philip skrev:Svante skrev:
Nja, det var iaf min avsikt att väcka tanken att en perceptuellt kodad signal kanske alltid är bättre än en PCM-signal, givet en viss bitrate. Avsikten var iaf inte att prata om dynamikreduktion.
Alltså, jag tror att de flesta tycker att det låter bättre om en mp3:a med 320 kbit/s än en 8-bitars wav, trots att 8-bitsfilen har ungefär dubbelt så hög bitrate.
Steget därifrån till att en perceptuellt kodad 24-bitsfil skulle låta bättre än en 16-bits PCM-fil är ju inte så långt.
Samtidigt är det förstås så att en 16-bits PCM är transparent under de flesta förhållandena. I de allra flesta fall skulle man nog inte höra någon skillnad alls, men om det är riktigt riktigt svagt så tror jag att PCM-filen skulle få stryk.
Tror jag.
jag försöker igen
En väl dithrad 16 bitars fil är i praktiken omöjlig att skilja mot sitt 24 bitars original. Men det kan gå med speciell framtagen musik.
Ja, eller bara speciell musik, eller musik inspelat lågt. Jag håller med om att den är bra.
philip skrev:En mp3:a går i princip alltid att skilja mot sitt 24 bitars original.
Mja, fast nu är du fast i det som existerar idag. Det jag pratar om är en 1,4 Mbit/s MP3:a och om den är bättre än en 1,4 Mbit/s wav.
philip skrev:
Det är inte brusnivån som per se är avgörande. Framför allt är det transienter i en mp3:a som påverkas jämfört med originalet.
Jo, det är ju ett signum för en för snålt kodad signal. Ändå undrar jag om du tycker att en mp3:a i 320 kbit/s låter sämre än en PCM-kodad fil med 320 kbit/s (alltså ungefär 2 bitars upplösning).
Är det tänkbart att det går att extrapolera till högre bitrates?
philip skrev:
Så vi har ett scenario där hela signalen är intakt ner till minst -70dB och i praktiken är transparent och ett scenario där signalen hörbart tappar kvalité och där den tekniska förutsättningen för att kunna återskapa originalsignalen inte ens existerar på papper (det är en stor skillnad på -70dB och -50dB).
Hur skulle PCM signalen någonsin få stryk?
Hmm. Först läste jag frågan som att PCM-signalen skulle skadas av något, men jag tror nu att du menar att den skulle få slås i en tävling av någon annan kodning?
Jag håller med om att frågan är lätt akademisk, men om man nu tar de här svåra signalerna som är inspelade alldeles för lågt, eller har en stor terrassdynamik, så undrar jag hur det blir.
Jag tror att den perceptuella kodaren, om den fanns, skulle slå PCM-kodningen.
philip skrev:
Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt tycker det är lätt att höra skillnad på en mp3a i högsta upplösning och ett original men det går, och har man väl lärt sig vad man ska lyssna efter så är det inte toksvårt med hyfsad lyssning.
Mja, menar du att du klarar det med alla eller de flesta programmaterial? Eller behöver du något speciellt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.