philip skrev:Svante skrev:Konsumentkraft kallas det. Det är andra sidan av marknadsekonomin. Det är bara att gilla läget.

Ja jag har ingenting emot att man diskuterar musik eller ljudkvalité. Man har all rätt att uttrycka sina åsikter om vad som helst som man har konsumerat.
Men det är anmärkningsvärt att man gör sina egna åsikter till en pseudovetenskap och sedan försvarar den när man rimligtvis måste inse att man har fel.
Vetenskapen jag har använt är inte pseudovetenskap. MasVis visar hur signalen ÄR. Den visar om limitering har använts på mixen, med vågar jag påstå mycket hög säkerhet.
Det är ett faktum att limitering på en mix ger intermodulationsdistorsion.
Sen tycker jag att MasVis korrellerar mycket väl med mina lyssningsintryck, jag tycker att intermodulationsdistorsion låter apa, och jag tycker att det är fel att artister tvingas distordera sin musik för att kunna tjäna pengar på den.
philip skrev:Jag var på besök hos en vän för några månader sedan och han spelade upp senaste Jane's Addiction för mig för att han älskade ljudbilden. "Det låter så jävla bra" var hans kommentar. Men han har alltså fel enligt dig. Det är inte bara artisten du skiter i (indirekt på) utan även alla andra lyssnare som uppskattar ljudet.
Mja, jag tror dig. Och gillar han det han hör är det förstås rätt för honom, åtminstone just då. Samtidigt måste man fråga sig, har han överhuvudtaget hört en hårdrocksmix före mastering? Om han inte har det, hur kan man då säga att just masteringen gör ljudbilden bra? Vet man att han skulle ha tyckt att det lät sämre utan mastering?
philip skrev:Och din åsikt väger tyngre än deras för att...
Har jag sagt att den väger tyngre?
philip skrev:Jag förstår dock att du inte har respekt för mastrings professionen men det är för att du fortfarande inte vet vad mastring är. Lär dig vad det är innan du börjar snacka skit och sprida lögner.
DU och LTS är problemet i den här debatten, det är ni som sprider lögner och förenklingar som får andra att falla in i samma lögner och förenklingar.
Men tala då om vad mastering är i stället.
Jag menar att man vid mastering typiskt inför komprimering, klippning eller limitering samt eq-ingrepp?
Menar du att man inte gör det, typiskt?
Vad kan man göra mer som gör att min syn på mastering blir en lögn?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.