metheny skrev:När du provlyssnade dina högtalare innan köp, lät de då så som du vill att de ska låta nu? Vilken förstärkning användes isåfall vid den provlyssningen?
Lutar nämligen mer åt att det skiljer för lite mellan förstärkare för att få det du är ute efter bara genom att byta förstärkeri. Hur ljudbilden projiceras ut i rummet borde ha mer med högtalarna att göra, samt placering, reflektion osv.
Jag går lite tillbaka i historien för att svara. När jag hörde Ino piP första gången med inte särskilt avancerad elektronik blev jag överraskad av deras förmåga att inte låta som en modell av verkligheten i lika hög grad som andra högtalarsystem.
Skaffade själv piP, och pysslade mig fram till ett "närmare målet ljud".
Därefter blev det delat med i16s, och px-basar. I ännu högre grad har jag fjärmat mig från modell av verkligen till en mer realistisk upplevelse.
Jag vill inte ha hifi, jag vill ha verklighetsupplevelse och har hittills aldrig hört några högtalare som förmedlar detta på samma sätt som avancerade Ino-skapelser, så att byta dessa till något annat? Nope. Den resan har jag gjort förut, och ledsnat.
Din andra fråga: Olika förstärkeri, men samma upplevelse i olika grad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass