Komorok skrev:Tack för svaren och tack för länken. Jag har bara skummat igenom den, men
tänkte läsa den en gång till nu.
Hur föreslår ni att man ska ta hand om fundamentala rumsmoder då? För det
måste väl på något sätt ingå i era råd om rumsakustikens 5 steg?
Varsågod!
Med fundamental rumsnod antar jag att du menar det allra allra lägsta och i så fall så handlar det mer om hur man bygger sitt lyssningsrum än vad man stoppar i det. Men de allra flesta användare sitter i lyssningsrum som inte har 50 tjocka cementväggar runt omkring sig alternativt tycker att det är aningen "overkill" att jaga noder på 20 Hz. Om man ser till våra erfarenheter samt till vad folk på diverse forum skriver om så är det just i segmentet 40 till 50+ som folk har bumlig bas och därmed taskiga noder. Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att de allra flesta inte är förunnade att ha högtalare som kan återge frekvenser därunder på ett vettigt sätt tillika.
När vi testade SuperChunk Corner hos SP så gjorde vi det som så att vi använde sex stycken. Att placera dem i tri-hörn är det allra effektivaste så vi valde en mellanväg för att få ett rättvisande test (något som både vi och SP tyckte var det ärligaste) och det var att tre av dem placerade vi i tri-hörn och tre stycken kant-i-kant. Därmed var inte alla sex på de mest optimala ställena.
Det är min fulla övertygelse och vetskap att om man har problem med bumlig bas nere i 40-50 Hertz och man placerar ett antal av våra SuperChunk Corner i tri-hörnen så kommer man att höra en avsevärd skillnad vad gäller basen - man kommer höra mer av högtalarna och mindre av rummet. Rent generellt kan man väl säga att ju tjockare väggar man har desto fler skall man placera. Fyra stycken i ett normalt lyssningsrum skulle jag säga är en god början och då de går att få med vilket tryck man än vill ha så är det inte helt omöjligt att få frugan att gå med på det hela, dessutom
Vilka hörn man väljer att placera dem i är helt och hållet upp till var man tycker det är mest passande och var man har plats. Må det så vara hörn i skarven mellan golv/vägg/vägg eller vägg/vägg/tak.
.
Sounds Of Science (SOFSCI) är en Skype spin-off, som ett resultat av behovet av bättre akustiska omgivningar. Jag är delägare i företaget ifråga.