Det stör mitt musiklyssnande.
Vill inte bli störd när jag lyssnar!
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:bensnake skrev:Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.
Resultatet blev bedrövligt. Ljudbilden plattades till och det spretade åt alla håll. Röst- och instrumentfokus tycktes påtagligt sämre. Jag gjorde förvisso ingen blindtest och mina meningar var måhända en aningens aning förutfattade men inte kunde den upplevda skillnaden bero enbart på placebo!?! Eller kanske, ändå...
Alldeles oavsett vilket, skulle jag inte komma på tanken att överge mitt tjockkablage till förmån för något som upplevdes som så mycket sämre.
Skulle vara intressant om du återkom efter ett blindtest.
Även om någon av dina kablar är synnerligen olämplig, så framstår inte din redogörelse som i närheten av vederhäftig.
IngOehman skrev:I vissa specialfall (NAIM) går det inte alls att använda kablar med
låg induktans ens rimliga sträckor (säg under 10 meter) eftersom dessa för-
stärkare är med avsikt utformade således att de behöver låg kapacintans
och en påtaglig induktans från kabeln för att fungera bra
IngOehman skrev:Enligt uppgift: Ja.
Vill påminna om att det bara är ett problem om man inte för veta det, och det får man av NAIM.
DAMAGE TO THE AMPLIFIER MAY RESULT IF “HIGH DEFINITION” CABLE OR ANY OTHER SPECIAL CABLE IS USED TO CONNECT THE LOUDSPEAKERS.
IngOehman skrev:Morello skrev:bensnake skrev:Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.
Resultatet blev bedrövligt. Ljudbilden plattades till och det spretade åt alla håll. Röst- och instrumentfokus tycktes påtagligt sämre. Jag gjorde förvisso ingen blindtest och mina meningar var måhända en aningens aning förutfattade men inte kunde den upplevda skillnaden bero enbart på placebo!?! Eller kanske, ändå...
Alldeles oavsett vilket, skulle jag inte komma på tanken att överge mitt tjockkablage till förmån för något som upplevdes som så mycket sämre.
Även om någon av dina kablar är synnerligen olämplig, så framstår inte din redogörelse som i närheten av vederhäftig.
Min bedömning är diametralt motsatt din.
Jag uppfattar redogörelsen som i allra högsta grad vederhäftig!
pLudio skrev:IngOehman skrev:I vissa specialfall (NAIM) går det inte alls att använda kablar med
låg induktans ens rimliga sträckor (säg under 10 meter) eftersom dessa för-
stärkare är med avsikt utformade således att de behöver låg kapacintans
och en påtaglig induktans från kabeln för att fungera bra
Är det sant även för deras modernare produkter som började släppas efter millennieskiftet under ny ledning och med ny design (inte de små lådorna med vita kanter)?
pLudio skrev:IngOehman skrev:Enligt uppgift: Ja.
Vill påminna om att det bara är ett problem om man inte för veta det, och det får man av NAIM.
Typ.
Från förstärkarmanualen:DAMAGE TO THE AMPLIFIER MAY RESULT IF “HIGH DEFINITION” CABLE OR ANY OTHER SPECIAL CABLE IS USED TO CONNECT THE LOUDSPEAKERS.
Fast det säger inte så mycket, så därför undrade jag. Lite kul med “HIGH DEFINITION” i alla fall.
ErikAndersson skrev:Elektronerna är som vatten ,de förflyttar sig bäst nedströmsDärför är det mycket viktigt att kablaget monteras lodrätt. Viktigt är att spelverket är överst och följs av försteg resp slutsteg kablarna skall då vara så lodrätta som möjligt i annat fall kan bakströmmar uppstå. Ibland blir det nödvändigt att ställa apparaterna på högkant, kanske ser lite konstigt ut,men man vänjer sig. Vad gör man inte för musiken?
Svante skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:bensnake skrev:Testade igår, inspirerad av tråden, att byta ut mina tjocka dyrkablar mot ett par tvåmetersstumpar 2,5-kvadrats Elfasnören som blivit över från biokablaget.
Min bedömning är diametralt motsatt din.
Jag uppfattar redogörelsen som i allra högsta grad vederhäftig!
Mja, vederhäftig = pålitlig. Jag skulle inte välja det ordet, Morello gillar ju fina ord, men jag skulle nog säga att redogörelsen var "bra" helt enkelt. Bensnake talade om hur han hade gjort och det framgår rätt tydligt att det är icke blindtestbekräftade upplevelser det handlar om.
Så på så vis är redogörelsen pålitlig. Men vad upplevelsen beror på får vi inte veta med vetenskaplig ackuratess, och Bensnake ger heller inte sken av att han vet det, tvärtom. Det var nog den vetenskapliga bristen som Morello ville påpeka.
Tror jag.
Nefilim skrev:Idag gjorde jag en upptäckt, vilket jag undvikit om jag lyssnat
på expertisen på detta forum..
Mina DIY EKK-kablar som jag haft inkopplade en tid, som jag har bananer
i förstärkaren, men gafflar kopplade i högtalarna. Jag har under nåt
års tid fått en sned ljudbild, så jag har fått dragit ned gainen till den
högra högtalaren en aning jämfört med den högra för att få balans i
sweetspot. Jag tog bort gafflarna på högtalarsidorna och lödde
dit banankontakter även där, och si, nu är det balans som råder
i ljudbilden.Kontakteringen är mycket viktig har jag äntligen
insett. Dessutom blev det genast en nyans skirare i hela registret.
Nu är det ju inte kabeln jag hör skillnad på, men som sagt anslutningarna.
Ursäkta ev OT.
roggaro skrev:Objektivisten skrev:Att 'Jämtland' hörde skillnad tror jag f ö beror på att han koppla ur och in, inte att han bytte kontakt 'per se'.
tror du
Svante skrev:Att ha vanliga banankontakter i högtalaränden är urdumt. Inte sett ur ett ljudperspektiv, utan ur ett säkerhetsperspektiv. Om kontakterna trillar ur högtalaren så ligger det två metallpinnar bredvid varandra på golvet och bara väntar på att kortslutas. Det är inte bra för slutsteget.
Om man ska envisas med bananer i högtalaränden borde hanarna sitta i högtalaren och honorna på kabeln.
Jag menar, vem skulle göra en kabel för 230 V med hanar i båda ändarna?
Svante skrev:Att ha vanliga banankontakter i högtalaränden är urdumt. Inte sett ur ett ljudperspektiv, utan ur ett säkerhetsperspektiv. Om kontakterna trillar ur högtalaren så ligger det två metallpinnar bredvid varandra på golvet och bara väntar på att kortslutas. Det är inte bra för slutsteget.
Om man ska envisas med bananer i högtalaränden borde hanarna sitta i högtalaren och honorna på kabeln.
KarlXII skrev:Svante skrev:Att ha vanliga banankontakter i högtalaränden är urdumt. Inte sett ur ett ljudperspektiv, utan ur ett säkerhetsperspektiv. Om kontakterna trillar ur högtalaren så ligger det två metallpinnar bredvid varandra på golvet och bara väntar på att kortslutas. Det är inte bra för slutsteget.
Det där har jag också reflekterat över. Det är sanslöst korkat.
Nefilim skrev:KarlXII skrev:Svante skrev:Att ha vanliga banankontakter i högtalaränden är urdumt. Inte sett ur ett ljudperspektiv, utan ur ett säkerhetsperspektiv. Om kontakterna trillar ur högtalaren så ligger det två metallpinnar bredvid varandra på golvet och bara väntar på att kortslutas. Det är inte bra för slutsteget.
Det där har jag också reflekterat över. Det är sanslöst korkat.
Dessa från Svalander nyper fast rätt ra, så risken att de ska lossna
själva är mycket liten.![]()
http://www.svalander.se/?ma=get_image&id=12293
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster