RogerGustavsson skrev:Är mätningsingenjör till yrket och skulle inte använda mätverktyg med okända egenskaper.... Kan ju vara svårt att dra slutsatser om något man inte vet hur det mäter.
Det håller jag med om, och skulle heller inte göra det trots att jag inte är mätningsingenjör*.
Om man ofta använder sig av verktyg och instrument så bör de vara bra och av sådan art att man kan lita på dem.
Jag använder hörseln.
Ett visst mått av noggrannhet och repeterbarhet vill man väl ha?
Ja, håller med även här. Annars blir det svårt att hitta mönster. Men skulle till och med använda "ett stort mått" istället för "ett visst mått".
Min hörsel beter sig t.ex. likadant varje gång, förutsatt att jag inte är sjuk eller onykter.
Sedan tillkommer ett stort tolkningsutrymme.
Självklart. Att tillåta sig själv att tolka och därefter göra så är väl grundläggande för all form av förståelse?
Hur grov skattning av anläggningens "avtryck" är trådskaparen egentligen ute efter?
Svarar blankt (inte min fråga).
En liten Panasonic-mikrofonkapsel för fikapengar och en hyfsad PC-mickingång ger antagligen bättre precision än den visade appen.
Det tror jag säkert**, men varför behovet att klanka ner på Appen som bilden är tagen ifrån? Jag har inte gjort den och jag använder den inte på det sätt som du verkar övertygad om att jag gör. Känns som att du Roger i detta fall känner ett stort behov av att berätta för mig (både direkt och indirekt) hur verkligheten ter sig och hur komplex den är. Jag vet hur komplex den är och jag har så pass stor insikt i detta att jag även vet att jag inte ens vet hälften, om ens.
Du kan garanterat mer än mig inom detta område och du skulle säkert kunna lära mig en hel del nyttigt. Men när du, utan någon som helst koll på hur jag förhåller mig till appen jag i detta fall postade en bild ifrån, berättar för andra att "mitt mätsätt" är ett ofullkomligt sådant som saknar vidare förståelse och att det finns väldigt billiga alternativ till Appen, tappar jag suget och säger bara "suck".
Jag mäter inte mitt rum, för jag har ingen pryl som är så bra att jag litar på den.
I korta sekvenser lyssnar jag på min tongenerator och skriver ner på datorn vid vilka frekvenser jag upplever ett knä eller en dipp. Detta dokument lägger jag åt sidan för att därefter stoppa in en parametrisk EQ i signalkedjan innan min receiver. På detta sätt kan jag kompensera sinustonerna/svepen som jag lyssnar på och gör så tills dess att jag upplever att de alla spelar i samma amplitud.
När jag sedan tittar på EQ:n ser jag vilka frekvenser som jag blivit tvungen att kompensera för och hur mycket, och får då en idé över vilka brister mitt rum har - fast inverterat.
Därefter brusar jag rummet och använder tidigare nämnd App för att jämföra mina resultat (nedskrivna och EQ:n) med iPhonens.
När detta är klart börjar jag
tolka mina resultat och därefter arbeta fram potentiella lösningar. Sedan gör jag om allt och ser då om mina lösningar hjälpte eller stjälpte.
Att lägga upp en bild på en parametrisk EQ skulle troligtvis inte vara lika talande som bilden från Appen, trots att den inte är hundra.
Notera att jag skrev "
Mätningen ska man också ta med en nypa krydda eftersom den är gjord med en iPhone 4 och appen FFT."
/Christopher
*Varför skrev du så förresten? Du behöver inte övertyga mig om din kunskap. Jag börjar med att utgå att alla kan lika mycket som jag. Om någon visar sig kunna mindre så förklarar jag gärna så gott jag kan, och om någon visar sig kunna mer än mig så får jag en möjlighet att lära mig mer. Så det räcker att du berättar och förklarar.
Blir lätt så prestigenördigt och "jag kan mest"-igt annars.
**Länka gärna till denna kapsel!
EDIT:
Syftningsfel
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet