CD-spelare. Är dessa inne eller helt passé

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

CD-spelare. Är dessa inne eller helt passé

Cd-spelare? Vad är det?
46
57%
Klar att jag använder min CD-spelare till 100%
35
43%

Antal röster : 81

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-28 18:11

RogerGustavsson skrev:
mx skrev:Problemet med CD-skivor är ju att det är "lika omständigt" som vinyl, fast utan känslan.

Nja, så omständigt är det väl inte med CD? Är ju inte speciellt vanligt att via fjärr kunna sköta en vinylspelare av rang. Dessutom är det ju rätt mycket mekande med vinylriggar för att få det bra. Vad är det för känsla vinylen har jämfört med andra signalbärare?

Nostalgi, något stort att hålla i, fin konst på omslaget, lite knaster... vad du
upplever vet jag dock inte.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-28 22:21

CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-28 23:06

Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer* . . . typ :)

*Avspelandes CD.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-29 01:55

petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray :)

Laila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer . . . typ :)

Det är rationellt, och så har jag gjort och tänkt. Men jag insåg just att det är trevligare att peta in en skiva i en riktig cd-spelare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 11:05

Laila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer* . . . typ :)

*Avspelandes CD.

Jag använder mitt PS3. :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 11:05

darkg skrev:
petersteindl skrev:CD-spelare är väl helt passe. I min dator har jag en blu-ray :)

Laila skrev:Själver så har ja en externer billiger blu-ray-spelare . . . låter sketabraer . . . typ :)

Det är rationellt, och så har jag gjort och tänkt. Men jag insåg just att det är trevligare att peta in en skiva i en riktig cd-spelare.

Vad är en riktig CD-spelare? En spelare som kan spela CD-skivor måste ju ändå
kunna räknas till kategorin riktig CD-spelare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 11:06

Fast den kan nog allt spela CD också. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-29 11:17

mx skrev:Vad är en riktig CD-spelare?

Jag utgår från att man förstår rätt väl vad som menas i sammanhanget :-) även om det går att göra nog så giltiga invändningar, rent formellt eller analytiskt liksom.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 11:52

darkg skrev:

Jag utgår från att man förstår rätt väl vad som menas i sammanhanget :-) även om det går att göra nog så giltiga invändningar, rent formellt eller analytiskt liksom.

En spelare som enbart spelar CD och är väldigt dyr? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-29 11:55

Den bör även ha egen DAC för att räkna som "spelare", anser jag.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-29 12:25

mx skrev:
darkg skrev:

Vad är en riktig CD-spelare? En spelare som kan spela CD-skivor måste ju ändå
kunna räknas till kategorin riktig CD-spelare?

Nej, nej, nej. En cd-spelare är en cd-spelare, en dvd-spelare är en dvd-spelare och en blu-ray-spelare är en blu-say-spelare. Tre helt skilda saker :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-29 12:28

mx skrev:

Japp, den klarar även att spela av en cd :) Men den klarar inte LP eller stenkaka, inte ens att spela en EP.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 12:29

petersteindl skrev:
mx skrev:

Japp, den klarar även att spela av en cd :) Men den klarar inte LP eller stenkaka, inte ens att spela en EP.

Mvh
Peter

Många artister kallar ju sina CD med få låtar på för EP. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-06-29 12:30

mx skrev:
petersteindl skrev:
mx skrev:

Mvh
Peter

Många artister kallar ju sina CD med få låtar på för EP. 8)

Vad bra, då klarar den kanske även moderna årsmodeller av EP :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-29 20:16

mx skrev:
darkg skrev:

En spelare som enbart spelar CD och är väldigt dyr? :)

Det går nog inte så bra att definiera med precision, det ligger något subjektivt och värderande i "riktig [ngt]". En riktig karl, en riktig midsommar osv. Det är allt annat än entydigt, om man försöker analysera eller dekonstruera det, men samtidigt i sitt sammanhang fullt begripligt. Hoppas jag :-)

Men ok, du har ju inte fel direkt; fördelarna med en spelare (med dac ja) som är tänkt som musikapparat kan krympa mot noll i takt med priset. Den kan gradvis upphöra att vara snygg, användarvänlig och vad mer man nu kan lägga i riktigheten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-29 23:30

darkg skrev:en riktig CD-spelare

Det är intressant (subjektivt) att fundera över "riktig".

"Är det inte dags att du skaffar en riktig..."

* Bil? Dvs 1) en rekorderlig modell som tål att brukas, eller 2) Som passar en karl, inte liten småbil, kanske 3) sportbil. Eller 4) en prestigebil, 5) en bil av gammalt västvärldsmärke.

1) kanske lantbrukaren kunde säga till den fjumpige sonen som är rädd för skit under naglarna, 2) ordinär man med projicerade komplex, 3) motorintresserad, 4 nyrik 5 gammal överklass(?).

* CD-spelare? Dvs 1) en stilren inredningsdetalj av modernt snitt, 1b) en stilig retropjäs, 2) en med tekniska data som är imponerande, 3) en av ett favoritmärke, 4) en som kostar mer än en riktig bil.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-06-29 23:32

Gillar referenser till "kostar mer än en bil". :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-01 02:00

Jag kör till 99% cd skivor i min cd spelare. Har en gammal Thorens lpspelare som jag funderar på att renovera och börja lira LP igen. Spotify..... eh ja.... hade inte haft något emot att ha det men viljan är inte så stor antar jag för då hade jag haft en lösning vid det här laget som jag varit nöjd med. Vägrar att koppla in min laptop och ha den påslagen vid stereobänken för att spela Spotify, noll känsla enligt mig. Skulle vilja ha en sjysst htpclösning med Spotify och XBMC för film och serier men då börjar jag tänka på allt krångel som kan uppstå och då tappar jag sugen, dessutom är det en pengafråga.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-07-01 07:34

genstruktur skrev:Jag kör till 99% cd skivor i min cd spelare.

Nu återstår den stora frågan... vad kör du i cd spelaren den där sista procenten 8O

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-07-01 11:30

2-ch skrev:

Nu återstår den stora frågan... vad kör du i cd spelaren den där sista procenten 8O

Ja det är en jättestor fråga! De sista procenten består av prickigkorvmackor, ostfrallor samt julskinka.

Tänkte att någon kommer säkert komma med en kommentar om den felbyggda meningen men jag skrev från telefonen och orkade inte ändra, så rätt man kan ha :wink: .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-02 07:38

2-ch skrev:

:mrgreen:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi