Sämst på mässan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-14 19:54

Panelguy skrev:.....och jag kan lägga till att det var mer sofistikierat än flyttkartonger med mineralull.

Det var en massa Svanå-prylar överallt. Nästan så man misstänkte att de stod som medsponsor på mässan. 8)

Sen vet jag inte om deras justerbara helmholtzar som fanns lite varstans gjorde så mycket för ljudet i slutändan. Det tar ju lite tid att justera in de ordentligt.

Snubben med de höga högtalarna hade fixat dämppaneler som var ungefär 1x2m höga och lätt kilformade. Det verkade vara rimligt seriöst. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 20:20

+10ggr mer på vad Kungen skrev än vad någon kan säga.
Så väldigt faktiskt att klaga på nåt som man har noll koll på.

MvhHarryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 20:25

Harryup skrev:+10ggr mer på vad Kungen skrev än vad någon kan säga.
Så väldigt faktiskt att klaga på nåt som man har noll koll på.

Eh, va?

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-14 21:10

Dat sämsta var alla forummedlemmar som jag missade.

Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:12

2-ch skrev:Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

+1

:lol: HAHA! :P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:12

2-ch skrev:Sen tror jag även att min jazzkvot är avklarad för i år 8)

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 21:18

Jag hörde bara mässjazz i två rum!? 8O
Ett vände jag i dörren och det andra, AudioNote, satt jag och led en stund i.

Annars hörde jag bara mest , pja, vanlig musik. Det var ju inte ens mycket av de gängse audiofilklassikerna. Märkligt. Måste haft tur. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:28

Jag satt inne hos Wilson när den svenske snubben drog och kvar var en amerikansk kille som satte på megalångt surjazz-spår. Men det var väl själva fan tänkte jag... väntade ... väntade... fördelen var att under tiden fick jag sweetspot. Så när han väl lyfta pickupen så var jag förväntansfull och han frågar på amerikanska: vad vill ni lyssna på...?

Och innan jag hinner öppna matluckan så är det någon gubbe där bak som kläcker ur sig... FEMALE JAZZSINGER...

Jag gick på studs. Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:31

Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:33

Fjonkalicious skrev:Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Dock behövs inte så dyr utrustning för elektromusik. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:35

Bill50x skrev:Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

/ B

Inspelade akustiska förlopp, kräver sin anläggning för att återges korrekt. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:35

Ragnwald skrev:
Fjonkalicious skrev:Dock fick jag snoka in en kortis senare med brorsan när dom spelade något elektroniskt så gummikanterna kryllade sig, kaxigt!

Dock behövs inte så dyr utrustning för elektromusik. :wink:

Utveckla. Om du är allvarlig dvs. Gärna i en ny tråd. :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-14 21:38

Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:40

Bill50x skrev:Jag har svårt att tro att folk verkligen lyssnar på denna "mäss-jazz" i dagliga livet. Så frågan är, varför vill dom höra denna musik för att utvärdera en anläggning (eller delar därav)?

Säljer inte Diana Krall bra?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-14 21:41

Nagrania skrev:Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

+1 på det. Det var så jag menade. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:46

Ragnwald skrev:

/ B

Inspelade akustiska förlopp, kräver sin anläggning för att återges korrekt. :wink:

"Mässjazzen" är väl knappast inspelad akustiskt? Det är ju ofta en inspelning med lugn musik med närmickade instrument där man vill demonstrera ljudet från respektive instrument. Enligt mig låter det ofta stendött,trots det fina ljudet. Sådan musik låter för övrigt superbt även i köksradion så det säger nada.

Min misstanke är att många anläggningar, oavsett pris, helt enkelt inte klarar av komplext material. Dynamik ja, men inte när det "låter mycket på alla fronter".

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 21:47

/ B

Kanske för att det är hyfsat stor chans att det låter hyfsat bra med den typen av musik?

Ingen vill väl att det skall låta illa?
Därför kanske de lirar sån musik hemma också?
Då slipper de ju besväras av att det låter onödigt peckigt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 21:49

Jag frågar ofta efter stora symfonier och liknande.

Det får jag aldrig höra. Kanske för riskabelt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:50

Strmbrg skrev:Ingen vill väl att det skall låta illa?

Ibland undrar jag. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:50

Ragnwald skrev:
Nagrania skrev:Personligen tycker jag att elektroniskmusik som i.o.f kan låta kul men den är ju svår eftersom den egentligen inte hör hemma i verkligheten. Man har ju inga referenser. Ska man lyssna på musik i mässmiljö bör det vara levande instrument och röster.

+1 på det. Det var så jag menade. :)

Men samtidigt så finns det ju massvis med elektronisk musik som kräver rejäla anläggningar för att kunna reproducera inspelningen rättvist. Djupbasmusik hörs ju inte på det flesta plutthögtalare.

Nä, det där håller inte.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-02-14 22:14

Strmbrg skrev:Jag frågar ofta efter stora symfonier och liknande.

Det får jag aldrig höra. Kanske för riskabelt?

I eftermiddags spelade jag högt hemma på min nya "aune" D-klass å ställde buffern i Foobar på 1140 å visst finns det INTE någon dissssst

Stravinski blev det.. hela satser naturligtvis + en massa Bartoli..
frågade Bertil Lind (en fiolspelare) hur de va sist hon gästade GSO?
"hon överröstade hela orkestern" va spontana svaret :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-14 22:27

Den där djupbasalstrande elektroniska musiken existerar ju inte utan högtalare i någon form. Skaparna av den lär ju ha haft någon form av högtalare men den finns ju inte med på inspelningen. Tycker det blir svårt bedömma likheten med ett verkligt framförande. Det man kan få besked om är mera tekniska prestanda som nivåtålighet eller utsträckthet i basregistret. Ursprungstrohet blir i varje fall lite svår att fastställa. Låter det är det bra... eller hur tänker ni andra?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 22:32

Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Vem vet hur tonkurvan ser ut för den anläggningen som låtskaparen har använt liksom.

Kanske inte alls är meningen att man skall ha en psykoakustisk kurva med massor av bas under 20Hz när en låt spelas. Skaparen kanske hade ett par fullregisterhögtlare när han gjorde låten och basnivån är ställd efter dessa.

Fast sen behöver det ju inte låta precis så som skaparen tänk sig. Är ju upp till varje lyssnare vad hans personliga preferenser är.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 22:35

adzer skrev:Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Fast ursprunget är ju samplingen. PCM rådatan. Och ibland är det gamla analoga enheter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:36

RogerGustavsson skrev:Den där djupbasalstrande elektroniska musiken existerar ju inte utan högtalare i någon form. Skaparna av den lär ju ha haft någon form av högtalare men den finns ju inte med på inspelningen. Tycker det blir svårt bedömma likheten med ett verkligt framförande. Det man kan få besked om är mera tekniska prestanda som nivåtålighet eller utsträckthet i basregistret. Ursprungstrohet blir i varje fall lite svår att fastställa. Låter det är det bra... eller hur tänker ni andra?

Jag har en del fördomar och liknar därför tyvärr bas-excess-demo-musik och våldsamt-ljudtrycks-spelande mest vid att stå och tokvarva enorma V8-motorer, köra med skrikande däck i kurvor, acca järnet etcetera.

Som sagt: Fördomar och åsikter men inte avsett att vara elak mot någon. Jag bara tycker såhär.

Jag efterlyser som sagt alltid symfonisk akustisk orkestermusik, eftersom jag tycker att den är lätt att bedöma upplösning och realism med.
Dessutom ar det en genre som jag spelar hemma för att jag tilltalas av den.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 22:38

Strmbrg skrev:Jag har en del fördomar och liknar därför tyvärr bas-excess-demo-musik och våldsamt-ljudtrycks-spelande mest vid att stå och tokvarva enorma V8-motorer, köra med skrikande däck i kurvor, acca järnet etcetera.

Men folk gillar ju det med...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-14 22:39

pLudio skrev:
adzer skrev:Ja elektronisk musik har ju ingen "ursprungslikhet" på samma sätt som akustisk musik.

Fast ursprunget är ju samplingen. PCM rådatan. Och ibland är det gamla analoga enheter.

Ja precis och den går inte att lyssna på utan att koppla den till elektronik och högtalare som färgar ljudet.
Viss skillnad mot att lyssna på akustiska instrument eller sång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 22:39

Men om man aldrig lyssnar på en symfonisk orkester(varken hemma eller IRL) så är det tämligen onödigt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2012-02-14 22:39

Vad är det nu för fel på jazz? Om jag ställer ut någongång i framtiden kommer jag fanimej att köra dansband! Då får ni något att klaga på, gnällspikar! :twisted:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 22:41

ErikAndersson skrev:Vad är det nu för fel på jazz? Om jag ställer ut någongång i framtiden kommer jag fanimej att köra dansband! Då får ni något att klaga på, gnällspikar! :twisted:

Om du lyckas få ett dansband att låta bra, såväl musikaliskt som ljudmässigt, då ställer jag mig i kö för att köpa dina produkter!

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi