Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:eriken skrev:Är det någon som har testat hur linn uppför sig i dämpade rum? Fungerar det bra eller blir det knasigt då de inte är primärt framtagna för dämpade rum?
Tänker du på homogena Linn-setups, eller delar?
Linn Klimax Solo-stegen fungerade bra med mina i16s i ett rum med mellan 0,35 - 0,4 i efterklang. Det är kanske lite mycket i mångas öron, men dämpningen är jämn över hela registret förutom mooden vis 39Hz som är något längre.
Om högtalarna vet jag inte så mycket mer än att när jag pratade med ägaren till en Linn-butik i Göteborg så var hans uppfattning att för mycket dämp gjorde ljudet mindre levande. Jag hade många idéer hur ljudet kunde bli bättre i butiksmiljön.
Oerhört trevlig personal är det i alla fall.
eriken skrev:Jag tänker på hur högtalarna är konstruerade, om det skulle kunna bli sämre om man har ett dämpat rum som dödar reflexer som konstruktören har räknat med ska finnas där för helheten.
mx skrev:Många säljer ju hellre kablar än ger råd som faktiskt fungerar, exempelvis
akustikreglering. Det tycker jag är dåligt. Finns många handlare som jag hört
rekommendera "en mörkare kabel" om högtalaren låtit skrikig.
DVD-ai skrev:mx, köp inte Linn, köp Ino i stället och slipp byta så ofta, det vet vi ju alla att det är perfekt och man slipper bry sig om att uppgradera i framtiden....![]()
(Nooooooot!!!!![]()
)
Bill50x skrev:Ja, det är ju den enkla vägen. Den lite svårare vägen kan vara att inse att lite skillnader i ljushet/mörkhet inte är lika betydelsefulla som att det faktiskt är rytmisk och homogen musik man lyssnar på. Jag har lyssnat på många anläggningar som låtit fantastiskt bra ljudmässigt, välbalanserade, distfria osv. Men så skittråkiga att man somnar efter fem minuter.
Ja, det är inte lätt att få ihop det - men vem fan har sagt att det ska vara lätt
/ B
eriken skrev:En korsning av pi60 och Dynaudio: Pi3.4S skulle jag vilja ha!
eriken skrev:Är det någon som har testat hur linn uppför sig i dämpade rum? Fungerar det bra eller blir det knasigt då de inte är primärt framtagna för dämpade rum?
Nattlorden skrev:eriken skrev:En korsning av pi60 och Dynaudio: Pi3.4S skulle jag vilja ha!
Ful låda med bumblig bas? Finns väl massor sådana på marknaden...
eriken skrev:Edit: Ja, kanskePi60 = halvful , Dynaudio = halvsnygg. Båda spelar bra i basen dock, så varför skulle den ha bumlig bas?
Nattlorden skrev:Olika personliga tycken i frågan bara. (Jag tycker Dynaudio är bumlig, men det går inte ens att veta om vi använder ordet bumlig på samma sätt)
bassman skrev:Johorå. Just nu kör jag Keilidh i inorummet, spelar dom med Profondus X-moduler och inofiltret. Det funkar så in i helvitte bra faktiskt.
Skrikigheten i keilidh dämpas av rummet och den tonala balansen i dessa burkar mår verkligen bra av den sista oktaven som normalt inte finns i dessa talare.
Keilidh är sluten och integrerar fantastiskt bra med modulerna, dom är skitkul att lyssna på. Jag är överraskad
piP känns i jämförelse jävlig tillbakalutade vilket kan vara gött, men just nu är det roligare att spela med dessa Linnburkar faktiskt.
eriken skrev:Jag skulle nog hellre ta en "sämre" högtalare i ett bra rum än en "bra" högtalare i ett sämre rum om jag fick välja mellan de två.
KarlXII skrev:Jag tycker fler borde bygga SmallThor. Helt otroligt mycket högtalare för pengarna. För tolv-tretton tusen finns det ingen konkurrens överhuvudtaget som jag ser det.
Nattlorden skrev:eriken skrev:Jag skulle nog hellre ta en "sämre" högtalare i ett bra rum än en "bra" högtalare i ett sämre rum om jag fick välja mellan de två.
Betyder det att de är beredd att flytta för att få ett bättre ljud?
Om inte, så är ju rummet givet... och är rummet givet så är det ju självklart så bra högtalare (till rummet välmatchad) som bara går som gäller.
DVD-ai skrev:Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.
Men viktigtast är nästan rummet likt förbenat... allt annat är ju försvinnande obetydligt i sammanhanget...
trista sanningen, rummet gör ljudet som högtalarna försöker reproducera.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.
Men viktigtast är nästan rummet likt förbenat... allt annat är ju försvinnande obetydligt i sammanhanget...
Ingen trist sanning. Inte ens en sanning. Jag känner igen bra musik i ett badrum. Rummet är viktigt, ja. Den hörmässiga skillnaden kan vara stor. Men är skillnaden viktigast? Nix.
/ B
bassman skrev:Skall jag "verkligen lyssna" på bra musik och dess beståndsdelar fixar jag det inte i stökiga miljöer/rum! Kan bero på mina pinade öron inte är fräscha längre!
Så jag delar inte din åsikt där Bill50x.
Flint skrev:Jag tycker att det är sällan ett rum är så dåligt att det inte duger att lira lite musik i och att akustiksaneringstrenden är fullständigt överdriven.
Goldfinger skrev:Bifaller, inte för att rumsakustik inte är en parameter att ta hänsyn till, utan snarare att många tror jag hoppar ett steg för långt och kanske borde titta på hur högtalaren och dess direktljud uppför sig först, har man problem från högtalarsidan är ju åtgärder någon annanstans ingen perfekt lösning.
Högtalare som sprider jämnt och fint verkar klart mera befriade från negativ rumspåverkan jämfört med motsatsen i det fallet, däremot bör ju efterklangen hållas på en rimlig nivå , det kommer man ju aldrig ifrån.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Jo de e ju onekerlige. så att man ska ha rätt rum och rätt högtalare för att det ska bli bra.
Ingen trist sanning. Inte ens en sanning. Jag känner igen bra musik i ett badrum. Rummet är viktigt, ja. Den hörmässiga skillnaden kan vara stor. Men är skillnaden viktigast? Nix.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster