tc sounds lms ultra 5400

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 23:21

Med en DVC kan man konfigurera lite beroende på behov.

Som piotr skriver blir strömmen genom de båda densamma. Fundera på det ni..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-01-29 23:23

Frekvensgång, transientrespons, olinjär distortion, termisk kompression blir identiskt oavsett hur spolarna kopplas i ett element med DVC om man ser till elementet enbart

I praktiken kan slusteget dock ha lättare att driva spolarna i serie då det ju resulterar i en högre impedans för steget att jobba i och det kan påverka distortionen från steget.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-29 23:26

För bil är det ju praktiskt med 2+2, men för hifi skulle 4+4 varit bättre.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-29 23:33

MagnusÖstberg skrev:För bil är det ju praktiskt med 2+2, men för hifi skulle 4+4 varit bättre.

Är man hård så går man ner till 05ohm

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2012-01-29 23:37

Allram, du säger du vill ha fler basar, men du verkar bara ha gjutit ett hål i plattan, eller har jag missat något ?

(begreppet "Fritzl-bas" är nu myntat och kan användas fritt.)

* * * * * * * * * *

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-01-30 00:04

boom skrev:
ftorsell skrev:
allram3735 skrev:
brumel skrev:
Ragnwald skrev:
brumel skrev:
lms 5400 är inte usch men flera bra (läs dyra) slutsteg lär krävas för att få fart på detta styvt upphängda element.

Icke, vad har du fått det ifrån? De är tämligen lättdrivna, som vilka andra subbar som helst, men har kapacitet till slaglängd/pumpkapacitet, inga andra element jag känner till klarar med bibehållen låg dist, om man så önskar. Då krävs mer effekt självklart. :)

Min fundering kring drivning gäller disten från steget när det ska driva en 4 ohms högtalare per kanal under 20 hz på väldigt höga nivåer. Där tror jag att det krävs väldigt biffiga konventionella strömstarka nätdelar.

pressis jag är inne lite på den bannan själv om det ska vara möjligt hemma så blir det nog något class d sted till dessa tc sounds basar !provade att koplade ihopp en dd 9518g 2*4 ohms spolar på mitt primare a32 steg det hände inte direkt mycket slog 20mm kanske !

Kör ett Kove pro 2000 så ska din 9518" vakna Bilsteg :D
har kört ett hemma och dom stegen låter gudomligt :wink:

+15st batterier.

1 eller två räcker med en c-teck laddare

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 00:09

Pallar den en hel 4min hitlåt med fullt pådrag?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-01-30 00:51

MagnusÖstberg skrev:För bil är det ju praktiskt med 2+2, men för hifi skulle 4+4 varit bättre.

+1

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-30 00:56

Jag vill inte gå in och störa diskussionen, men jag vill gärna visa en bild på hur Magnetflödet ser ut i gapet hos ett högtalarelement med 2 lager tråd lindade ovanpå varandra och man ser magnetfältet i just varje lagers position i fältet i gapet. Innan jag gav mig in på att noggrant analysera hur det egentligen ser ut så trodde jag att bägge lagren såg identiskt samma magnetfält, men så är det inte. Här är en bild på respektive trådlagers positions magnetfält.

Bild

För att kunna åskådliggöra symmetrin åt båda hållen d v s då talspolen rör sig ut ur gapet och in i gapet så speglar man kurvorna, men speglingen är bara ett åskådliggörande av varje lagers symmetri.

De två kurvor som man kan titta på är den röda och den blå d v s inre coil och yttre coil. Mitten på gapet är z-pos = 26 mm. Höjden på gapet = 4 mm d v s gapet går från 24 mm till 28 mm.

Talspolen är mellan 14-15 mm lång.

Det betyder att talspolen i viloläge sträcker sig från 18,5 mm till 33,5 mm. Då talspolen t.ex. rör sig +/-4 mm så sträcker sig talspolens rörelse från 14,5 mm till 37,5 mm.

OBS, detta är magnetfältet på respektive lagers position.

Från dessa kurvor får man fram kraftfaktorn BL och kraftfaktorns linjäritet då talspolen rör sig i gapet. De kurvorna ser annorlunda ut. Eftersom lindningarna i respektive lager ligger i serie så integreras bägge lagrena på visst sätt. Det kallas för faltning.

Nu skulle man kunna tänka sig att låta det inre lagret vara en spole och det yttre lagre vara en annan och då skulle man kunna parallellkoppla dessa båda lager istället för att låta dessa lager vara i serie.

Frågeställningen blir, gör det någon skillnad?

Jag vill i slutändan säga att det inte är så lätt att få så snygga kurvor på magnetfältet som dessa. Det är nog mycket, mycket, mycket få som har. Gissa vem som är en av dem 8) :D

Så här är mera brukligt 8) men det är fortfarande bättre än 95 % % av de högtalarelement som finns på marknaden, skulle jag tro.

Bild

Tittar man på en rörelse på +/- 1 mm så hamnar man på 34,5 mm och 17,5 mm och på båda dessa sidor är magnetflödet väldigt olika. I BL blir inte skillnaden så stor men det skiljer nästan 40 dB i andratonsdist i BL mellan dessa element vid ett talspoleamplitud på +/- 4 mm.

Om det skulle bli identiskt med parallellkopplade lager av tråden vid väldigt olika och osymmetriska magnetflöden på lagren vet jag inte. Det har jag aldrig provat 8) men en sak som helt talar emot ett sådant förfarande vid 2-lagers talspole är att man måste få upp tråden högst upp och det bygger ut tjockleken på talspolen utan att ha nyttig tråd i gapet. Det medför en stor förlust.

Däremot vid 4-lagers talspole så lindar man först ett lager tråd uppifrån och ner och sedan nästa lager nerifrån och upp och kommer då tillbaks till ovansidan av talspolen och där kan man föra över tråden till korgen. Därefter kommer nästa 2 varv fram och åter. Då kan man direkt förstå att dessa 4 lager tråd kommer att se väldigt olika Br d v s magnetflöde. Som sagt, hur det påverkar att parallellkoppla i stället för att seriekoppla lindningarna vet jag inte . . . ännu 8) Saker går ju att se på CAD även om det inte går att utföra i praktiken.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-01-30 01:14

Piotr skrev:Allram, tro mig, det blir inga konstigheter med spolarna i serie på en DVC-bas oavsett hur den är konstruerad.

Det kan (men behöver inte) bli problem med separata basar men det beror på. Små skillnader är inga problem.

/Peter

jag tror dig att det inte är några konstigheter att ha spolarna i serie ! jag har bara hört skilnader och det räcker för mig men om det är plasebo så fortsätter jag att äta mina socker piller :) det jag ville va att man skulle testa och lyssna inte mäta för det handlar ju om musik i slutänden ! men om man inte hör någon skilnad så kanske man är frisk vad vet jag ! :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 01:14

Hm.. men hur ligger lindningarna på LMS?
Ligger de på varandra?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-30 01:18

Ragnwald skrev:Hm.. men hur ligger lindningarna på LMS?
Ligger de på varandra?

Är det 4 lager tråd?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-01-30 01:29

petersteindl skrev:Jag vill inte gå in och störa diskussionen, men jag vill gärna visa en bild på hur Magnetflödet ser ut i gapet hos ett högtalarelement med 2 lager tråd lindade ovanpå varandra och man ser magnetfältet i just varje lagers position i fältet i gapet. Innan jag gav mig in på att noggrant analysera hur det egentligen ser ut så trodde jag att bägge lagren såg identiskt samma magnetfält, men så är det inte. Här är en bild på respektive trådlagers positions magnetfält.

Bild

För att kunna åskådliggöra symmetrin åt båda hållen d v s då talspolen rör sig ut ur gapet och in i gapet så speglar man kurvorna, men speglingen är bara ett åskådliggörande av varje lagers symmetri.

De två kurvor som man kan titta på är den röda och den blå d v s inre coil och yttre coil. Mitten på gapet är z-pos = 26 mm. Höjden på gapet = 4 mm d v s gapet går från 24 mm till 28 mm.

Talspolen är mellan 14-15 mm lång.

Det betyder att talspolen i viloläge sträcker sig från 18,5 mm till 33,5 mm. Då talspolen t.ex. rör sig +/-4 mm så sträcker sig talspolens rörelse från 14,5 mm till 37,5 mm.

OBS, detta är magnetfältet på respektive lagers position.

Från dessa kurvor får man fram kraftfaktorn BL och kraftfaktorns linjäritet då talspolen rör sig i gapet. De kurvorna ser annorlunda ut. Eftersom lindningarna i respektive lager ligger i serie så integreras bägge lagrena på visst sätt. Det kallas för faltning.

Nu skulle man kunna tänka sig att låta det inre lagret vara en spole och det yttre lagre vara en annan och då skulle man kunna parallellkoppla dessa båda lager istället för att låta dessa lager vara i serie.

Frågeställningen blir, gör det någon skillnad?

Jag vill i slutändan säga att det inte är så lätt att få så snygga kurvor på magnetfältet som dessa. Det är nog mycket, mycket, mycket få som har. Gissa vem som är en av dem 8) :D

Så här är mera brukligt 8) men det är fortfarande bättre än 95 % % av de högtalarelement som finns på marknaden, skulle jag tro.

Bild

Tittar man på en rörelse på +/- 1 mm så hamnar man på 34,5 mm och 17,5 mm och på båda dessa sidor är magnetflödet väldigt olika. I BL blir inte skillnaden så stor men det skiljer nästan 40 dB i andratonsdist i BL mellan dessa element vid ett talspoleamplitud på +/- 4 mm.

Om det skulle bli identiskt med parallellkopplade lager av tråden vid väldigt olika och osymmetriska magnetflöden på lagren vet jag inte. Det har jag aldrig provat 8) men en sak som helt talar emot ett sådant förfarande vid 2-lagers talspole är att man måste få upp tråden högst upp och det bygger ut tjockleken på talspolen utan att ha nyttig tråd i gapet. Det medför en stor förlust.

Däremot vid 4-lagers talspole så lindar man först ett lager tråd uppifrån och ner och sedan nästa lager nerifrån och upp och kommer då tillbaks till ovansidan av talspolen och där kan man föra över tråden till korgen. Därefter kommer nästa 2 varv fram och åter. Då kan man direkt förstå att dessa 4 lager tråd kommer att se väldigt olika Br d v s magnetflöde. Som sagt, hur det påverkar att parallellkoppla i stället för att seriekoppla lindningarna vet jag inte . . . ännu 8) Saker går ju att se på CAD även om det inte går att utföra i praktiken.

MvH
Peter

jag är det som dragit igång denna karusell och påstår att jag hört skilnad så jag vore taksam om det finns möjlighet att göra en mätning i parallel koplade spolar och i serie koplade spolar så kanske man kan se att det låter olika :) vad vet jag!

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-01-30 01:39

slockna skrev:Allram, du säger du vill ha fler basar, men du verkar bara ha gjutit ett hål i plattan, eller har jag missat något ?

(begreppet "Fritzl-bas" är nu myntat och kan användas fritt.)

hello ja hadde tängt göra en låda som jag montera ovan på hålet som jag gutit! fast då utan underdel på så sätt har jag 4 bafflar +1 om man vill ha en bas uppåt men det är ganska opraktiskt !
Senast redigerad av allram3735 2012-01-30 01:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-30 01:41

Man kan inte se att saker låter olika :) Det är olika sinnen involverade :) Däremot kan man se på mätningar om man anser att det borde finnas möjlighet till att kanske höra skillnad 8) :)

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-01-30 01:51

petersteindl skrev:Man kan inte se att saker låter olika :) Det är olika sinnen involverade :) Däremot kan man se på mätningar om man anser att det borde finnas möjlighet till att kanske höra skillnad 8) :)

pressis jag va lite ironisk när jag skrev det men jag hoppas att det är okej och att det uppfattas på rätt sätt ! för mig så spelar det ingen roll med mätningar jag måste prova i allafall men hur skulle man annars kuna visa någon annan vad man hör om man inte har fin fina mätningar!
så ni som kan och har kunskap å mäta magnet flöde i gap under spelning mm kanske skulle kunna göra mäta fram skilnad om det nu är någon vill säga !?

allram3735

Inläggav allram3735 » 2012-01-30 02:03

petersteindl skrev:
Ligger de på varandra?

Är det 4 lager tråd?

det vet jag inte men några som äger dessa kanske vet !?
finns det inte ett forum på deras hemsida !någon bra på engelska kanske kan fälla en komentar där !?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-30 06:41

allram3735 skrev:
petersteindl skrev:
Ligger de på varandra?

Är det 4 lager tråd?

det vet jag inte men några som äger dessa kanske vet !?
finns det inte ett forum på deras hemsida !någon bra på engelska kanske kan fälla en komentar där !?

8 lager enligt TC-Sounds.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-30 12:02

Med 8 lager så är de med största sannolikhet lindade som vanligt förrutom att de efter 4e lagret klipper tråden och då får man 2 trådar. Därefter fortsätter de att linda nästa 4 lager och får ytterligare en tråd in och en tråd ut. Sedan kan man välja att koppla ihop trådarna som är slutet på lager 4 och början på lager 5 med varandra och ansluta början på lager 1 och slutet på lager 8 till förstärkaren. Då ligger tråden på talspolens lager i serie. Å andra sidan kan man koppla ihop början på lager 1 med början på lager 5 samt slutet på lager 4 med slutet på lager 8 och då får man lindningarna i parallell.

Jag tippar att magnetfödet i gapet kommer vara skilja på de olika positionerna som de olika lagren har. Hur mycket är svårt att säga och vilken konsekvens det får vet jag inte.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 13:22

Har för mig att de i alla fall har tänkt på detta och lagt ner möda på att motverka skillnader. Lindningen ser onekligen speciell ut.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-30 18:53

Man kan tydligt se på talspolens lindning* att de har gjort den så att den har fler varv i ändarna på talspolen. Antagligen för att få mer kraft när talspolen är längre ut/in, vilket kan vara en idé för att motverka någon annan olinjäritet, t.ex. fjädringen hos upphängningen, magnetsystemet, etc. Talspoletråden ser ut att vara rektangulär/flat och lindad med platta sidan mot talspolen.

* Jag har endast sett någon bild på nätet...

P.S. Peter, det var mycket intressanta kurvor du visade! Vore intressant med fortsättning av dessa kurvor till hur det låter, t.ex. distorsionsspektrum, und so weiter. D.S.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-31 07:21

Johan_Lindroos skrev:Man kan tydligt se på talspolens lindning* att de har gjort den så att den har fler varv i ändarna på talspolen. Antagligen för att få mer kraft när talspolen är längre ut/in, vilket kan vara en idé för att motverka någon annan olinjäritet, t.ex. fjädringen hos upphängningen, magnetsystemet, etc. Talspoletråden ser ut att vara rektangulär/flat och lindad med platta sidan mot talspolen.

* Jag har endast sett någon bild på nätet...

P.S. Peter, det var mycket intressanta kurvor du visade! Vore intressant med fortsättning av dessa kurvor till hur det låter, t.ex. distorsionsspektrum, und so weiter. D.S.

Min ambition är just detta. Jag kanske har den mest unika samling midwooferelement man kan uppbringa. Det rör sig nu om 20 olika versioner där jag kollat upp varenda detalj man kan tänka sig i högtalarelement. Scan-Speak har i alla fall aldrig gjort något liknande researcharbete, inrte ens i närheten. Enträgen vinner sägs det. Jag hoppas det. Distorsionsspektrum har jag redan i komputern :) Från 2a-ton till 8e-ton.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-31 09:22

Finns ett par på hifimagasinet nu med lådor i rå mdf :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-31 10:55

här är bilder på LMS spolar. Lite speciellt lindad.

Bild

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-31 11:02

Dom undre spolarna ser ju annorlunda ut än den övre...

:?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-31 11:43

ja den nedre är nog den jag sett mest. ser lite slarvigt lindade ut men det kanske finns en mening med det också..

men som jag förstått det lindar dom spolarna i olika tjocka lager för att bibehålla motorstyrkan när spolen rör sig. Alltså för att BL ska bli konstant genom hela rörelsen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-31 12:13

zapanasta skrev:Finns ett par på hifimagasinet nu med lådor i rå mdf :)
Tråkigt att de skall separera, hoppas han mår bra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-31 14:23

MagnusÖstberg skrev:

Jodå,börjar väl ljusna för dom..

Ingen mening att släpa in några såna här monster till subbar i en lägenhet :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-01-31 14:30

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jodå,börjar väl ljusna för dom..

Ingen mening att släpa in några såna här monster till subbar i en lägenhet :)

Jo, det är det ju. "Äckligt låg dist vid sansade nivåer" stavas det.

---

Bra att det ljusnar för dem då.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-31 16:00

:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi