Flint skrev:mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då?
Den var för dyr. Åtminstone i förhållande till min lön.
Vad kostade den i sina glansdagar?
Moderator: Redaktörer
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då?
Flint skrev:mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då?
Kommer inte ihåg exakt men gissar på runt tusenlappen vilket var nånstans runt en tredjedel av min bruttonlön.
mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då?
Kommer inte ihåg exakt men gissar på runt tusenlappen vilket var nånstans runt en tredjedel av min bruttonlön.
Perfekt ratio mellan inkomst och hifi.
Flint skrev:mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Flint skrev:mx skrev:Att du inte köpte ett lager av dem då?
Perfekt ratio mellan inkomst och hifi.
Har du statistik på det? Kanske i jobbet.
mx skrev:Det var cirka 3100 kronor år 1980.
Flint skrev:mx skrev:Det var cirka 3100 kronor år 1980.
Där ser man. Lite mer än vad jag trodde. Det var någon som hade kollat med Yamaha om att ta upp den igen och då skulle den tydligen hamna runt 10.000:- i nuläget. Tydligen lite knepigt att få till det där med magnetostatprincipen.
aisopos skrev:Jag kan också lägga till att jag i flera år verkligen tänkt att köpa några riktigt bra lurar. Men det tar alltid stopp i den oerhört jobbiga och tidsödande processen att gå genom marknaden, provlyssna och ta beslut.
Flint skrev:Jag har en gammal Yamaha HP-1 som jag bävar för hur länge den ska hålla ihop. Den är från nånstans 1976-77. Har aldrig provat något bättre men eftersom jag alltid har varit nöjd med den så har jag väl heller inte testat så många andra, det ska medges. Men de jag har testat har alltid låtit burkigt och skränigt i jämförelse. Läste lite nyss om den på nätet och den verkar få mycket bra kritik även mot nutida lurar trots sin ålder. Principen verkar vara magnetostat och den har en nästan spikrak impedanskurva.
Finns beskriven här http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php? ... amaha_HP-1
Flint skrev:RogerGustavsson
Aj då. Hade jag så fel om priset på HP-1? Det var pinsamt.
RogerGustavsson skrev:Flint skrev:RogerGustavsson
Aj då. Hade jag så fel om priset på HP-1? Det var pinsamt.
Det är vad jag kommer ihåg... Testades med mycket gott omdömme i Radio & Television. Skaffade även en CT-7000 tuner lite senare. Även den har jag kvar.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %f6lje.jpg
jonasz skrev:Man ska ha en RIKTIGT bra hifi/rumskombination innan det låter bättre än ett par bra lurar tycker jag.
...
phloam skrev:lennartj skrev:Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.
Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har...
Strmbrg skrev:Jag skaffade en sån här lur.
Nej det är inte jag på bilden.
Den var jättebesvärlig.
Det var ett ganska litet sketet pappersmembran bakom skumplasten.
Membranet var uppenbarligen väldigt riktningskänsligt, så jag hade världens sjå att få den stora luren att hänga i rätt läge utanför öronen.
Jo, luren hänger liksom ovanpå skallen men ligger inte an mot huvudet i övrigt egentligen.
Skumplasten satt väldigt dåligt fast och kvalitén var överhuvudtaget mycket tveksam.
Begriper inte varför jag skaffade luren.
IngOehman skrev:phloam skrev:lennartj skrev:Hörlurar är inte kul alls för musiklysning.
Det är väl snarare tvärtom, hörlurar är bra för den som vill lyssna på musik men sämre för den som lyssnar på hur bra återgivning man har...
Låt se om jag kan följa den logiska kedjan:
1. Lurar har dålig återgivning.
2. Lurar är bra till att lyssna på musik.
Alltså... Dålig återgivning gynnar musiklyssningen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster