Ortofon OM 40

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-19 04:02

Harryup skrev:Om nu OM40 låter som masterbanden, använder både Bertil Alving och Jan-Eric Person endast OM40? Och använde Bosse Hansson OM40?

Bara undrar.

mvh/Harryup

Knappast! :lol: :lol: :lol:

Tror du alltså att förefintligheten av en lösning som (vi kan säga att det är
hypotetiskt - så slipper vi blanda ihop frågorna om det enskilda fallet med
den om hur du formulerade din ide om likaväljande) "är bäst" per automatik
betyder att alla kommer att välja den? :o

Är det isåfall så att du på allvar tror att de nämnda människorna allihopa
har valt samma pickup? Varifrån kommer en sådan föreställningsvärld?

Och OM du tror det gäller dem som producerar fonogram, varför gäller den
inte alla människor också?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-02-19 04:13

Menar bara att om dessa människor har valt andra pickuper så borde det betyda att det finns fler pickuper som låter som masterbanden. För det kan väl inte betyda att dessa människor inte hittat någon pickup som de tycker låter som masterbanden? Eller tror du kanske att de föredrog ett färgat ljud framför originalet de spelat in?
Varför jag frågar är ju förstås för att jag inte vet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2012-02-19 11:22

Frågan du ställer Harry tycker jag är större och mycket mer generell, än din raka fråga bara till iö.

Vad väljer de som är duktiga på att spela in för anläggning och varför?

Varför väljer studios de anläggningar de väljer?

De som skapat musiken, hur tänker de?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41283
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-02-19 11:23

Jag har vid tillfällen haft nöjet att kunna jämföra masterband med pickup, eller snarast Gravering/matrisering/pressning/pickup/tonarm/skivspelare/RIAA konfiguration eftersom det är hela denna kedja som är jämförelseobjektet med masterbandet. Det är förbluffande liten skillnad i många avseenden då hela skivspelarkombinationen fungerat bra.

Det finns dock flera saker man måste ta hänsyn till vid sådan jämförelse och det är svårighetsgraden för pickupen att spåra. Viss musik som är inspelad på visst sätt är enkelt för pickupen att spåra. Annan musik, inspelat på annat sätt kan vara betydligt svårare att både gravera och spela av. Det beror på hur mycket motfassignal man har graverat i spåret och i kompexiteten av toner och hur pass utstyrt det är. De masterband jag haft nöjet att ha som jämförelse har tillhört det svåraste man kan gravera i dessa avseenden.

Det är inte bara att ta en skiva och jämföra. En pickup som spårar en skiva tillräckligt bra kan ha stora problem med en annan skiva medans andra pickuper kan spåra båda skivorna utan problem.

Nåväl, i den jämförelsen har de gamla Audio Note pickuperna IO monterade i Breuer eller i Helius Orion och på Pink Triangle eller Systemdek varit tillräckligt nära att det varit svårt att skilja om man bortser från knäppar eller knaster i vinylen. Det har i stort sett alltid varit Van den Hul nål på de pickuper som klarat sig bäst.

Jag har aldrig jämfört OM40 med masterband.

Jag har dock vid tillfälle fått jämföra masterband kontra skivavspelning av OPUS3. Det var Bo Hansson och Jan-Erik Persson som höll i denna demonstration för jättelänge sedan. Deras skivor har dock ingen motfasinformation i spåret eftersom de använde koincidensteknik i mikrofonuppställning vid inspelning och då blir det enklare för pickupen att spåra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-19 16:18

Bra inlägg!

petersteindl skrev:Jag har vid tillfällen haft nöjet att kunna jämföra masterband med pickup, eller snarast Gravering/matrisering/pressning/pickup/tonarm/skivspelare/RIAA konfiguration eftersom det är hela denna kedja som är jämförelseobjektet med masterbandet. Det är förbluffande liten skillnad i många avseenden då hela skivspelarkombinationen fungerat bra.

Med reservation för att det är förbluffande sällan som så är fallet, så håller
jag med! Alltså om att det är den vanliga reaktionen - alltså att de som får
höra på en sådan skivspelare, blir förbluffade. Vill till och med gå längre än
att säga at skillnaden är liten "i många avseenden". När allt är rätt (och den
största rollan spelar nästan alltid pickupen) så är det så bra i ALLA avseen-
den att folk faktiskt har genuint svårt att skilja mellan masterband och LP!

Vinyl är MYCKET bättre än de flesta tror.

Och de förbluffade reaktionerna är kanske inte är så konstiga med tanke på
de stora skillnader mellan olika skivspelare, som alla med hörseln i behåll ju
kan höra råder.

De som bara har sina tidigare erfarenheter att gå efter har helt enkelt inga
goda skäl att förvänta sig och tro, att det går att komma så nära master-
bandet. De stora skillnaderna mellan olika skivspelare (inklusive tonarm och
framförallt pickup) antyder ju att alla, eller alla utan en, färgar ljudet väldigt
mycket.

Och när valet faller mellan "alla" och "alla utom en", tror de flesta på "alla",
för varför skulle det finnas ett perfekt undantag? (Samma resonemang ses
ofta föras när det gäller högtalare. Det är viktigt för många "mikronihilister"
att slå fast att alla färgar - och att allt därför inte kan eller får finns några
objektiva sanningar - allt är bara en smaksak.)

Jag tycker det är intressantare att ta reda på hur det är med den saken, än
att bara slå fast att "alla pickuper färgar och att det därför bara är en fråga
om tycke och smak". Varför spekulera således, vad är värdet? Saken går ju
att undersöka. Det finns objektiviserbarheter bland det subjektiva eftersom
det finns en F att lika mot - masterbandet. Att anta en nihilistisk ställning
är bara att förneka verkligheten. MEN, med det sagt är det ändå självklart
upp till var och en att avgöra om man själv tycker det är en fråga om tycke
och smak. Den som tycker det är det har rätt och är i sin fulla rätt. Vad jag
säger är bara att det isåfall beror på ens filosofiska infallsvinkel, vad man
"bryr sig om" eller inte. Det beror inte på att det finns någon sorts universell
giltighet i pseudoaxiomet att "allt färgar" och det därför per logik skulle gå
att leda i bevis att allt därför bara är smakfrågor.

Kort sagt - jag håller med dig! :)

petersteindl skrev:Det finns dock flera saker man måste ta hänsyn till vid sådan jämförelse och det är svårighetsgraden för pickupen att spåra. Viss musik som är inspelad på visst sätt är enkelt för pickupen att spåra. Annan musik, inspelat på annat sätt kan vara betydligt svårare att både gravera och spela av. Det beror på hur mycket motfassignal man har graverat i spåret och i kompexiteten av toner och hur pass utstyrt det är. De masterband jag haft nöjet att ha som jämförelse har tillhört det svåraste man kan gravera i dessa avseenden.

Visst är det så, och det är därför man inte man ta vad som helst och bara
dra slutsatser. Först vetenskapliga tesen gäller - man bevisar inte felfrihet
genom att inte htta fel. Man måste provocera det man skall undersöka till
och över gränsen för det kravutrymme man har.

petersteindl skrev:Det är inte bara att ta en skiva och jämföra. En pickup som spårar en skiva tillräckligt bra kan ha stora problem med en annan skiva medans andra pickuper kan spåra båda skivorna utan problem.

Visst. Det går till och med att hitta programmaterial där inte Decca-pick-
upen får problem. Men lätt är det inte. ;)

Och skall man vara noga så menade jag bara spårningsproblem nu. Att det
skulle gå att hitta material där inga problem med pickupen hittas, tror jag
inte. De linjära felen är ju väldigt stora redan de.

Det gäller faktiskt de allra flesta pickuper, alltså att redan de linjära felen är
fullt tillräckliga för att de skall sätta sin prägel på musiken, alltså även om
den inte provocerats så de får spårningsproblem. Därmed inte sagt att alla
behöver ogilla det rent subjektivt.

petersteindl skrev:Nåväl, i den jämförelsen har de gamla Audio Note pickuperna IO monterade i Breuer eller i Helius Orion och på Pink Triangle eller Systemdek varit tillräckligt nära att det varit svårt att skilja om man bortser från knäppar eller knaster i vinylen. Det har i stort sett alltid varit Van den Hul nål på de pickuper som klarat sig bäst.

Delar din erfarenhet. Har inte stött på någon pickup utan vdH-nål, som har
klarat alla provokationer jag utsatt dem för.

petersteindl skrev:Jag har aldrig jämfört OM40 med masterband.

Jag har dock vid tillfälle fått jämföra masterband kontra skivavspelning av OPUS3. Det var Bo Hansson och Jan-Erik Persson som höll i denna demonstration för jättelänge sedan. Deras skivor har dock ingen motfasinformation i spåret eftersom de använde koincidensteknik i mikrofonuppställning vid inspelning och då blir det enklare för pickupen att spåra.

MvH
Peter

Jag har jämfört OM40 och masterband.

Vill även rätta det du skrev om Opus3-fonogrammen. Det finns gott om mot-
fasinfo på många av dem. Koincident teknik betyder inte att det inte skulle
finnas någon motfasinfo.

[Annat än med en speciell form a M/S-stereo som faktiskt är fri från vad jag
tror du menar med motfasinformation - det vill säga de signaler som finns i
båda kanalerna och ligger ur fas. En vanligare och bättre definition på mot-
fasinfo, är "skillnaden mellan V och H kanal", alltså det som får pickupen att
röra sig uppåt/nedåt till skillnad från sidledes. Och ALLA stereoinspelningar
är ju behäftade med sådana. Så jag tror att det du talar om inte är motfas-
info, utan snarare stereoöverbredd. Eller?]


- - -

Hursomhelst är påståendet falskt då med, för tvärtom mot vad du skriver så
får man med den X/Y-teknik som både Bosse och Jan-Erik använde på den
tiden (kallas för Blumlein-stereo och är ett specialfall av X/Y-teknik) en hel
massa motfasinfo, alltså även av den dignitet som sorterar som stereoöver-
bredd! ;)

ALLA de ljud som faller in mot mikrofonen från sidorna ger motfassignalen på
inspelningen och det kan vara en hel del det, om inte mikrofonavståndet är
väldigt korta.

Denna motfasighet gäller faktiskt för hälften av mikrofonens rymdvinkel!

Därför kan Blumlein-teknik faktiskt ge vissa graveringsproblem i basregsitret,
som man helt slipper med både multimono (=frampanorerade riktningar) och
med AB-teknik.

- - -

Och jag skulle rent av vilja gå så långt som till att säga att detta är ett av
skälen till att jag ofta föredrar blumlein framför många andra X/Y-tekniker.

All motfasinformation ger inspelningarna liv och rumslighet. :)

Förvisso kan det även ge effekter som känns lite som "felfasade högtalare",
men totalt sätt föredrar jag ofta X/Y med åttor framför X/Y med njurar.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-02-19 17:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-19 16:59

Harryup skrev:Menar bara att om dessa människor har valt andra pickuper så borde det betyda att det finns fler pickuper som låter som masterbanden.

Jaha, så ALLA pickuper låter som masterbanden alltså? Alla som någon har
valt, på något skivbolag?

Harryup skrev:För det kan väl inte betyda att dessa människor inte hittat någon pickup som de tycker låter som masterbanden?

Nähä. Okej. Varför kan det inte betyda det?

Jag vet i varje fall en inspelningstekniker som inte ens såg det som ett mål,
utan som ville att resultatet av vinylavspelningen skulle låta så subjektivt bra
som möjligt bara. Inspelningstekniker är människor de också, och därför är
de stöpta i olika formar, och bara för att de har samma yrke behöver de
inte ha samma filosofi.

Det finns till och med inspelningstekniker som spelar in akustisk musik med
digtal utrustning men sen kopierar över till rullband för att få ett förändrat
ljud som de föredrar.

Det är som sagt filosofiska frågor, och allt som någon väljer att göra är ju
i någon mening "rätt". I varje fall om det är ett val som sker fritt. Även om
sann frihet förstås kan fordra kunskap.

Så oavsett filosofi är det så, att när kunskap utvecklas så ser man ibland
att människor ser med nya ögon på sina val. Att de hade gjort dem på ett
annat sätt , med den nya kunskapen.

Trots att så sker kan man ändå påstå att valet när det skedde var fritt och
rätt, men bara för en begränsad tid - tills bättre vetande hade kommit in
och expanderat friheten och ökat chansen att välja rätt, även i ett längre
perspektiv.


Stora människor kan ändra sig, och de som inser det, inser också problemet
med att bilda sig uppfattningar baserat på auktoritetstro. Det är bättre att
hålla sig till sakfrågan och att titta mera direkt på verkligheten.

Världen behöver inte mera av tumreglertro, majoritetstro och auktoritetstro.
Vad som behövs är vetenskap. Motsatsen till de nämnda.

Jag är inget undantag! Jag vill inte att någon skall tro på det jag säger. Jag
vill ju att så många som möjligt skall försöka FÖRSTÅ det, och sedan tänka
(filosofi) och tycka (upplevelse) själv. Inget är bra för att jag eller någon
annan tycker det eller har valt något. Är något bra så beror det på sakens
egenskaper.

Harryup skrev:Eller tror du kanske att de föredrog ett färgat ljud framför originalet de spelat in?
Varför jag frågar är ju förstås för att jag inte vet.

mvh/Harryup

Det finns inget skäl för mig att tro något om saken alls. Det finns inget skäl
för dig att tro något om det heller.

Tro och spekulationer är rätt meningslösa. Jag lyssnar, undrar och under-
söker. Råder andra att göra detsamma. Att tro något, t ex på en tumregel,
på en auktoritet eller på majoriteten, tillför ingenting av värde.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36316
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-02-19 17:11

OM40 är verkligen en fantastisk pickup!
Diskantåtergivningen är av en kaliber jag aldrig hört från någon annan pickup oaktat prislapp.

Någon gång ska jag dock köpa en MC-pickup med samma nålslipning bara för att kunna använda MC-ingången på RIAA-steget. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23734
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-19 18:21

I början av 80-talet, när vi i Nässjö/Jönköpingstrakten hade en LTS-avdelning, bjöd vi in Bosse Hansson. Han hade med sig en hel anläggning inkl. en stor rullbandare. Vi fick köra vinyl mot masterband. Vinylen kördes på en Thorens-spelare med en Souther tangentialarm och jag tror det satt en Decca-pickup i den. Jag lyckades skilja ut vad som vad var vid några tillfällen trots att skillnaden var minimal. Vinsten var ett litet speldoseverk, sådana som Bosse brukade använda för att visa hur ljuddöda Rauna-kabinetten var genom att ställa speldoseverket ovanpå. Kommer ihåg att jag testade alla möjloga föremåls resonansbenägenhet med den där.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-19 20:51

Vinylcalle skrev:Jag är lite intresserad av testet som du gjorde Ingvar där du kom fram till att detta var den allsmäktiga pickupen.
Antar att det testades åtminstone ett par hundra olika pickuper? Rangordnades dom på något sätt? Vilket år gjordes det? Hur många armar testades pickuperna i?

MvH Carl


Jag tror du missade detta Ingvar?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2012-02-19 22:12

Morello skrev:OM40 är verkligen en fantastisk pickup!
Diskantåtergivningen är av en kaliber jag aldrig hört från någon annan pickup oaktat prislapp.

Någon gång ska jag dock köpa en MC-pickup med samma nålslipning bara för att kunna använda MC-ingången på RIAA-steget. 8)


Jag har börjat fundera på hur mycket själva formen på nålslipningen betyder, jämfört med själva kvaliteten på slipningen. Den klassiska pickupen Denon DL-103 har en sfärisk nål, som kanske får problem under vissa betingelser, men å andra sidan uppvisar den en mycket låg distorsion och linjär frekvensgång. Detta beror delvis på en mycket hög kvalitet i slipningen som ger en låg friktion.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 5002
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Inläggav Glebster » 2012-02-19 22:21

RogerGustavsson skrev:I början av 80-talet, när vi i Nässjö/Jönköpingstrakten hade en LTS-avdelning, bjöd vi in Bosse Hansson. Han hade med sig en hel anläggning inkl. en stor rullbandare. Vi fick köra vinyl mot masterband. Vinylen kördes på en Thorens-spelare med en Souther tangentialarm och jag tror det satt en Decca-pickup i den. Jag lyckades skilja ut vad som vad var vid några tillfällen trots att skillnaden var minimal. Vinsten var ett litet speldoseverk, sådana som Bosse brukade använda för att visa hur ljuddöda Rauna-kabinetten var genom att ställa speldoseverket ovanpå. Kommer ihåg att jag testade alla möjloga föremåls resonansbenägenhet med den där.


Det var mer lattjolajban förr! :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Inläggav lennartj » 2012-02-19 23:24

Thomas_A skrev:
Morello skrev:OM40 är verkligen en fantastisk pickup!
Diskantåtergivningen är av en kaliber jag aldrig hört från någon annan pickup oaktat prislapp.

Någon gång ska jag dock köpa en MC-pickup med samma nålslipning bara för att kunna använda MC-ingången på RIAA-steget. 8)


Jag har börjat fundera på hur mycket själva formen på nålslipningen betyder, jämfört med själva kvaliteten på slipningen. Den klassiska pickupen Denon DL-103 har en sfärisk nål, som kanske får problem under vissa betingelser, men å andra sidan uppvisar den en mycket låg distorsion och linjär frekvensgång. Detta beror delvis på en mycket hög kvalitet i slipningen som ger en låg friktion.

Jag kan ju vända på mitt resonemang tidigare i tråden där jag prisat avancerade nålslipningar för deras förmåga att finna förvånande välljud ur gamla skivor som kan vara hårt slitna av traditionella nålar med runt eller elliptiskt tvärsnitt.
Den som bara spelar skivor i prima skick kan nog vara rätt nöjda med vanligt runt tvärsnitt = billigare nål och välja ett pickup-system där mer av budgeten lagts på andra delar av konstruktionen.

ThomasA - jag blir lite nyfiken på det jag fetat i citatet från dig -
Högre kvalitet i slipningen jämfört med vad? DL103 är ju en mycket billig MC-pickup. Jag har en ny sådan liggande sedan i våras (lotterivinst) som väntar på att jag ska få snurr på en TD124.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7473
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2012-02-20 00:12

Om en pickup är billig eller inte behöver inte vara relaterat till dess kvalitet. JICO-SAS-nålen till min V15Vx PU är inte dyrare, snarare billigare, än originalnålen från Shure. Ändå uppvisar den betydligt bättre byggkvalitet och precision, och mäter mycket bättre än Shure original.

Just DL-103 har många ratat för den sfäriska nålen och det relativt höga nåltrycket. Å andra sidan har många de som provat den inte upplevt/hört de problem de "förväntat" sig. Snarare har den spelat bättre än många PUs med fina slipningar. Kanske det är så att det är lättare att få till en fin sfärisk slipning än en komplex fine-line?

När det gäller anliggningsyta av en sfärisk nål kontra en fine-line så har det angetts en del teoretiska bilder eller teckningar om hur det kan se ut. Dock tycker jag att det också måste verifieras på något sätt, och hur precisionen av nålen påverkar slutresultatet.. En längre/smalare anliggningsyta bör exempelvis få mer problem om själva nålspetsen inte är perfekt geometriskt infäst, jämfört med en sfärisk. En fine-linebör också få mer problem med smuts och damm i spåret än en sfärisk eftersom den scannar av en större del av själva spårväggen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-20 00:42

Sen jag skaffade en DL-103 har flera skivor som tidigare med en klart dyrare pickup med elliptisk-nål varit ospelbara blivit rena njutningen.

Det säger väl säg självt att t.ex. Denon eller Ortofon kan hålla bra priser på grund av stora produktioner jämfört med små mer eller mindre handtillverkade pickuper.

Att dessutom kunna slå ut initiala kostnader på nästan 50 års produktion (DL103) gör ju naturligtvis också sitt för priset.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-02-20 01:35

Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13030
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-02-20 10:26

Det är väl gummiupphängningen som är hela grejen?
Resten är bara tillbehör för att få ut ljudet ... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-02-20 10:39

Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.


Finnns väl begränsade möjlighter att testa olika upphängningar skulle jag gissa. Lite lättare att köpa olika utbytesnålar.
Men visst är den viktig. Den brukar ju tröttna eller stelna så att köpa på sig en massa gamla pickuper är inte alltid framgångsrikt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36316
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-02-20 11:29

Jösses, en ny 40-nål kostar idag SEK 3000 :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2012-02-20 12:08

Vinylcalle skrev:
Vinylcalle skrev:Jag är lite intresserad av testet som du gjorde Ingvar där du kom fram till att detta var den allsmäktiga pickupen.
Antar att det testades åtminstone ett par hundra olika pickuper? Rangordnades dom på något sätt? Vilket år gjordes det? Hur många armar testades pickuperna i?

MvH Carl


Jag tror du missade detta Ingvar?

MvH Carl

:lol:
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-20 15:25

Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
roll för ER vad jag skriver - eftersom de som gillar OM40 enligt uppgift ju
inte ens spelar vinyl...

Men för de som är uppriktigt intresserade och inte bara har så mål att spy
galla och visa sitt förrakt för OM40, så finns en del uppgifter på sidan ett i
denna tråd.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2012-02-20 15:27

IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen.

Vilka troll?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15024
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2012-02-20 15:29

IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
roll för ER vad jag skriver - eftersom de som gillar OM40 enligt uppgift ju
inte ens spelar vinyl...

Men för de som är uppriktigt intresserade och inte bara har så mål att spy
galla och visa sitt förrakt för OM40, så finns en del uppgifter på sidan ett i
denna tråd.


Vh, iö


Du kan ju iaf besvara Calle.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-20 15:29

Igen: Jag har blivit avrådd att mata trollen.

Trolleri:

"OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl). 8)"

"Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk
med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pick-
upen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare."


Harryup skrev:
Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.


Finnns väl begränsade möjlighter att testa olika upphängningar skulle jag gissa. Lite lättare att köpa olika utbytesnålar.
Men visst är den viktig. Den brukar ju tröttna eller stelna så att köpa på sig en massa gamla pickuper är inte alltid framgångsrikt.

mvh/Harryup

Jag har testat olika upphängningar, och det är rätt intressant. Jag har
lagt mycket stor vikt vid långtidsstabilitet, men då den inte hamnade i
konflikt med ljudkvaliteten så ser jag inte ut att behöva kompromissa.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2012-02-20 15:49

IngOehman skrev:Igen: Jag har blivit avrådd att mata trollen.

Trolleri:

"OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl). 8)"

"Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk
med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pick-
upen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare."

Grattis Vinylcalle! Du har nu fått troll-stämpeln och ingen kommer mer att ta dig seriöst! 8)
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-20 16:36

Thomas_A skrev:Om en pickup är billig eller inte behöver inte vara relaterat till dess kvalitet. JICO-SAS-nålen till min V15Vx PU är inte dyrare, snarare billigare, än originalnålen från Shure. Ändå uppvisar den betydligt bättre byggkvalitet och precision, och mäter mycket bättre än Shure original.

Jag håller med dig om att det kan vara så, men min erfarenhet när det
gäller piratnålar är att det är ovanligt att piratnålarna är ens i närheten
av lika bra som originalnålarna.

Jag har inte tittat på saken varken väldigt brett eller i modern tid, men
när jag tittade på det för några årtionden sedan så var det faktiskt just
en massa nålar till en Shure-pickup jag undersökte, och ingen var ens i
närheten av Shure original.

Men tiderna kan självklart förändras.

Thomas_A skrev:Just DL-103 har många ratat för den sfäriska nålen och det relativt höga nåltrycket. Å andra sidan har många de som provat den inte upplevt/hört de problem de "förväntat" sig. Snarare har den spelat bättre än många PUs med fina slipningar. Kanske det är så att det är lättare att få till en fin sfärisk slipning än en komplex fine-line?

Ja, så kan det vara, men framförallt tror jag att det handlar om att de
flesta har en föreställningsvärld om hur dåligt runda nåler måste låta,
att de blir förvånade över att det inte är alls så illa.

Och sen kan det vara värt att minnas att många elliptiska nålslipningar
faktiskt slipas som sfäriska först för att sedan avverka material på fram-
och baksidan, renderande en faktisk anliggning mot skivytan som är i
det närmaste sfärisk!

Men hur man än vänder och vrider på det har jag svårt att föredra det
jag hör från några sfäriska nålar framför de bästa vdH jag vet. Visst är
det vanligt att bruset låter lite mysigt LP-filtrerat med många pickuper
med sfäriska nålar, men jag ogillar till och med LP-filter vid 78-varvsav-
spelning. Snacka om att filk dödar musiken för att få slippa höra brus!

Många 78-varvare är ju således inspelade att man snarare (om man an-
vänder RIAA vid avspelningen) bör dra upp diskanten till max om man
skall få höra musiken på schellacken rimligt friskt och öppet.

Att acceptera bruset är något man får lära sig. När man gjort det så
hör man rakt igenom det. :)

Thomas_A skrev:När det gäller anliggningsyta av en sfärisk nål kontra en fine-line så har det angetts en del teoretiska bilder eller teckningar om hur det kan se ut. Dock tycker jag att det också måste verifieras på något sätt, och hur precisionen av nålen påverkar slutresultatet.. En längre/smalare anliggningsyta bör exempelvis få mer problem om själva nålspetsen inte är perfekt geometriskt infäst, jämfört med en sfärisk. En fine-linebör också få mer problem med smuts och damm i spåret än en sfärisk eftersom den scannar av en större del av själva spårväggen.

Allt det där är förstås riktigt.

Men först och främst är det olyckligt att blanda ihop alla icke-sfäriska
nålar i en fine-line-kategori. Det är tämligen stora skillnader mellan de
olika icke-sfäriska nålar som finns.

Och att tillse tillräcklig precision för en vdH-II nål är faktiskt inte så svårt
som man kanske kan tro. Jag tror de flesta skulle få en aha-upplevelse
om de fick titta på ett spår och en nålspets i säg skala 1:100 (skrev jag
i rätt ordning nu?) och liksom känna lite på delarna och glida med den
senare i den förstnämnda. En gravernål uppskalad lika mycket (den blir
STOR!) skall man förstås ha också.


I brist på sådana pryttlar rekommenderar jag en läsning av de artiklar
om pickupens geometri som jag skrev för sisådär 20 år sedan i MoLt.
Jag elektronmikroskopfotograferade de nämna nåltyperna för artikeln,
således att man skulle få i varje fall en känsla för hur de förhåller sig till
varandra både storleksmässigt och formmässigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2012-02-20 17:12

IngOehman skrev:Igen: Jag har blivit avrådd att mata trollen.

Trolleri:

"OM-40 Sveriges mest rekommenderade pickup (av dom som inte spelar vinyl). 8)"

"Det hela är mycket enkelt. Ska man dela in folk i grupperingar så är det ofta folk
med anknytning till LTS, transparens-ideal eller liknande som rekommenderar pick-
upen. Samma människor har sällan själva så mycket som en skivspelare."


Harryup skrev:
Ragnwald skrev:Den lilla gummistyrningens avpassning och inpassning för nålarmen, skulle jag föreställa mig är nog så viktig som nålslipningen.
Varför diskuteras aldrig den? Vilka olika material används, åldringsbeständighet, etc.


Finnns väl begränsade möjlighter att testa olika upphängningar skulle jag gissa. Lite lättare att köpa olika utbytesnålar.
Men visst är den viktig. Den brukar ju tröttna eller stelna så att köpa på sig en massa gamla pickuper är inte alltid framgångsrikt.

mvh/Harryup

Jag har testat olika upphängningar, och det är rätt intressant. Jag har
lagt mycket stor vikt vid långtidsstabilitet, men då den inte hamnade i
konflikt med ljudkvaliteten så ser jag inte ut att behöva kompromissa.


Vh, iö


Skulle kunna tänka mig att en stor del av ljudkvalitén ihop med tonarm sitter i just den punkten. Är den optimerad så långt det går kan enklare pickuper visa oanade styrkor medans om det är lite obalans i effektiv massa kontra fjädringsmjukhet så går det inte att rädda.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-02-20 17:19

Absolut.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23734
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 17:55

IngOehman skrev: Jag tror de flesta skulle få en aha-upplevelse
om de fick titta på ett spår och en nålspets i säg skala 1:100 (skrev jag
i rätt ordning nu?) och liksom känna lite på delarna och glida med den
senare i den förstnämnda. En gravernål uppskalad lika mycket (den blir
STOR!) skall man förstås ha också.


1:100 innebär väl en förminskning med 100 gånger? 100:1 borde innebära förstoring.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36316
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-02-20 21:44

IngOehman skrev:Jag har blivit avrådd att mata trollen. Och sen spelar det väl ändå ingen
roll för ER vad jag skriver - eftersom de som gillar OM40 enligt uppgift ju
inte ens spelar vinyl...

Men för de som är uppriktigt intresserade och inte bara har så mål att spy
galla och visa sitt förrakt för OM40, så finns en del uppgifter på sidan ett i
denna tråd.


Vh, iö



Jag tror de som spyr galla gör det för att de lever i tron om att en bra pickup måste kosta femsiffrigt - man har helt sonika svårt att acceptera att en PU i 3'000 kr-klassen kan vara riktigt bra. Jämför gafflandet om NAD208.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36316
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-02-20 21:45

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev: Jag tror de flesta skulle få en aha-upplevelse
om de fick titta på ett spår och en nålspets i säg skala 1:100 (skrev jag
i rätt ordning nu?) och liksom känna lite på delarna och glida med den
senare i den förstnämnda. En gravernål uppskalad lika mycket (den blir
STOR!) skall man förstås ha också.


1:100 innebär väl en förminskning med 100 gånger? 100:1 borde innebära förstoring.




Det där var dagens mest relevanta påpekande. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster