.

Det är alltså så att fetningarna gör skillnad. Då är det till fördel att ha fetningar på de rätta ställena och i rätt mängd. Och det är bara du som kan avgöra detta.

Själv tycker jag att fetningar kan vara på sin plats under förutsättning att det finns fog för dem. Det är inte alltid jag tycker att de gör det i dina inlägg eftersom det är så många fetningar. Men om du tar bort alla så tror jag att dina inlägg kanske kan tappa lite udd. Men som sagt, det är endast du som avgör och vet vad du vill ha sagt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-16 15:33

Jax skrev:För mig är high end ett tramsbegrepp påhittat för att socialt skilja sig från mängden. Jag tenderar att associera high end till elitism.

Ja, jag känner att jag har de tendenserna själv.

High End: Hit men inte längre?
8O
"Achtung! Hier grenze. Sie verlassen jetzt die amerikanische Sektor!"

Eller, kanske det skall vara: ...die sunde Sektor?..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-16 15:39

PekkaJohansson skrev:
petersteindl skrev:Men just nu i denna tråd gäller det dina fetningar. Tycker du själv att det blev skillnad?

MvH
Peter

I mina ögon förvandlades störande fetningar till både störande och svårbegripliga fetningar. Strmbrg hade ju redan fått konstruktiva synpunkter.

Med vänlig hälsning

Pekka

Tja, om man anser att budskapet kan ändras med fetningar så finns det fog för fetningar. Då ville jag belysa detta med ett enkelt exempel.

Då vi pratar så kan vi betona en stavelse eller ett ord, men i löpande text kommer inte sådant fram. Då kanske en fetning kan vara på sin plats . Det finns ju både för och emot, men det är nog bra att vara sparsam.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-16 15:51

Håller med om att just det där inlägget - som gav upphov till fettdebatten - är väl fettdrypande.

Det skrevs innan jag mer än knappt hade vaknat, och jag skrev det på det där viset för att jag tyckte det såg snyggt ut.
Då.
Rent grafologisk-estetiskt, alltså.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-16 16:33

Strmbrg skrev:Håller med om att just det där inlägget - som gav upphov till fettdebatten - är väl fettdrypande.

Det skrevs innan jag mer än knappt hade vaknat, och jag skrev det på det där viset för att jag tyckte det såg snyggt ut.
Då.
Rent grafologisk-estetiskt, alltså.

Då var det som jag trodde! :D Nu ska jag ta en kopp kaffe- Skål!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-16 16:37

jonasp skrev:... Nu ska jag ta en kopp kaffe- Skål!

Skål!

Skall lyssna på dagens första vax.
:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-06-18 04:00

petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:Ja, jag skall inte förneka att jag kan ha förutfattade meningar.

Jag gör väl om det hela och ser om det blir någon förändring. :)

Ja, jag skall inte förneka att jag kan ha förutfattade meningar.

Är det någon skillnad?

MvH
Peter

Ja, mycket stor skillnad. Bra exempel!

Men för dem som inte förstår varken att eller hur man kan tillgodogöra sig
skribentens fetningsintentioner (alltså de läsare som skriver saker i stil med
att de tycker texten bär exakt samma information med och utan fetningar,
men att den blir svårare att läsa med fetningar bara) så är din modifierade
version och strömbergs originalversion förstås precis samma sak.

Men det är ju läsarnas eget fel, om de (valt att) inte lära sig konsten att
läsa mer än bara själva bokstäverna. Frågan är om det möjligen kan vara så
att dessa läsare saknar samma förmåga, även när de lyssnar på människor
som talar, och använder möjligheten att betona det de säger på ett sätt
som hjälper lyssnaren att förstå det?

Eller om det helt enkelt inte skall gå (enligt läsarna) att förmedla den dimen-
sionen, som ju kan förmedlas i tal utmärkt väl?

Oavsett vilket hoppas jag ingen skribent avstår från att använda sig av en
förmåga de har att uttrycka något i text, bara för att det finns några som
inte förstår hur de skall använda den informationen.

Hanterar man verkligheten på ett sådant sätt så återstår till sist bara ett
mycket primitivt språk, som alla kan förstå. Typ; jag Tarzan du Jane. Det
vore trist.

Bättre att den som har något att skriva och en exakt ide om vad det är de
vill uttrycka, och hur, gör det såsom han eller hon anser vara lämpligt - och
om sedan inte alla läsare har förmågan att läsa det (eller finner det vara för
ansträngande) så har de ju ändå valet att lära sig den konsten senare. Om
skribenten minskar sin uttrycksdynamik däremot, är informationen förlorad,
för alla.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 08:51

Tackar för resonementet, dr Öhman.

Vill imidlertid låta förstå, att jag ämnar ta till mig vad övriga kommentatorer har framfört.
Vilket naturligtvis inte kommer att innebära en helomvändning.
Vad nu det skulle innebära.

Jag tror på anpassning, snarare än rigiditet.
Åtminstone om det är syftet med det man gör, som är det väsentliga.

Inte själva görandet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 09:08

Strmbrg
Behåll du din funderande och spånande inställning. Den är ett friskhets- och sundhetstecken.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-18 09:16

Flint skrev:Strmbrg
Behåll du din funderande och spånande inställning. Den är ett friskhets- och sundhetstecken.

Kanske är den "funderande och spånande inställningen" ett nödvändigt ont, för att vifta bort infektioner och annat som man kan bli ofrisk av?

Meddesin skall ju vara bäsk, har jag hört.

Skål.

Fast jag avser att klämma en skvätt starkt och beskt kaffe.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-18 09:41

Strmbrg
Kritiskt tänkande är bra mot all reklam och marknadsföring. Kaffeskåll själv.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-06-18 15:41

För att fortsätta den faktisktianska traditionen att nagelfara defenitioner tycker jag att vi bör skilja på att någonting "kostar mycket pengar" och att någonting är "dyrt".

Om vi för ett ögonblick lyfter oss från hifi-träsket och tittar på begreppet "high-end" så betyder "high-end" vanligtvis någonting som är exceptionellt genomarbetat -av yttersta kvalitet. För att ta en mat-analogi så spenderade jag t ex en kväll på Frantzén & Lindeberg med min sambo för några veckor sedan. För er som inte vet så är F&L en av de riktiga "high-end" restaurangerna i Sverige. En kväll på F&L skulle jag säga kostar väldigt mycket pengar jämfört med andra (även jussta) restauranger.

Men i ljuset av att det endast finns 16 stolar i restaurangen och att köket har inte mindre än 7 duktiga kockar på plats under kvällen (och ytterligare ett antal kockar som förbereder råvarorna under dagen) samt tre exceptionellt kompetenta och lyhörda servitörer plus en småputtrig farbror i kubb som agerar "värd" för att sköta den enda sittningen per kväll... att man har egna ekologiska odlingar, ett nätverk av landets främsta leverantörer och "matmäklare" som hjälper till att åka landet runt och köpa upp de absolut bästa råvarorna just nu och att man inför varje kväll specialkomponenar menyn utifrån de råvaror man får tag på, så kan jag inte påstå att det är "dyrt". Det kostar helt enkelt att hålla den exceptionella kvaliteten och att från scratch komponera ihop genuint fantastiska smakupplevleser.

Maten står såklart i centrum, men allt, precis allt ifrån minsta bestick, uppläggningsfat till doften i lokalen, de lågmälda insruktionerna från headchef:en till kockarna som hörs från det öppna köket signalerar att här handlar det om absolut högsta kvalitet på *allt*. Allt runt omkring själva maten är specialgjort och noga utvalt för att komplettera maten som serveras visuellt eller på annat sätt. Eller mat, förresten... det här är bortom att bli mätt- det handlar snarare om de helt fantastiska kombinationer av smaker, doft och texturer man presenteras, där varje råvara kommer fram till sin fulla rätt -att man blir mätt är mer en sidoeffekt).

Du är på show, helt enkelt.

Jag har även ätit på andra ställen som kostat lika mycket pengar och haft samma abitioner som F&L, men där jag inte fått tillnärmelsevis samma valuta för pengarna. Då känns bara "dyrt". Antingen tar man ett överpris, eller så fokuserar dom för mycket på "showen" att matupplevelsen blir lidande.

Sen har jag såklart ätit på ställen där man får en en helt enastående upplevelse till en helt överkomlig summa pengar -att man blir så positivt överaskad av kvaliteten och helheten att kvällen blir helt fantastisk (ett av mina bästa restaurangupplevelser var för 5-10 år sedan på en liten italienskinspirerad krog i Sälen, av alla ställen!).

I alla fall... Sann "high-end" för mig är för mig förknippat med någonting exklusivt -någonting utöver det vanliga, där det llika mycket handlar om finishen på produkten/upplevelsen som själva innehållet. Dock är det tyvär vanligt att det för produkter med "high-end" ambitioner satsats mer på finish än på innehåll...och då blir det bara dyrt.

H

Föregående

Återgå till Generellt om hifi