Guldsäkringar, något för mythbusters?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Diagrammet

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 14:23

phon skrev:
Flint skrev:
phon skrev:Här visar man väl skillnaden mellan två olika typer av 250mA säkringar?

Njae. Det verkar snarare vara en guldsäkring på 600mA och en standardsäkring på 1.2A(?) med tanke på när avbrotten inträffar.

Texten säger "Es stimmt" och det betyder väl att det inte stämmer ... svårt med tyskan är det ... 8O :D
Två 250mA säkringar säger dom lite längre ner.

Bild

Supreme brinner av normriktigare och borde därför ge ett bättre ljud när den brunnit. Tror jag.
Typ mycket rakare flank i själva brinnögonblicket, det borde ge krispigare diskant. 8)

"Es stimmt" betyder att det stämmer. "Es stimmt nicht" betyder att det inte stämmer.

Min unge man, ta ett steg i taget, ring Hermods 8) :) De har kanske lite stenkakor eller LP :) Sen blir du Direktör 8)

Bild
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 14:30

Aha. Dyrsäkringen har bättre transientegenskaper i avfyrningen. Bättre falltid. Det kan förstås vara värt nån hundalapp eller två. :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-03 14:35

Är det inte dags att sluta med det analoga tramset och börja köra digitala säkringar? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-03 15:53

Nattlorden skrev:Är det inte dags att sluta med det analoga tramset och börja köra digitala säkringar? :mrgreen:

Det vore förnämligt , även i analoga pryttlar för övrigt.

En switch som löser ut vid tänkt överbelastning.. :P

// Lech

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-03 16:06

lech skrev:
Nattlorden skrev:Är det inte dags att sluta med det analoga tramset och börja köra digitala säkringar? :mrgreen:

Det vore förnämligt , även i analoga pryttlar för övrigt.

En switch som löser ut vid tänkt överbelastning.. :P

// Lech

Lätt som en plätt, den säkringen skulle ju också kunna innefatta Dist försäkring/begränsning på ex vis 0.01 dist av alla sorter.
Kombinerat med .... ALLT annat.
:wink:
Problemet blir väl att knö in allt i en låda. Men vi slapp ju att tänka.. :P

//Lech

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-03 20:53

Låter som att produkten skulle kunna ersättas av en spray. Om man skulle ta o köpa in små, mycket små, sprayflaskor med något, för hifi, helt ofarligt preparat och märka om dem till något som heter "HiFi" och sälja brutalt dyrt. Profiten använder jag förstås för att arrangera en jättestor gettogether för alla faktiskt.se fans *s*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 22:03

hifikg skrev:Låter som att produkten skulle kunna ersättas av en spray. Om man skulle ta o köpa in små, mycket små, sprayflaskor med något, för hifi, helt ofarligt preparat och märka om dem till något som heter "HiFi" och sälja brutalt dyrt. Profiten använder jag förstås för att arrangera en jättestor gettogether för alla faktiskt.se fans *s*

Nixon. Det marknaden behöver är produkten "Inbillad sanning vad som helst som verkar logiskt. Förutasatt att det går att tjäna pengar på den."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-03 22:27

Flint skrev:
hifikg skrev:Låter som att produkten skulle kunna ersättas av en spray. Om man skulle ta o köpa in små, mycket små, sprayflaskor med något, för hifi, helt ofarligt preparat och märka om dem till något som heter "HiFi" och sälja brutalt dyrt. Profiten använder jag förstås för att arrangera en jättestor gettogether för alla faktiskt.se fans *s*

Nixon. Det marknaden behöver är produkten "Inbillad sanning vad som helst som verkar logiskt. Förutasatt att det går att tjäna pengar på den."

Låter precis som min HiFi Spray, kan sprayas både på kablar, säkringar och rakt ut i luften (rumsanpassning!). Försämrar, nästan säkert, inte ljudet, och om man verkligen, verkligen, vill så blir det nog lite bättre. Blindtest?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-03 22:30

hifikg skrev:
Flint skrev:

Låter precis som min HiFi Spray, kan sprayas både på kablar, säkringar och rakt ut i luften (rumsanpassning!). Försämrar, nästan säkert, inte ljudet, och om man verkligen, verkligen, vill så blir det nog lite bättre. Blindtest?

Hur funkar den?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-03 22:42

Flint skrev:
hifikg skrev:
Flint skrev:

Hur funkar den?

Gammalt som gatan...

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-03 22:46

Flint skrev:
hifikg skrev:
Flint skrev:

Hur funkar den?

Det har jag inte riktigt hittat på än, men jag tror den ska reducera kovalenta dubbelbindningar, som kan uppträda i luft som innehåller syre i gasform. Som bekant kan dessa störa upplevelsen av djupbas och matta av diskantens översta register, särskilt när lyssnaren blivit lite till åren kommen.

HiFi-sprayen reducerar syrehalten i luften och kan, i gynsamma fall, ge en audiofil upplevelse som är 13,73% starkare. Vid mycket hög koncentration av sprayen kan upplevelsen bli ännu starkare, rent hallucinatorisk. Spraya generöst med andra ord! För ett mer uttrycksfullt mellanregister har jag en annan spray på gång, eventuellt kommer även en dryck från Skotland för att försätta lyssnaren i ett öppet, sinnligt, tillstånd att lanseras. Bör ej kombineras med bilkörning.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-10-04 01:47

Nattlorden.
Du är inte så fel ute med din kommentar. ( dösnacket om spray är bara löjligt ).
En digital säkring ( finns redan i andra applikationer ) skulle/ska kunna ha löst ut med de satta randvilkor som "bestäms". Att tanka ur den är lätt! Att behandla den är lätt.

Med lätt så menar jag tekniskt möjligt ,mig veterligen har ingen gjort detta, då intresset är och förblir lågt ställt mot investeringarna. OEM komponenter finns men tar sin plats i vilket bygge som helst ( analogt eller digitalt är egalt).

Att inkludera högtalare och rum är möjligt också ,men risken att det blir tyst, är som du förstår stor.

Låt barnen hålla på med spray , det är bara löjligt.

//lech

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-04 21:27

lech skrev:...Låt barnen hålla på med spray , det är bara löjligt.

Du förstod förstås att hela historien om spray var ironisk på gränsen till sarkastisk? eh?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-04 22:37

Äsch då, försök inte . . . :) 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-10-04 22:45

hifikg skrev:

Du förstod förstås att hela historien om spray var ironisk på gränsen till sarkastisk? eh?

Förmodligen vänder han sig bara mot forumaperiet, du vet det där du pratade om tidigare i tråden. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-05 02:43

Goldfinger skrev:
hifikg skrev:

Förmodligen vänder han sig bara mot forumaperiet, du vet det där du pratade om tidigare i tråden. :)

Jag anpassar mig snabbt... snart e jag en av er... moooaaahahahahaa

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-05 11:58

petersteindl skrev: "Es stimmt" betyder att det stämmer. "Es stimmt nicht" betyder att det inte stämmer.

:lol: :lol:

Precis!
Det stämmer att det inte stämmer att det var olika värden på säkringarna.

Herr Mods?
Det var väl på 60-talet nångång, då fanns inga Supreme-säkringar. Bara vanliga långhåriga standardsäkringar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 12:05

Det fanns Sunar-säkringar också . Förmodligen tröga eftersom dom var lite mesiga och tog tid på sig innan dom blev förbannade och brann av.
När Mods-säkringarna exploderade var det säkrast att försvinna illa kvickt för dom kunde vara tuffa ock elaka. Men kul fullklottrade militärrockar hade dom.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-05 17:20

phon skrev:
petersteindl skrev: "Es stimmt" betyder att det stämmer. "Es stimmt nicht" betyder att det inte stämmer.

Precis!

Herr Mods?
Det var väl på 60-talet nångång, då fanns inga Supreme-säkringar. Bara vanliga långhåriga standardsäkringar.

Hade Supreme säkringar på den tiden?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-05 17:24

Inte i dom Supreme54 han Åke Blom hade tot ihop som vi sålde till en skola i alla fall. Där gick diskanterna gruppvis kollektivt hela tiden och det berodde nog inte bara på ungarna. Filtret i lådorna var ingen höjdare.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-10-05 21:12

Flint skrev:Men kul fullklottrade militärrockar hade dom.

:oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-11-27 14:53

phon skrev:

Precis!

Herr Mods?

Annars kunde sladden ryckas ur också

https://www.youtube.com/watch?v=C5n2BBEjz9M

"Folk måste få chansen att åka karusell"
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Guldsäkringar, något för mythbusters?

Inläggav Perfector » 2016-11-27 15:07

hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.

Är det möjligt? Kan verkligen ett säkringsbyte lyfta ljudet?

Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.

Som gammal elektriker med Säkringar till stora hissmotorer som specialitet kan jag säga att alla ädelmetaller släpper mer ström via lägre gonomgångsmotstånd.
Varuhissar med kapacitet på över 3.5 ton har en silversäkring, 2 cm i fyrkant som smälter ner i ett vattenbad om den brinner av.
Men är inte alla säkringar av silver?
Gamla proppar hade silvertråd.
Tror inte det skiljer så mycket i motstånd mellan silver och guld.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-27 15:39

Perfector skrev:Tror inte det skiljer så mycket i motstånd mellan silver och guld.

:) Normalt sett om man tittar på alla grundämnen kanske man kan se det så. I säkringssammanhang undrar jag om det inte är så att det faktiskt skiljer sig en del, nämligen 28 %.

Elektrisk resistivitet.
Silver: 15.87 nΩ·m
Koppar: 16.78 nΩ·m
Guld: 22.14 nΩ·m

Förutom resistans tippar jag att även smältpunkter och termisk konduktivitet kommer in i bilden då man dimensionerar säkringar.

Silver i vacuum bör funka bra, även i ljudsammanhang.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-27 16:26

petersteindl skrev:
Perfector skrev:Tror inte det skiljer så mycket i motstånd mellan silver och guld.

:) Normalt sett om man tittar på alla grundämnen kanske man kan se det så. I säkringssammanhang undrar jag om det inte är så att det faktiskt skiljer sig en del, nämligen 28 %.

Elektrisk resistivitet.
Silver: 15.87 nΩ·m
Koppar: 16.78 nΩ·m
Guld: 22.14 nΩ·m

Förutom resistans tippar jag att även smältpunkter och termisk konduktivitet kommer in i bilden då man dimensionerar säkringar.

Silver i vacuum bör funka bra, även i ljudsammanhang.

Med vänlig hälsning
Peter

Hoppsan, tack för info :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-27 21:39

Borde det inte vara så att en låg smältpunkt för metallen är att föredra? Tråden i säkringen har ju en viss resistans; det måste den ha om en för hög ström ska göra att den smälter. Om man anser att värmeutbytet med omgivningen är oberoende av trådmaterial så borde lägre effekt och därmed lägre resistans behövas för en metall med lägre smältpunkt. Å andra sidan vill man att temperaturhöjningen ska vara väsentligt högre än normala temperaturfluktuationer vid drift. Guld smälter vid 1064 grader vid 962 grader. Resistiviteten för guld (24 nOhmm) är större än för silver (16nOhmm), vilket gör att en guldtråd blir grövre än motsvarande silvertråd för samma resistans. En grövre tråd får mer kylande yta; mer effekt behövs för att den ska brinna av. Bly smälter vid 328 grader, vilket är trevligt men har en resistivitet på 206 nOhmm och är giftigt. Legeringar har som regel lägre smältpunkt än rena metaller, kanske är det något att fundera på?

Silver verkar iaf bättre än guld om man vill minimera serieresistansen...

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-27 22:00

Ytterligare en sak att väga in är att resistans normalt är proportionell mot absolut temperatur, typ. Det gör att en säkringstråd med en smältpunkt på 1000 grader får en ungefär 4 ggr så hög resistans strax innan den brinner av mot när den är kall. Det gör i sin tur att säkringen kan ge distorsion om den tex sitter i serie med ett högtalarelement. Om trådens temperatur fluktuerar märkbart under en cykel av en sinussignal så blir strömmen inte sinusformad utan lite stukad.

Därför vill man ha så låg resistans i säkringen som möjligt.

...åtminstone i teorin. Antagligen går effekten att mäta, men samtidigt är den nog rätt liten...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-11-27 22:00

I min förra lägenhet brände jag vid några tillfällen huvudsäkringen i källaren så det blev mörkt i hela huset. Efter en enorm ljuskaskad i minna misslyckade byggprojekt!. Det sunda förnuftet sa mej att jag skulle kolla vad det var för en säkring i säkringsskåpet som klarade av att bränna av dessa stora huvudsäkringar. Det visade sig att den tidigare hyresgästen bytt ut säkringarna mot en bunt M12 muttrat. Inte tyckte jag att dessa lågresistanta muttrar lät bättre än vanliga 10 amperssäkringar.
Hör man någon skillnad så tror jag att det beror på kondensatorerna i förstärkaren som inte klarar av skräpet som finns i 240 voltskablarna.
Ps. Det blir mycket roligare kortslutningar om man har tillgång till 100 amper och 230 volt. Blir bara så futtigt med 10 amper och 230 volt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-11-28 11:40

Snabbsäkring . . .(i) kvicksilver . . . typ ? :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2016-11-28 17:31

Helmut skrev:I min förra lägenhet brände jag vid några tillfällen huvudsäkringen i källaren så det blev mörkt i hela huset. Efter en enorm ljuskaskad i minna misslyckade byggprojekt!. Det sunda förnuftet sa mej att jag skulle kolla vad det var för en säkring i säkringsskåpet som klarade av att bränna av dessa stora huvudsäkringar. Det visade sig att den tidigare hyresgästen bytt ut säkringarna mot en bunt M12 muttrat. Inte tyckte jag att dessa lågresistanta muttrar lät bättre än vanliga 10 amperssäkringar.
Hör man någon skillnad så tror jag att det beror på kondensatorerna i förstärkaren som inte klarar av skräpet som finns i 240 voltskablarna.
Ps. Det blir mycket roligare kortslutningar om man har tillgång till 100 amper och 230 volt. Blir bara så futtigt med 10 amper och 230 volt.

:lol:
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi