Jag kan sluta när jag vill! Snart bytardags igen? :D

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-15 23:38

Ja, Richard! Hooooohoooooooo! :lol:
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 00:48

sprudel skrev:
eriken skrev:Är det någon som har testat hur linn uppför sig i dämpade rum? Fungerar det bra eller blir det knasigt då de inte är primärt framtagna för dämpade rum?

Tänker du på homogena Linn-setups, eller delar?
Linn Klimax Solo-stegen fungerade bra med mina i16s i ett rum med mellan 0,35 - 0,4 i efterklang. Det är kanske lite mycket i mångas öron, men dämpningen är jämn över hela registret förutom mooden vis 39Hz som är något längre.
Om högtalarna vet jag inte så mycket mer än att när jag pratade med ägaren till en Linn-butik i Göteborg så var hans uppfattning att för mycket dämp gjorde ljudet mindre levande. Jag hade många idéer hur ljudet kunde bli bättre i butiksmiljön.
Oerhört trevlig personal är det i alla fall. :)

Jag tänker på hur högtalarna är konstruerade, om det skulle kunna bli sämre om man har ett dämpat rum som dödar reflexer som konstruktören har räknat med ska finnas där för helheten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 09:48

eriken skrev:Jag tänker på hur högtalarna är konstruerade, om det skulle kunna bli sämre om man har ett dämpat rum som dödar reflexer som konstruktören har räknat med ska finnas där för helheten.

Ja, det finns lite olika filosofier när det gäller samspelet rum/högtalare. Tex "Ino-dämpade" och "Carlsson" för att ta två välkända exempel.

Linn skulle aldrig kunna sälja lika många högtalare som de gör idag om kravet var ett ombyggt lyssningsrum för att de ska komma till sin rätt. Det är nog lättare att få Linns kunder att hosta upp 150 papp för en mediastreamer än att få dem bygga om vardagsrummet med fula dämpskivor som det dessutom krävs såväl tid som kunskap för att få det rätt.

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-16 09:49

Många säljer ju hellre kablar än ger råd som faktiskt fungerar, exempelvis
akustikreglering. Det tycker jag är dåligt. Finns många handlare som jag hört
rekommendera "en mörkare kabel" om högtalaren låtit skrikig.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 10:46

mx skrev:Många säljer ju hellre kablar än ger råd som faktiskt fungerar, exempelvis
akustikreglering. Det tycker jag är dåligt. Finns många handlare som jag hört
rekommendera "en mörkare kabel" om högtalaren låtit skrikig.

Ja, det är ju den enkla vägen. Den lite svårare vägen kan vara att inse att lite skillnader i ljushet/mörkhet inte är lika betydelsefulla som att det faktiskt är rytmisk och homogen musik man lyssnar på. Jag har lyssnat på många anläggningar som låtit fantastiskt bra ljudmässigt, välbalanserade, distfria osv. Men så skittråkiga att man somnar efter fem minuter.

Ja, det är inte lätt att få ihop det - men vem fan har sagt att det ska vara lätt :-)

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-16 10:49

mx, köp inte Linn, köp Ino i stället och slipp byta så ofta, det vet vi ju alla att det är perfekt och man slipper bry sig om att uppgradera i framtiden.... 8)

(Nooooooot!!!! :lol: :mrgreen: )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 10:58

DVD-ai skrev:mx, köp inte Linn, köp Ino i stället och slipp byta så ofta, det vet vi ju alla att det är perfekt och man slipper bry sig om att uppgradera i framtiden.... 8)

(Nooooooot!!!! :lol: :mrgreen: )

Uppgraderingsdjävulen kan nog gripa vem som helst :D

Det handlar nog mer om att maxa upplevelsen än val av utrustning/tillverkare. Att vi gör det med olika synvinklar och lösningar är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-16 11:01

Det billigaste sättet är nog att ha två anläggningar och byta till den något "sämre" när man drabbas av upgradeitis. Kör den ett par månader tills samma åkomma uppträder och byt tillbaka till den bättre anläggningen och man känner sig nöjd igen.
Man vänjer sig och det är subjektivt ändå. Bättre att lägga pengarna på musiken...

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 11:03

Bill50x skrev:Ja, det är ju den enkla vägen. Den lite svårare vägen kan vara att inse att lite skillnader i ljushet/mörkhet inte är lika betydelsefulla som att det faktiskt är rytmisk och homogen musik man lyssnar på. Jag har lyssnat på många anläggningar som låtit fantastiskt bra ljudmässigt, välbalanserade, distfria osv. Men så skittråkiga att man somnar efter fem minuter.

Ja, det är inte lätt att få ihop det - men vem fan har sagt att det ska vara lätt :-)

/ B

Idag så är jag nog inne på denna linje också. Om det låter lite ljusare eller mörkare må väll vara, verkligheten är ju skiftande hela tiden där det låter olika beroende på var man lyssnar.

Jag vill gärna ha lite engangemang i musiken så att det inte blir helt oengangerande och tråkigt men samtidigt så får det inte heller bli för mycket av det goda så att det blir hårt eller jobbigt att lyssna.

En korsning av pi60 och Dynaudio: Pi3.4S skulle jag vilja ha!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-16 11:46

eriken skrev:En korsning av pi60 och Dynaudio: Pi3.4S skulle jag vilja ha!

Ful låda med bumblig bas? Finns väl massor sådana på marknaden... 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-12-16 12:10

eriken skrev:Är det någon som har testat hur linn uppför sig i dämpade rum? Fungerar det bra eller blir det knasigt då de inte är primärt framtagna för dämpade rum?

Johorå. Just nu kör jag Keilidh i inorummet, spelar dom med Profondus X-moduler och inofiltret. Det funkar så in i helvitte bra faktiskt.

Skrikigheten i keilidh dämpas av rummet och den tonala balansen i dessa burkar mår verkligen bra av den sista oktaven som normalt inte finns i dessa talare.

Keilidh är sluten och integrerar fantastiskt bra med modulerna, dom är skitkul att lyssna på. Jag är överraskad :)

piP känns i jämförelse jävlig tillbakalutade vilket kan vara gött, men just nu är det roligare att spela med dessa Linnburkar faktiskt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 12:25

Nattlorden skrev:

:mrgreen: :mrgreen:

/ B

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 12:44

Nattlorden skrev:

Edit: Ja, kanske :) Pi60 = halvful , Dynaudio = halvsnygg. Båda spelar bra i basen dock, så varför skulle den ha bumlig bas? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-16 13:37

de vet du väll, 1+1 = 3 liksom...

bra + bra = ger biverkningar... ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-16 16:00

eriken skrev:Edit: Ja, kanske :) Pi60 = halvful , Dynaudio = halvsnygg. Båda spelar bra i basen dock, så varför skulle den ha bumlig bas? :)

Olika personliga tycken i frågan bara. (Jag tycker Dynaudio är bumlig, men det går inte ens att veta om vi använder ordet bumlig på samma sätt)

Och så var det naturligtvis huvudsakligen ett skämt, själv tycker jag pi60 är snygg låda, men jag vet ju vad många andra tycker... :lol:

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 16:11

Nattlorden skrev:Olika personliga tycken i frågan bara. (Jag tycker Dynaudio är bumlig, men det går inte ens att veta om vi använder ordet bumlig på samma sätt)

Möjligt att vi kan nog prata om olika saker då vi menar bumlighet.

Sen så är det nog rummet vi lyssnat på högtalarna i som vi refererar till då det främst är det som avgör om basen blir drabbad av fula resonaner och olika lång efterklang eller inte.

Jag skulle nog hellre ta en "sämre" högtalare i ett bra rum än en "bra" högtalare i ett sämre rum om jag fick välja mellan de två.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-16 16:11

Jag tycker fler borde bygga SmallThor. Helt otroligt mycket högtalare för pengarna. För tolv-tretton tusen finns det ingen konkurrens överhuvudtaget som jag ser det.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 16:26

bassman skrev:Johorå. Just nu kör jag Keilidh i inorummet, spelar dom med Profondus X-moduler och inofiltret. Det funkar så in i helvitte bra faktiskt.

Skrikigheten i keilidh dämpas av rummet och den tonala balansen i dessa burkar mår verkligen bra av den sista oktaven som normalt inte finns i dessa talare.

Keilidh är sluten och integrerar fantastiskt bra med modulerna, dom är skitkul att lyssna på. Jag är överraskad :)

piP känns i jämförelse jävlig tillbakalutade vilket kan vara gött, men just nu är det roligare att spela med dessa Linnburkar faktiskt.

Intressant! Jag ska försöka lyssna lite mer till linn då tillfälle ges, har hittils bara hört Majik 140.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-16 16:29

eriken skrev:Jag skulle nog hellre ta en "sämre" högtalare i ett bra rum än en "bra" högtalare i ett sämre rum om jag fick välja mellan de två.

Betyder det att de är beredd att flytta för att få ett bättre ljud?

Om inte, så är ju rummet givet... och är rummet givet så är det ju självklart så bra högtalare (till rummet välmatchad) som bara går som gäller.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-16 16:35

KarlXII skrev:Jag tycker fler borde bygga SmallThor. Helt otroligt mycket högtalare för pengarna. För tolv-tretton tusen finns det ingen konkurrens överhuvudtaget som jag ser det.

Vore kul att få höra dom vid tillfälle :)
Mvh//David

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-16 16:54

Nattlorden skrev:
eriken skrev:Jag skulle nog hellre ta en "sämre" högtalare i ett bra rum än en "bra" högtalare i ett sämre rum om jag fick välja mellan de två.

Betyder det att de är beredd att flytta för att få ett bättre ljud?

Om inte, så är ju rummet givet... och är rummet givet så är det ju självklart så bra högtalare (till rummet välmatchad) som bara går som gäller.

Det var bara ett hypotetiskt val om jag skulle vara tvungen att välja mellan de två alternativen. Vad jag ville ha sagt är att jag tycker att högtalaren påverkar förhållandevis "lite" när det gäller basområdet. Jag har tex bara hört mina högtalare spela bra i basen i ungefär ett eller möjligen två av 7 rum. Och självklart så är ju alltid rummet givet och en så bra högtalare som möjligt alltid att föredra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-16 17:26

Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.
Men viktigtast är nästan rummet likt förbenat... allt annat är ju försvinnande obetydligt i sammanhanget...

trista sanningen, rummet gör ljudet som högtalarna försöker reproducera.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-16 23:51

DVD-ai skrev:Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.
Men viktigtast är nästan rummet likt förbenat... allt annat är ju försvinnande obetydligt i sammanhanget...

Ingen trist sanning. Inte ens en sanning. Jag känner igen bra musik i ett badrum. Rummet är viktigt, ja. Den hörmässiga skillnaden kan vara stor. Men är skillnaden viktigast? Nix.

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-12-17 00:56

Bill50x skrev:
DVD-ai skrev:Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.

Ingen trist sanning. Inte ens en sanning. Jag känner igen bra musik i ett badrum. Rummet är viktigt, ja. Den hörmässiga skillnaden kan vara stor. Men är skillnaden viktigast? Nix.

/ B

Skall jag "verkligen lyssna" på bra musik och dess beståndsdelar fixar jag det inte i stökiga miljöer/rum! Kan bero på mina pinade öron inte är fräscha längre! :?

Så jag delar inte din åsikt där Bill50x.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-17 01:16

bassman skrev:Skall jag "verkligen lyssna" på bra musik och dess beståndsdelar fixar jag det inte i stökiga miljöer/rum! Kan bero på mina pinade öron inte är fräscha längre! :?

Så jag delar inte din åsikt där Bill50x.

Jag håller med dig så länge det handlar om miljöer med högt bakgrundsbrus. Musiken låter mycket stökigare då och det är ibland tom svårt att höra melodierna/harmonierna.

Men olika rum? Nä inte alls. Man kan lyssna på akustisk musik i såväl ens egna vardagsrum som i entrén till Nationalmuseum - man hör direkt om musikern kan sitt jobb eller inte.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-17 01:28

Jag tycker att det är sällan ett rum är så dåligt att det inte duger att lira lite musik i och att akustiksaneringstrenden är fullständigt överdriven.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-12-17 03:37

Flint skrev:Jag tycker att det är sällan ett rum är så dåligt att det inte duger att lira lite musik i och att akustiksaneringstrenden är fullständigt överdriven.

Bifaller, inte för att rumsakustik inte är en parameter att ta hänsyn till, utan snarare att jag tror många hoppar ett steg för långt och kanske borde titta på hur högtalaren och dess direktljud uppför sig först, har man problem från högtalarsidan är ju en rumsbehandling i sig ingenting som löser grundproblemet annat än att kanske lindra det.
Högtalare som sprider jämnt och fint verkar klart mera befriade från negativ rumspåverkan jämfört med motsatsen i det fallet, däremot bör ju efterklangen hållas på en rimlig nivå , det kommer man ju aldrig ifrån.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-12-17 11:53, redigerad totalt 1 gång.

eriken

Inläggav eriken » 2011-12-17 11:26

Goldfinger skrev:Bifaller, inte för att rumsakustik inte är en parameter att ta hänsyn till, utan snarare att många tror jag hoppar ett steg för långt och kanske borde titta på hur högtalaren och dess direktljud uppför sig först, har man problem från högtalarsidan är ju åtgärder någon annanstans ingen perfekt lösning.
Högtalare som sprider jämnt och fint verkar klart mera befriade från negativ rumspåverkan jämfört med motsatsen i det fallet, däremot bör ju efterklangen hållas på en rimlig nivå , det kommer man ju aldrig ifrån.

Menar du att både bredspridande och smalspridande högtalare har mindre negativ rumspåverkan bara spridningen är jämn?

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-12-17 11:54

Ja.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-17 11:57

Bill50x skrev:

/ B

Tror du läste lite hastigt där ;)

Jag pratar inte om hur vida musiken är bra eller inte...

Utan om hur ljudet påverkas av rummet när man lyssnar via en stereo :)
Och efter slm jag talar utifrån min åsikt så, JA då är rummet otroligt viktigt då det påverkar ljudet så mycket.

Jag menar inte att allt låter bra i ett bra rum och att man därför ska satsa allt på rummet.
Utan att rummet är en sådan stor parameter att den mer eller mindre avgör hur det slutligen kommer att låta.

Därav: rummet avgör hur det kommer att låta, trots at högtalarna gör ett "bra" jobb.

Håller du inte med så är det din åsikt, Jag har delgett min :)

Edit: Jag menar med detta inteheller att skustikfix m.m. är något måste, inga underliggande tankar i det jag skrev, Enbart exakt det jag skrev är vad jag menade.
Så, som vanligt ingen ide stt tolka in något i det jag skriver för så blir det fel ;)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-12-17 12:05, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi