Har du någongång upplevt en för dig realistisk återgivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-11-19 09:30

Hvergang 8)
I'm only in it for the music.

1947

Inläggav 1947 » 2011-11-19 09:57

Jag har nog aldrig hört realistisk återgivning. Då måste man väl ha utrustning godkänd av LTS F/E test och det har jag aldrig lyssnat på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 10:58

1947 skrev:Jag har nog aldrig hört realistisk återgivning. Då måste man väl ha utrustning godkänd av LTS F/E test och det har jag aldrig lyssnat på.
Det tror jag inte. Jag tror bara anläggningen för musikåtergivning behöver vara bättre än vad man hört tidigare för att man ska tycka att den är realistisk.
Har man aldrig hört återgiven musik alls, så blir man "lurad" av en vaxrulle, osv. Kraven stiger snabbt däremot.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-19 11:22

Mitt största hinder att uppleva realism gissar jag nog vara synen. Ingvar skrev ett intressant inlägg och jag upplever själv också att det verkar ligga mycket i detta.

Jag såg ett väldigt intressant program på kunskapskanalen där forskare visade hur lätt det var att lura hjärnan genom synens intryck.

Jag känner mig mera fokuserad och innesluten i musiken om rummet är svagt belyst typ svag mysbelysning. Att blunda ger mig inte alls samma upplevelse.

Ljudmässigt skulle jag nog tro att jag är lättare att lura, verkligheten kan ju låta på väldigt olika sätt och alla är "rätt".

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-19 12:30

paa skrev:
1947 skrev:Jag har nog aldrig hört realistisk återgivning. Då måste man väl ha utrustning godkänd av LTS F/E test och det har jag aldrig lyssnat på.
Det tror jag inte. Jag tror bara anläggningen för musikåtergivning behöver vara bättre än vad man hört tidigare för att man ska tycka att den är realistisk.
Har man aldrig hört återgiven musik alls, så blir man "lurad" av en vaxrulle, osv. Kraven stiger snabbt däremot.

Är man van att höra musik live så inser man snart att det (med största säkerhet :wink: ) inte existerar någon anläggning som kan återge musiken helt realistiskt.
Senast redigerad av Panelguy 2011-11-19 12:40, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-11-19 12:40

En nyårsafton anordnade jag och en kompis spelning i ett hus vi fått låna.
Som PA riggade vi upp hans stereoanläggning faktiskt. Hela evenemanget
var fantastiskt lyckat och musiken var sagolik. Nå, var nu detta live är ju
frågan? :P

Inte enligt många här. Sickna fånerier. Panelguy, vad säger du, när vi hade
en anläggning som spelade upp livespelningen i rummet, hur kan då ingen
anläggning klara detta? Det borde ha varit tyst. :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 12:45

Ja, detta är ju intressant.
Den mesta musiken idag framförs via förstärkare och sjungs via PA. Jämför man konsertljudet med hemmaanläggningen så låter ju oftast konsertljudet apa.
Ändå lyckas sällan hemmaanläggningen komma nära ett liveframträdande.
Vad har gått fel?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-19 12:47

Tjacka Sperrlinghorn då. De låter tydligen lika illa som live.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-19 12:52

Nu tycker ni jag är dum, men ibland har jag hört givning av musik irl som inte upplevts som realistisk.
Vi är så utsatta i vår vardag av supernormala retningar att vi börjat förlora vår norm för vad vi uppfattar som är realistiskt. Vi förlorar fattningen i vår upplevelsevärld. Det gäller inte bara ljudåtergivning, det gäller mat, konstant sockrad och översaltad.
Vi ska ha supernormala retningar från det motsatta könet i form av förstorade och överexponerade könsattribut, parfymer, kosmetika osv. Reklambranschen klipper till oss med alla medel för att sticka ut i bruset av information med färger, ljud osv.
En bra stereo ska inte återge verkligheten, den ska ge en supernormal retning som är bättre än verkligheten för att vara bra.
När f-n sjunger Harry Belafonte i 120dB? Även i lugna passager!

Åk långt som f-n ut i skogen och sätt dig vid en liten bäck som porlar sakta genom markerna, som stannar upp och tar fart där det medges.
Sitt bara där och vänta kvar. Då ska du få höra på realism.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-19 13:01

KarlXII skrev:Tjacka Sperrlinghorn då. De låter tydligen lika illa som live.
Jag har varit på Sperrling-demo på mässa för länge sedan, men min fru tyckte inte att det lät bra alls, så det blev inget av med det!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-11-19 14:20

paa skrev:Ja, detta är ju intressant.
Den mesta musiken idag framförs via förstärkare och sjungs via PA. Jämför man konsertljudet med hemmaanläggningen så låter ju oftast konsertljudet apa.
Ändå lyckas sällan hemmaanläggningen komma nära ett liveframträdande.
Vad har gått fel?

Nivån, skulle jag tro. Live är offa förfärligt starkt.
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till Generellt om hifi